mai 12, 2024, 10:29:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling av Turbo T3 style "gjørra sjæl"  (Lest 2111 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: februar 13, 2010, 10:27:04 am »

Må bytte lager på en turbo jeg har her (faktisk 2 stk)
og det er faktisk noe man kan gjørra sjæl på bl.a disse type turboer som er basert på T3 lagerhus.
Da de så langte jeg har sett/funnet ut,  så er delene balansert hver for seg
Er de balansert sammen er det som regel merker på mutter og compressorhjul.
Turboene her er en T3/t4 hybrid turbo og en mindre tass TB03 fra en SAAB.
trenger ikke mye verktøy heller.
T3/T4 turboen har begynt å lekke olje som igjen fører til blå røyk.
Man kan kjenne på akselen att den har slark "sideveis" eller axielt slakk.
da er bl.a.thrustlageret slitt.

Begynner med å demontere Compressor huset hvor man kan se rester etter olje som har kommet inn i compressordelen


* DSC08581.JPG (135.94 KB, 640x480 - vist 166 ganger.)

* DSC08583.JPG (145.08 KB, 640x480 - vist 187 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 13, 2010, 10:30:21 am »

så kan man skru av compressorhjulet
De fleste har vanlige høyre gjenger , men noen har venstre/links.
se på gjengen før du skrur.
dennen hadde 12 kant mutter på både compressor og turbin hjul


* DSC08585.JPG (133.88 KB, 640x480 - vist 180 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 13, 2010, 10:32:20 am »

baksiden av compressorhjulet som man kan se fresing etter balansering.


* DSC08586.JPG (121.36 KB, 640x480 - vist 208 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 13, 2010, 10:38:52 am »

så plukke av baksiden til compresordelen såm kommer man inn i det aller helligste...
hvor glidelager, thrustelager og tetninger kan sjekkes og byttes.
thrustelageret består av en "collar"/krage som sitter på akselen  og en messing klump.



* DSC08587.JPG (154.98 KB, 640x480 - vist 183 ganger.)

* dsc08588.jpg (148.21 KB, 640x480 - vist 175 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 13, 2010, 10:44:27 am »

så kan man dytte eller presse ut akselen ut av lagerhuset.
fordi "collar"/krave delen til thrustelageret kan sitte tight på akselen.
da får man ut dette som er aksel med turbine hjul i en del.

TB03 til venstre og T3/T4 stage 3 hjul til høger.


* dsc08603_02.jpg (168.62 KB, 640x480 - vist 232 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 13, 2010, 10:45:37 am »

sammenligning av compressorhjula

TB03 til venstre og T3/T4 til høyre


* DSC08602.JPG (149.11 KB, 640x480 - vist 175 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 13, 2010, 10:49:51 am »

her er tetningsringene på akslene.
samme prinsipp som stempelring  Glad


* dsc08590.jpg (113.64 KB, 640x480 - vist 189 ganger.)

* DSC08591.JPG (160.57 KB, 640x480 - vist 186 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 13, 2010, 10:53:41 am »

nærbilde av thruste lageret . som viser slitasje Deluxe.
denne turboen er kjørt med restriktor som jeg i senere tid har funnet ut ikke skal brukes på turboer med vanlige glidelager...
håper det er årsaken Gliser


* DSC08595.JPG (178.08 KB, 640x480 - vist 218 ganger.)

* DSC08594.JPG (145.65 KB, 480x482 - vist 181 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 13, 2010, 10:56:33 am »

det nye lageresettet har 360 graders Thrust og må da være delt.
da man må tre på lageret mot det andre 270 grader som man kan skyve innpå pga åpningen i lageret.
360 graders skal i følge kjennere gi  bedre thruste funskjon..


* DSC08607.JPG (137.46 KB, 640x480 - vist 202 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!