mai 03, 2024, 22:52:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Får ikke justert cambervinkelen nok  (Lest 1362 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: april 28, 2008, 22:55:27 pm »

Tenkte å lufte problemet mitt her.
Problemet er at på den ene siden, etter skifte av bærekuler (byttearmer fra Unneberg) så er cambervinkelen på venstre side positiv selv når jeg har justert eksenter"skiven" maks mot negativ.
Situasjonen er altså:
Standard '71 1300
Trommelen er i overkant av 1mm for langt ute på toppen av trommelen.
Armene, kulene, eksenter"skivene" er likt montert innenfor ca. 1mm.
Bilen står tilnærmet i vater, tromlene er like høyt over bakken (innenfor 0,5cm)

Som dere forstår er det mye øyemål og ca. mål, men grunnen til at jeg er forundret er at jeg skulle kunne ha justert toppen inn 3-4mm (altså nesten 1cm når dekket er på), altså burde det vært en synlig forskjell.
(Ja, jeg vet at camber, o.l. skal justeres med bilen stående på hjulene osv, men andre siden er altså i vater uansett, og med mer justering igjen.)

Noen som har opplevd det samme?
Som for eksempel at bærearmer er forskjellige(står nå montert én av mine gamle, og en fra en annen bil), skjev forstilling, e.l.

Takknemlig for svar!
Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2008, 07:22:30 am »

er du sikker på at du har fått den bærearmen du bytta helt på ålass før du strammet sett skruen ??

du kan måle om forstillings røret er rett ved å holde en lang stål linjal paralelt med forstillings røra, la den ligge an mot forsillingens fester mot rammehodet og mål mot røra ute ved støt demper tårna

det skal ikke så mye tl for å bøye forstillings røret, men det skal utulig mye til å bøye en bærearm

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: april 30, 2008, 21:17:09 pm »

Du er nok inne på noe der ja!
Viste seg at problemsiden er 4mm lenger inn når en måler ved de nedre boltene.
Oppe er jo styresnekka i veien..?
Altså er forstillingen litt skeiv.
Men at den er dyttet litt bakover, skulle så vidt jeg forstår dytte hjulet en tanke bakover og utover nede. Det hadde jo hjulpet meg..
(Alle bærearmene er forresten montert like langt inn, sjekket nøyere nå.)

Noen andre ideer om løsning annet enn å bytte forstilling?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2008, 03:02:15 am »

Som et alternativ fåes det jo kjøpt eksenter kon hylse / bolt ,  med mulighet for mere negativ camber , bla CSP fører de -.

Kanskje nok til å rette tilbake til normalen om ønskelig .

Ikke at en bøyd forstilling ramme er noe å samle på men .
Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!