mai 08, 2024, 00:03:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Taksenking  (Lest 4989 ganger)
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« på: april 26, 2008, 23:12:13 pm »

Noen som vet om dette er vanskelig og om det lar seg godkjenne, er en 1303s 73 mod.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 27, 2008, 00:09:45 am »

Det krever massevis av måling (og feiling), men det lar seg absolutt gjennomføra Glad
Mht. Godkjenning, meinar eg det var sagt att frontruta må vere minimum 20cm høg...

Taksenking er i vertfall tøft på dei rette bilane Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 27, 2008, 08:47:39 am »

Jepp. får vel høre med biltilsynet hva dem mener før jeg kapper.
men hvordan er det med vinduene. må disse spesialbestilles?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2008, 11:14:41 am »

Eg har sett nokon sett med chopped windows ein plass på nettet, men eg hugsar att dei kostar flesk!!

Ein an ting du kan gjera(trur eg), er å ta med alle vinduene dine til ein som driv med glas osv. Dei har sikkert massevis av sånne spesialt knivar som dei kuttar glas med. Lag ein mal til korleis du vil ha glaset og dei kuttar av. So sliper du kantane litt runde.. Glad

Trur det lar seg gjera Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 27, 2008, 11:17:44 am »

takker for hjelpen.
Hvis noen har tips og bilder av folk som gjør dette. altså byggeprosessen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 27, 2008, 11:21:54 am »

Ein smart ting er jo å forhøyra seg med folk som har gjort det før, og veit kva det innebærer Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: april 27, 2008, 11:40:13 am »

noen som har gjort dette på forumet?
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2008, 12:16:37 pm »

Mags her på forumet har nok gjort detta ett par ganger, han har iallefall bytta tak på bobler Blunker
Han ser sikkert denna posten når han ser "taksenking" i topicen Osteaktig
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: april 27, 2008, 13:27:13 pm »

Taksenking er ikke vanskelig, men å gjøre det riktig, og få bilen pen er kanskje det aller værste. Men alt det satt til side, så er vinduer noe du absolutt bør tenke over. Alle ruter bortsett fra frontruta kan lages i plast. Dvs, frontruta må kuttes ned av en glassmester, eller lages i Finland. I Finland lager de laminerte frontruter etter mal, prisen var 20000 for noen år siden. Derfor er glassmesteren din venn, jeg har hørt at folk har kuttet opptil 7 ruter før de har fått til en uten å sprekke den. En buet rute er vanskeligere å kutte enn en tilnærmet flat rute tror jeg. Dette er grunnen til at de fleste 1303'r får frontruten sin vippet bakover når de taksenkes.

Men ellers, lykke til
Loggført

Speed is no substitute for direction
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: april 27, 2008, 13:43:27 pm »

mener du at forntruta blir lagt mere skrå i?
men er dette et overkommelig prosjekt eller går jeg på en smell her?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: april 27, 2008, 14:06:42 pm »

Ja, kapp ut hele vindus rammen og vipp den bakover. Slik som på denne:


Det er nok lett å gå på en smell, men det er jo avhengig din innsats... så alt er mulig.
Les alt du kan finne om emnet før du setter i gang... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: april 27, 2008, 14:26:21 pm »

får vurdere det når jeg er i garasjen neste gang...
Loggført
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 27, 2008, 16:19:26 pm »

meiner det skal ligge fleire tråder om taksenking på 2u.du kan jo søke der
Loggført
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: april 27, 2008, 16:23:11 pm »

hvor blir 2u.du finner ingen side...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: april 27, 2008, 16:26:26 pm »

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: april 27, 2008, 16:29:17 pm »

her f.eks:

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=89454&P=1&SID=9354#ID18
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: april 27, 2008, 22:01:38 pm »

På biler eldre enn 65 er frontruta helt flat. Her burde det være mulig og lage en pappmal og få en glassmester til å skjære en i laminert glass. Det samme gjelder alle de andre rutene utenom bakruta..
Jeg fikk laget ny laminert frontrute til ovalen min med en originalrute som mal. Kostet 750 kr.
På 65 og nyere er frontruta et større problem..
Tenk deg nøye om før du setter saga i bilen din. Som JHU sier, det er ikke bare en krevende jobb å taksenke en bil, men de færreste får riktige linjer til slutt. Jeg vet bare om en håndfull biler i hele verden hvor linjene virkelig flyter og ser bra ut.
En boble er vel også noe av det vanskeligste å jobbe med siden den er så rund alle veier. Ikke bare å legge inn flate plater for å bredde og forlenge taket.. Bakre delen av bakre siderute er også tricky og få til, har lett for å få en knekk.
Edit: Så nå at du har en1303, da har du et frontruteproblem..


* TarBabe.jpg (61.52 KB, 640x480 - vist 272 ganger.)
« Siste redigering: april 27, 2008, 22:06:35 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #17 på: april 28, 2008, 11:11:03 am »

Som Rocket-racing sier hadde vel ting vært noe enklere om du hadde hatt en med flat front-rute (men det har'u jo ikke...)
Mener det likevel skal kunne la seg gjøre ved å kutte den buede ruta, om jeg ikke husker feil så er'e vel å "skjære" glasset først på den ene siden av lamineringen og deretter på den andre, og så helle på lighter-bensin og fyre opp som gjelder for å få glasset til å sprekke i risset.
Uansett hva du gjør tror jeg nok at du burde gå til innkjøp av "how to chop tops"  http://www.amazon.com/Tex-Smiths-How-Chop-Tops/dp/1878772074
Her finner du nok en hel del info om emnet.
Lykke til !!!
Loggført

1960/61 T1
laz
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: april 29, 2008, 17:32:39 pm »

har funne en som har taksenket og han hadde skrevet en fin liten beskrivelse om hvordan jeg skal prøve. må bare få klarsignal fra trafikkstasjonen..  så ønsk meg lykke til.
Loggført
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #19 på: april 29, 2008, 22:26:28 pm »

Ja, jeg tror nok jeg vil ønske deg lykke til, for her har du mye arbeid. Hadde en taksenket for 2 år siden, og byggeren av den brukte 3 år  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!