mai 07, 2024, 04:50:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: september 21, 2008, 17:49:34 pm
Ja jeg har ventet på din  Blunker Gleder meg til å se motoren med nykjøling å greier...
32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: september 21, 2008, 16:30:31 pm
Demperne er disse: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/?gruppe1=Fahrwerksteile&gruppe2=Gewindefahrwerke
 
TUV papirer følger med. Når det gjelder bremsene er disse godkjent opp til 240 km, og SÅ fort går den ikke  Blunker
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: september 21, 2008, 11:18:17 am
Ja, jeg liker iallefall å kombindere det klassiske utseende med nytt stæsj! 2 liter type 4 er gode saker og regnes vel av mange som den virkelige germanlooker- motoren.

Når det gjelder godkjenning så regner jeg med det skal gå fint. Det er andre som har gjort dette før. Skal inn til kontroll i oktober.
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: september 19, 2008, 21:57:44 pm
Takk for det. Hyggelig med så fine tilbakemeldinger etter å ha brukt så mye tid (og penger) på bilen.

Den siste tiden har jeg også hatt utrolig mange fine samtaler med folk som er interessert i bilen. Det er morsomt å se hvor mye feelgood bobla vekker hos folk - både unge og gamle.

I går møtte jeg en mann på butikken som insisterte på at dette MÅTTE være en 62- modell Osteaktig
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: september 19, 2008, 18:35:58 pm
Kjøretur i nattens mulm og mørke.... Båtna speedon  Kult
36  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 35 mm adaptere 5x130 på: september 13, 2008, 13:31:33 pm
5/130 til 5/130. 1500,-

Da heter det strengt tatt bare spacere, de adapterer ingen ting, så den tittelen blei greit misvisende;)



Hvis du zoomer inn på bildet kan du lese "adapter" på etiketten!!
37  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 35 mm adaptere 5x130 på: september 13, 2008, 13:28:29 pm
Å pokker, denne hadde jeg helt glemt. Beklager! Se PM hvis du fortsatt er intr.

Pål
38  Forum / Snikk-snakk / Sv: Musikk i bobla på: september 10, 2008, 22:22:27 pm
Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.

har ikke vært ute å sjekka lysa om de blinker, men når jeg bare har på tenninga blinker Olje og Ladelampa svakt i takt med musikken ja.. trenger kondis da? i såfall, hva slags? er det ikke forskjellig styrke på de?

Glem kondensator og oppgrader heller til en 55 eller 75A vekselstrømsdynamo. Dette i kombinasjon med bedre kabler og batteri eliminerer totalt behovet for kondensator.

Og nei, kondensator er ikke en god løsning for å fjerne støy. Støyen er der av en grunn. Og da er det bedre å rette "feilen" i systemet isteden for å skjule den med en kondensator.


just my 2c Glad

Jeg skjønte vel engentlig hvor du ville hen med oppgradering av jordingen, men med et voltmeter kan jo raskt si deg om dette er nødvendig eller ei. 13,8 volt er målet ikke sant? Og jording er vel en større feilkilde enn + kilden i de fleste tilfellene...

Å finne støykilden og fjerne den fremfor å bruke kondensator er jeg helt enig i! Med det er et faktum at kondisen filtrerer strømmen på en slik måte.

Jeg har alltid opplevd kvalitetsheving av lyden ved bruk av kondiser. Jeg har eksperimentert mye og funnet ut at best har det fungert med 2-4 0,5 F i parallell, koblet så nær forsterkeren som mulig. Det kan man høre spesielt godt på musikk med mye dynamikk (lydbilder hvor det "skjer" mye).

Så vidt jeg forstår så er det stor forskjell i egenskapene og virkemåte på battericeller og kondensator, slik at de utfyller hverandre veldig bra. Kondisen er ikke en batteri- reserve, men en spenningsutjevner.

Men en stor fordel med bobla er at batteriet kan settes svært nært forsterkeren og dermed har man mange fordeler ift spenningstap i kabler. Så man trenger vel muligens ikke så stor kondis som i en annen bil/ installasjon.   
39  Forum / Snikk-snakk / Sv: Musikk i bobla på: september 10, 2008, 21:56:13 pm
Enkel test kan gi deg svar på det: Med motoren i gang og lysa på drar du opp volumet en del på musikk med heftig bass og så ser du om lysa dine begynner å blinke i takt med bassen. Hvis ja så trenger du kondensator. I 99,9 % av tilfellene vil det blinke og du trenger da en kondis. En annen ting er at dersom du har støy fra strømnettet (uling i høyttalerne) så vil kondisen filtrere dette bort.
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: Musikk i bobla på: september 10, 2008, 21:44:03 pm
Ja det har jeg - har for så vidt en 3djeplass fra nm i bilstereobygging i den grad det betyr noe.
Det er mulig å dra en lengre teknisk forklaring på hva du bør satse på, men for å si det enkelt vil du vinne mye på å bruke en kondensator i kombinasjon med et godt batteri - som for så vidt kan være et fra Biltema. Kjøp en kondis fra dynabel.no så får du en som er billig og bra. Det systemet du skal bygge i bobla avhenger helt av at det får gode arbeidsbetingelser.
41  Forum / Snikk-snakk / Sv: Musikk i bobla på: september 10, 2008, 20:49:44 pm
Dropp kondensatoren og legg pengene i skikkelig kabler og et AGM batteri. F.eks Odessey PC1200 passer veldig fint under baksetet i bobla.

Ikke glem å oppgrader jordingen fra bilen til girkassa, jordinga fra batteri til bilen og kabelen fra dynamoen til batteriet. Da får du en langt bedre ladespenning og vedlikehold av batteriet ditt

Må bare spørre; Hvorfor mener du han bør droppe kondensatoren? Hvordan oppgraderer man jordingen? Hvor høy blir ladespenningen når den blir "bedre"?

