mai 13, 2024, 21:34:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 T1 motor i Snow-trac beltebil  (Lest 3215 ganger)
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« på: januar 02, 2011, 20:51:29 pm »

Trenger gode råd angående motor i min 1963 Snow-Trac. (Svensk beltebil med VW drivlinje og andre deler)
Motoren som skal monteres er en 1600 AS motor, som erstatning for originalmotoren som jeg ikke har.
Den er lite slitt, men pga av ønske om litt mere krefter er følgende gjort så langt:
1641cc Mahle sylindersett montert
1-1,25 vipper
Glasblåsing og lett porting av topper

Så til spørsmålene:
Hvilke(n) forgasser(e) bør jeg bruke? Målet er en motor som har godt dreiemonment på lavt turtall, har noe mere toppeffekt en før, starter i kulden, bruker lite bensin, og er driftssikker under alle forhold. Er dette mulig med originalforgasseren? Har vurdert dette settet, men lurer på om det kanskje er "overkill" for mitt bruksområde:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180

Originalt har denne motoren oljekjøler av typen "doghouse". Denne må bort fordi luftinntaket på Snow-trac kommer i veien, det er skrudd fast på baksiden av viftehuset. Er det en god løsning på kjøle/filterproblematikken å montere inn en slik brakett:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=216

Tenker da å montere både oljekjøler og filter på denne linjen. Vet at man da ikke oppnår "Full flow", men det er kanskje likevel bra nok for min bruk?

Håper på gode råd da jeg er relativt fersk på dette området.
Loggført
SnowTrac
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Elverum


Snø, hvorfor ikke?


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 02, 2011, 22:51:08 pm »

Har selv en Snow Trac og kjører med en lett sliten motor med enkelt port topper. Jeg vil anbefale å kjøre med original forgasser med hensyn til dreiemoment på lavt turtall, starter i kulen, bruker passe med bensin og er driftsikker under alle forhold. Er ikke sikker, men mulig det kan bli trangt med det forgasser settet du henviser til på grunn av kjede som går på hver side.

http://www.snow-trac.net   
Loggført

-69 Trac Master ST4B (Snow Trac med brede belter)
-Hjemmebygd buggy(bygd på 1302 understell og et gammelt bilcross bur)
-2 stk golf 1 bilcross biler
-08 Bashan 200 ccm ATV
-hjemmelaget belte bil med vw t1 motor og girkasse
http://www.snow-trac.net/
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #2 på: januar 03, 2011, 18:18:01 pm »

Takk for svar! Interessant side du har om Snow-Trac.

Det enkleste (og billigste) er jo å beholde originalforgasseren, men de endringene jeg har gjort på motoren skulle jo tilsi at motoren trenger mer luft/bensin. Kan originalforgasseren justeres tilstrekkelig for å makte dette? Frykter at motoren vil gå for magert. 
Godt mulig det settet jeg linket til kommer for nære kjedene, det blir i tilfelle litt gambling. Det ender vel med at jeg prøver originalforgasseren og ser hvordan det fungerer.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: januar 03, 2011, 18:44:47 pm »

Sikkert mulig å dyse den originale forgassern din også vel?
Loggført

Seaside VW Klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!