mai 07, 2024, 13:41:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 45 46 [47] 48 49
1381  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: purity's motorprosjekt på: mars 07, 2008, 21:29:11 pm
Tenkte ikke på at de kjører med lavere oktan enn her nei, så jeg vil nok prøve å legge meg på noe i nærheten av 8.8:1 eller litt over dette.

Til månen og hjem igjen er det ganske nøyaktig 768 800 km, noe jeg tviler på at jeg klarer å kjøre uansett hvor godt jeg setter opp geometri og fjærtrykk. Men har du en link eller noe lignende som viser hvordan jeg setter opp dette, når vi først er inne på det?

Er det andre bøker enn "How to Hot Rod Volkswagen engines" dere vil anbefale til en nybegynner i forbindelse med å bygge motor?
1382  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: purity's motorprosjekt på: mars 07, 2008, 20:39:46 pm
Har ikke FK8 løft på 0.534'' ? Dette høres veldig mye ut mtp. at jeg vil motoren skal vare lenge...

Kompen ble jeg anbefalt av Aircooled.net når jeg oppga motorvolum og de to kammene. Motoren jeg henter inspirasjon fra har 8.8:1 i komp, så dette ble kanskje noe lavt ja.
1383  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: purity's motorprosjekt på: mars 07, 2008, 18:51:33 pm
Jeg har tenkt litt og lest på diverse sider, og lurer på å gå for 1.25:1 ratio rocker kit, Engle W100 eller W110 kam, komp satt til 8:1 med W100 eller 8.5:1 med W110. Chromoly støtstenger, enkle HD ventilfjører. Noen som tror dette blir en god kombinasjon med doble solex 35 mm forgassere? Eller blir W110 og 1.25:1 for "mye" til mitt bruk?

Forgasserne: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=fsk0060
1384  Forum / Snikk-snakk / Frakt fra USA i forhold til fra Europa? på: mars 07, 2008, 18:47:46 pm
Til dere som har handlet en del deler fra "over dammen" og fra Europa/Tyskland/England; hvordan er fraktkostnadene i forhold til hverandre? Jeg innbiller meg at det er mye dyrere når tingene skal over dammen, er dette tilfelle?
1385  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: purity's motorprosjekt på: mars 04, 2008, 21:53:46 pm
Jeg har fått med meg at turbo ville vert aktuelt, men da kommer selve turboen som en ekstra kostnad, og må ikke sylindrene ha ekstra tykke vegger også for å tåle trykket da? Planen er jo en lavbudsjettsmotor, så turbo "høres" dyrt ut.

Har noen tips til hvilket oppsett de ville valgt for å fått maks dreiemoment ved ~4500 rpm? Det eneste som er fastsatt er at motoren skal ha 82 slag og 94 sylindre, og gjerne også I-beam råder. Altså hvilken kam, vipper, gassere, topper og kompresjon dere tror vil gi meg dette.

Sorry for mange nybegynnerspørsmål, men jeg har enda ikke rukket å lese så mye om akkurat hvordan alle disse faktorene påvirker en motor. Jeg satser på at jeg får boka mi snart slik at jeg får lest i den, og at jeg også får lest meg opp på diverse internettsider.
1386  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: purity's motorprosjekt på: mars 03, 2008, 19:38:06 pm
Takk for de gode tipsene! Akkurat hvordan en kam fungerer og hva som vil passe for meg på det området har jeg ikke enda tenkt så mye på, men jeg regner med at dette skal jeg klare å få orden i når jeg får boka mi i posten, og etter å ha hørt hva folket her inne tror.

Det jeg vet er at BERGERs 1950ccm torque-motor som han byggde (og hadde tråd på 2you om) har en Engle W-100 kam. Vil det at jeg (foreløbig) tenker meg noe større motorvolum enn den motoren gjøre at max dreiemoment kommer ved et annet turtall enn på hans motor, om jeg bruker lik kam?
1387  Forum / Prosjektgarasjen / purity's motorprosjekt på: mars 02, 2008, 14:50:18 pm
Jeg fikk for en stund siden bekreftet at jeg har fått skoleplass ved Birkeland Folkehøgskole i 08/09. Etter inspirasjon av "BERGERs Tourque Engine" som ble dokumentert bygget på VW2You og en del frem og tilbake, har jeg (nesten) bestemt meg for at dette skoleåret skal brukes til å bygge en motor til bruksbilen min, noenlunde lik den nevnte motoren.

