mai 15, 2024, 13:47:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med å få "ny" girkasse i 1. gir (LØST)  (Lest 4272 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« på: oktober 14, 2009, 12:59:43 pm »

For en tid tilbake kjøpte jeg en 1500 girkasse av Jon her på nettet. Han hadde ikke prøvd den i bil men regnet med at den fungerte fint. Den var også sandblåst av forrige eier (før Jon) og jeg regner derfor med at den var i orden når han valgte å gjøre dette.

Siden det kun var selve girkassa jeg kjøpte har jeg nå plukket armer og "halvmåner" fra en annen girkasse slik at den nå er komplett. Det er fylt på olje og den er nå satt på plass i prosjektbilen min (uten motor).

Problemet nå er at girkassa ikke vil i 1. gir, men går greit i alle andre (jeg tror også at den går greit i revers, men dette er litt vanskelig å vite for sikkert at det er revert og ikke 2. gir).

Dette har jeg gjort:
 - Åpnet luke under baksetet for å sjekke at skruen sitter i hullet på girkassenesa (det gjør den)
 - Løsnet skruene ved girstanga og prøvd å få den i gir mens "hylsteret" beveget seg fritt
 - Skrudd de to skruene helt løs og fått bekreftet at plata som sitter ved girstanga er same vei som på den bobla jeg har som er i orden (og i Haynes boka) (plate ligger slik at den stikker opp på hver side, samt at den bygger mer inn fra høyre side enn fra venstre mener jeg at det var.)
 - Prøvd å vri litt på koblingen under baksetet mens en annen prøver å gire. (dette for å sjekke om det kanskje var feil posisjon når jeg girte)

Spørsmålet mitt er da.
- Hva er galt?
- Må jeg ta ut girkassa og splitte den helt ?
- Hvordan gjøres i tilfelle dette og hva bør en huske på/ se etter?
- Ca hvor mye koster det i tilfelle dersom jeg får noen andre til å gjøre det?

Vedlagt finner du bilder av hvordan koblingen ser ut i de forskjellige girposisjonene. i 1. gir føles det ut som om den butter i mot noe, den glir med andre ord ikke langt fra friposisjonen.


Hva kan være feilen


* 1.gir-DSC00247.jpg (72.94 KB, 750x563 - vist 163 ganger.)

* 1.gir-DSC00248.jpg (68.97 KB, 563x750 - vist 120 ganger.)

* 2.gir-DSC00250.jpg (100.37 KB, 563x750 - vist 153 ganger.)

* 3.gir-DSC00253.jpg (75.11 KB, 563x750 - vist 114 ganger.)

* 4.gir-DSC00255.jpg (97.94 KB, 563x750 - vist 140 ganger.)
« Siste redigering: oktober 15, 2009, 10:13:29 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 14, 2009, 14:18:38 pm »

For en tid tilbake kjøpte jeg en 1500 girkasse av Jon her på nettet. Han hadde ikke prøvd den i bil men regnet med at den fungerte fint. Den var også sandblåst av forrige eier (før Jon) og jeg regner derfor med at den var i orden når han valgte å gjøre dette.Siden det kun var selve girkassa jeg kjøpte har jeg nå plukket armer og "halvmåner" fra en annen girkasse slik at den nå er komplett. Det er fylt på olje og den er nå satt på plass i prosjektbilen min (uten motor).
Problemet nå er at girkassa ikke vil i 1. gir, men går greit i alle andre (jeg tror også at den går greit i revers, men dette er litt vanskelig å vite for sikkert at det er revert og ikke 2. gir). [/bDette har jeg gjort - Åpnet luke under baksetet for å sjekke at skruen sitter i hullet på girkassenesa (det gjør den) - Løsnet skruene ved girstanga og prøvd å få den i gir mens "hylsteret" beveget seg fritt  - Skrudd de to skruene helt løs og fått bekreftet at plata som sitter ved girstanga er same vei som på den bobla jeg har som er i orden (og i Haynes boka) (plate ligger slik at den stikker opp på hver side, samt at den bygger mer inn fra høyre side enn fra venstre mener jeg at det var.)- Prøvd å vri litt på koblingen under baksetet mens en annen prøver å gire. (dette for å sjekke om det kanskje var feil posisjon når jeg girte Spørsmålet mitt er da. - Hva er galt? - Må jeg ta ut girkassa og splitte den helt ?- Hvordan gjøres i tilfelle dette og hva bør en huske på/ se etter?- Ca hvor mye koster det i tilfelle dersom jeg får noen andre til å gjøre det?Vedlagt finner du bilder av hvordan koblingen ser ut i de forskjellige girposisjonene. i 1. gir føles det ut som om den butter i mot noe, den glir med andre ord ikke langt fra friposisjonen.Hva kan være feilen
Eg føreslår at du ser litt på gearstongmonteringen din igjen. Sidan den "sentreringsplata" synest å ligga rett veg, bør du sjekka om du har fått gearstonga langt nok ned i "leiet sitt"...det er et lite spor framover, som det skal ned en splint som sitter på nederste delen av stonga, (trur ikikje den viser på Haynes manualen)for å sjå dette må du lyfte opp mansjetten m fjøra, å lysa nedi der...kan og være deformasjoner nedi der...dette er ofe en feil som blir gjort. Trur ikkje det er noko galt med kassa di, håpa det stemmer.
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 14, 2009, 15:03:56 pm »

