mai 03, 2024, 21:02:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motoroverhaling på Boble, 1300 singelport  (Lest 3323 ganger)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: april 03, 2013, 08:19:22 am »

1300-motoren i Bobla mi begynner å nærme seg 150 000 km. Den går fortsatt godt, men i det siste har det begynt å dryppe olje både her og der. Litt endeslakk er det naturligvis også, men ikke katastrofalt mye. Skal motoren først ut av bilen så lekkasjene kan fikses skikkelig, vil det nok være lurt å ta en større motoroverhaling. Så da blir spørsmålet:

Hva er lurest? Overhale den gamle motoren eller få tak i en annen? Hva bør påregnes at må gjøres ved overhaling?

Jeg er ikke ute etter en kvassere motor - kun interessert i å ha en traust, dønn pålitelig originalmotor.
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 03, 2013, 12:15:39 pm »

Slik jeg ser det er dette en enten eller sak. Er slakket innenfor akseptert slack?
Om ja - kos litt og stell motoren godt.
  • Er kjøleblikket helt? Må til for å få en pålitelig motor.
  • Om det renner litt olje nå er den vel litt tilgrisa. Trenger vel en ordentlig vask. Påse at "rillene" på sylinder og toppene er rene og frie for smuss.
  • Er ofte at lekkasjen kommer i fra oljekjøleren. Under den er det en liten pakning som ofte er synderen.
  • Om ikke det er støtstengrørene da? Der sitter det jo også noen pakninger.
  • Ventiljustering.
  • Stift og tenning
  • gasser til slutt

Om nei: må blokka åpnes. Og det er en helt annen jobb  Blunker
Og definitivt utenfor mitt kompetanseområdet.

Er alltid noen som vil anbefale deg å gjøre litt av hvert.
Denne øverste lista er vel alltid kjekk å utføre uansett.
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: april 03, 2013, 14:12:04 pm »

Etter nesten 150 000 km skal det nok la seg bra gjøre om endeslakken fortsatt er innenfor specs Glad

Mistenker derfor at blokka bør åpnes, og da er spørsmålet hvilke utgifter som venter. Sikkert mulig å få tak i en brukt motor, men om den også vil trenge overhaling om ikke altfor mange tusen km, er jeg jo like langt.
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 03, 2013, 14:43:52 pm »

Er det originalmotoren må du jo bare overhale, en boble med matching numbers er jo skjelden vare..og kost gjerne på litt fintuning som balansering av veiv,svinghjul,evnt linjeboring av blokk, veie stempler og støtstenger.. og matchporting av innsug eksos, nytt tenningsanlegg og forgasseroverhaling, ny oljepumpe, rens av blokk og nye lager. Nye stempelringer, evnt nytt sylindersett, nytt pakningsett etc.

Tror at en brukt motor er et steg bakover, da du kjenner mer historikk på motoren du har hatt.

Og husk prosjektråd Glad


Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: april 03, 2013, 15:21:36 pm »

Jeg har verken tid, plass eller evner til å gyve løs på en motoroverhaling selv, så jeg trenger noen med god peil til å gjøre jobben. Så får heller lommeboka blø. Igjen.

Men ja, så vidt jeg vet, er det originalmotoren som har sittet i bilen fra den var ny, dette. Forgasser er bare få år gammel, så den bekymrer jeg meg mindre for. Liker også tanken på å beholde originalmotoren, så lenge blokk og sylindre ikke bare er til å kaste. Pris er dog et aldri så lite moment...

Noen i Trondheimsområdet som er å anbefale til å ta en titt på motoren, som kan ta det derfra?
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 03, 2013, 17:31:08 pm »

Så får heller lommeboka blø. Igjen.

He He
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: april 03, 2013, 20:59:54 pm »

Detta klarer du vel fint selv? Nytt sylindersett, topplokksoverhaling (settes bort), linjeboring, nye lagre, nye paknonger, oljepumpe og kam/ løftere og du er i mål. Vet ikke om det er mulig å få tak i 1300 sylindersett, men 1600 sett passer hvis du får frest ut av toppene. Litt hjelp fra et maskinverksted/jee/sveint og noen timer i bua og du er der.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: april 03, 2013, 22:10:58 pm »

Detta klarer du vel fint selv? Nytt sylindersett, topplokksoverhaling (settes bort), linjeboring, nye lagre, nye paknonger, oljepumpe og kam/ løftere og du er i mål. Vet ikke om det er mulig å få tak i 1300 sylindersett, men 1600 sett passer hvis du får frest ut av toppene. Litt hjelp fra et maskinverksted/jee/sveint og noen timer i bua og du er der.

Nja - oversetter, bli ved din lest, tenker jeg at jeg sier. Så får jeg overlate motormekking til noen som kan det Glad

Men da har jeg iallfall en anelse om hva som antagelig må byttes i forbindelse med overhaling. Tviler på at bilen går gjennom EU-kontroll slik den drypper olje nå, og når en slik motor har nådd nesten 150 000, pleier det vel å trenges både det ene og det andre uansett. Bilen brukes stort sett på langturer, så viktig at ting er på stell.

Om noen føler seg kallet til å hjelpe etter at dommen fra EU-kontrollen er klar, er det bare å si fra Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: april 04, 2013, 23:01:29 pm »

Takker iallfall folk for tips, både her og på PM. Og ekstra stor takk til Unneberg bil, som har satt meg i kontakt med noen som kan ordne jobben. Snakker om service fra den butikken! Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!