Kravene jeg har satt opp for motoren er
 - Maks dreiemoment rundt 4000-4500 rpm, hva som skjer over dette er uinteressant
 - Lavt bensinforbruk
 - Lang holdbarhet før den må plukkes fra hverandre igjen
 - God driftssikkerhet

Foreløbige spesifikasjoner for motoren er
 - 82mm slag
 - 94mm sylindre og langslags-stempler (B-stempler)
   --> 2276 ccm
 - I-beam råder (VW 5.394")
 - Kennedy KEP Stage I trykkplate
 - Ny (?) blokk klargjort for 82 mm slag (og full flow?)
 - Originale, portede 1600 topper

Essensielle ting som mangler
 - Kam
 - Forgassere
 - Ventiler

Som dere ser er ikke så mye fastsatt enda, og siden jeg er en ganske uerfaren motorbygger trenger jeg nok hjelp til å finne ut av resten av det som skal inn i motoren.

Jeg er også veldig usikker på hvor mye denne motoren (og evt. modifikasjoner som må gjøres på bilen) kommer til å havne på rent kostnadsmessig. Jeg hadde håpet på å holde meg rundt 30 000, men etter hvert som jeg har sett litt på delepriser og andres kostnader ved bygging virker dette urealistisk. Dette budsjettet avhenger mye av hvor mye jeg klarer å spare frem til sommeren, og hvor mye jeg tjener på diverse sommerjobber. Om jeg finner ut at dette blir for dyrt kan det være jeg heller går for en motor som er enda likere BERGER sin, altså med 82 slag og 87 slip-in sylindre, selv om jeg ikke har så veldig lyst til dette. Mest pga. de tynnere veggene i slip-in sylindrene, men dette blir kanskje ikke et problem mtp. det lave turtallet denne motoren kommer til å se?

Ang. forgassere så hadde jeg håpet at "Dual Solex 35 PDSIT" med 30 mm venturi ville gjort jobben, mtp. det lave turtallet jeg hadde tenkte meg. Noen innspill på dette?

Jeg har også bestilt meg boka "How to Hot Rod Volkswagen Engines" av Fred William Fisher i håp om å lære noe nyttig av denne.

Andre ting jeg lurer på er
 - Vil originalt 1600 varme og kjølesystem fungere på denne motoren, eller må jeg ha noe annet?
 - Vil en så stor motor passe inn i motorrommet til en 1302 uten at jeg må gjøre modifikasjoner der? Evt. hva må gjøres?
 - Vil jeg klare meg med f.eks en 1300s girkasse, eller må jeg ha noe sterkere?
1388  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 28, 2008, 16:33:10 pm
Tror ikke du sparer så mye på de forskjellige dimensjonene på komponentene så lenge du skal kjøpe en type kvalitet på alt. Lag deg en liste på de forskjellige komp med forskjellige dim så ser du.

87mm satsen har vel ikke vært omtalt for å være plaget med tynne vegger, men 88mm derimot.

på "små" motorer er 1680, 1835 de med tynne vegger.
1640, 1776, 1915 er mer "holdbare" i denne sammenheng

Både 87mm og 88mm "slip-in" sats har tynnere vegger enn den originale 1600 siden disse har samme ytre diameter, og vil derfor tåle mindre enn denne. Dette gjelder også for 92mm satsen, som er en "slip-inn" sats for 90,5mm. De som har like tykke vegger som orig. 1600 er 77mm, 83mm, 85.5mm, 88mm (IKKE slip-in utgaven), 90,5mm og 94mm. Et problem med sistnevnte (94mm) er at den kan gå noe varmere enn 90,5mm, "since the fin area is the same".