For en tid tilbake kjøpte jeg en 1500 girkasse av Jon her på nettet. Han hadde ikke prøvd den i bil men regnet med at den fungerte fint. Den var også sandblåst av forrige eier (før Jon) og jeg regner derfor med at den var i orden når han valgte å gjøre dette.Siden det kun var selve girkassa jeg kjøpte har jeg nå plukket armer og "halvmåner" fra en annen girkasse slik at den nå er komplett. Det er fylt på olje og den er nå satt på plass i prosjektbilen min (uten motor).
Problemet nå er at girkassa ikke vil i 1. gir, men går greit i alle andre (jeg tror også at den går greit i revers, men dette er litt vanskelig å vite for sikkert at det er revert og ikke 2. gir). [/bDette har jeg gjort - Åpnet luke under baksetet for å sjekke at skruen sitter i hullet på girkassenesa (det gjør den) - Løsnet skruene ved girstanga og prøvd å få den i gir mens "hylsteret" beveget seg fritt  - Skrudd de to skruene helt løs og fått bekreftet at plata som sitter ved girstanga er same vei som på den bobla jeg har som er i orden (og i Haynes boka) (plate ligger slik at den stikker opp på hver side, samt at den bygger mer inn fra høyre side enn fra venstre mener jeg at det var.)- Prøvd å vri litt på koblingen under baksetet mens en annen prøver å gire. (dette for å sjekke om det kanskje var feil posisjon når jeg girte Spørsmålet mitt er da. - Hva er galt? - Må jeg ta ut girkassa og splitte den helt ?- Hvordan gjøres i tilfelle dette og hva bør en huske på/ se etter?- Ca hvor mye koster det i tilfelle dersom jeg får noen andre til å gjøre det?Vedlagt finner du bilder av hvordan koblingen ser ut i de forskjellige girposisjonene. i 1. gir føles det ut som om den butter i mot noe, den glir med andre ord ikke langt fra friposisjonen.Hva kan være feilen


Eg føreslår at du ser litt på gearstongmonteringen din igjen. Sidan den "sentreringsplata" synest å ligga rett veg, bør du sjekka om du har fått gearstonga langt nok ned i "leiet sitt"...det er et lite spor framover, som det skal ned en splint som sitter på nederste delen av stonga, (trur ikikje den viser på Haynes manualen)for å sjå dette må du lyfte opp mansjetten m fjøra, å lysa nedi der...kan og være deformasjoner nedi der...dette er ofe en feil som blir gjort. Trur ikkje det er noko galt med kassa di, håpa det stemmer.

OK, da skal jeg skru opp de to skruene helt og ta en ekstra titt der. Men kan dette påvirke kun det ene giret og ikke de resterende?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 14, 2009, 16:36:09 pm »

Det varierer dersom det er feil der.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2009, 17:19:48 pm »

Eg hadde nettopp samme problem: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18140.0.html

Har du testa bilen? Noko seier meg att det er akkuratt samme feilen som eg bala med.. Altså att justeringsplata er feil!

