301
|
Forum / Problemløseren / slipe ventilseter
|
på: august 19, 2010, 10:53:58 am
|
Heisann,
Jeg tenkte å slipe ventilsetene i to topper. Hvem gjør slikt i Oslo-området, og for mye $$$ koster det? Tenkte å senke innsugventilsetene 2,500mm, gjøre 45* setet litt bredere for å få bedre flow rundt ventilen.
Takk.M
|
|
|
304
|
Forum / Problemløseren / Varmetrådene i bakruta på min type 1 er gåene
|
på: august 19, 2010, 09:19:21 am
|
Heisann,
Varmetrådene i bakruta på bilen min virker ikke. Noen ganger kommer det et grønt lys i dash når jeg setter dem på, andre ganger ikke. Varmetrådene virker ikke uansett, med grønt lys eller ikke.
Hva må jeg gjøre?
Mvh, Marius
|
|
|
305
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler billig
|
på: august 17, 2010, 21:00:03 pm
|
På toppene: Jeg blåste rent området mellom ventiler og tennplugg-hull inne i kammeret. Jeg kunne ikke se sprekker der. jeg skal ikke til SCC, men skal mest sansynlig til til Gardermoen på Lørdag, så jeg vil være kun 2 minutter unna SCC.M
|
|
|
306
|
Bruktbørsen / Deler selges / Motordeler billig
|
på: august 17, 2010, 18:39:18 pm
|
Heisann!
Jeg har:
1 x avfettet 1300cc (F-kode) motorblokk - RESERVERT 2 x singleport 1300 topper (uten sprekk mellom ventiler og tennplugghull) - RESERVERT 1 x innsug 1 x gasser fra samme motor.
Motorblokka har problemer med gjengestengene rundt sirkulære oljedekselet. Disse stengene må byttes ut, en er knekt og en annen har falt ut. Ellers er blokka schön.
Priser:
Motorblokk F-kode: 100,- Topper: 200,- (for begge) Forgasser og innsugsmanifold: 200,- (for begge)
Hentes i Vestby kommune eller leveres Lørdag på Gardermoen (SCC blir rett rundt hjørnet)M
|
|
|
308
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Restaurere bolter og gjengestenger
|
på: august 11, 2010, 00:37:20 am
|
Zinken virker ålreit. Man kan gjøre dette med elektrolyse, det er enkelt. Men hvis man kan lage et bad som holder 400*C kan man få flytende zink, som man kan dyppe metallet i. Da får man et beskyttende lag ca 10 x tykkelsen til elektrolysen. Sterkere for rustbeskyttelse.
Fordel med glass/vs sand? Glass mindre slipende eller? Kan jeg kjøpe glass og putte det i min biltema blåsepistol jeg bruker til å sandblåse med?
M
|
|
|
311
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Restaurere bolter og gjengestenger
|
på: august 10, 2010, 14:53:10 pm
|
Heisann,
Jeg sitter med en 8mm gjengestang (den typen som fester topper og sylindere, samt en haug med bolter fra andre steder på motoren.
Det ser ut som det er et svart/brunt belegg over alle boltene og gjengestengene. Er dette en blanding av rust og noe annet? Gammel lakk? Noe annet? Hva gjør jeg for å restaurere disse?
Mvh, Marius
|
|
|
315
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Dette kittet fra ebay versus Unneberg sitt
|
på: august 10, 2010, 11:06:07 am
|
Heisann! Dette kittet på ebay koster utrolig mye mindre enn Unneberg Bil sitt i tilsvarende størrelse. Jeg ønsker ikke noen diskusjon om hvor vidt jeg burde kjøpe her eller der, jeg bare lurer på om unneberg sitt har en helt annen kvalitet siden det koster mer. Kommer jeg til å angre over å kjøpe ebay-kittet? Takk. Marius
|
|
|
316
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva skal jeg gjøre med denne motoren?
|
på: august 10, 2010, 10:20:27 am
|
Og så det store spørgsmål.. Hvor får vi lineboret og maskineret blokken?
Rally-bugs er glimrende for folk på sørlandet. For folk i Oslo kan "Jee" gjøre linjeboring. Vet ikke om maskinere blokka. Noen? 1776 kittet fåes kjøpt hos Unneberg til 2.500 kr nå. Tilbud Og maskinering av blokk og topper kommer på rundt 2000, så blir ikke så veldig mye dyrere med 1776 istedet for 1641-1680 Men så kommer jo spørsmålet om innmat osv, hvor langt man skal gå.. Hva mener du burde gjøres med innmaten?M
|
|
|
322
|
Forum / Problemløseren / Hvordan i #€%& får man ut lyktene?
|
på: august 09, 2010, 10:24:44 am
|
Jeg får ikke ut lyktene. Den ene lykten min mangler festeskruen, den andre har den fremdeles. Skrudd ut den, da skal de være løse. I en Haynes bok for 1971 1302 står det at man bare skal løfte opp lykta og trekke den ut. Jeg klarer ikke å rikke den oppover, eller utover. HjelP! Mvh, Marius
|
|
|
326
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Hva skal jeg gjøre med denne motoren?
|
på: august 08, 2010, 22:02:01 pm
|
Jeg har en 1600 blokk, dobbelport med 8mm sylindergjengestenger med innsatser, store oljekanaler og doble overtrykkventiler(eller hva det nå heter) til type 1. Motoren er fra 1973, og alu-/-magnesiumen blokka er støpt av har ikke noen sprekker, men forestiller meg at den begynner å bli ganske sprø. Den trenger forøvring linjeboring. Jeg planlegger å installere full-flow filter kit og oljetemp. sensor. Jeg planlegger å bruke bilen som daglig transport over lange distanser. Derfor er det viktig for meg at motoren varer hundre tusen kilometer, men helst mer og har ålreit dreiemoment. Jeg er ikke intr i å bruke høyt turtall eller kompresjon for å få mange hestekrefter. Men viktigst av alt, jeg ønsker ikke å bruke så forbanna mye penger. Poenget med denne bilen var at den skulle spare meg penger. Håper å ikke overstige 10 000,- for deler (men det blir kanskje vanskelig?) Ting jeg har som er i brukbar stand: - Veivaksel (litt rust på flaten som svinghjulet skal boltes fast) - Råder Ting som er kaputt: - Stempler har kolapset skjørt (er det det dette heter?) - Sylindere er rustne og den ene har ripe inni Jeg mangler: - Innsug - Eksos - Forgasser(e) Jeg er ikke sikker på toppene ennå. Er dyrt å gjøre dem så gode som nye? I såfall kan jeg like gjerne kjøpe noen nye? Større ventiler? Blyfri bensin? Burde jeg holde meg unna større slagvolum enn 1600cc? Hvilke komponenter burde jeg kjøpe? Hvilke burde jeg satse på å få bruktmarkedet, og hvilke burde jeg bestille nye? Håper på noen detaljerte innspill! Kommer en ny girkasse etterhvert, for å få ned turtallet. Mvh, Marius
|
|
|
|