(noe jeg ikke våger meg på å oversette pga. manglende kunnskap om motorer. Hele setningen er "A slight drawback, however is that since the fin area is the same, and the engine is now larger, these [94mm] do run slightly hotter than stock or 90.5 piston sets." Dette er sakset fra Aircooled.net).

Noen som kan svare meg på om "Dual Solex 35 PDSIT" med 30 venturis vil holde til en slik motor? Motoren skal ikke være noen drag-bil, men en daglig bruksbil, så jeg hadde tenkt meg max hk/Nm omkring 4000-4500, så motoren skal ikke se turtall over 5000 rpm.

Og vil en motor med 82 slag og 94 sylindre passe greit inn i en 1302 uten å gjøre modifikasjoner i motorrommet?
1389  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 28, 2008, 10:24:36 am
87mm og 88mm slip-in sylindre var aldri aktuelt pga. de tynne veggene, men jeg bare tok disse som et eksempel siden de har samme utvendige diameter som 1600 (85,5 mm) stempler.

Om det var 82x94 du mente (og ikke 92 slag) så er det dette jeg har lyst til å bygge, men jeg er litt usikker på hvor kostbart dette blir i forhold til en motor med 87mm sylindre. Lengre slag enn 82mm har jeg ikke lyst til å ha, fordi da må jeg bruke H-beam råder, noe som øker kostnaden ytterligere.
1390  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 28, 2008, 08:24:39 am
Ok, takk for gode svar Glad Godt at noen finner tid til å svare nybegynnere, det er dette som gjør luftkjølt-miljøet her så bra!

Jeg vurderer nå om jeg skal gå for en motor med 82 slag og 90,5mm eller 94mm sylindre og tilhørende B-stempler. Hva blir da forskjellig fra om jeg ville bygget en med 82 slag og slip-in 87/88mm sylindre/stempler?

Er det mulig å modifisere originale 1600-topper slik at de passer sammen med så store sylindre, eller må jeg kjøpe topper som er laget for denne størrelsen?

Vil disse forgasserne, med 30 venturis holde til en slik motor? "Dual Solex 35 PDSIT" Motoren skal ikke være noen drag-bil, men en daglig bruksbil, så jeg hadde tenkt meg max hk/Nm omkring 4000-4500, så motoren skal ikke se turtall over 5000 rpm.

Og vil en slik motor passe greit inn i en 1302, uten å gjøre større endringer i motorrommet?
1391  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 25, 2008, 22:18:17 pm
Hvordan blir dette med shims da? Er det for mye til å shimse opp? Er vell ikke det en kan kalle erfaren innen motorbygging, derfor kommer det sikkert en del nybegynnerspørsmål...
1392  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 25, 2008, 21:04:17 pm
Om jeg må frese litt ut av blokka for å få plass til 76 mm veiv er ikke så farlig, dette må jo uansett gjøres i begge tilfellene.
Grunnen til at jeg ikke vil ha lengre slag enn 82 mm er at jeg da jfr. Aircooled.net komme unna med å bruke I-beam råder, noe som sparer penger.

Det jeg lurer på er vell egentlig, er det noen ulemper med å bruke B-stempler i forhold til A-stempler? Og nå lurer jeg også på om A-stempler passer med 76mm uten å gå over sylinderkanten, slik HansO sier.
1393  Forum / Teknisk, teori og praksis / Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler? på: februar 25, 2008, 17:48:30 pm
Jeg vil gjerne ha kommentarer fra folket om hva de anbefaler av langslags- eller kortslagsstempler. Vil gjerne ha gode grunner til at jeg bør velge 76mm slaglengde istedenfor 82mm.

Eller, om det er mulig å få 94mm A-stempler til å passe i en motor med 82 mm slaglengde og fortsatt unngå problemer som B-stempler er plaget av, så er jeg også interessert i å høre om dette.
1394  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge større motor - Godkjenning? på: februar 25, 2008, 11:50:33 am
Kerscher sine sett har TÜV godkjenning på 136hk dersom du har kun fremsettet. Kjører du baksettet kan du få godkjent inntil160hk.
Ta en prat med ditt lokale biltilsyn på _forhånd_, samt husk at du må ha med bremsepapirer.