Står dem feil, vert alt flytta mot høgre, som eg trur er tilfellet her. Reversen har tatt plassen til 2gir og som kjent er det ingenting over R. ergo ingen 1gir. 1,2 gir har tatt plassen til 3,4 gir, vist det er samme feil.

Vedlagt ligg ein tegning som (prøver) å visa korleis justeringsplata under spaken skal ligga

Dersom dette ikkje er feilen, må du prøva å justera meir. Men vil tru det er plata som er feil, sidan eg heller ikkje fekk den i 1giret sjølv om dekselet var laust og alt bevegde seg fritt


* Gearjusteringsplata.jpg (18.49 KB, 490x458 - vist 158 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 14, 2009, 21:25:51 pm »

Jeg tar turen til garasjen i morgen tidlig og ser på saken. Jeg mener at den skiven står riktig men jeg må nok ta en ekstra titt platen og nede i tunnellen.

Noen flere tips om ting jeg kan sjekke som jeg ennå ikke har gjort?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 14, 2009, 21:45:27 pm »

Altså: uansett justering er det kun snakk om en enkel ting å få bilen i riktig gir.

Man må dreie hockey sticken en viss vinkel, og så dra den inn/ut. Det er sånn sjaltingen fungerer.

Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 14, 2009, 21:54:33 pm »

Altså: uansett justering er det kun snakk om en enkel ting å få bilen i riktig gir.

Man må dreie hockey sticken en viss vinkel, og så dra den inn/ut. Det er sånn sjaltingen fungerer.



Som beskrevet i første post brukte jeg en tang for å prøve å vri den til siden mens en kompis prøvte å presse den i 1. gir. forrige gang jeg var i garasjen. Dette uten hell.
Ønsker jo sterkt at jeg skal kunne klare å løse problemet uten å måtte ta ut girkasse og dele den, så må vel prøve en ekstra gang i morgen.

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 14, 2009, 21:57:00 pm »

Ja, ser du på denne tråden så skjønner man mye.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16477.0.html

Og under her ser man jo hva som faktisk skjer når man vrir og drar i girspaken. Hvis ting ikke fungerer når du bruker hockeysticken direkte, fungerer det jo ikke noe mer med girspaken.
Du kan jo dra girkassen rundt og set hvordan utgående beveger seg for å se på hvilket gir du har lagt inn.
Bare å telle omdreininger.

Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 14, 2009, 22:07:43 pm »

Ja, ser du på denne tråden så skjønner man mye.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16477.0.html

Og under her ser man jo hva som faktisk skjer når man vrir og drar i girspaken. Hvis ting ikke fungerer når du bruker hockeysticken direkte, fungerer det jo ikke noe mer med girspaken.
Du kan jo dra girkassen rundt og set hvordan utgående beveger seg for å se på hvilket gir du har lagt inn.
Bare å telle omdreininger.



Godt tips. Dersom tilfellet er slik Tistlo hadde på sin så skal jeg vel kunne se dette lett om jeg setter den i 2. gir og snurrer rundt hjula. Skal også få lest meg opp på linken du sendte i morgen om det viser seg at kassa må ut. Takk skal du ha.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 14, 2009, 23:11:10 pm »

Går bilen? isåfall er det ikkje noko problem å teste det kjapt og sutalaust Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 15, 2009, 00:40:00 am »

Jeg slenger meg på Tistlos forslag, hadde det samme på en Volvo faktisk! Umulig, der også er det en slik plate man kan flytte på. Så det er bare å flytte litt på den til det er sånn ca korrekt. Prøv litt mot venstre Glad
« Siste redigering: oktober 15, 2009, 00:41:35 am av Eivind E » Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 15, 2009, 10:13:15 am »

Nå har jeg vært i garasjen og det ser ut til at problemet er løst! Hurra!
Den er fortsatt litt treig noen ganger men den funker i allefall.

