mai 04, 2024, 01:40:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1968 modell VW 1300 prosjektet!  (Lest 6103 ganger)
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« på: juni 21, 2010, 20:40:55 pm »

Ja. Da har jeg handlet inn en VW 1300 fra 1968. Tror den har vært lakket opp igjen en gang på 90-tallet, men noen små rustbobler titter frem nederst på skjermene. Det er reparert rust foran på skjermene under begge lyktene, dette er grunnet og gjort klar til lakk, men lurer på om jeg ikke skal gjøre det om igjen. Ellers må den gås over innvendig. Interiøret er ikke pent. Det har sittet både stereo og uoriginal turteller i den, og disse sporene skal slettes. Motoren, en 1300 visstnok med 1600-stempler-og-sylindrer går meget pent og bruker ikke en dråpe olje, men hvordan fungerer dette i lengden? I overkant med kompresjon, eller klarer motoren dette?

Bilder kommer!
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #1 på: juni 22, 2010, 10:57:59 am »

Hvorfor er egentlig flere VW-bensinmålere jeg har sett så upresise? Er det noen måte å gjøre boble-tankmåleren noe mer presis på? (VW 1300 1968 i mitt tilfelle da) Glad
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #2 på: juni 24, 2010, 20:39:43 pm »

Fått den hjem på gården nå endelig. Skulle gjerne også likt å visst hvorfor sikringen til frontlysene har en tendens til å gå når det regner?
Loggført
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 20:49:04 pm »

Kult! bilder? Glad hvis de går når det regner er det vel en god plan og sjekke over el punkter fks.
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #4 på: juni 24, 2010, 21:12:05 pm »






Ja... vi har bare VW.. Passat 2009 til venstre og Passat 1990 til høyre  Øyerulling


Rust. Sprekken er sprekken mellom dør til høyre og sideplate til venstre. Dersom stigtrinn og bakskjerm demonteres, burde det være ok å få tatt dette tror jeg.. Håper ikke det krever mye sveising..


Her derimot, kanskje den trenger en sveis... Bak, ved skjermen.



Uoriginal turteller = Trist



Radiohull... det er litt bøyd inn i nedkant der... Lurer på hvordan jeg fikser dette, så det ser ut som det aldri vært stereo der. Er det en slik innbrett på nedkanten på hullet originalt, eller er det noe tidl. eier har gjort?



Her bak, hos 1300'n, var det ryddig og pent. Går utrolig pent og bruker ikke en dråpe olje (overhalt for 3340 km siden).
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juni 24, 2010, 21:51:40 pm »

Grattulerar med bobla! Ser jo ikkje so verst ut denne bortsett frå rusta sjølvsagt.. Du bør plokka av stigtrinn og skjermar så du får eit overblikk over tilstanden. Sannsynlegvis er det eindel meir rust enn da som viser på bildene. Er det tepper inni bilen bør du ta dei ut og sjekka tilstanden på kanalen, frå bak til fram.. spesielt framme rustar det. I bakre innerskjerm der kanalen sluttar bør du sjå etter rust og. Om du sveisar sjølv so er det berre å handla inn sveisedeler å gå igang. du trenger rep.plata i bunn av kvartpanelet(under sideruta) ogso trenger du rep.plata i bunn av døra. evt bruk ei donordør og kapp ut nødvendigt stål. Der det er rusta oppover skjermen må du av med skjermen for å sjekka tilstanden ivertfall.. det kan henda det berre er lakkrust oppover, ilag med eitpar hol i bunn. det bør gå greitt å fiksa. Om bilen har gammal tectyl er da lurt å skrapa vekk all tectyl i innerskjermar for å avduka resten av rusta.. når du har fått sveist all rusta so er da berre å behandla med ein god maling og so på med ny tectyl i innerskjermar og skjermar.. Og so kan du jo stikka oppom ein lakkverkstad å få blanda deg noko lakk å lakka der du har sveist på dør og sider, enten med sprøyte eller få blanda på sprayboks.. so polerar du til det vert jamnt etc..
Holet i dashbordet for radioen får du kjøpt som rep-plata. du kan jo ellers bruka ein bete frå ein donorbil.. Det stativet du ser i dashbordet der er orginalt, og da er berre til tannhjuls-skinne-systemet for friskluft spjelda.

