Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
2
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / How to: Banke ut/inn hjul-lagere mit hausgemachte verktøy
|
på: august 21, 2013, 08:07:39 am
|
Som hobby mekaniker (uten presse) er det alltid et strev med å finne en pipe eller "noe" som har eksakt riktig diameter for å banke inn/ut lagerskåler. Derfor: ikke kast gamle lagerskåler, skjær de over med vinkelsliper, og bruk de som inn/ut-bankningsverktøy. Forsiktig kakket skåla inn i huset, men kommer ikke lenger? Fortvil ikke det finnes spezialwerkzeuge. Legg på den "fleksende lageskål" og bank videre med Hammer und Meißel (liggende flatt), trygt uten fare for å skade den nye skåla. Endmontage, done, ferdig, kein problem. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=525
|
|
|
7
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting
|
på: september 14, 2011, 06:57:53 am
|
Var en tur i Hannover i helgen, gikk gatelangs egne tanker, men så plutselig kom denne fossilt gamle og totalt umoderne klossen kjørende forbi, skulle ikke vært lov å kjøre sånt ute blandt folk :roll: Regner med at dette er no`Type 2 T1 greier.. Ikke hadde den orntlig tak heller, noe tøy greier
|
|
|
11
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Jeg blir irritert når......
|
på: mai 10, 2011, 15:05:29 pm
|
Amen her også. Alle med teknisk innsikt vet at en dieselmotor forurenser mer enn en bensinmotor og utslippene fra dieselbiler farligere mennesker (partikler og NOX). Satt på spissen - dieselbilutslipp er en betydelig kilde til luftveisproblemer og kreftfare, og en større fare (enn bensin) for plante og dyreliv i nærmiljøet. Dieselbilsalget lå flatt frem til år 2000, og etterpå som vi alle vet så eksploderte salget -> “alle” kjører dieselbil. Utslippskrav (euro-5) sier at en dieselbil kan slippe ut 3 ganger mer NOX og 10 ganger mer partikler en en Bensinidrevet bil Allright, hele norges befolkning har konvertert til dieseldrift i løpet av de siste 10 årene for å være "miljøvennelige", men samtidig kommer det som et sjokk (hver vinter) om at luftkvaliteten (for eksempel i Bergen) har blitt mye værre de siste 10 årene, det er irriterende, at folk ikke har luktet lunta... Men, enda mer irriterende er at selve årsaken (Norge i massiv dieseldrift) ikke kommer frem i media, fakta sensureres av Co2 fraksjonen som klubber ned alle som forsøker seg med fakta
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte toppakning eller bør planslipning også gjøres (2,1 WBX - 112HK)
|
på: august 02, 2010, 18:53:23 pm
|
Tusen takk for svar. Vannkappeområdet har jeg renset og gropene sparklet med kjemisk metall. Så det eneste ankepunktet er den ene toppakningsflaten på denne toppen, det blir det nok ny topp eller planslipning.
Alternativet er kanskje rotere en sylinderforing mot flaten med slipepasta imellom for å "planslipe", eller en annen "smart" metode? Skal ta toppen med til et verksted imorgen for inspeksjon / råd.
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lavt oljetrykk på varm motor (krise)
|
på: juni 30, 2010, 20:35:08 pm
|
Tok motorvei-test idag, den holder litt over 1 bar rundt 3000rpm. Kjøpte også mekanisk manometer, den bekrefter at det er trykk-problemer. T3 Camperen blir parkert, plan B blir satt i verk for sommeren, mega-trist, gledet meg virkelig inderlig til camper livet
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Lavt oljetrykk på varm motor (krise)
|
på: juni 30, 2010, 08:39:04 am
|
Hei, registrerte meg nettopp her får å få råd. Jeg fikk montert inn en brukt 2,1 WBX på T3 Carravelle`n min igår, alt var fint inntil motoren ble varm og da falt oljetrykket. Alt normalt på kald motor, 5 bars oljetrykk på tomgang. Ettersom oljetempen stiger så faller trykket, og ved 100 grader så er oljetrykket ved 3000rpm lik 1bar :shock: På tomgang summer motoren som en katt, selv om trykket er bortimot null, men lampa/buzzer holder kjeft. Uansett turtall er det absolutt ingen ulyder, motoren går kjempefint, bortsett fra trykkproblemer. Oljelampa/buzzer varsler ved kjøring under ca 2.500, ved å tråkke inn cluchen og gi ett pump på gasspedalen så forvinner varslingen. Ved turtall på konstant 3000rpm så blinker ikke lampa. 1000 kroners spørsmålet, er det verdt et forsøk på å bytte oljepumpe, eller er det waste of time hvis rådelagerene er slitte?? Og noen i Vestfold som kan gjøre jobben (innen torsdag kveld)? Skal egentlig på ferietur med bilen på fredag, men nå ser det jammen svart ut... Mer info om bilen finnes her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=200
|
|
|
|