mai 17, 2024, 00:04:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke foringer bør man skifte? Bak, 1302 IRS  (Lest 1127 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: mai 22, 2010, 21:58:52 pm »

Har en del vibrasjoner bak på bobla. Værst er det rundt 80km/t, men jeg føler at de er der selv på lavere hastigheter som rundt 50km/t.

Har skiftet hjullagrene på høyre side, da det var voldsomt med slakk, og lite smøring. Da ble slakken der bak borte. Men hva med foringer bak da?  De er vel der med en grunn? Regner med det meste der er utslitt.  Mye jobb??

Jeg er litt redd for an en av spindlene bak kan være skjev/bøyd. Hvor får man tak i evt slike? Vil utslitte drivaksler lage vibrasjoner ved kjøring. eller kun akselerasjon?

Mange spm, håper på svar på noen av de:)

takk
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mai 22, 2010, 23:06:02 pm »

Vibrering bak? Det har jeg aldri hørt om før. Sikker på det ikke er fremme det rister? Veldig vanlig med risting i rattet på 1302, ca rundt 80. Jeg hadde en veldig risting rundt 80. Byttet det meste av foringer, fjærbeinslagre, foring i hjelpesnekke (viktig!), endene på styrestaga og "ball joint" (de som sitter i bunn av fjærbeina, husker ikke hva det heter på norsk i farten). Da forsvant all risting, og styringa er meget tight og fin!

Top Line Parts har komplette sett med alt du trenger. Jeg handlet derfra, og det anbefales!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2010, 23:10:06 pm »

Ja du bør absolutt skifta foringane bak. Det er to på kvar sida, ein utanpå og ein bakom fjørplata på torsionsfjøringa.
Har ein karmann ghia som da e utsletne foringar bak på.. merkar det veldig enkelt då heile bilen beveger seg att og fram under kjøyring, veldig ubehagelig, virkar som heile bilen ligg å flyt oppå vegen om du skjønnar.

Det er nok litt jobb om du ikkje har gjort da før, berekn ein dag, iverfall.
Du må gjera samme jobben som om du skulle ha senka bilen + litt til. meinar det finst filmar om dette til IRS om du søker på senking bak, her inne.

Om du har skjeiv stikkaksling(noko som ikkje er spesielt vanlig) so kan du jo prøva å måla det. skaff eit måleut og roter akslingen mens du ser om det er noko "kast" i den
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 23, 2010, 09:42:26 am »

løse akslinger ?
Loggført
BUG-TV
Medlem
***
Innlegg: 205
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #4 på: mai 23, 2010, 11:22:11 am »

Har du sjekka felgene for kast?
Eller om dekka er urunde eller har kuler/skader?
Loggført

Mvwh
Torkild

-59 T-1
-65 Beach Buggy
-71 1302
-73 1303 gull
-74 1300S (skrotes)
-78 1303 Convertible
-76 Doka
-79 T2 Camper
-55 Unimog
-94 Golf Variant 1,8i
-14 E-Golf
-17 Touran
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #5 på: mai 26, 2010, 21:55:51 pm »

Jeg har bestilt nye sommerdekk nå i dimensjonen 165-80-15, da nesten ingen skaffer 155 bredde lengre....
Satser på en god rebalansering, og jeg har åtte like felger å velge blant, så jeg må da komme ut med fire uten kast:)

Nå ser jeg at jeg har litt slakk i venstre bakhjulslagre også.... er det mulig å smøre opp disse lagrene uten å ta av feks indre tettering? Den sitter nok slik at jeg får ikke den bort i ett stykke...  Burde kanskje kjøpe nytt til den siden også, høyre ble veldig bra.

Som et tredje ledd, ser jeg at hvis jeg bender litt på flensen ved girkassa der akslingene er festet, så virker det som at det er litt slakk her også.  Det er på begge sider... skal det være slikt??  Det er vel noen koniske rullelagre innenfor dekslene, men det er vel bare ikke å skifte disse sånn uten videre....

noen som vet?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: juni 01, 2010, 07:01:32 am »

Girkassen kan ikke påvirke hjulopphenget på en IRS bil. Selve bakakselen "flyter" i CV leddene. Du har to gummi foringer der fjærplaten festes til torsjonsrøret, med du har også en meget viktig foring som sitter innerst på IRS armen, det er den som holder hjulet på rett plass sideveis.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!