mai 13, 2024, 21:18:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 motor i 1200 kasse  (Lest 2495 ganger)
Benny84
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: januar 30, 2009, 12:41:57 pm »

skal sette inn en 1600 motor i min 1200 bil..
må jeg slipe ut av kassa eller går det å flytte over svinghjul og clutch fra 1200 motoren Hæ Hæ
Loggført

-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:)
-Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: januar 30, 2009, 15:06:06 pm »

Klassisk spørsmål.

12 volt svinghjul er større enn 6 volt og får ikke plass i 6 volt kasse uten at du freser ut plass.
Loggført
Benny84
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: januar 30, 2009, 16:01:45 pm »

okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??
Loggført

-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:)
-Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #3 på: januar 30, 2009, 20:53:44 pm »

okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??

Ja, det går greit. Du kan også bruke 6v starter på en 1600.  Gliser
Loggført
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 04, 2009, 17:01:38 pm »

Jeg holder på med akkurat det samme nå. Flytter over 1200 svinghjul til 1600 motor som skal inn i 1200-kasse med 6 v starter. Snakket med noen på unneberg som sa at man da måtte shimse opp 1200-svinghjulet. Hbor mange shims må man bruke da?
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 09, 2009, 11:04:42 am »

Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må  du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)

husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor

det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 11:06:14 am av mdyrseth » Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 10, 2009, 07:45:35 am »

Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må  du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)

husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor

det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.

MEN HUSK: ALDRI MER ENN 3 SHIMS MELLOM VEIV OG SVINGHJUL
Loggført

Mvh
Reiel
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 10, 2009, 23:42:40 pm »

bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 11, 2009, 01:01:36 am »

bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?

Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk.
Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 11, 2009, 01:16:35 am »

bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?

Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk.
Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake..

fint å vite at logikken virker. Men er ikke sikker på at det går å bytte svinghjul, er en annen trå her der de sliter med det, har også lest et sted at det ikke funker helt uten videre
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 11, 2009, 10:19:07 am »

Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet)
Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.
Loggført

Seaside VW Klubb
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 11, 2009, 13:00:45 pm »

Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet)
Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.

feil instilling i dødgang på svinghjulet gir ikke umiddelbare problemer, men kan overtid føre til mer slitarsje, reduser oljeflyt og forkalkninger
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!