VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vw-vw på februar 17, 2013, 19:31:46 pm



Tittel: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 17, 2013, 19:31:46 pm
Heisann

Helt grønn når det gjelder motor.
Hva går det ann å gjøre men denne?
Skal bytte lager etc. Men kunne tenkt meg litt mere pulver.

Tar imot tips og råd med takk!

Mvh
Stian


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Reielfebruar 17, 2013, 19:37:56 pm
Du kan gjøre alt du vil, det kommer bare ann på hvor mye penger du vil bruke...


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 17, 2013, 19:41:53 pm
Det skal ikke koste skjorta, vil bare ha en holdbar motor
Med litt mere hester enn originalt.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Reielfebruar 17, 2013, 19:51:22 pm
1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 17, 2013, 20:09:00 pm
Med en 1641 sats, krever det noe bearbeiding av topper eller blokk?


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 17, 2013, 20:11:46 pm
1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.

Hvis du ikke skal porte toppene, kan du heller velge 1.25:1 vipper istedenfor å bytte kam. Originalkammen har visstnok minst like bra profil i den kombinasjonen som en eller annen spissere trimkam. Skal du ha toppeffekt, må du gjør noe med toppene også. Men hvis vevlagrene er modne for å byttes, er ofte blokka også klar for linjeborring. Sjekk nøye.

Edit: 1300 topper krever bearbeiding for å ta imot større sylindre. Hadde vært bedre med 1600 topper. De har vel større ventiler også, tror jeg.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 17, 2013, 20:16:03 pm
Motor er egentlig veldig bra, den bare lekker som en sil.
Den har gått 97000km.
Ingen endeslakk å snakke om.
Hva annet burde jeg sjekke? Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte
Lager i blokka da?


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 17, 2013, 20:27:55 pm
Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte
Lager i blokka da?

Nei. Ikke bytt for å bytte, bytt fordi de gamle er dårlige, er min erfaring. Ser alt bra ut, vil det fortsatt være det hvis du bytter olje ofte nok, og ikke kjører motoren for varm. Hver innkjøring av deler er et usikkerhetsmoment...
Krever tilgang til riktig måleutstyr, skal nye lager bli bra.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 18, 2013, 20:07:13 pm
Hvis jeg skal bytte fra 1300cc til 1600cc sylindre da må jeg
Altså maskinene topper eller få tak i 1600 topper.
Hva er forskjellen på disse toppene?

Stian


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwfebruar 23, 2013, 11:47:35 am
Hvem freser opp topper og hva koster dette sånn ca?


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Dewilfebruar 23, 2013, 12:14:21 pm
Vil tro det er lettere å bytte ut til 1600. Mener å huske at de har litt større ventiler.

Selv kjørte jeg 1200 for noen år siden med 2x40mm webere, 1300 DP-topper og effektanlegg. Det gikk faktisk ganske så bra.

Med ny kamaksel vil man få enda mer effekt.

Mulig det kan lønne seg å høre under "deler ønskes kjøpt" for å finne noen som freser topper.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwmars 28, 2013, 23:02:28 pm
Hei.
Da viser det seg at min 1300 er en 1600dp
... Lurt å sjekke selv og ikke ta det andre Sier for gitt!

Hva kan jeg gjøre da?
Passer en 1641 sats rett på?
Hvor mye er det å hente på å bytte til dette?
Skal fortsatt porte topper. Og kanskje andre forgassere.

Mvh
Stian


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Dewilmars 28, 2013, 23:17:05 pm
Den lille Økningen i volum gir nok ikke mye "bang for bucks"
Ville ikke byttet til 1641 om det originale er i orden. Er sylindrene slitt, lider av skjørtebank og riper kan man jo like godt kjøpe 1641 i stedet for 1600.

Men vippestell med høyere utveksling (som kjell roar nevner), forgassere (eks 2 doble 40mm webere), bedre eksos og et godt tenningsanlegg gir mer trøkk for penga enn 1641 sylindre alene.

Porting og øking av kompressjon ved å frese ned toppene er også noe man kan gjøre for å få mer trøkk ;D


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwmars 28, 2013, 23:27:20 pm
Takk for svar!

Åssen ser jeg at ev. Sylindrer og stempel er slitt?
Ingen riper å snakke om og hone merker er godt synlige.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Dewilmars 28, 2013, 23:38:18 pm
Riper i lengderetning på stempel og sylinder gir indikasjon på at noe er feil.
Man kan også måle klaringen mellom sylinderen og skjørtet. Mener det Står noe om dette i haynesboka om du har det.

Men om det ikke er riper i lengderetning på syl eller på siden av stemplene så er det skjelden feil med settet og det kan brukes på ny.


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: vw-vwmars 29, 2013, 07:07:28 am
Flott

Da bruker jeg settet som er, så blir det porting og 1.25:1. vipper.
Skal også gå over ventiler.
 Er det noen andre tiltak som er greit å gjøre?

Mvh
Stian


Tittel: Sv: 1300 dp
Skrevet av: Jærvamars 29, 2013, 10:10:49 am
Du MÅ uansett ha nye stempelfjærer og hone sylindere hvis du først har tatt det fra hverandre. Du får ikke veldig mye effektøkning med å gå fra 1585ccm til 1641ccm, men noen hk er det + litt mer moment. Kjell Aaen bremset en gang i tiden en std. 1585 (1600ccm) motor og gjorde ingen ting ellers med motor enn å sette på 1680ccm sats dvs. ca.100ccm i volumøkning. Mener å huske at den bremset 63hk. Men 88mm (slip-in-satsen) har tynne sylindervegger så ville nok heller ha gått for 87mm 1641-satsen. Er dette en godt brukt motor som trenger nye lager osv. så ville jeg ha vært overrrasket hvis sylindersatsen på denne er like fin.
Ny sylindersats + nye lagere er i hvertfall det første jeg ville ha byttet hvis jeg først hadde motor fra hverandre. Husk å merke ventil-løftere i forhold til hvor de satt, hvis ikke bør du også kjøpe disse nye.

Er enig i at vippearmer med større utveksling kan gi ca. like mye som en "mild" kam, men når du først har motor fra hverandre så er jo jobben med å skifte kam uansett ikke noe ekstra jobb og en kam koster ikke noe mindre enn noen brukbare vipper, så jeg tror jeg hadde gått for en Engle W100-kam + nye løftere.

Kjøper du overhalings-sett til originalforgasseren din og får tak i en wassboxer-fordeler med tenningsmodul så blir i tillegg motoren din mer driftsikker.