mai 10, 2024, 20:38:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: knekt lufteskrue. tips og knep?  (Lest 2779 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6113
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: august 21, 2013, 06:13:23 am »

Gjelder lufteskruen til hjulsylinder bremser bak. Er ikke rustet fast...

Ny sylinder er selvsagt det beste, men just denne er ikke helt hyllevare kan det se ut til.

Har noen et lite tips til verktøy og fremgangsmåte for å få ut "resten" av skruen?


Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: august 21, 2013, 06:47:53 am »

dette settet må vel kunne la seg bruke...
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-192248/
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6113
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 21, 2013, 07:36:23 am »


Var jo noe slikt jeg tenkte på. Dette fungerer nok greit..
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #3 på: august 21, 2013, 08:58:42 am »

Den kjappe & billige er Torx bits. funker som F....
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #4 på: august 22, 2013, 09:53:01 am »


Var jo noe slikt jeg tenkte på. Dette fungerer nok greit..

"Grisepikker" som de blir kalt på fagspråket fungerer utmerket. Husk på å bruk rustløser og la det virke enn stund før du bruker verktøyet.

Et tips for å unngå at skruene knekker er å bruke rustløser først, men det viktigste er å bruker en liten hammer på fastnøkkelen og kakke den forsiktig løs. Det funker alltid Glad
Begynner du å dra i fastnøkkelen så "river" du skruen fra hverandre.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 22, 2013, 09:58:33 am »

gi heller et kakk med en dor e.l. i nærheten av der lufteskruen sitter, så slepper du å slå den i støkker. Om man vrir eller denger filler skruen er liksom litt hipp som happ. Om du ikke får den ut med en rispikk, så kan du bore den ut med bor som er bittelitt mindre enn den ytre diametern på gjengene, og til slutt bare dra ut en strimmel med lufteskrue. Selvsagt må du da også tømme hjulsylindern for drit etterpå.

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: august 22, 2013, 10:59:24 am »

Best å borre først som sist. Knekker du grisepikk eller torx inni der, er de nesten umulige å få borra ut igjen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6113
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 22, 2013, 22:50:51 pm »

Enden på denne visa ble at jeg skiftet hjulsylindre bak. Hadde nye liggende - og de gamle var over 10 år gamle...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!