mai 09, 2024, 19:22:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Engedals vw 67 1500 prosjekt  (Lest 29600 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #90 på: mars 31, 2012, 19:27:06 pm »

da har jeg vært i Marnardal å handlet en gooo del deler Glad
bl.a skiver, tromler, felger, pakninger, dørtrekk, gulvteppe ++++


men se her: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/
er dette noe jeg kan bruke som plater under teppe og i sidene og under baksete?  Glad
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #91 på: mars 31, 2012, 19:59:34 pm »

De platene fungerer veldig greit Blunker

Veldig enkle å legge med varmepistol Gliser
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #92 på: mars 31, 2012, 23:09:14 pm »

de blir ikke for tunge? ser de skriver at platene har stor egenvekt?

må jo tenke litt på vekta og, hehe Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #93 på: mars 31, 2012, 23:35:42 pm »

 har kjøpt meg 5,5" orginalfelger.
så skal jeg ha puppeforma kapsler til 4 bolts felger,

hvilke dekk bør jeg ha?
innpress på ET25

skal også lakkere felgen, hva vil se kulest ut? fargen lik bilen eller røde felger, kapsler og hvit kant på gummien?
Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #94 på: april 04, 2012, 19:20:22 pm »

Noen som hadde lyst å hjelpe meg med tips? Brukte hammerlakk og malte frenre kant av gulv der hovedsylinder er, fynka bra!

eller ble et deler til over 16.000, så har litt å gjøre fremover, begynner snart å monteret nye bremser, men fikk bare et rørsett til en 1302, noen som vet om dette passer eller er det vanskelig å få til? Glad

er i tyskland nå, noen som vet om boble/vw dele butikker her? Glad
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #95 på: april 04, 2012, 19:40:35 pm »

Hvor i Tyskland er du?
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #96 på: april 04, 2012, 23:10:17 pm »

til under baksetet: fjern alt av hår og drit, rust pusser du reint og evt sveiser om da er hol, og so kan du jo mala heile greia med arcanol frå jotun. dette er bedre enn hammarlakk pga att hammarlakk vert steinhardt, og på ein bil av tynnplate vil da vera ein viss fleksing  i platene og du vil på sikt oppleva att hammarlakken sprekker og rust utviklar seg bak.. arcanol er mykje seigare og fleksibel
har du kjøpt deler til 16tusen so bør du ha ein heil del å gjera på ja!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #97 på: april 08, 2012, 13:45:08 pm »

er arcanolen seig når den har tørket?
kan isolasjonsplater legges rett på før det har tørket da?


 

Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #98 på: april 08, 2012, 13:49:15 pm »


* 2012-04-08 14.34.48.jpg (100.45 KB. 640x480 - vist 259 ganger.)


malte her med hammerlakk for å se hvordan det var. håper det blir bra Glad


* 2012-04-08 14.37.11.jpg (98.51 KB. 640x480 - vist 308 ganger.)


her kan dere se at det har vært en skade i bilen(Høyre side), er dette noe jeg MÅ skifte eller klarer jeg meg uten? kan jo være noe skeivheter her og der.


* 2012-04-08 14.39.25.jpg (96.86 KB. 640x480 - vist 267 ganger.)

Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #99 på: april 14, 2012, 21:15:02 pm »

har tenkt litt på fargevalg nå.

tenker på pearl white hovedfarge og en slags mørk gråfarge som en sidefarge.
samme mørk gråfarge på felgene.

hvordan høres dette ut?
blir noe slikt:

* Uten navn.jpg (27.13 KB. 783x386 - vist 198 ganger.)

Loggført
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #100 på: april 14, 2012, 23:03:52 pm »

Hørres ut til og bli en bra fargekombo det  Blunker
Loggført

1300 - 68mod
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #101 på: april 20, 2012, 20:50:46 pm »

på lørdag er planen å begynne på montering av nye bremser Glad

noen tips?
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #102 på: april 22, 2012, 17:28:05 pm »

da var det komt på helt nye bremserør, hovedsylinder, bremsesylinder bak, bremsesko osv Glad

men oppdaget når jeg skulle begynne på skivene at jeg hadde fått feil hjullager!
lagrene så helt like ut men da jeg målte indre diameter på det innerste lageret var det ca 2mm for stort.
så det stoppet opp litt der.
men får gang på å ringe han jeg kjøpte dem av å sendt de tilbake.

