mai 07, 2024, 21:26:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen i osloområdet som kan låne meg et løst 12 volt svinghjul?  (Lest 2756 ganger)
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 04, 2008, 17:54:26 pm »

Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal frese ut?
Det beste er vel å ha et løst svinghjul og prøvemontere for å se hvor det tar hen,
men det har jeg ikke (med mindre noen vil låne meg et  Tvilende).

Høres det idiotisk ut å lage en pendel med hyssing i samme diameter som det nye svinghjulet for å se hvor det kommer til å ta?

Også skal jeg bytte foringa til startmotoren som sitter i girkassa.
Hvordan får jeg ut den gamle? har prøvd å dunke litt på den fra begge sider,
men virker ikke helt som den vil ut.

Hadde vært fint å få bussen på veien til sommern!
« Siste redigering: mai 06, 2008, 14:10:42 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 04, 2008, 20:22:25 pm »

Hvis du kikker rundt kanten der svinghjul skal inn, ser du en liten kant og en forhøyning til oppå den. Der freser du.
Bare sett på et fres på en batteridrill og fres i vei. Ta litt hele veien rundt. også på de små rundt mutterene til girboxfestet.

Men...husk at dette er magnesium og kan ta fyr! Så fres med relativt lavt turtall, men nok til at du får bort fra kassen.
Loggført

Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 04, 2008, 23:04:30 pm »

Ok takk. Tror jeg skjønner, skal se på det i morgen.

Noen som kan trikset med foringen?
Loggført

1957 Type 2
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 05, 2008, 11:50:18 am »

Ok takk. Tror jeg skjønner, skal se på det i morgen.

Noen som kan trikset med foringen?

Dette bestiller du fra Unneberg, tar 2 dager pr post. Si du skal ha bøssing for ombygging fra 6-12V.
Loggført

Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 05, 2008, 11:51:59 am »

Dette har jeg gjort alt! Har foringa, men sliter med å få den gamle ut av kassa. .
Loggført

1957 Type 2
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 05, 2008, 12:50:38 pm »

Dette har jeg gjort alt! Har foringa, men sliter med å få den gamle ut av kassa. .

Skrutrekker, inn i foring fra motorside og bank den ut. Kan nok hende den sitter litt godt etter mange år Blunker
Prøv evt å smøre på noe først
Loggført

Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mai 05, 2008, 15:04:51 pm »

Ok takk. Da er det med andre ord bare å fortsette med samme teknikk!
Loggført

1957 Type 2
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: mai 05, 2008, 16:02:55 pm »

Bruk en stor drivdorr så får du mer anleggsflate å slå på og riper ikke opp kassa til du skal ha i ny foring.
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2008, 16:52:43 pm »

 Blunker
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mai 06, 2008, 14:13:45 pm »

Har nå skiftet ut startmotoren og foringen. Tenkte å gå løs på fresinga,
men blir veldig usikker. Det må være veldig mye lettere om man har et løst svinghjul.
Derfor: Noen i osloområdet som har dette og kunne tenke seg å låne meg en dag?
« Siste redigering: mai 06, 2008, 14:25:35 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 06, 2008, 19:33:02 pm »

Har nå skiftet ut startmotoren og foringen. Tenkte å gå løs på fresinga,
men blir veldig usikker. Det må være veldig mye lettere om man har et løst svinghjul.
Derfor: Noen i osloområdet som har dette og kunne tenke seg å låne meg en dag?


jeg har et du kan få kjøpt..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 06, 2008, 22:31:46 pm »

Da måtte det blitt billig, med tanke på at jeg bare trenger det for en dag?

hva koster et svinghjul?
Loggført

1957 Type 2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 06, 2008, 23:06:38 pm »

du må ha på trykkplata og vel??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: mai 06, 2008, 23:19:57 pm »

Mulig? Ikke sikker jeg. .
Loggført

1957 Type 2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 06, 2008, 23:23:57 pm »

monter svinghjul og trykkplate
sett på girkasse løst  med starter(riktig type)
Dra motor rundt på starter samtidig som du skrur sammen girkasse/motor til trykkplate/svinghjul begynner å ta borti girkassa.
Da får du nøyaktig merker.
så sliper du der og gjentar prosedyre til den går fritt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: mai 06, 2008, 23:31:28 pm »

monter svinghjul og trykkplate
sett på girkasse løst  med starter(riktig type)
Dra motor rundt på starter samtidig som du skrur sammen girkasse/motor til trykkplate/svinghjul begynner å ta borti girkassa.
Da får du nøyaktig merker.
så sliper du der og gjentar prosedyre til den går fritt.
Ok, hjul med trykkplate sitter jo på motoren allerede.

Jeg prøvde faktisk å få inn motoren for å se hvor det ble merker, men skulle ikke være så forbanna lett å sikte motor rett inn på kassa. Med litt mer tid tilgjengelig i morgen skal jeg prøve igjen. Høres jo ut som en grei teknikk.

Men er det ikke viktig at svinghjul er helt inne før jeg kan våge å dra på starteren?
Loggført

1957 Type 2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 06, 2008, 23:37:19 pm »

du får vel ikke skrudd det helt sammen før du sliper.
Jeg har bare gjort dette medd 228mm svinghjul i 12 volt kasse.. men prosedyren er vel den samme
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: mai 06, 2008, 23:47:36 pm »

Prøver videre i morgen jeg, så kommer jeg tilbake hit hvis jeg sliter. takk for tips
Loggført

1957 Type 2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!