mai 16, 2024, 07:46:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilstereo utan CD-spelar?  (Lest 3258 ganger)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« på: april 22, 2008, 07:53:13 am »

Har lyst på lyd i bilen (endå), men ser ikkje for meg å ha ein cd-spelar montert i bilen. Har sjølvsagt sett PnP-forsterkarane frå Blaupunkt, men eg gidd ikkje putte 2500,- inn i ein slik forsterkar. Problemet med å droppe ein cd-spelar er sjølvsagt at forsterkaren aldri heilt forstår kortid den skal slå seg på og sånn..

Såh, her er utfordringen:

Er det ein enhet på markedet som fungerar som ein spelar - men utan sjølve spelarfunksjonen - som eg kan koble ein Creative Vision:M opp mot - som dermed kan styre forsterkarfunksjonen av/på? Mao, eit "relé" eg kan sende lyd gjennom, som samtidig styrer denne enkle funksjonen i forsterkaren?

Tips mottas med takk. Og som sagt, cd-spelar - helst neitakk.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #1 på: april 22, 2008, 10:09:03 am »

Hm.. Hva med en bitteliten micro-bryter under dashen du bruker til å slå av på 12V til remote?.. Og bruker en vanlig jack-phono plugg fra creativen til forsterker? Du kan også f.eks koble 12V remote på tenninga. Er ikke snakk om noe strømtrekk der.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: april 22, 2008, 10:40:46 am »

Jah, dette lar seg gjere? Var usikker på strømstyrken som skulle til for signalet til forsterkaren, ser du.. Er det rein 12V som går bak?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #3 på: april 22, 2008, 11:18:18 am »

Selve remote inngangen trekker omtrent ikke strøm. Det er 12v + som trekker strøm. Remote inngangen aktiverer bare et rele inni forsterkeren. Så koble på slik at du har konstant 12v og koble remote inn via tenning.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #4 på: april 22, 2008, 11:23:44 am »

Joda, men signalet som går frå spelar til forsterkar - via remote - er 12V..? Og ikkje "nedjustert" til godt under 12, altså?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
TYPE3LARS
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Sandvika


"Lille Rosa Bil"


Vis profil
« Svar #5 på: april 22, 2008, 11:59:26 am »

Da kan du legge en Velociti 2 Go bak i bilen, og koble på mp3 spilleren på denne. Den skrur seg på når den får signal, og kan tas ut og i en håndvending. Skikkelig trykk og kan tas med på stranda eller i båten eller hjemme. Funker bra som stereo på fest eller til playstation. Går på 12V, 220 V og batterier. Finnes i 2x6" eller 2x5"
Loggført

1963 Lillebror
1964 boble
1969 1600 TL Fastback
1997 caravelle TDI
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: april 22, 2008, 12:28:06 pm »

signalet som går fra spiller er 12 v.
Loggført
Splitgirl
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #004


Vis profil
« Svar #7 på: april 22, 2008, 17:15:07 pm »

Eller hva med å gjøre det veldig enkelt?
Putt inn en Kurèr radio  Glad
Festes med en "brakett" beregnet til bil, overraskende bra lyd og ikke minst nostalgisk  Blunker
Loggført

" Alt går - Det kan bare ta litt lenger tid...."

51 Dragboble
63 Notchback
67 Fastback
90 Caravelle Coach-camper
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #8 på: april 22, 2008, 18:56:29 pm »

signalet som går fra spiller er 12 v.

Supah dupah, Terje79! Takker og bukker.  Gliser

Og til alle andre.. Takk for gode tips! Men her går vi for 12" SUB, 6x9" og 6,5".  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: april 22, 2008, 20:14:25 pm »

Hvordan løser du det med høyttalere? Det er jo ikke enormt med plass i dørene, og det er jo litt synd å skjære også? Har du bilder eller linker til løsninger på høyttalere i boble?
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #10 på: april 22, 2008, 20:56:20 pm »

På tuju var det eit genialt oppsett for montering av høgtalarar nede ved beina.. Skal leite etter dette igjen. Elles baserar eg meg i starten på å ha lyden bak meg.. Mao, ventar litt med 6,5".
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: april 22, 2008, 21:47:15 pm »

Husk å justere gain på forsterkeren til ønsket max-nivå, slik at du ikke får deg en overraskelse om mp3-spilleren står på full guffe når du kobler den til.