Jeg løsnet dekselet rundt girstangen og kikket nedi. Der var det ingen tapp eller spor slik det ble nevnt tidligere i tråden. På girstanga var det en liten kule på siden men dette var det eneste som fantaes av "tapper". Jeg prøvde igjen å få den i gir ved å bruke tang på tappen under baksetet. Dette uten hell. Jeg hadde som sagt fra før prøvd å løsne dekselet ved girspaken for så å prøve å få den i gir. Denne gangen løsnet jeg, flyttet den bittelitt til siden, strammet og testet. Gjorde dette mange ganger fram til det fungerte.

Er visst snakk om ganske lite justering av platen for at det skal fungere, så det har jeg lært nå. små justeringer og stramming av plata innimellom var visst det som skulle til. Takk for hjelpen folkens! Må innrømme at jeg ble ganske glad nå som jeg slipper å ta ut og splitte kassa =)
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 15, 2009, 11:15:58 am »

Bra... Gliser Gliser det er alltid eit fenomen dette med gearstongi, men eg kan kanskje antyde at det er mulig at denne "pinnen" som du sa var berre ein liten kul?? kanskje er brekt av og derfor kan være ein liten grunn til at ette ennå ikkje er heilt som det skal?? Dersom du ser nedi der ein gong seinare, sjå etter om det er eit spor framover i dette leiet som kula i enden av gearstongi skal nedi? Dersom det er spor...er denne "kulen" ein brekt styrepinne. dette forårsaker da at gearstongi vil snu seg litegranne, og derfor blir det påny ein uregelmessighet.
-Til alle som har kommentert her; Denn justeringen som det blir snakka så mykje om her er ikkje heilt reell som løsning på disse problemene!!!!!!! Det skyldes meir at deler er slitt og ev.bulkete, feilmonterte eller deformerte. Derfor meiner eg at det er første prioritet å sjekka at alle delene her er heilt iorden. Dersom de er det, ja så virker ikkje dette med denne justeringen så mykje inn på om det vil virke eller ei. -Denne justeringen kan løyse eit problem på kortare sikt...og er alle delane i orden og rett montert, så influerer det ikkje så mykje på flytting av plata, anna enn at gearstonga fer ein annan plassering på toppen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: oktober 15, 2009, 11:42:07 am »

-Til alle som har kommentert her; Denn justeringen som det blir snakka så mykje om her er ikkje heilt reell som løsning på disse problemene!!!!!!! Det skyldes meir at deler er slitt og ev.bulkete, feilmonterte eller deformerte. Derfor meiner eg at det er første prioritet å sjekka at alle delene her er heilt iorden. Dersom de er det, ja så virker ikkje dette med denne justeringen så mykje inn på om det vil virke eller ei. -Denne justeringen kan løyse eit problem på kortare sikt...og er alle delane i orden og rett montert, så influerer det ikkje så mykje på flytting av plata, anna enn at gearstonga fer ein annan plassering på toppen.

Her mener jeg du har helt feil... hvor mange grader man klarer å vri overføringsstangen har helt klart med HVOR leddet i girspaken står i forhold til opplagringen inne i tunnelen. Dette har ikke noe med meninger å gjøre, det er geometri.
Men helt klart må kula nederst passe inn i koppen på overføringsstangen, og plastforingen i opplagringen må være i bra stand... ellers kan det stå hvilket navn som helst på girspaken... det er bare en dum stang.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 15, 2009, 12:37:44 pm »

-Til alle som har kommentert her; Denn justeringen som det blir snakka så mykje om her er ikkje heilt reell som løsning på disse problemene!!!!!!! Det skyldes meir at deler er slitt og ev.bulkete, feilmonterte eller deformerte. Derfor meiner eg at det er første prioritet å sjekka at alle delene her er heilt iorden. Dersom de er det, ja så virker ikkje dette med denne justeringen så mykje inn på om det vil virke eller ei. -Denne justeringen kan løyse eit problem på kortare sikt...og er alle delane i orden og rett montert, så influerer det ikkje så mykje på flytting av plata, anna enn at gearstonga fer ein annan plassering på toppen.

