mai 03, 2024, 19:33:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasser låser seg på full rulle  (Lest 1495 ganger)
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: mai 13, 2008, 12:00:38 pm »

nok en gang min standard 1300 '66 som jeg må plage dere med Glad

En og annen gang når jeg starter opp bobla på kald motor vil turtallet øke og øke helt til det står på full pinne.

Det er "fast idle cam"'en på forgasseren som låser seg helt åpen. For å fikse på dette må jeg ut av bilen og vri litt på denne.
Den sitter litt fast, så det må bittelit krefter til for å få den til å løsne. Det virker nesten som den er kilt fast.

Hvordan kan dette forhindres i fremtiden?
En liten dråpe olje på den akslingen den sitter på?

Legger ved et bilde for å vise hvilken del jeg snakker om:

Loggført

schwalbenschwanz
Nybegynner
*
Innlegg: 30
Bosted: Enebakk


Vis profil

« Svar #1 på: mai 13, 2008, 16:32:31 pm »

Høres ut som den går for langt, altså forbi full choke.
Det skal sitte en liten splint som skal forhindre at dette skjer.
Tipper du mangler denne.
Loggført

70 Karmann Ghia
56 Type2 11w
77 Type2 doka
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: mai 13, 2008, 16:53:03 pm »

aha.. ikke dumt. Skal ta en kikk i kveld.
Loggført

ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #3 på: mai 14, 2008, 09:04:29 am »

Var nede å kikket litt i garasjen i går. Der oppdaget jeg at festet på fordeleren til vakuum slangen fra forgasseren var brukket. Kan dette være synderen?



Siden jeg ikke har skrudd altfor mye, og ikke har en manual / sprengskisse over forgasseren min (enda), så klarte jeg ikke se hva som skulle mangle.
Tok et bilde av hvordan den er når den har låst seg. Kanskje dere ser noe som jeg ikke ser Glad



Forgasseren er en Solex 30 pict 1, hvis noen har en sprengskisse / manual de kan linke meg til hadde det vært fint.
Loggført

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 14, 2008, 10:15:22 am »

Denne "kammen" skal bevege seg fritt og ikke gå tregt, men sitter på akslingen som går til choke-elementet. Hvis denne ikke går tilbake av seg selv når motoren er varm, er det noe feil med choken din. Sjekk strømtilførsel til choken, evt. justering av choke-elementet! Slik stillingen på bildet viser skal den være når motoren er varm. Når du trykker inn gassen på kald motor skal "kammen" sprette ned og stoppe armen i et hakk lenger ut. Dette er godt beskrevet i de fleste håndbøker. Løp og kjøp...
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mai 14, 2008, 10:18:47 am »

Angående "fast idle"-kammen - på kald motor og helt kaldt choke-element, skal justeringsskruen hvile helt ytterst/øverst på kammen etter at du har tråkka gasspedalen en gang i bånn før du starter. På bildet ditt, står kammen i den posisjonen den skal ha når choke-elementet har blitt driftsvarmt.

Vakuumrøret til fordeleren tror jeg neppe har noe med dette å gjøre, men det er uansett greit at ting der sitter som de skal - hvis ikke kan du få falskluft.
Loggført
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #6 på: mai 14, 2008, 10:49:02 am »

takker for tips.. så blir det litt litteraturstudier og kontroll av choke til kvelds i dag Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!