mai 13, 2024, 19:17:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 m/pict 34 oppsett.  (Lest 1308 ganger)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: mai 16, 2008, 12:45:40 pm »

Hvor mye/stort kan jeg putte i en 1600 dp med 34 pict? Regner med at det er forgasseren som setter de største begrensningene her.

Det som er bestemt er:
Org. veiv
Org. råder
Org. syl og stempler (evt 1641 hvis de som sitter på ikke er godkjent for montasje igjen)
Org. topp (m/porting)
34 pict-3

Det som jeg lurer på?
Komp
Kam
Tenning
Dysing
Vipper med høyere utv

Hadde vært fint å fått en fin motor med 55 - 60 hk kanskje?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mai 16, 2008, 13:01:20 pm »

Hvor mye/stort kan jeg putte i en 1600 dp med 34 pict? Regner med at det er forgasseren som setter de største begrensningene her.

Det som er bestemt er:
Org. veiv
Org. råder
Org. syl og stempler (evt 1641 hvis de som sitter på ikke er godkjent for montasje igjen)
Org. topp (m/porting)
34 pict-3

Det som jeg lurer på?
Komp
Kam
Tenning
Dysing
Vipper med høyere utv

Hadde vært fint å fått en fin motor med 55 - 60 hk kanskje?

For noe år tilbake så var det en artikkel i et amerikansk vw magasin hvor dem prøvde diverse bolt-on trimdeler på en original 1600 motor og dyno kjørte motoren etter hvert stepp. De prøvde 6-8 eksosanlegg og det beste anlegget klarte vel 64.2hk men kun etter omdysing av originalforgasseren. De prøvde også flere luftfiltere men disse ga ingen utslag på rullene. Det som ga absolutt mest var å bytte original vippene med 1.25 vipper tilsammen med eksos og hvis jeg hvis jeg ikke husker feil så ga motoren tilslutt 69hk - en økning på hele 38%. Den originale gasseren hadde da blitt omdysset, tenningen var optimal, ventilene var justert, oljen var byttet til en annen viscose, eksosen var byttet og vippene var byttet.

Dessverre byttet dem ikke reimskiven til en power pulley eller eksperimenterte med den originale viften - det hadde vært interessant å sett om dette ville gitt noen utslag. Senere var det vel også en oppfølging hvor dem boltet på et lite turbokit og små, doble gassere og hvis jeg ikke husker feil så klarte de 108hk med disse modifikasjonene.

« Siste redigering: mai 16, 2008, 14:35:37 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: mai 16, 2008, 14:18:12 pm »

Eksostest fra VW Trends her http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/
Loggført

1969 Militær-buss
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 16, 2008, 14:27:10 pm »

Det jeg tenker på med et evt kam-bytte er hvor høy durasjon (mao hvor høyt turtall) forgasseren er god for med tilpasset dysing?

Vet at 1.25vipper på org kam gir gode resultater.

Er også litt int i å forske litt med en anelse høyere komp også. Med god porting kan en vel kanskje legge seg rundt 1:9 kanskje?

Takker for svar. Kanskje noen som har egne erfraringer med dette også?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: mai 16, 2008, 14:40:46 pm »

Det jeg tenker på med et evt kam-bytte er hvor høy durasjon (mao hvor høyt turtall) forgasseren er god for med tilpasset dysing?

Vet at 1.25vipper på org kam gir gode resultater.

Er også litt int i å forske litt med en anelse høyere komp også. Med god porting kan en vel kanskje legge seg rundt 1:9 kanskje?

Takker for svar. Kanskje noen som har egne erfraringer med dette også?

Vel, hvis 55 - 60 hk var målet så trenger du jo ikke åpne motoren. På den HELT andre siden, når du først skal åpne så finnes det jo 1600 gatemotorer der ute som yter 192hk. (http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html) Dog ikke med 34 forgassere.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 16, 2008, 15:28:52 pm »

Hvis du går på CB sine hjemmesider finnes det en artikkelserie som heter "mileage motor". Jeg ville gått for den samme kammen og kompen (kanskje litt høyere komp da det er bedre bensin og kaldere vær i Norge). Tror den "cheater kammen" de bruker der har relativt kort durasjon, men nokså krappe ramper, som gir mye sylindertrykk og trøkk langt nede. Pass på at du også bruker de samme ventilfjærene som de har foreskrevet (tror faktisk de kjører org ventilfjærer, jeg ville gått for enkle stive, hvis du ikke letter ventilmekanismen). Tror ikke du trenger å kjøpe kam som er beregnet for effekt over 4500 omdr hvis du skal kjøre org gasser.

På min 1600 i bruksbilen har jeg dyset om, 1:25 vipper og åpnere eksos. Skulle hatt et sett nye stempler/stempelringer og overhalt toppene for å få full effekt ut av dette. Min motor er nok litt i slitneste laget. Men det var et "bolt on" prosjekt.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: mai 16, 2008, 20:15:39 pm »

Veldig int artikkel.

Sett litt igjennom kamaksler som ser ut til å gi et godt dreiemoment. Ser at "BigFoot Super Lift cams nr. 2208 er svårt tiltalende. Noen som har erfaring med denne? Denne fungerer med både 1,25 og 1,4 vipper ser jeg.

http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=56
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!