en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der?
fikk ikke strammet den nok til at splinten fikk plass i hullet. håndbrekket holdt ikke nok igjen.
evt montere ferdig bremser fremme å sette den ned på hjula for så å stramme til? Glad
Loggført
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #103 på: april 23, 2012, 07:53:31 am »

Goe greier dette her! :-) var det grei skuring og legge opp alt av bremser og rør? Skal til og gjøre dette selv snart ser du ;-)
Loggført

1300 - 68mod
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #104 på: april 23, 2012, 08:45:53 am »


en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der?

Det med å stramme mutteren har jeg sett et triks der du tar en f.eks. vinkelprofil i stål og borer to hull slik at to bolter av hjul festing kan skrus igjennom. Fest profilstål stag slik at ene enden ligger/peker mot bakken og du får en slags arm som bremser trommel nor du strammer inn mutteren. Håper jeg husker det riktig og at det var forståelig Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #105 på: april 23, 2012, 13:20:38 pm »

Legger en slags tegning for lettere visualisering  Blunker

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #106 på: april 23, 2012, 21:23:05 pm »

det var jo egentlig ganske enkelt ja Blunker
skal se hva jeg får til å lage Glad

men skal mutteren strammes helt fast? vil ikke trommelen sitte fast da eller?
hadde en liten diskusjon om dette på jobb ser du.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #107 på: april 23, 2012, 23:21:30 pm »

mulig eg har nevnt da før men denne her sparar deg for masssse slit når du skal av og på med trommel: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9338&sendingsmetode=3&betalingsmetode=1&skip_sending=false&restordrebehandling=1&henvisningskode=0
bolten skal sitta GODT. dvs du skrur/banker heilt til den ikkje går lenger og so tar du litt ekstra heilt til du treffer på opningen gjennom akslingen så du får satt i splinten.

da er ikkje koniske lager så du låser ikkje akslingen når du snører
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #108 på: april 26, 2012, 14:24:25 pm »

På tirsdag skulle jeg gjøre ferdig bremsene,

Fremme:
her fikk vi montert skiver, helt nye kalippere og bremseslangene koblet til sylinderen.
der var det bare ytterkoppen som ikke ville på pga låsebolten er litt for "stor" hvilken type bolt skal det være der egentlig?


Bak:
men jeg så det lå en del olje bak med bakakslingen.
oljen hadde komt ut fra akslingen, gjennom lageret og ut i trommelen.
det luktet og virket som girolje.

jeg åpnet opp for å se nærmere, men da jeg tok av trommelfeste(4bolter) rant det mye olje ut, pakningen bak trommelfeste var morken og ødelagt.
men hva skjer?

kjøpte nye lagre bak, i den nye pakningen lå det et lager, ytterpakning og to forskjellige simmerringer. men kunne ikke finne de gamle simmerringene, hvor ligger disse?

så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre?
skal det være olje i akslingen for en slags smørning?
evt hvor kan jeg tette at det renner ut?
er jo IKKE bra å ha olje i trommelen, det ødelegger jo bremseskoene på sikt.
må jeg av med hele akslingen?

fikk av ytre delen av lageret + kulene ved hjelp av vinkelsliper og hammermakt Glad men indre del sitter igjen på akslingen som dere kan se på bildene.

hjelp hjelp!

legger ved noen bilder så det blir lettere å forstå, men her trenger jeg sårt tips og hjelp.


* 2012-04-24 21.27.53.jpg (98.42 KB. 640x480 - vist 217 ganger.)



* 2012-04-24 21.16.30.jpg (98.91 KB. 640x480 - vist 212 ganger.)

her ser dere indre delen av lageret sitter igjen.


* 2012-04-24 21.27.17.jpg (101.71 KB. 640x480 - vist 229 ganger.)



* 2012-04-24 21.27.05.jpg (97.04 KB. 640x480 - vist 204 ganger.)

her er deler av lageret som jeg fikk ut.


* 2012-04-24 21.16.44.jpg (92.23 KB. 640x480 - vist 223 ganger.)



