mai 16, 2024, 10:58:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 56 ovalen prosjekt!  (Lest 22711 ganger)
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« på: september 17, 2012, 14:57:18 pm »

Heisann! Glad

For 3 uker siden oppfylte jeg drømmen om å gå til innkjøp av en Boble og er nå stolt eier av en 56 Oval!!! Gliser
Har fulgt med på diverse (alle jeg kom over) annonsesider med bobler siden våren, men var vel bare en som jeg falt for (innenfor budsjettet vel og merke...)  Klarte ikke helt å få fingen ut, og da jeg kom hjem fra ferie var selvfølgelig bilen solgt- ERGERLIG til tusen!!!

Leitet videre og fant da denne herligheten! Osteaktig
Etter mye om og men fikk vi leid oss henger (er ikke mange utleiehengere i Bergen gitt!) og så var vi på vei mot Rjukan for å se på (les hente) bil!
Som sagt valgte vi å hente den på henger, den hang visst litt på ene bakhjulet.... Vår gamle Range Rover ble brukt som trekkdyr- noe den helst ikke ville, for her knakk eksosanlegget tvert av og turboen tok kvelden.... NICE!
Kom fram til Rjukan og bilen stod omtrent å ropte på meg! Jeg falt helt pladask!!! Osteaktig 

Hadde en utrolig flott tur hjem med mors nyinnkjøpte Boble bakpå en sarva statoilhenger med fri eksos og niks null pådrift- men who cares??? Smilet mitt gikk fra øre til øre HELE turen! Gliser Kjempeartig var det også da folk kom bort og tok bilder og begynte med gamle historier hver gang vi hadde stopp. Flere våte øyekroker på noen gamle karer der ja! Fikk til og med en klem av en da jeg sa at dette er en kosebil til finværsdager! Glad

Utvendig er bilen ganske bra, bytte noen pakninger rundt vinduene og dørene- en god del rustgjennomslag på fangerne ( får se hva litt autosol klarer å få bort) og noen stigtrinn som må byttes...

Innvendig ser bilen rimelig shabby ut, så her må alt ut. Ganske mye fukt i bilen (litt myggel og), så er spent på om det er noen store overraskelser under teppene! Av det lille jeg fikk dradd til siden når jeg var å hentet den, så det ikke så ille ut.

Anyway- tenkte jeg skulle legge ut en prosjekttråd ettersom jeg nyter andre sine prosjekttråder her inne- og siden jeg er HELT amatør på dette området, kommer det sikkert en hel haug med spørsmål! Blunker

Noen som har tips råd eller bare lyst til å komme med en kommentar- Ja da blir jeg happyhappy!!! Gliser



* Bobbeleb siden.jpg (70.97 KB, 775x353 - vist 331 ganger.)

* Bobbelen bak.jpg (103.16 KB, 775x480 - vist 291 ganger.)

* september12 090.JPG (95.53 KB, 775x517 - vist 321 ganger.)

* september12 089.JPG (117.18 KB, 775x517 - vist 290 ganger.)

* september12 093.JPG (93.12 KB, 775x517 - vist 295 ganger.)

* september12 094.JPG (91.64 KB, 393x590 - vist 321 ganger.)

* september12 096.JPG (118.95 KB, 775x517 - vist 297 ganger.)
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2012, 15:15:26 pm »

Gratulerer med flott oval Glad En bil du kommer til å få myye glede av.
Og du må bare bli vant med at folk kommer bort å slår av en prat. det hører med vettu Glad
Tommel opp, store smil, folk som snur seg og hilsner langs landeveien er også noe du må bli vant med  Gliser
-Eivind
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: september 17, 2012, 17:08:47 pm »

Velkommen i ovalverden  Kult Grattis med "ny" bobla da.

ovalt
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #3 på: september 17, 2012, 17:34:53 pm »

Takker og bukker!!! Gliser Syns det bare er kjekt når folk er smilende og blid og ikke minst vil slå av en prat! Glad Gleder meg max til den er ferdig innvendig og klar for neste sesong! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2012, 18:33:41 pm »

Hei og velkommen i VW-verdenen!

Bilen ser bra ut, jeg tror nok at du skal få mye glede ut av den. Håper at vi snart får hilse på deg og bilen i VWACB.

Du må nesten bare bli vant til at folk stopper og skal snakke om bilen, enten din eller den de selv hadde, eller vokste opp med,
sånn er det bare... Det er jo bare hyggelig.  Glad

Etter hvert som du lurer på noe, må du bare legge ut spørsmålene her eller på VWACBs forum, alltids noen som har svarene og
som med glede legger dem ut. Du kan evt få tak i en verkstedshåndbok, det finnes flere gode, og så bør du komme deg ut
i garasjen og få skrudd litt selv. "Learning by doing" er ikke feil, vi er mange som har lært en del på den måten. Men du vil oppdage
at når du står fast med et problem, vil det alltid være noen som er klare til å hjelpe, VW-folk er kjekke slik.  Gliser

Lykke til med bilen!

Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #5 på: september 17, 2012, 20:21:14 pm »

Takker for det! Osteaktig Ja har meldt meg inn, venter på avklaring så jeg får tilgang til forumet.  Hadde jo vært artig å kommet på cruising og krabbefest den 29, men er dessverre i 40 års dag den dagen.
Har fri denne uken, så regner med jeg begynner å demontere i morgen- klør i fingrene he he! Osteaktig
Planen er vel å gjøre det meste selv med hjelp av mannen i huset.
Kommer til å levere inn baksete og stoler til omtrekking, men kanskje jeg spør om litt hjelp til montering av taktrekk og bytting av vinduspakninger-enten mot noen kroner eller en kasse øl he he- tar det som det kommer, blir vel litt rust som må ordnes først- morgendagen vil vise! Blunker
Veldig godt å vite at jeg kan spørre og få svar her inne eller på vwacb (har hørt mye positivt om bergensklubben!!!)
Og er det noen som er på askøy, kollevåg og har lyst på en kaffekopp i garasjen, er det bare å gi meg en lyd! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
BernieBergan
Medlem
***
Innlegg: 126
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: september 17, 2012, 20:26:40 pm »

Denna har jeg sett på en stund ! Osteaktig liker fargen og hele bilen forsovit! gratulerer med bil!  : Gliser
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #7 på: september 17, 2012, 20:44:05 pm »

Takker Osteaktig
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 17, 2012, 20:50:08 pm »

Og i år fikk VW Damene sitt eget treff som ble vellykket så det ut til, så denne bør du da vel få huket av på kalenderen til neste år da Blunker

PS: Velkommen som Oval eier, det er mye moro Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #9 på: september 19, 2012, 12:18:07 pm »

Kom godt i gang i går! Glad Fikk ut alt utenom taktrekk og golf-stolene framme. Sistnevnte er sveiset fast i originalfestene så disse blir forhåpentligvis kappet ut i dag....

Var heldigvis ikke noen store overraskelser, største var vel en dam (!) framme på passasjersiden. Ikke rart det har vært fukt og litt myggel i bilen. Ser det er en hel del borehull/festehull på ca 1 cm i diameter rundt om i bunnen og panserrommet, disse har ikke vært tettet... Lurte litt på hvorfor disse er der siden vi ikke fant noe logisk løsning på det...

Fikk tatt en runde med stålbørsten og støvsugeren- er så langt tre rusthull- et bak med batteriet, et fremme på hjulbuen og et i gulvet fremme på førersiden. Ikke rare hullene, så regner med dette er lett fix. Glad
Litt usikker på hva middel jeg skal bruke når all av rust og teppelim er fjernet- noen anbefalinger, eller merker jeg bør unngå???

Ser ut som det har vært rimelig hett under setene hvor varmerøret kommer ut- hele panelet der var smeltet/svidd, heldigvis var setet greit så disse kan brukes! Osteaktig Skal det ikke være noe spjeld eller noe her- eller skal det være helt åpent?

Ellers var det mange løyne løsninger på det elektriske... rart at enkelte ting har fungert he he! Gliser Den ene koblingen på batteriet var rimelig skummel, og i tillegg var hele batteriet pakket inn i et laken.............  Sjokkert

Blir nok en del pussing fremover, men etter gårsdagens oppdagelser er pågangsmotet stort! Innkjøpslisten er klar-  så var det bare å prioritere riktig framover- julegaver eller bildeler? Vet ihvertfall hva som er gøyest av de to!!! Gliser Gliser Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 19, 2012, 14:27:53 pm »

Husk bare på det med batteri på boblene, det står under sete bak og om polene ikke blir tildekt så nå noen sitter i sete kan det hende at sete-fjærene blir dyttet så langt ned at det ender med kortsluttning som mange andre har gjort før deg.
Jeg pleier alltid å legge noe gummi over batteriet mitt, nå for tiden er det en gammel gulvmatte Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #11 på: september 19, 2012, 18:32:53 pm »

Aiaiai det har ikke falt meg inn engang!!! Takk skal du ha! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #12 på: september 27, 2012, 08:24:09 am »

Prøver å få lagt inn bilder, men får ikke lagt de inn siden str er for stor.... Har minsket str via faststone sånn som med de lengre oppe her men ser ikke ut som det hjelper..... What to do??? Hæ
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 27, 2012, 16:48:26 pm »

Prøver å få lagt inn bilder, men får ikke lagt de inn siden str er for stor.... Har minsket str via faststone sånn som med de lengre oppe her men ser ikke ut som det hjelper..... What to do??? Hæ

Sjekk filstørrelsen. Restriksjonen er på 150kb i filstørrelse og ikke størrelsen på bildet i pixels.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #14 på: september 27, 2012, 18:14:16 pm »

Japp gjort det, men ender opp med å bare få lastet inn 1 bilde av gangen.... På vwacb har de 400 kb. Blunker får slette faststone og legge alt inn på nytt.
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: september 27, 2012, 18:32:23 pm »

Japp gjort det, men ender opp med å bare få lastet inn 1 bilde av gangen.... På vwacb har de 400 kb. Blunker får slette faststone og legge alt inn på nytt.