Mange tror gain er en volimknott, men det er feil. Den er for å justere inngangsfølsomheten på forsterkeren, slik at den passer til spilleren Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Loffen
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #12 på: april 30, 2008, 22:52:15 pm »

På tuju var det eit genialt oppsett for montering av høgtalarar nede ved beina.. Skal leite etter dette igjen. Elles baserar eg meg i starten på å ha lyden bak meg.. Mao, ventar litt med 6,5".


Sjekk ut denne linken, USD 40,00 for eit par i glassfiber.

http://www.glass-action.com/bug.html#stereo



* bug_ftspkr.jpg (18.21 KB, 134x182 - vist 328 ganger.)

* ft_spk_dtl.jpg (11.39 KB, 148x95 - vist 290 ganger.)

* ft_spk_pnl.jpg (8.36 KB, 175x88 - vist 325 ganger.)
Loggført

-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S     + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #13 på: mai 01, 2008, 00:08:30 am »

Registrert! Savna dog bestillingsfunksjon. Får sende dei ein mail, for det der såg bra ut.  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #14 på: mai 29, 2008, 20:07:29 pm »

Nå har jeg bygga meg stereo uten stereo... øh... Mono uten stereo.. whatever..

Jeg har i korte trekk en jack plugg i hanskerommet som jeg plugger i hva jeg vil. I mitt tilfelle sony ericsson. Funker fint og fornøyd med lyden.

Det jeg har gjort er følgende.

Jeg kjøpte et fulltone element på www.dynabel.no (eltek på tveita) Med høy følsomhet og free air ferdigheter. 250,- Dette monterte jeg på ei finerplate jeg festet i originalhullet i dashen. Hm.. Ja og her skulle det komme bilder. Men den dumme photobucket-kontoen ba om nytt passord siste gang jeg brukte den.. Og den har jeg glemt.

Originaldekselet passet fint etterpå. Og det ser helt originalt ut inne i dashen.

Jeg kjøpte en forsterker for 600 spenn på biltema. Denne la jeg fremme i bagasjerommet, under matta. Og dro kabler til elementet. Deretter boret jeg et lite hull inni hanskerommet. La imellom ei gummiforing i hullet, og dro en kabel fra phono inngangene på forsterkeren, med overgang til Jack 3,5mm plugg inni der. (ca 1,5m)

Remote styring kortsluttet jeg med + polen på forsterkeren. (Da står forsterker på hele tida så lenge den får strøm)

Bobla mi går på 6v. Forsterkeren trenger 12v. erlik--- Problem.

Jeg kjøpte en spenningsomformer fra www.powershop.as  Denne kostet ca 800,-
Deretter kjøpte jeg et relè fra ELFA. 50,-

Jeg koblet relèet i serie med + på spenningsomformeren. Og la en kabel med styrestrøm fram til sikringsboksen der tenninga slo av og på 6v.
Deretter dro jeg pluss og minus fra denne fram til forsterker.

Så.. Nå når jeg slår på tenninga så slår relèet inn under baksetet. Dette slipper strøm fram til spenningsomformeren. Den sender 12v fram til biltema forsterkeren, og den forsterker det som jeg skulle finne på å koble til på jack-pluggen som ligger rullet sammen inni dashbordet Gliser Gliser

KA DOKK TRU?
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #15 på: mai 29, 2008, 21:19:41 pm »

Sounds like sound!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #16 på: mai 30, 2008, 07:39:41 am »

Det er liten tvil om at det hadde vært enklere å bare kjøpe en vanlig cd spiller og montert denne i hanskerommet, ute av syne Glad Og jeg ville vært veldig forsiktig med å guffe på så mye, da den pinglete strømforsyningen som forsterkeren har ikke er nok.


Det viktigste er vel at du er happy med lyden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #17 på: juni 01, 2008, 11:35:48 am »

Jeg kan guffe på så høyt jeg vil. Spenningsomformeren leverer 6 ampere. Det lille 5" elementet klarer aldri å trekke så mye strøm. Vil ikke ha spiller i hanskerommet.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!