mai 09, 2024, 12:52:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Engedals vw 67 1500 prosjekt  (Lest 29598 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #60 på: mars 12, 2012, 17:41:08 pm »

valgfritt mellom 1 og 2 krets etter hva jeg vet.


min har 1 krets

lett å se på beholderen, 1 slange ned til pumpe=1 krets
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #61 på: mars 12, 2012, 17:42:45 pm »

det er 2 slanger fra beholder?
hva må jeg ha? 2 krets? er det kun 1 og 2 krets som er forskjellen?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #62 på: mars 12, 2012, 17:46:15 pm »

113-611-015/BD
« Siste redigering: mars 12, 2012, 17:49:08 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #63 på: mars 12, 2012, 17:50:58 pm »

takk! Glad

kommer opp en med ATE og en uten? stor prisforskjell
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #64 på: mars 12, 2012, 17:52:30 pm »

jeg kjøpte vanlig,
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #65 på: mars 12, 2012, 18:10:21 pm »

okei, kjempegreier! Glad då va det i handlekurven Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #66 på: mars 12, 2012, 18:32:23 pm »

enda et kjapt spørsmål:

forskjell på 8/67-7/72 og 8/66-7/67? årsmodell
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #67 på: mars 13, 2012, 22:46:07 pm »

7 og 8 er månaden i det året. og vw hadde modellskifte i august = 8. så 8/67 betyr 68modell bobler. så den fyrste er 68 til 72 og den andre er kun 67 (67modellen har ganske mykje "one year only" deler)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #68 på: mars 14, 2012, 23:15:27 pm »

okei,veldig greit å vite! Glad

idag fikk jeg ca pris på sparkling pussing og heillakkering av bobla, ca 30.000kr + -
da blir d gjort helt proff fra binn av, alt jeg skal gjøre er å rette evt dkader og andre ting.
passer fint for meg som er lærling som bilskadereperatør Glad

så er jeg på storjakt etter skiver, kalippere, klosser og gromler Glad veldig forskjellig pris rundt omkring Trist
og selvfølgelig er jeg etter bredda orginalfelger/dekk med 4x130 Osteaktig

jaja, slik ligger jeg ann pr dags dato Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #69 på: mars 14, 2012, 23:24:44 pm »

restaurerte tromlar har eg til 200kr stk. og brukte kaliprar til rundt 100kr stk(må demonterast og smørast opp att)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #70 på: mars 20, 2012, 19:16:10 pm »

har sendt deg en mail Tistlo Blunker

dere andre: 
hvordan fynker det med luftfilter, ser det er mange forskjellige.
jeg har slik med olje i bunn, betyr dette at jeg ikke kan sette på slik kun luftfilter?
hva kan jeg ha på min bil?

ang isolasjon/tetning i dører så finner jeg ikke det på unneberg, den plastikken som var bak dørtrekket, hvor får jeg tak i det? evt andre lødninger?

Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #71 på: mars 20, 2012, 21:58:44 pm »

hva er forskjell på 20past 8 og 10 past 8 på kromring på hovedlykter?
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #72 på: mars 20, 2012, 22:55:36 pm »

Spennende prosjekt og flott bil ( Blunker)! Vedr 6V/12V, jeg har i min 67 1500 det orginale 6V anlegget og det funker jo forsovidt greit (har nytt Bosch batteri) men det er ikke mer enn det må være. Dårlig lysblant annet og vil jo skape problemer ved stereo montasje. Jeg ville ha bytta til 12V når du først har motor og viskermekanismen ute. Få tak i lik dynamo og lik regulator under sete som du har bare i 12V så ser det jo orginalt ut. Viskermotoren også samt alle de 2-3 releene og pærer. Starteren, som nevnt tidligere, har jeg tidligere brukt i flere år på 12V, går fint.

Skal du ha ferdig bilen til i sommer så ikke demonter for mye, motor ville jeg bare gått over med nye pakninger og en service hvis den virker ok. Innvendig ville jeg ikke lakkert hvis det ikke var absolutt nødvendig. Jeg syns gammel lakk som er ok ofte ser bedre ut enn nylakkert.
 
Vedr felger så er det jo noe å velge mellom hvis det gamle boltmønsteret beholdes. Jeg holder vel en knapp på sprintstars med riktig sølv/sort detaljering fremfor breddede org felger, men de er jo forholdsvis dyre. Alternativt kan du jo kjøpe skiver og tromler med Porscheboltmønster og gå for Fuchs replica felger eller få tak i 5,5 stålfelger fra Porsche som heller ikke er så dyrt (men kan være litt vanskelig å finne..)

