Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
|
121
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dypsump eller ikke på motor uten kjøling
|
på: mars 28, 2012, 19:37:13 pm
|
Det var litt det jeg tenkte. At kanskje oljen ikke rakk fort nok tilbake. Turtall ca 7500-8000 oljepumpe 32mm melling.
Lykke til. Et trykk på gassen og motoren din er tørr. Da beholder jeg sumpen på og får tak i en motorvarmer. Defa selger motorvarmer som er bolt on i bunnen på sumpen din, jeg har den på min: [attachment=1] -BB- Hvor høy temp får du på oljen kun med dette varmeelementet og hvor lang tid tar det? Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg så "fast65" på Lounge'n lage en selv isteden for å bruke en slik du viser til. Etter hva jeg kan skjønne så har han enten laget noe han kunne kjøpt ferdig eller så tenkte han kanskje at den ikke varmet opp oljen raskt nok? hva tycks?
|
|
|
122
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: februar 10, 2012, 07:27:46 am
|
Om hele toppen hadde vært cnc maskinert i samme oppspenning vill nok forskjellene vært mindre. Men de er foredlet av to forskjellige fabrikker i flere oppspenninger. Og da kan det fort oppstå forskyvninger.
CNC maskinerte topper er på ingen måte feilfrie, da de forskjellige kammerne er maskinert før ventilstørrelsen er satt. Dvs det er samme CAD programmet på topper som senere blir maskinert for forskjellige ventilstr. Slikt blir det kanter av, både i kammer og kanaler. Og slike topper funker fint rett ut av esken. Selv om de egentlig er halvfabrikat og trenger endel fiks.
Seriøst!? er det det samme forbrenningskammer og innsug/eksoskanaler før ventilstørrelsen er valgt? Hva er vitsen med å betale for cnc maskinering da, trodde poenget med cnc maskineringen var at man skulle få forbrenningskammer, porter og ventiler som sto litt i stil til hverandre. Sikkert bedre enn en originaltopp, men dette fremstår jo som et halvfabrikat som du nevnte.....på grensa til søppel er den følelsen jeg sitter igjen med hvis dette stemmer.
|
|
|
123
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: februar 09, 2012, 08:20:24 am
|
Målte kun en av hver topp type. Målte to ganger pr kammer. Med lik avlesning begge ganger.
Steve tims håndport : 49,5 og 50,5 MS230 støpte kammer : 45,75 og 46,5
Trekk de slutningene man selv vil. Kun for info.
Interessant, takk for at du tok deg tid til dette. Bare for å understreke det så sier jeg ikke at du er gjort en dårlig jobb(heller tvert i mot), det har jeg uansett ikke nok kunnskap til å kunne uttale meg om. Min tilnærming var mer teoretisk og undrende til at det kunne være forskjell mellom to cnc maskinerte forbrenningskammer. Hvis MS230 toppene er cnc maskinerte og ikke bearbeidet i etterkant så sier det meg to ting. Enten så aksepteres det "store" toleranser(etter godt-nok prinsippet) i disse cnc maskinene(jeg trodde de opererte på 1/1000 nøyaktighet), eller så er målenøyaktigheten med plate(konkav eller ikke) og sprøyte ikke god nok(fra et teoretisk ståsted), med andre ord en målenøyaktighet på +/- 1 cc gitt at de faktisk er like(rent måleteknisk kan du da ikke skrive 45,75...sleivspark ). Det er helt sikkert god nok i et praktisk øyemed, det fins det millioner av bevis på der ute. Som sagt så hadde jeg en teoretisk tilnærming og har på grunn av denne tråden lært litt mer om hva som gjøres i praksis. For min del handler det om å forstå hvordan toleransene påvirker resultatet, det funker(det er udiskuterbart), men hvor mye bedre eller dårligere er det? Lurer også fortsatt på hvordan variasjon i fyllingsgrad slår ut. Mulig dette blir et langt snork for deg og at det kanskje ikke finnes et godt nok svar på dette, men jeg lurte på det så da spurte jeg
|
|
|
124
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: februar 08, 2012, 14:06:34 pm
|
Når det kommer til plata jeg bruker Folke. Så funker den fint om man kjenner til problemet. Og jeg tar ikke dette som person angrep på noen måte. Og si at alle kammerne er 54cc på disse toppene ville være å juge Noen kaller det å juge, jeg kaller det avrunding
|
|
|
125
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: februar 08, 2012, 12:28:23 pm
|
Orker ikke hive meg på diskusjonen. Da jeg føler jeg har sagt mitt. Men en fun-fact om tema og en liten tankevekker fikk jeg fortalt her om dagen. På større ventiler og høyt komp kan det være fordelaktig med 46grader i sete. kontra 45 grader på ventilen. Da ventilene blir mer konkave under forbrenning og vil da tette bedre med forskjellige sete vinkler. Hvor mye bøyer de seg.. en Yatzy terning Nok en variabel man ikke har kontroll over. Og uten å ha fått bekreftet dette, kun internett lesing, leste jeg også om vw's nye lille bluemotion motor som har forskjellig borring på 2 av 4 sylindre. Oi, hva med kompet da Top fuel er vel den motorsports grenen som kan sammenignes mest med bilcross. Groft og bælete. Og med en veiv som vrir seg opp til 15 grader under belastning på grunn av momentet.. Da snakker vi ihvertfall om variabler Håper du skjønner at innlegget mitt ikke var ment som et sleivspark mot deg, men heller et forsøk på å skjønne "problemstillingen", utfallet og konsekvensene. Hvis du vil ha sleivspark så skal du få et nå, hvorfor ikke bruke en tykkere plate hvis det er "problemer" med at den blir konkav når du måler Jeg foreslår at neste gang noen spør kan du bare si at alle brennkammerene var 54 cc så slipper du alt dette maset
|
|
|
126
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: februar 08, 2012, 07:45:15 am
|
Det høres kanskje rart ut. Men det er noe som heter å måle seg ihjel. Om man skal henge seg opp i slike ting må man først kunne garantere 100% lik fylningsgrad på hver av de fire sylinderne under gange. På ALLE turtall. Og det kan ingen garantere CNC eller ikke. Så løsningene blir på mange måter et kompromiss mellom Nøyaktighet innen rimelighetens grenser og antall arbeidstimer man skal legge i.