På vwacb har de sikkert ikke 25gb med vedlegg ;-)

150 er nok mht å få inn passe store bilder.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #16 på: september 29, 2012, 20:40:48 pm »

Denne siklet jeg også på en stund...

Ble en rag på meg i stedet og er meget fornøyd!

Grattis! :-)
Loggført

FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #17 på: september 30, 2012, 18:21:49 pm »

He he glad du ombestemte deg da!!! Gliser grattis med rag da- var det den grå som lå på finn?
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #18 på: september 30, 2012, 20:10:17 pm »

He he glad du ombestemte deg da!!! Gliser grattis med rag da- var det den grå som lå på finn?
He he, det var du nok;-) Lå nok ikke på finn, er et prosjekt. Ligger ute her den også, mye jobb der... Blir bra det!

Lykke til videre!
Loggført

Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #19 på: november 06, 2012, 16:47:15 pm »

gleder meg til å møte deg på treff til våren Glad
ble en 1954 på meg som jeg i første omgang bare skal fjerne overflate rust for så grunne over,å antageligvis bygge en 1835 el 1915 motor i Glad
gleder meg til sesong Glad lykke til med prosjektet Glad
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #20 på: januar 01, 2013, 19:11:34 pm »

Godt nyttår folkens! Gliser Gliser
En liten oppdatering selv om det har vært lite framgang her. Fant ut at prosjekt og å fullføre studiene samtidig ble litt mye. Men nå er alle eksamener og skole ferdig- så da er det bare å svinge seg! Skal bli greit med noen hele dager uten avbrytelser! Blunker

Har siden sist fått byttet noe pakninger så nå er dører og panser tett. Har pusset ned en god del inni- kom en god del større hull frem, så må nok til å klippe ut og sveise i litt her og der. (Satser på at ikke sveisekunnskapen er helt glemt!) Var en god del rusthull fremme med hjulebuen og i gulvet på førersiden. Har bare pusset med stålbørste på luft- men har nå fått meg blåseutstyr, så får bare lære meg hvordan dette fungerer...

Ellers har jeg bestilt vinyl taktrekk og dørpaneler og solskjermer i hvitt fra TMI som kommer i februar (julepresang fra mannen!!!) Gleder meg til det kommer så jeg kan levere inn setene til omtrekking! Gliser

Skal få tatt noe bilder etter hvert som jeg holder på! Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #21 på: januar 01, 2013, 19:32:11 pm »

Hei,leter du litt rundt her inne tipper jeg du finner en eldre prosjekt tråd på denne bilen.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: januar 01, 2013, 19:43:50 pm »

her feks: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7926.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #23 på: januar 01, 2013, 20:47:23 pm »

Kom over den rett etter jeg hentet bilen Blunker Men tusen takk! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 01, 2013, 20:53:19 pm »

Grattis med flott oval. Sikla litt på den når den lå på til salgs, den er jo lekker. Beklager for at jeg ødela middagen din Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #25 på: januar 01, 2013, 21:42:20 pm »

He he var nok helt min feil du!!! Gliser Takk, er kjempefornøyd med bilen og gleder meg til sesongen er igang igjen! Bare håper jeg kommer helt i mål! Blunker Var noen turer i fjor med ferdig ribbet bil kun med setene i, så det er jo en nødløsning he he! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 01, 2013, 22:13:46 pm »

Det funker Gliser
Selv trakk jeg om alt selv innvendig. Kjøpte ferdige sett fra TMI til originalinteriøret.
Skal du trekke om taket må vinduene mest sannsynlig ut, da taktrekket sitter i gummilistene.

Så lenge motoren går og bilen har bremser så er det moro å kjøre folkevogn, samme hvordan den ser ut Gliser

Vi får satse på at du får i orden alle planene for bilen i vinter. Håper jeg får sett denne live i sommer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #27 på: januar 02, 2013, 11:18:30 am »

Må nok ut med alle rutene (har ny bakrute liggende)... Forrige eier har lakkert uten å ha de ut, så pakningene har en del lakk på seg foruten at de er ganske morken her og der...
Har du noe tips og trix med div interiørfix så kom gjerne med det! Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #28 på: januar 07, 2013, 21:42:45 pm »

Legger ut noen bilder som ble tatt før pussingen begynte. Holder nå på med bakparten og jobber meg oppover. 
Ser ikke så ille ut som på bildene, mesteparten er lim, filt og skitt som forsvinner fort. En smule (underdrevet) mer rust fremme...


* desember12 019.jpg (127.73 KB, 800x533 - vist 200 ganger.)

* desember12 027.jpg (48.27 KB, 400x267 - vist 206 ganger.)

* desember12 032.jpg (45.95 KB, 400x267 - vist 216 ganger.)
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: januar 07, 2013, 22:20:17 pm »

Her er en fin tråd. Page 13 hadde jeg mye nytte av da jeg monterte taktrekket, spesielt rundt ovalbakruta.

Lykke til! Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!