Her mener jeg du har helt feil... hvor mange grader man klarer å vri overføringsstangen har helt klart med HVOR leddet i girspaken står i forhold til opplagringen inne i tunnelen. Dette har ikke noe med meninger å gjøre, det er geometri.
Men helt klart må kula nederst passe inn i koppen på overføringsstangen, og plastforingen i opplagringen må være i bra stand... ellers kan det stå hvilket navn som helst på girspaken... det er bare en dum stang.



 Gliser  Dum stang Gliser Godt sagt....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 15, 2009, 13:35:35 pm »

"plastforingen i opplagringen" Hvor er dette? Når jeg i dag løsnet girstanga var det ingen foring noe sted der så regner med at denne sitter et annet sted... Jeg synes heller ikke at det så ut som noe var unormalt slitt på girstang eller koppen den skulle nedi.

Her er uansett noen bilder jeg tok med mobilen i dag.


* DSC00272.jpg (78.93 KB, 563x750 - vist 119 ganger.)

* DSC00273.jpg (121.73 KB, 563x750 - vist 124 ganger.)

* DSC00274.jpg (97.88 KB, 563x750 - vist 104 ganger.)

* DSC00275.jpg (55.82 KB, 563x750 - vist 135 ganger.)
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: oktober 15, 2009, 14:05:49 pm »

Om du kikker 5 cm videre nedover inne i tunnelen så ser du hvor foringen eller restene av den sitter.
Loggført

Speed is no substitute for direction
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 15, 2009, 14:47:20 pm »

Om du kikker 5 cm videre nedover inne i tunnelen så ser du hvor foringen eller restene av den sitter.
Ja JHU, vi snakker nok om forskjellige modeller og utførelser her, og den typen som er avbildet har nok ikkje eg hatt så mykje med å gjera, men 64 bobla mi kan eg enkelt få i alle girene sjølv om eg stiller flensen oppå i fleire retningar. Det som slår meg er at det finns nok mange bobler m feil også uerfarne reparatørar ute i verden, og derfor bør nokon ta opp problemstillingane etter som dei dukke opp her. iallefall er det litt for letvint å berre anbefala at ein skal berre skyva girstonga litt fram eller litt bakover eller t.høgre eller venstre. Det kan løyse problemet, men kan også i visse høver være midlertidigt.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 15, 2009, 14:50:12 pm »

Om du kikker 5 cm videre nedover inne i tunnelen så ser du hvor foringen eller restene av den sitter.
Ja JHU, vi snakker nok om forskjellige modeller og utførelser her, og den typen som er avbildet har nok ikkje eg hatt så mykje med å gjera, men 64 bobla mi kan eg enkelt få i alle girene sjølv om eg stiller flensen oppå i fleire retningar. Det som slår meg er at det finns nok mange bobler m feil også uerfarne reparatørar ute i verden, og derfor bør nokon ta opp problemstillingane etter som dei dukke opp her. iallefall er det litt for letvint å berre anbefala at ein skal berre skyva girstonga litt fram eller litt bakover eller t.høgre eller venstre. Det kan løyse problemet, men kan også i visse høver være midlertidigt.

Foringen er der uansett modell..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 15, 2009, 15:31:35 pm »

Om du kikker 5 cm videre nedover inne i tunnelen så ser du hvor foringen eller restene av den sitter.

OK. Blir denne fort slitt og bør byttes ofte?
Er kanskje en ide og ta en titt på den da i tilfelle. 
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 15, 2009, 15:47:58 pm »

Det er veldig sannsynleg att den allerede er utsleten.. Vist den er gammal så vert den sprø og knuser og forsvinner etc.. For å skifte må du ha ut giroverføringen. Løys av koblingen under baksetet samt fjern girspaken. Så må du fram under med forstillingen framme på rammehovudet. I mellom forstillingsrøra er det eit deksel. Skru det av. Pass på å ikkje knekk dei to små skruene.. tåler lite når dei er litt rusta.. Når dekselet er av setter du berre ei tång på overføringen og skyver ut heile røyret. Er bilen linkpin så er det sikkert litt vinkler og styr framme, sånn att du må etterkvart fram for å ta imot røret og lure det ut. Etterpå tar du ut foringen og konstaterer att den er bås, finner ny, setter på ringen og monterer med grease. Så lett inngreasing av røyret og inn igjen med det Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!