Luftfilter, det gamle oljebadfilteret funker vel greit, ville like gjerne beholdt det fremfor et "custom" filter hvis resten av motoren blir orginal.

Ratt, skal man bytte ut orginalratt så vær litt selektiv vedr. type og størrelse. Kan ofte se litt feil ut med for moderne og lite ratt, men her er det jo mange meninger. Jeg syns Nardi trerattene er fine, de blir laget nye (repro) og syns de passer fint inn i en VW, gjerne i 15".

Lykke til videre!
« Siste redigering: mars 20, 2012, 22:58:05 pm av 91167coupe » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #73 på: mars 21, 2012, 07:35:05 am »

ja mye å tenke på Blunker får se hva jeg får tid til Glad har lyst å ha noe å gjøre neste vinter også Glad
skal rense og vaska bilen godt innvendig i helga Glad

hvor kan jeg få kjøpt brukende isolasjon? og hvilken tykkelse? Glad

men et spørsmål: går det ann å bare sette på spacere med 5bolts som en overgang fra 4-5 bolt? har såå lyst på oginale felger med slike puppeformet kapsler, og etter som jeg har sett er det kun 5bolt på disse?
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #74 på: mars 21, 2012, 08:57:47 am »

Man kan nok få spacere med overgang, men da bygger felgen for mye ut og det er sjelden ønskelig. De gamle kapslene passer fysisk på de felgene du har (hvis jeg ikke husker feil), selv om det ser litt rart ut da de er litt større. Lån en gammel kapsel og prøv.

Hvis du ikke skal trimme motor så går det jo alltids å sette på tromler foran og bak fra 66 modell. Må også da skifte spindler foran fra en 66 modell (evt 67-70 mod med tromler?). Men skivebremser er jo det beste og jo det som er litt spesielt med 67 1500. Men mange vil jo ha de gamle felgene, f.eks 356 replica felger med "puppe" kapsler som gir et klassisk uttrykk. Org 4-bolt felg som sitter på 67 og nyere er jo ikke akkurat sexy. da skal man i såfall ha en super orginal bil og helt rett fargekombinasjon på felgene (sort/hvit).

Isolasjon (asfaltmatter) får man kjøpt på de fleste bilrekvisitabutikker, de har lim på baksiden, men man må være nøye med å rense/vaske godt der de skal sitte. Pass på og ikke monter så de blir vannsamlere når kondensvann renner den langs dørsiden på innsiden. Evt fug med noe vannfast (teck 7 eler sikaflex) på toppen av asfaltmatta så vann ikke kan komme på innsiden.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #75 på: mars 21, 2012, 11:55:33 am »

ikke bare bare dette me felger :p
andre type felger som kan være fine på mi boble?

hvor tykke asfaltplater snakker vi om? går d ann å bryke slike lyddempingsplater fra biltema? eller er de for tykke? Glad
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #76 på: mars 21, 2012, 14:30:51 pm »

Empi 8-spoke er også en mye brukt alufelg og som jeg har sett for salg til et par tusenlapper, greie felger til en billig penge og passer rett på 4-bolt. Jeg kommer til å kjøre Fuchs på min da jeg har noen liggende, 5,5" foran og 6" bak og med 155x15 og 165x15 (smalt og høyt og klassisk). Se på bilder av maaange biler så får du et inntrykk av forskjellige hjul, thesamba.com er en god start, der er nok de fleste biler med de fleste hjul representert.

Vet ikke hvor tykke asfaltmattene er, 3-4 mm? De skal jo bare dempe klangen i de store stålflatene og trenger ikke å dekke hele døra. 
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #77 på: mars 23, 2012, 08:34:20 am »

klarte å blåse hull midt på døra, skulle sandblåse, noe jeg fant ut i etterkant.ikke var bra midt på døra :p sveiste igjen hulle men ser den har slått seg litt vrang. fåf ikke rettet det ut. bør jeg anskaffe meg en.ny dør?

begynner å kjenne tia mi renner litt ut til bryllupet :s
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 23, 2012, 08:49:38 am »

Skaff ny dør, kjapt trygt og billig.

Har du blåst hull i døra var det nok rust der.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #79 på: mars 23, 2012, 09:50:39 am »

Ergelig... De irginale lydmattene lan danne en vannsamler og da starter det..