Bremsepapirer som i bremsing av motoren/måling av motoreffekt?

Takk for alle gode svar Glad
1395  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge større motor - Godkjenning? på: februar 24, 2008, 21:13:56 pm
Hvor lett/vanskelig er det å få godkjent opp til 100 hk med originale boble skivebremser, kontra for eksempel Kerschers sett som har TÜV-godkjenning?

Og holder det med kun skivebremser fremme (om jeg bruker originale boblebremser), eller må jeg ha bak også?
1396  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bygge større motor - Godkjenning? på: februar 24, 2008, 18:45:20 pm
Jeg sitter å lurer på å bygge meg en større motor med "litt" mer krefter enn det som finnes i den originale 1300DP-motoren. Derfor lurte jeg på hvor vanskelig det er å få godkjent en boble med f.eks 80-100 hesters motor i?

Ser at CSP selger skivebremser TÜV-godkjent opp til 160 hester, må jeg da ha dette både fremme og bak, og så blir dette godkjent uten videre?

Prosedyren er selvsagt at man kontakter biltilsynet først ved alle slike ombygginger, så dette skal jeg selvsagt gjøre om jeg finner ut at jeg skal bygge motor.
1397  Forum / Problemløseren / Sv: Rullemale bilen? på: februar 22, 2008, 11:57:56 am
Litt mer fra han som drev med den rullemalinga:

Sitat
guys all i have to tell you is that i first painted a 85 honda crx at my cottage in 1 day, i had no money, i did like 3 coats with no sanding and it looked great, i should scan that old pic and show you!!!. The job only looks as good as the time and effort that you put into it. the paint is extreemly durable, think about it, it's used to paint over rusted metal on things like tractors, metal railings, ect... and stand the elements. it is formulated to do just that. the tequnique is critical, u have to have a "feel" for how much to thin the paint and u have to use mineral spirits, not paint thinner like varsol. I could not even imagine how well it would turn out if you sprayed it with a HVLP gun and wet sanded and polished. It does "self Level" on the sides just as it does on the flat level surfaces. Like i said before it is critical on how you thin the paint and how you apply it. i did the charger in about 3 days. i got sick of going to body shops and them telling me either they don't do classic cars and if they did want to do the car i need at least $5000 even though the car was stripped and prepped!!!! the auto painting industry is in my opinion a total rip off so if you want it done right and cheep, do it yourself!!! when the paint is thinned your barley putting on any paint with each coat, so you really need to do about 6 coats to get enough of a base so you can wet sand and polish. it took me a long time to figure out what steps to take to get awesome results. my 74 bug looks awesome even after 6 years the paint is still mint. looks like the day i did it. that paint dries FAST, so literally you can wetsand overnight. Keep in mind i know a little about painting, i've shoot a few cars with single stage enamel with professional results, but it's expensive and tedious. I used duplicolor paint, primer, reducer and primer sealer on this car:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00194.jpg
it looked like this before paint:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture1.jpg
that car was painted midnight metalic blue, and flips awesome in the sun. a very hard color to do cause it's almost black and shows every imperfection. but as you can see in the pic it came out awesome. but the materials alone (paint, reducer, primer, primer sealer) cost about $250 CDN, which was alot, never mind the work.
the "tremclad" paint is really a awesome alternetive, since your rollering it on there's no dust and you get a really clean paint job if you do it in your garage, where if you spray theres a battle with dust.
when i painted with the Tremclad i just use the paint, no primer, nothing, just the paint, right over bondo. like i mentioned before after wetsanding use a random orbit polisher and the cheapest POLISHING COMPOUND made by turtle wax, it comes in a paste in a small round flat container and it's white, allmost looks like hand cream and smells good too!!! I find that after thinning the paint with mineral spirits the paint "flashes" or dries really quickly, and after a overnight period it is completely dry, unlike automotive paint which takes up to 6 months to fully "cure" so litterally the next day you can sand, buff, polish, and wax the paint. on the charger the paint looks really good, i did not take a huge amount of time to perfect it because i really really wanted to drive it!!!. in the spring i plan on wetsanding and polishing it more, but yes it looks like the pics, really good. considering that it cost me about $50 i love it and i'm not paranoid about juicing it on a dirt road and going sideways worring about my precious paint job, i drive the car, hard and alot, after all is'nt that what they're made for? for $50 and a few days of work i can paint it again in a few years!!!! If your not good with your hands, and not a real detail person let someone else paint your car cause it can get ugly really fast!!!! if i had a shop, made a little paint booth and sprayed this stuff on and wetsanded and polished it, i'm sure i could paint show quality cars with $30 worth of paint. keep in mind this paint is really good, like i said bofore i bought a can 3 yrs later to repaint a fender on my 74 beatle and it was dead on for color match, that must tell you about the quality of the paint, i'd give you $100 if you could tell me which fender i painted on this car in person, and its' right out of the can:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00164.jpg
keep in mind that you must still prep the car as you would with any other paint job, prepping is all the work and reflects the overall result.
i did not block sand the car just wetsand progressivly finer paper by HAND, no machine, no block nothing. using any "block" to sand i found the paper got dirty fast and got all plugged up, so do it by hand and keep it really wet, using a spray bottle in one hand and a clean bucket of water and a shammy (dollar store!!!)to clean it off to see how it looks. i prepped the car with 80, then 100, then 200, finished with a 400, did all my body work, and painted. after 2 coats (about 4hrs work for the whole car) i wetsanded with a 600, then did 2 more coats, wetsand with 800, 2 more coats and sand with a 1000-1500 and polish, followed by wax, done......
1398  Forum / Problemløseren / Sv: Rullemale bilen? på: februar 22, 2008, 01:46:23 am
Jeg har ihvertfall stor tro på denne fyrens teknikk:

