mai 03, 2024, 09:10:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor plasserer jeg føler til vifte på ekstern oljekjøler  (Lest 1450 ganger)
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« på: desember 11, 2008, 12:28:03 pm »

Hei,

Til min Scat motor har jeg montert en stor ekstern oljekjøler med elektrisk vifte. Uttaket og returen til denne er montert på en sandwich plate med innebygget termostatåpning. I denne har jeg på inn-siden allerede gjenget opp og skrudd inn føler til oljetemperatur. Bør jeg gjøre det samme på retursiden fra oljekjøleren og koble denne opp mot viften?

På inn-siden og retursiden til oljefilteret har jeg allerede montert adaptere til instrumenter. Her tenkte jeg å plassere måler til oljetrykk og til varsellys for oljetrykk.

Noen som har noen ideer om dette blir riktig.

Hvilken temperatur bør oljen ligge på i en slik stor motor?



Mvh
Svein
Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 12, 2008, 09:26:37 am »

Om du ikke sitter med fasiten, så er det lov å komme med innspill.
Loggført
Gammelkallen
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 12, 2008, 12:03:33 pm »

en slik en bør du ha http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=230
Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 12, 2008, 13:43:21 pm »

Jeg har allerede flere thermo brytere liggende, men spørsmålet er hvilken temperatur den bør starte viften på. Og ikke minst hvor den bør monteres i systemet.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 12, 2008, 16:08:24 pm »

Er ikke 80-85 grader en fin arbeidstemp da? Den skal ikke være for varm, men den skal heller ikke være for kald.
Loggført

Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 12, 2008, 16:42:53 pm »

Jeg har nå lest en del på TheSamba og har forstått det slik at en stor motor gjerne har oppimot 220 Farenheit ved litt belastning, noe som tilsvarer omtrent 105 grader Celsius. Jeg synes det hører mye ut.

Sandwich platen jeg har kjøpt starter å åpne på 160 Farenheit (71 grader Celsius) og har full åpning på 180 Farenheit (82 grader Celsius). Bryteren jeg har kjøpt vil starte viften på 100 grader Celsius.

Det betyr at viften vil ikke starte før oljen som kommer ut av den eksterne kjølerene har passert 100 grader Celsius.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 12, 2008, 18:32:18 pm »

Denne skal ha en belastning som org , ikke gjør det værrre enn det er , plaser alltid termostat til kjøler i nærheten av tørrsumptank , men spiller ikke noen rolle. sett den fremfor kjøler blir helt ok ...
Mvh
Erich
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!