Få tak i en annen dør, men husker ikke om du må ha 67 mod eller kan bruke 65-67? Vindussveiv mekanismen er vel litt annerledes på 67 mod.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #80 på: mars 23, 2012, 12:08:18 pm »

ja er nok best det. brukge en del tid pø den døra men men.. Glad håpe på å få tak i ei dør uten særs rust Glad

hvem var det som sa d ikke var lurt ø lakkere gulv inni? hva kan jeg spraye gulvet med?  Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #81 på: mars 24, 2012, 02:24:33 am »

ikkje bruk sprayboks på golvet, bruk maling. fortrinnsvis industrimaling vist du har tilgang på da, eller kjøyr safe og kjøp arcanol frå jernia og ha i litt owatrol i 1strøket og so legger du på minst 3 strøk over heile golvet,
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Servicevogna
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #82 på: mars 24, 2012, 09:33:28 am »

Hei. Moro med bryllypsprosjekt. Har selv fiksa opp en 67 modell. Den blir bryllupsbil den 24.august! Stå på videre, og lykke til!
Loggført

Servicevogna Tlf.41439858
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #83 på: mars 24, 2012, 12:54:19 pm »

åja, fint å hørra at du er ferdig da, heldig du Glad

nå har jeg satt av denne lørdagen te bobla, men har mistet motivasjon! Trist
vet ikke helt hva jeg skal gjøre og ser plutselig mørkt på ting.
trenger sårt noen råd og veiledning vis dette skal gå til 25.august.
evt om jeg skal gå så langt ned at jeg må finne en annen bil til bryllupe Trist

men noen spørsmål:
- hva skal jeg gjøre med hjulbuene? behandles med? slipes helt ned?

- hva bør konkret gjøres med motoren for å ha en stooor service?

- hva bør jeg gjøre med gulvet inni inkludert under bakseter?
ser han har sparklet en del hull i gulvet som har sprukket opp igjen.

- hva bør skiftes av hjuloppheng? har ikke merket noe som helst slark noen plass til nå.

- ang skjermene, når jeg prøver dem på for å se passformen så er de gankse vridd og sjeve, ser di har noen sprekker her og der også, lønner det seg med helt nye skjermer eller brukt?



vet dette ble litt mye spørsmål og jeg ser jeg har ikke lagt ut bilder på lenge! men håper dere kan hjelpe meg litt for jeg begynner å få litt kalde føtter!
satser på å få lagt inn noen bilder i slutten av dagen idag Glad

joachim Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #84 på: mars 24, 2012, 16:42:35 pm »

ser ingen grunn til å mysta motivasjonen med detta prosjektet! da er jo vår og då må jo motivasjonen vera på topp??

hjulbuar: skrap vekk tectyl med ei malingskrape. er tectylen seig so må du bruka varmepistol og varme den opp litt og deretter vaska reint med bensin,diesel,whitesprite eller anna etterpå. so reiser du på biltema og henter ut nokon roterande stålbørster for vinkelslipar, kjøp dei som er flate, ikkje dei høge,dei tar ikkje so godt. so bruker du desse og pussar reint alle plassar der da er antydning til rust, samt går lett over den gamle lakken ellers for å matta den ned. er da rusthol so må du kappa ut rusta og sveisa inn nytt stål.
etterpå so malar du innerskjermane med arcanol iblanda litt owatrol olja som nevnt over her.

motorservice:
du bør skifta alt av tenningsdeler: tennpluggar, pluggkablar(kjøp kvalitets bosch), fordelarlokk,rotor,stift og kondensator.
juster ventilane og byt pakningar i ventildekselet.
oljeskift naturligvis.
sjå til att alle kjøleblekk er tilstades og att motorromspakningen er heil.
lek motoren mykje olja? isofall bør du vurdera å plokka ut heile motoren for å skifta simring bak svinghjulet + ta av toppane og skifta pakningar på støtstongrøyrene. og er du komt so langt bør du vurdera å byta stempelringar. du kan jo måla kompressjonen med måleklokka frå biltema.
forgassaren treng sikkert ein rens. plukk den ned, vask den i kokande vatn med sitronsyra i. børst av den og blås reint med trykkluft gjennom alllt av borringar etc. samme med dyser. monter saman med overhalingsett. bytt kun dei delane som er dårlige.