Stå på vert bra detta:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #6 på: juni 24, 2010, 22:44:28 pm »

Takk for god info Glad Dessverre har jeg til gode å kunne sveise selv.. gjør mye mekanisk og teknisk, men ikke karrosseri-arbeidet... dette tenkte jeg å lære meg så fort som mulig!! Noen som vet om noen som er gode på dette i Hamarområdet, da? :-D
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juni 24, 2010, 22:56:47 pm »

Begynn med å kjøpa deg eit skikkeleg sveiseappparat, da er ein invistering du Ikkje kjem til å angra på, garantert! Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 08:05:49 am »

flott bil Lars, jeg solgte en slik forrige lørdag Blunker

og nå vet du hva du må gjøre for å grave i historikken på denne!
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #9 på: juli 04, 2010, 12:33:52 pm »

Takk takk, ja, skal grave litt til uka Blunker

En ting - en kamerat har ei boble, en 1969 1300 med metall-dashbord, lik mitt. Han lurer på om det er mulig å fjerne den "svarte dashbord-polstringa/kledninga" på vw 1300S og 1302S fra rundt 1970 og "kle" det originale metalldashbordet fra 1969 mod. 1300'n med dette, eller må jeg fortelle ham at dette er lost cause? Glad takk for hjelp!
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #10 på: juli 04, 2010, 12:43:16 pm »

Treng og et motorlokk, da mitt har en del bulker. Dessuten syns jeg det blir overdådig varmt inne i boksen bak der, så er det noen som kan bekrefte eller avkrefte myten om at de ekstra ventil-hullene i motorlokket gir bedre kjøling?

Sånn har jeg:



Dette er lokket med ventilhull. Kjøler dette bedre?

Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #11 på: juli 04, 2010, 12:44:39 pm »

I tillegg: Har noen to bulkfrie framskjermer? Med blinklys på toppen? Mine er svært ujevne grunnet en del bulking og flikking...
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 06, 2010, 06:28:43 am »

Treng og et motorlokk, da mitt har en del bulker. Dessuten syns jeg det blir overdådig varmt inne i boksen bak der, så er det noen som kan bekrefte eller avkrefte myten om at de ekstra ventil-hullene i motorlokket gir bedre kjøling?

Sånn har jeg:



Dette er lokket med ventilhull. Kjøler dette bedre?



Baklokkene fikk riller for å kjøle bedre når VW lanserte 1500 og 1600-motorene, så det er ingen grunn til å tvile på VW-ingeniørenes plan. Den eneste ulempen er at det kommer inn nedbør i motorrommet, ellers er det bare fordeler.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #13 på: juli 06, 2010, 07:47:59 am »

Sørger man for at dreneringsrøret som er koblet til "skjoldet" som tar unna regnvannet er utette, samt dreneringshullene nederst i panseret også er utette, så bør det går bra.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #14 på: juli 06, 2010, 08:21:01 am »

I tillegg: Har noen to bulkfrie framskjermer? Med blinklys på toppen? Mine er svært ujevne grunnet en del bulking og flikking...

jeg har to framskjermer som ser fine ut, se her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25259.0.html
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 06, 2010, 11:17:43 am »

Hvis du går for et lokk med to riller, fra en 1302, så slipper du regnvann på motoren. Her er det nemlig tett under.

Fin bil!! Glad Synd med rusta, men det hører vel med. Stå på!
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: juli 06, 2010, 15:22:56 pm »

Vist du skal bytta skjermar so er eg intrisert i dei gamle..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #17 på: juli 07, 2010, 05:06:16 am »

Takk for info! Osteaktig Motorlokk fra 1302 passer på 1300'n ja? Glad I såfall legger jeg det til på lista Glad

Ang. skjermer ser jeg du har fått et tilbud om det, haz.. det betyr sikkert at jeg bør lete etter et annet par Blunker Jeg har uansett ikke råd før litt utpå høsten Glad
Loggført
Larsgn
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Ottestad


Vis profil

« Svar #18 på: august 01, 2010, 12:21:59 pm »

Det går tregt her, men snart skal jeg få tak på et motorlokk og litt smådeler... sveisinga får jeg nok neppe råd til før neste år, da det blir tunge utgiftsmåneder fremover. Men men. Jeg skal oppdatere med bilder etterhvert som det skjer ting Glad

Det er noe som klikker litt i hjulet når jeg kjører. Jo fortere det går, jo fortere kommer klikkelyden. Høres ut som det er en gang per runde på hjulet! I tillegg tar bremsene noe ujevnt, da den drar litt til venstre ved brems.... Er det en tung jobb å bygge om til skiver foran, eller går dette greit? Er ikke såå beinfiksert på å holde den original sånn teknisk, mer heller utseendemessig Glad

Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #19 på: august 01, 2010, 19:43:25 pm »

Har motorlokk til deg http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25259.0.html
« Siste redigering: august 01, 2010, 19:45:55 pm av haz » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!