Mvh. Pål
42  Forum / Snikk-snakk / Sv: Musikk i bobla på: september 10, 2008, 18:38:06 pm
Bra komponenter du skal bruke - blir nok både trøkk og kvalitet hvis du installerer dette skikkelig. Du kan også vurdere et bra batteri og en kondensator på 1 - 2 F. Det vi stramme opp dynamikken skikkelig og gi mindre forvregning når du drar på litt...
43  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista? på: september 09, 2008, 18:54:31 pm
Hadde det vært meg så hadde jeg satt på en 1680 sats, modda originaltoppene med større ventiler, økt kompresjonen til 9,5 og litt kanalarbeid, kjøpt et sett doble Weber 40, engle w 120 kam og et effektanlegg. Dette vil koste deg mellom 7-15 tusen alt etter om du kjøper brukt eller nytt. Da får du en sprek motor på ca 90 hk. Jeg har hatt en slik og den gikk veldig bra i mange år.
PS: Vær forberedt på at hk er en sykdom - mye vil ha mer  Blunker

Pål
44  Forum / Snikk-snakk / Sv: Alt er stort i USA, også garasjen på: september 01, 2008, 17:56:39 pm
Jeg har "bunker" under garasjen med to smøregraver og full takhøyde og har nå fått gravd inn vann, avløp og støm. Men det fortsatt en lang vei igjen til disse USA garasjene Glad

Lag en hemmelig tunnell til huset ditt, så har du kommet ganske nært.  Osteaktig


Har hørt at de er gode på sånt i Østerrike  Tvilende ( litt stygg, jeg vet det!)
45  Forum / Problemløseren / Sv: Lodding av vaier i messinghylse på: august 27, 2008, 05:43:22 am
Jeg bruker sølvlodd. Skal prøve å se om det er belegg i hylsa som er problemet.
46  Forum / Problemløseren / Lodding av vaier i messinghylse på: august 26, 2008, 21:09:12 pm
Er det noen som kan gi meg et lynkurs i lodding?? Jeg skal lodde en messinghylse på håndbrekkvaieren, men klarer ikke å få den til å sitte. Til nå har jeg slipt vaieren ren, brukt loddepasta i hylsa og varmet dette opp med propanbrenner. Tilsynelatende går alt som det skal, men det ser ut som at tinnet fester seg ikke i hylsa - bare vaieren...
47  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem Faen Er Tistlo? på: august 22, 2008, 21:50:35 pm
selvsagt for å spe på restaureringen litt,er vel ikke så mye innkomme under studiene


Blakk i studietia... Been there done that... Blunker Kjøpte også min første boble som student.

Og i motsetning til uhjelp så vil vi nok få se hva pengene blir brukt til  Osteaktig

Tistlo for president!!
48  Forum / Hva skjer? / Sv: Volksfest 2008 / 22.-24.august / nytt treffsted på: august 22, 2008, 21:28:13 pm
Dette blir skøy. Jeg kommer med nybilen...
49  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 20, 2008, 19:17:33 pm
Et interiørbilde når ting har kommet på plass.



Har kjørt motoren cirka 50 mil og har de siste 20 milene kjørt den veldig hardt. Den går som ei klokke. Problemet er at clutchen ikke henger med under pådrag så der må det oppgraderes... Nå skal den magres inn litt - spesielt tomgangsdysa som i dag er 60. Går for å prøve en 50 så får vi se.

50  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: august 20, 2008, 18:45:35 pm
Ingenting slår lyden av nybygd boksermotor  Kult Grattis! Synd jeg ikke fikk tid til å se på denne på SCC...

Pål
51  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 14, 2008, 19:19:02 pm
Ja da har et langt prosjekt kommet godt igang. Her er noen siste bilder. Ikke strøken i lakken da den skal lakkeres opp igjen av en fagmann til våren. I vinter blir det interiør, frontmontert oljekjøler, stereo mm. Mao bare koseskruing  Glad







Må ha med et bilde av junior som insisterte på å få være med på "boblebildet om det skulle på internetten"   Osteaktig Osteaktig
Når jeg forklarte hva som skal skje på Gardermoen i helga så sa han "Pappa vi MÅ på Gardermoen!!"



52  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 13, 2008, 21:54:17 pm
ser du trenger noen greie spacere for å få bakhjula sjikkelig ut!  Har liggende 2stk på 1" (25mm) de kan du få for en grei penge...

kul bil ellers!

Takk for det. Ikke så værst din heller  Kult
Ser kanskje ikke sånn ut på bildene men hjula sitter fint ift skjermene...

Mvh.
53  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 13, 2008, 09:16:38 am
Helt enig. Det gjenstår veldig mye arbeid men som kan tas etter hvert...
54  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 12, 2008, 22:33:36 pm
Stemningsbilder fra jomfruturen. Stadig uferdig bil men kjørbar...



55  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 35 mm adaptere 5x130 på: august 11, 2008, 23:19:41 pm
Flottings, jeg har også ambisjoner om Gardermoen i helga. Jeg ringer deg.

Pål
56  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 35 mm adaptere 5x130 på: august 10, 2008, 21:41:10 pm
5/130 til 5/130. 1500,-

57  Bruktbørsen / Deler selges / 35 mm adaptere 5x130 på: august 10, 2008, 21:24:45 pm
Et par nye adaptere i aluminium selges.
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 07, 2008, 20:29:42 pm
Mer bremser:













59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '74 1303 Germanlooker på: august 06, 2008, 22:34:25 pm
Mer bremser. Har fått adapterne til calipperne så nå begynner det å ligne på noe...





60  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblem på: august 05, 2008, 11:19:02 am
Har du sjekket kompresjonen?
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!