Sitat
here's how i painted my car for about $50, it's actually very easy and the results are amazing. First off, get a can of tremclad real orange (or what ever color u want) in the can, not spray, yes tremclad, it is a acrylic/enamel paint which is very durable. next prep your car as if was any other paint job, fix all the rust, ect....no need to prime the car since the tremclad allready contains elements which allow it to be painted over bare metal. next, after prepping the car get a small 4" professional FOAM rollers, it's tiny and has one end rounded off, and the other cut straight, and is a very high density foam. u also need a jug of mineral spirits to thin the paint. The thing i really like about this is that there's no mess, no tapeing the whole car, just key areas, and u can do it in your garage, since your not spraying there is virtually no dust in the air, just clean your garage first, also it does'nt really smell at all, dries overnight and it super tough paint. also it you decide to paint the car professionally later, just prep and paint, there's no need to strip the tremclad. i have done this to a few cars, and i can say it works amazing, u just have to be paitient. next u thin the paint with mineral spirits so it just about as thin as water, a little thicker. get out the roller and paint away, don't get the paint shaked when u buy it, enamel is stirred, otherwise you'll have bubbles in the paint for a week!!! after u do 2 coats, wet sand the whole car, then repeat, 2 coats, wetsand, 2 coats wetsand. i painted the charger using a can since your not spraying the car u use all the paint and not spray 50% in the air, use progressivly finer sand paper each time. it's not really that much work, cause u can stop and start any time, u can do just a door, or the hood, ect. do one panel at a time, and don't stop once you start. once your done the final coat, wetsand with about 1000 grit to a totally smooth finish, and then using a high speed polisher i use a buffing bonnet and turtle wax polishing compound. do the whole car with this, and i'm telling u, depending on the amount of time and paitence you have, the results are amazing. laugh if you want, but for $50 ($30 for paint, about $20 for rollers, sand paper, ect...) it really looks good. also you can do these steps overnight, paint one evening and by morning u can wet sand. i have personally done alot of painting, mostly single stage acrylic enamel, and i've sprayed several cars in my garage with really good professional results, just it stinks, it's a real pain to do, easy to make a mistake, messy, and expensive. The tremclad is awesome paint, the "real orange" is an amazing hemi orange, and almost looks like it has some perl in the sun, awesome color right out of the can. I used this technique on my 1974 beetle also, here are the results:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture10.jpg
the car before:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/IM000475.jpg
another after pic:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00164.jpg
here is a car i sprayed (71 beetle, midnight blue metalic):
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00194.jpg
here is the car before (71 beetle):
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture1.jpg