* 2012-04-24 21.27.45.jpg (99.11 KB. 640x480 - vist 246 ganger.)

her er resultatet fremme, men ytterkoppen mangler.

Glad


Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #109 på: april 26, 2012, 15:37:50 pm »

fikk høre fra Beetlebug at det skulle være olje i akslingen.
og vis jeg monterte det riktig ville det ikke lekke ut i trommelen.

men hva er det som gjør at det lekker? kun den ytre pakningen?
tips til hvordan å få ut den delen av lageret som sitter igjen inni der? Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #110 på: april 26, 2012, 19:48:06 pm »

ingen som vil kommentere? Glad please?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #111 på: april 27, 2012, 01:17:31 am »

eit godt tips er jo att  om du hadde hatt ein verkstadmanual so hadde du ikkje trengt å spurd om da:)

sjå her: http://store.oldvws.com/PartDiaImages/bug_Rear_Axle2.png øverst der so ser du korleis ting sitter.
ja da er olja i akslingane, den kjem frå girkassa og skal smørja lagera. for at da ikkje skal renna ut iolja under arbeid må du jekka opp akslingen sopass att den er over vater, altso den må vera mindre enn 180graders vinkel.. vist du skjønner

og for meg so ser da ut som du har fått ut lageret, er ikkje noko meir enn da du har tatt bilde av. ellers har du ei hylsa på akslingen. bak der finn du eine o-ringen. den store o-ringen skal vera rundt mot simringshuset. og simringen er den som held oljo vekke frå bremsane. so den må du byta. bank ut dan gamle og bruk den til å pressa inn den nye i ei skrustikka. du må finna ei fjøl eller noko til  å begynna med, og so treng du noko anna so du får simringen heilt på plass. hugs skjevo før simringen.
tips til lagerfjerning. snitt deg to solide spor på kvar sida av ytterringen og plasser ein to arma ters på akslingen, med ei tvinga over tersarmane. so skrur du ut lageret. evt bruk skrujern,spitt og litt slit. EVT lagerutrekkar frå biltema:) eller lag ein utrekkar sjølv

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #112 på: april 27, 2012, 05:22:52 am »

takk, men nå har mesteparten av olja ronna ut.
prøvde å jekke den opp men hele bilen følgte med.
hvor fyller jeg på olje igjen? Glad
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #113 på: april 27, 2012, 07:08:57 am »

Du fyller inn i girkassa, tipper jeg Blunker Og når du jekker opp så jekker du bare akslinger, ikke girkassa eller bil - det er litt viktig Glad Jeg har erfaring bare med IRS men tipper at akslingene burde du kunne løfte med hånd opp slik at de peker litt oppover.
Bli ferdig med hele jobben og etterfyll olja da!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #114 på: april 27, 2012, 10:21:04 am »

ja du må berre jekka opp rett på akslingen til den er over vater. men oljo bør du uansett byta, so du kunne berre ha tappa av kasso.
oljo fyller du på ein plugg rett inn i sido på girkasso
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #115 på: april 27, 2012, 11:02:29 am »

Okei, bilen står nå på 4 bokker, og når jeg prøver å løfte under akslingen følger bare hele bilen med :S
kansje noe stiv fjærgang? noe som kan gjøres med det? Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #116 på: april 27, 2012, 11:19:43 am »

Du fyller ikke på olje før du har montert begge akslene/tromlene igjen. Ingen vits å forsøke å heve akselen.

Tips: kjøp en bok/manual som Tistlo skriver over her. Da slipper du å bruke så mye tid på å spørre på nett, tid som du kan bruke på å skru istedenfor.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #117 på: april 27, 2012, 13:41:05 pm »

ja, tenkte å kjøpe det Glad men hvor får jeg kjøpt?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #118 på: april 27, 2012, 17:55:45 pm »

her er ein manual eg på da varmaste kan anbefala til din bil: http://www.amazon.com/Volkswagen-Beetle-Karmann-Official-Service/dp/0837616468/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1335545667&sr=8-2
inneheld stort sett alle svar du trenger utover prosjektet
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #119 på: april 27, 2012, 18:07:38 pm »

takk,
off, engelsk.... jaja Rekker tunge ikkje min sterke side men..
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!