støtter denne Interessant tema, fikk meg til å tenke på to ting. 1. Er ikke cnc topper like i forbrenningskammeret? Hvis de er det, hva er årsaken til at det blir forskjell? Målefeil(konkavhet)? forskjellig oppspenning av emnet? 2. Hva kan man gjøre for å få fyllingsgraden så nær 100 % som mulig? Hvordan fordeler disse potensielle feilene seg? blir 1cc forskjell bare en "fis i horisonten" sammenlignet med forskjellig fyllingsgraden? Er det noen som har greide å måle dette(med forskjellig turtall) og eventuelt vet noe mer rundt dette? Dette er sikkert ikke så viktig for en vanlig gatemotor, men jeg lekte litt med en CR kalkulator og fant at forskjellen 1 cc gir en endring av CR fra 0,1 til 0,2 avhengig av motorstørrelse. I en race-motor kan vel dette i ytterste konsekvens føre til at du får "ping" i en sylinder før de andre(gitt at fyllingsgraden er lik ). Hvordan er dette med tanke på varmeutvikling og fuel-mix(er det store forskjeller?) Ser nå at dette var litt mer enn to ting , men kult hvis noen har noen tanker eller erfaringer rundt dette og kan belære oss(les: meg) grønnskollinger Beklager til trådstarter hvis jeg drar denne tråden for langt ut på viddene.
|
|
|
133
|
Forum / Drag-race / Sv: Mange med ny pers på SCC
|
på: august 22, 2011, 11:49:03 am
|
Jeg hadde endelig en kasse som holdt og fikk kjørt mye. Startet lørdagen med viftereim for å se om ting virket før jeg tok den av, resultatene ble som følger: Lørdag: 13.9 13.6 13.72 13.32(uten reim) Søndag: 13.30 13.22(tangering av gammel pers på tusendelet) 14.4 eehhmmm... 13.15 ,1.76 60fot ,160kmt 13.09 ,1.75 60fot ,160kmt Meget fornøyd med helgen!Bilen har vært problemfri og tidene jevne. Målet har alltid vært en 12'er, jeg kom ikke ditt denne helgen men veldig gøy å være så nærme. Føler jeg hadde mer å hente på 60fot tidene mine så jeg skulle gjerne prøvd noen runder til, men regnet var det lite å gjøre med. Denne vinteren må motoren fra hverandre, den har ikke vært åpnet på 10 år, kun byttet olje og justert ventiler i alle disse årene. Når jeg tenker tilbake på det så har jeg hatt veldig mye moro for de pengene jeg la i motoren den gangen, den har vært min trofaste følgesvenn 9 ganger på SCC uten å svikte bortsett fra en knekt braket til gasserstaget i 2004, girkassa derimot er en annen historie. Når motoren først skal fra hverandre så får vi se om jeg greier å gjøre det litt enklere å nå den etterlengtede 12'er neste år. Takk til alle som har hjulpet med dytting, gatedekk til transport, tow-bar, hjulbolter, frokost, moralsk støtte og ikke minst gutta bak SSC. Vi sees igjen om maks et år!
|
|
|
140
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gasserproblemer 51.5 IDA..
|
på: august 02, 2011, 10:01:56 am
|
Et annet problem med denne typen gassere er at "armen" fra akspumpen vibrerer og "dytter" litt på staven som går gjennom gassern, dette resulterer i at det drypper i gassern(på tomgang). Dette kan elimineres ved å sette på en hylse rundt denne staven på undersiden av gassern. Klart som blekk ? ikke så lett å forklare, men ring hvis du lurer noe mer rundt dette så kan jeg heller prøve å forklare det per telefon. Jeg gjorde dette med mine samt det jeg nevnte tidligere i tråden, tok cirka 4 timer per gasser. Mine har hvertfall fungert utmerket i etterkant. Efi?? jålebukk...
|
|
|
141
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gasserproblemer 51.5 IDA..
|
på: august 02, 2011, 06:42:58 am
|
Jeg antar at dette ikke er en problemstilling i dette tilfelle, men jeg nevner det likevel. Du burde holde gasseren opp mot en lyskilde og sjekke at det ikke er lysåpninger mellom spjellet og veggen i gasser'n(i lukket posisjon), samt at spjellet lukker forbi de hullene(progresjonshull?) i veggen, da går den meget fett på tomgang og man sliter med sot på pluggene eller at du må ha så små tomgangsdyser at du får "flatspot" mellom idle og main. Dette er et vanlig problem med 51,5 IDA.
|
|
|
147
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Haster!! Synkroringer til type1 girkasse ø.k
|
på: august 15, 2010, 23:05:09 pm
|
I klassisk stil skrur jeg panisk uka før(forhåpentligvis ikke under) SCC. Jeg trenger synkroringer til girkassa mi, vet ikke hvordan dette passer over mellom de forskjellig kassene, men min er hvertfall en dobbellokk svingaksel kasse fra en 1302. Ønsker helst gode gamle orginale ringer. Holder til oslo, så helst sentralt på østlandet. Pm eller tlf 93822823
Mvh Folke Vogn
|
|
|
|