here's a few pics of the charger done:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC02764.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC02769.jpg

well that's my 2 cents worth, sorry for the long post. i was borred lol
i painted the orange beetle in 1999, and it still looks like the day i painted it, the 71 blue beetle i painted in 2000, and built the car for my dad, i used the same paint on my charger, maybe one day i'll spring for a good paint job, prepping is 90% of the work, stripping the car, sanding, ect.....painting is overrated!!!
So if you have TIME, then i'd say go for it, the worst that could happen is that it does'nt turn out and your out $50, but if your paitient, and expriement with lets say just the trunk pannel and if you like it do the whole car, if not just get it done by someone else for $4000. i don't know about you guys, but i would rather spend the $4000 on other parts like getting the mechanics sorted out and new chrome, cause when u have really nice paint and crappy bumpers, door handles it just sticks out more.

Sjekk ut bildene så ser du at resultatet er veldig bra, med tanke på hvor lite det koster i forhold til en profesjonell lakkering.
1399  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Sinter clutch på: februar 19, 2008, 21:09:04 pm
Sånn for oss uopplyste: Hva er sinterclutch?
1400  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: '71 1302 vurderes solgt/byttet i bruksbil på: februar 15, 2008, 07:31:45 am
Hei, hvilke type seter står i bilen? Jeg er på jakt etter svarte stoffseter, er det det i bilen kan det være interessant å kjøpe bilen/ bytte den
Kjøpe bilen bare for setene? Jaja...

De som står i for øyeblikket er de originale, uten hodestøtte, med rødt vinyl-trekk. Utenom disse har jeg stående to racing-seter jeg kjøpte (ikke noe proffe greier), men disse har understell som ikke passer denne modellen. Understell som passer har jeg også kjøpt, men jeg har bare ikke kommet så langt til at jeg har fått sveiset dette på, bør ikke være så mye arbeid.
1401  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte av foringer på: februar 14, 2008, 10:05:12 am
Tror nok du skal slite med å få ut disse hele ja, hadde samme problemet da jeg byttet til urethane på min 1302. Vi brukte propanbrenner og brant opp gummien med denne, så kuttet vi i metallringen og fikk denne ut.
1402  Forum / Snikk-snakk / Sv: stor motor og kontroll på: februar 06, 2008, 11:27:07 am
Har noen et overslag over hvor mye denne prosessen koster? Altså ikke prisen av deler osv., men hva biltilsynet skal ha tilsammen for å få dette inn i vognkortet, godkjenning osv. ?
1403  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 AB som kun går på tre sylindre på: februar 04, 2008, 12:46:23 pm
Det har nok med vann/kondens å gjøre, ofte sett på motorer som aldri er langkjørt.
Har dog ALDRI sett et så ekstremt tilfelle...
Motoren er vell ikke akuratt langkjørt siden jeg fylte olje på den (den var da nesten tom), men det kan jo være noe vann har komt seg inn i den når den har stått lagret i min eller tidligere eiers garasje. Er det noe jeg bør gjøre utenom å fjerne det jeg klarer fra påfyllingshullet?
1404  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 AB som kun går på tre sylindre på: februar 03, 2008, 16:58:04 pm
Var nede en liten tur i garasjen i dag og skulle fylle litt olje, men da jeg åpnet lokket var det ikke noe vakkert syn som møtte meg:




Noen som vet hva dette er? Regner med at det har noe med det at motoren ikke går helt godt å gjøre...
1405  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: '71 1302 vurderes solgt/byttet i bruksbil på: februar 02, 2008, 14:40:45 pm
18-20k?
1406  Forum / Problemløseren / 1300 AB som kun går på tre sylindre på: februar 01, 2008, 16:47:05 pm
Jeg har en dobbeltportet motor (AB) i min 1302 som har begynt å trøble litt i det siste. Når den er kald og har stått i garasjen hele natta går den som normalt til å begynne med, men begynner ganske raskt å jukse på en av sylindrene. Ganske snart går den kun på tre sylindre, den fjerde kommer av og til når jeg får godt med turtall. Om jeg lar bilen stå noen timer er den akkurat like tullete, men når den står over natta går den på alle fire, en stund.

