mai 15, 2024, 22:40:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorproblemer  (Lest 951 ganger)
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: oktober 19, 2009, 01:46:15 am »

Kjøpte meg nettopp en 69 1600 boble og har kjørt den 50 mil i helga - hjem til meg. En helt grei tur, men ganske preget av at den lekker olje og ikke går som den skal.

Her er feilene:

1. Det drypper olje fra begge toppdekslene, nye pakninger skulle vel fikse dette. Dette har ført til at olje har dryppet ned på eksosanlegget, noe som resulterte i mye røyk uansett hvor jeg stoppa.

2. Oljepåfyllinga/veivhusventilasjons"skorsteinen" har et hull med en diameter på 1 cm der det kommer blårøyk ut av mens motor går. Gjør også påfylling av olje vanskelig.

3. Tenninga er justert "etter gehør" som selger sa, spurte på flere bensinstasjoner hitover, men ingen hadde til utlån. (For dårlig synes nå jeg, dette har vi på Esso Støren)

4. Vakumklokka, som jeg skulle tro satt på distributoren, sitter ikke der. Jeg finner den ingen steder og motoren virker ikke å ha fortenninga i orden. Drar bra på litt gass, men mer gass fører bare til mer lyd og marginalt mer effekt (kontra lite gass).

5. "Gt" eksosanlegget som står på gjør at jeg ikke kan koble på slangene fra viftekåpa til forvarmegreierne. Hardangervidda var KALDT om man kan si det sånn xD

6. Det er satt på sportsluftfilter, har dette noe å si?

Hvis noen har input på hvor jeg får tak i deler, og ikke minst hvilke deler jeg trenger, så hadde jeg satt stor pris på det. Hvor kan jeg forresten lese av motorkode? det er en 1600 med singelport.

Takker for alle svar
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 19, 2009, 02:24:37 am »

Deler får du tak i mange steder:
I kjøp og salg-delen her på forumet
www.unneberg-bil.no
www.folkevogn.no / www.hotshop.as
www.vwveterandeler.no
www.vdub2you.com/shop/index.php

Mere kan jeg desverre ikke hjelpe med  Tvilende
« Siste redigering: oktober 19, 2009, 02:36:37 am av rulator » Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 19, 2009, 06:39:06 am »

Motornr. sitter rett under dynamofoten. -Lykke til med bilen. -send noen bilder Gliser
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 19, 2009, 07:33:58 am »

Kjøpte meg nettopp en 69 1600 boble og har kjørt den 50 mil i helga - hjem til meg. En helt grei tur, men ganske preget av at den lekker olje og ikke går som den skal.

Her er feilene:

1. Det drypper olje fra begge toppdekslene, nye pakninger skulle vel fikse dette. Dette har ført til at olje har dryppet ned på eksosanlegget, noe som resulterte i mye røyk uansett hvor jeg stoppa.
- Burde hjelpe det ja!  Ta dem av og dobbelsjekk disse, se at de er OK og rette. Har opplevd at det er rustet hull i sånne. Når du skal ha på dekslene igjen, sjekk at de kommer rett på, de har en tendens til å vrenge pakningen om en bare smekker på bøylen.
2. Oljepåfyllinga/veivhusventilasjons"skorsteinen" har et hull med en diameter på 1 cm der det kommer blårøyk ut av mens motor går. Gjør også påfylling av olje vanskelig.
- Høres ut som "tuten" (veivhusventilasjonen) som skal ha en slangestuss opp i det originale luftfilteret. Har du ikke dette vil det bli fri utblåsning av trykk fra innsiden av blokken. Er stempelringene slitte vil du få en god del "blow-by" og dermed mye oljedamp. Bør rutes til luftfilter.
3. Tenninga er justert "etter gehør" som selger sa, spurte på flere bensinstasjoner hitover, men ingen hadde til utlån. (For dårlig synes nå jeg, dette har vi på Esso Støren)
- Ingen god løsning, finn frem tenningspistol og sjekk hvilken tenning du skal ha. Feiltenning er drepen på alle motorer.
4. Vakumklokka, som jeg skulle tro satt på distributoren, sitter ikke der. Jeg finner den ingen steder og motoren virker ikke å ha fortenninga i orden. Drar bra på litt gass, men mer gass fører bare til mer lyd og marginalt mer effekt (kontra lite gass).
- Høres ut som det er montert 009 fordeler, disse har ikke vakuumklokke. Greit nok på en motor med doble gassere, meningsløst på en motor med original.
5. "Gt" eksosanlegget som står på gjør at jeg ikke kan koble på slangene fra viftekåpa til forvarmegreierne. Hardangervidda var KALDT om man kan si det sånn xD
- En fordel med originalt eksosanlegg om du skal kjøre med varme. Om ikke må du prøve å få rutet slanger ned til varmeboksene - om de ikke er erstattet med "J-tubes" da...
6. Det er satt på sportsluftfilter, har dette noe å si?
- Se punkt 2... jallafilter gir ikke målbart økt effekt, snarere tvert imot.
Hvis noen har input på hvor jeg får tak i deler, og ikke minst hvilke deler jeg trenger, så hadde jeg satt stor pris på det. Hvor kan jeg forresten lese av motorkode? det er en 1600 med singelport.

Takker for alle svar
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 19, 2009, 08:58:46 am »

Ihvertfall på en original motor, så er noe annet enn originalt luftfilter - spesielt nå som det blir kaldt - noe ordentlig mas. Det originale filteret har også forvarming av lufta som forgasseren tar inn, noe som er veldig viktig for å forhindre forgasserising, høyt forbruk når det er kaldt/fuktig, osv. Uorginale filtre mangler gjerne dette.

Høres ut som du har en uoriginal fordeler, ja.

Bytt ut uoriginale deler med originaldeler, få alt som skal være der som nå mangler på plass, så er nok sjansen god for at ting bedrer seg betraktelig. Folk gjør mye rart for at ting skal se kult ut eller liksom bli bedre på originalmotorer, uten at det egentlig blir det. Ofte er det snarere tvert imot. Bedre å la folk som kan motor, ta seg av ombygging av denslags...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!