Hvor mye/stort kan jeg putte i en 1600 dp med 34 pict? Regner med at det er forgasseren som setter de største begrensningene her.
Det som er bestemt er:
Org. veiv
Org. råder
Org. syl og stempler (evt 1641 hvis de som sitter på ikke er godkjent for montasje igjen)
Org. topp (m/porting)
34 pict-3
Det som jeg lurer på?
Komp
Kam
Tenning
Dysing
Vipper med høyere utv
Hadde vært fint å fått en fin motor med 55 - 60 hk kanskje?
For noe år tilbake så var det en artikkel i et amerikansk vw magasin hvor dem prøvde diverse bolt-on trimdeler på en original 1600 motor og dyno kjørte motoren etter hvert stepp. De prøvde 6-8 eksosanlegg og det beste anlegget klarte vel 64.2hk men kun etter omdysing av originalforgasseren. De prøvde også flere luftfiltere men disse ga ingen utslag på rullene. Det som ga absolutt mest var å bytte original vippene med 1.25 vipper tilsammen med eksos og hvis jeg hvis jeg ikke husker feil så ga motoren tilslutt 69hk - en økning på hele 38%. Den originale gasseren hadde da blitt omdysset, tenningen var optimal, ventilene var justert, oljen var byttet til en annen viscose, eksosen var byttet og vippene var byttet.
Dessverre byttet dem ikke reimskiven til en power pulley eller eksperimenterte med den originale viften - det hadde vært interessant å sett om dette ville gitt noen utslag. Senere var det vel også en oppfølging hvor dem boltet på et lite turbokit og små, doble gassere og hvis jeg ikke husker feil så klarte de 108hk med disse modifikasjonene.