mai 07, 2024, 20:45:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Merkelig oppførsel på tomgang, etter bytte av eksosanlegg  (Lest 1525 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mai 03, 2008, 15:52:22 pm »

Byttet til nytt turbo trip eksosanlegg på tirsdag (slikt som går opp mellom motoren og høyre bakhjul, for god bakkeklaring), og merket med en gang at motoren gikk annerledes. Dette regnet jeg med var fordi dette eksosanlegget har mindre diameter på rørene, større motstand i lyddemperen (mindre lyd), og lengre rør før eksosen slipper ut i fri luft. Men etter ett par forsøk på å justere forgasseren går den fortsatt like merkelig. Tenning og ventiler ble juster ikke lenge før bytte av eksosanlegg, og motoren gikk helt pent da.

Problemet er altså at når bilen står i ro, på tomgang, synker turtallet sakte men sikkert. Når jeg drar litt i gasshendelen (på forgasseren) stiger turtallet en del, og blir der en stund før det synker sakte ned igjen. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Under montering/demontering av eksosanlegget la jeg merke til en forskjell på de to grenrørene. Det som stod på hadde ikke åpning i rørene som går fra forgasseren og ned til rørene som kommer fra 2. og 4., men var tette i overgangen til eksosrøret (altså ingenting kunne slippe gjennom). Det nye grenrører har åpning her. Kan dette ha noe å si for hvordan motoren oppfører seg nå? Hvilken funksjon har disse rørene (fra forgasser til eksos) ?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 03, 2008, 19:59:52 pm »

det er vel forvarmingen til gasseren du mener på.
synes symptomene likner falsk luft et sted i forbindelse med innsug eller gasser
sjekk med startgass i alle koplinger

GladGladGlad
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 03, 2008, 21:09:28 pm »

det er vel forvarmingen til gasseren du mener på.
synes symptomene likner falsk luft et sted i forbindelse med innsug eller gasser
sjekk med startgass i alle koplinger

GladGladGlad

Forvarmingen var det nok ja. Det jeg lurte litt på var om det er "bra" at dette kommer rett av eksosen? For originalt kommer vell dette fra noe ala. varmeboksene som fører varme inn i "kabinen" ?

Det virker rart at jeg plutselig skal ha fått falskluft noe sted, iom. at den gikk greit før eksosbytte, men jeg får spraye litt rundt og høre etter. Kanskje jeg har klart å vri noe ut av posisjon i mitt forsøk på å få alt til å passe sammen når jeg monterte eksosanlegget.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #3 på: mai 03, 2008, 22:25:45 pm »

Det er eksos som forvarmer
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 03, 2008, 23:08:55 pm »

Det er eksos som forvarmer
Ok, må være jeg som har misforstått da. Har ikke helt satt meg inn i detaljene av hvordan dette fungerer. Men jeg regner ikke med at denne lufta blir brukt om igjen da? Den er jo allerede forbrent...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #5 på: mai 03, 2008, 23:41:34 pm »

Eksosen er ikke i kontakt med innsugsluften i det hele tatt nei. Røret varmer vel rett og slett bare opp innsuget litt...??.....
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!