Iom. at det kun er en sylinder som tuller, har jeg konkludert med at det ihvertfall ikke kan være coilen eller forgasseren, siden dette ville gått ut over alle sylindrene, eller? Utenom dette er jeg ganske blank. Skal en tur innom Biltema når jeg får penger å se om jeg får tak i fordelerlokk, rotor, tennplugger og pluggledninger, håper på at dette hjelper.

Noen som har andre tips om hva jeg bør sjekke? Frykter at det er noe mer alvorlig (enn det elektriske), da forrige eier skjærte en av sylindrene, og har byttet denne (men antageligvis ikke reparert årsaken til at den skjærte seg). Når jeg tok ut alle pluggene så jeg at den i den 1. sylinderen var helt svart av sot, så jeg regner med at det er denne som ikke går ordentlig.
1407  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Best måte å montere CD-spiller på? på: februar 01, 2008, 16:27:18 pm
Er ikke din bil 71mod da.... hvis det er den i signaturen din da...

I så fall så passer den vel... Blunker
Blingset litt der ja. Synes forøvrig det er veldig merkelig at de har kalt 02/03 med en samlebetegnelse for Super Beetle i USA, det er jo to forskjellige biler, og det er mye lettere å holde de fra hverandre ved å bruke det "riktige" navnet Rekker tunge
1408  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: 1303 S på: februar 01, 2008, 16:23:20 pm
Har kanskje en 1302 uten S til salgs om det er interessant?
1409  Bruktbørsen / Biler selges / '71 1302 vurderes solgt/byttet i bruksbil [SOLGT] på: februar 01, 2008, 14:10:38 pm
Jeg har gått å lurt på om ikke jeg skal skaffe meg en "ordentlig" bil som bruksbil istedenfor 1302'en, og vil derfor lufte interessen for bilen min her.

Bilen ble kjøpt fra Stavanger i fjor sommer, og har fungert godt siden den gang. Den dobbeltportede (AB) 1300 motoren som står i nå trøbler litt for tiden (går bare på 3 sylindre), jeg har ikke byttet plugger/fordeler eller noe slikt, men har planer om å få gjort dette før et evt. salg/bytte. Uansett så følger det med en ekstra enkeltportet (F) 1300 motor som fungerte når jeg tok den ut.

Bilen er sprøytelakkert gul med uttynnet benga-lakk, og lakken ser deretter ut. Forrige eier var borti en annen bil en gang, så høyre skjerm er noe bulkete. Vinduspakninger bak, i siderutene bak og rundt frontruta ble byttet når den ble lakkert, og jeg tror også at frontruta er byttet.

Det er gjort en del arbeid på forstillinga, for å bli kvitt den klassiske "super beetle"-ristinga. Jeg har byttet alle foringer (i fronten) til urethane, og forrige eier har byttet bærekuler, endeledd og nedre opphengskuler. Etter urethane foringene ble montert har jeg ikke opplevd noe risting, og styringa er også blitt bedre. Jeg har også satt på senkefjærer med TÜV-godkjenning (står ikke i vognkort eller noe slikt), de senker vell en 6-7 cm.

Bilen har også effektanlegg, eller såkalt "mondo muffler", som gir en meget fin lyd.

Link til prosjekttråd

Diverse bilder:






Jeg er interessert i det meste av byttebiler, så lenge de er godkjente og det er bare å sette i nøkkelen og kjøre (trenger en ny bruksbil). Bud vurderes også.
1410  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Best måte å montere CD-spiller på? på: februar 01, 2008, 12:06:24 pm
Det finnes dessuten et eget hanskerom-innsats som er tilpasset med montering for spiller.

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D3033


Jeg biter meg merke i at det står "NOT FOR 73-79 SUPER BEETLE" i beskrivelsen, så denne hadde ikke passet i min bil om jeg så ville hatt den Blunker
Sider: 1 ... 45 46 [47] 48 49
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!