golv inni bilen: dersom du ikkje skal dela bilen, so er det ikkje noko serlig å sandblåsa(som er da besta) då bør du heller basera deg på å pussa reint med vinkelslipar og roterande stålbørste. so går du over med flappdisk veldig lett, tilslutt. so sveiser du det som må sveisa og deretter malar du som nevnt med arcanol

hjuloppheng: støtdemparar har ein tendens til å verta utsletne. dersom du skubber bilen ned skal den dempa bevegelsen med ein gong - ikkje spretta fleire gongar etterpå. byt isofall dei. ellers må du kanskje skifta mansjettar på girkassa om dei lek olja?
framme kan du sjekka etter slark i styringa. når hjula står rett fram skal du ha maks 25mm slark. er da meir kan du trulig justera da ned ved å stramma inn på styresnekka. ta av eit lok frammi brønnen på venstre sida og skru laus låsemutteren på toppen. so strammar du inn med eit skrujern forsiktig og stopper AKKURATT når du kjenner motstand, ikkje lenger. so snører du fast låsemutteren igjen. på samme rattstammo må du sjekka att gommikoblingen mellom snekka og stamma ikkje er sprukken. lekker styredemparen olja so bør du skifta den. for å sjekka slark i berekulene må du heisa opp bilen og bruka eit maskinsprett og løfta og pressa i berearmane frå spindelen. det skal ikkje vera noko slark. vist da er, so må du byta berekulene. då må armane av og kulene pressast ut og nye pressast inn. til dette treng du ei verkstadpressa. sjekk ellers att foringar og sånt er tett rundt berearmar og hugs å pressa i ny greas på forstillingen. 
ein an ting er hjullager. du kjenner slark ved å jekka opp hjula og ta tak på kvar sida av dekket og rista att og fram. skal ikkje kunna kjenna noko slark. framme kan slarken trulig justerast inn, men bak må du byta lager.

skjermar: er dei vridd eller skjeive er da vel berre åbruka litt handamakt og vri dei tilbake. er ikkje mykje som skal til. sprekker og sånt kan lett sveisast og da er absolutt vert arbeidet, for nye skjermer er av utrulig dårlig kvalitet. du har mykje igjen for å fiksa dei orginale.

vart no eit langt og kronglete svar detta, men håpa da var te hjelp
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #85 på: mars 24, 2012, 17:49:22 pm »

kjempehjelp! utrolig godt å få litt tips, er jo første gang jeg restaurerer så...
tusen takk!

har idag skrapt rent alle hjulbuer med go hjelp av fattern Blunker
eller vaskt og skrapt godt inni bilen.

ang motoren så svetter den litt fra motoren, men håpte at eg kan ta dette i etterkant av bryllupet, hva mener du til det? den sviver fint og slik, men bytter selvfølgelig tenndeler, olje osv.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #86 på: mars 24, 2012, 22:31:15 pm »

korhen svetter motoren olje då? inni oppå blokka eller under rundtomkring? dersom da ikkje er mykje so er da jo ingen krise uansett
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #87 på: mars 25, 2012, 00:53:11 am »

under overalt sånn ca Glad
skal feilsøke litt mer når jeg får bilen på hjul og det elektriske oppe å går Glad

ellers, her er litt av dagens arbeid Glad


* 2012-03-24 16.26.41.jpg (85.7 KB. 640x480 - vist 213 ganger.)

skrapt og skrapt for å få vekk gammel tectyl
tok lang tid men fikk gjort en del Glad


* 2012-03-24 16.26.50.jpg (75.26 KB. 640x480 - vist 210 ganger.)



* 2012-03-24 16.27.29.jpg (54.26 KB. 360x480 - vist 195 ganger.)

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #88 på: mars 25, 2012, 01:05:41 am »

innerskjermane dine ser usedvanlig bra ut. skal ikkje mykje innsats til for å få desse på stell! der du manglar muttrar so funkar da greitt å skru ein mutter innpå ein bolt, og ta tak i bolten med ei sjølvgripstong. so held du mutteren innom kantan på karosseriet og punktar den einplass. so justerar du så bolten står rett i forhånd til plato. og punkter fleire plassar heilt til det er tett. bør helst bruka orginal 4kanta mutter men går an med vanlig og dersom du ikkje har
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #89 på: mars 25, 2012, 01:18:18 am »

hmm.. lurt tips, tenkte litt på de plasse jeg kommer til å bare rett og slett sette en bolt, og en skive på innersiden Glad enkelt og greit Glad

men se litt her:


* Bilde 211.jpg (135.1 KB. 640x426 - vist 214 ganger.)


her har jeg skrapt rent og fått vekk det meste av gammelt hår og gummiplater.
hva hiver jeg på her for å få det fint?
evt noen spesielle type lydisolasjonsfolie du er kjent med?

Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!