VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: VW 612 RS på september 29, 2012, 15:15:08 pm



Tittel: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: VW 612 RSseptember 29, 2012, 15:15:08 pm
Har en kompis som pusser opp en boble med 1200 motor.
Han vil gjerne beholde orginal motor, men kunne tenkt seg litt mere futt.

Vil det funke med en litt vassere kam, to enkle gassere og eksos?
Evnt ta opp toppene med større ventiler og evnt bytte til dp topper.
Poenger var å ha det så orgnalt som mulig ved å sette på orginal gasser igjen


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 29, 2012, 15:35:45 pm
bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?

eksos, gassere, kam,  litt mer komp og litt porting så har du litt mer


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: VW 612 RSseptember 29, 2012, 17:26:43 pm
bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?

eksos, gassere, kam,  litt mer komp og litt porting så har du litt mer

Bytte sylindre er uaktuelt, men topper er jo en mulighet.
En hissig 1200 kunnne jo vært litt kult


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: MrKreosot/ Arneseptember 29, 2012, 17:29:55 pm
Judson ;D


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 29, 2012, 17:37:21 pm
1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket  ;D


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: VW 612 RSseptember 29, 2012, 17:39:39 pm
1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket  ;D

Ikke sant :-)
Har tenkt litt i disse baner. Skal ta en prat med han


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 29, 2012, 17:45:12 pm
Haha. Hæla ble til Høland på iphonen  ;D


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: Kjell Roarseptember 29, 2012, 22:54:30 pm
I følge en svenske som flower topper (på Boxerville), er det bedre å skifte vippestell mot et 1.25:1 enn å sette inn hvassere kam, hvis du ikke gjør noe særlig med flowen i originaltoppene (altså ingen porting/større ventiler). Da slipper man også å splitte blokka.
Høyere komp er en selvfølge, men 10:1 kan være litt høyt?. Finns også big bore sett til 34 HK 1200 (regner med det er 34HK som skal trimmes) som gir 1385 ccm og skal gi 20-25% mer effekt.
1300 topper gir større ventiler, og flere muligheter ved valg av forgassere (andre flenser på innsuget i toppene).
1300 finns både som SP og DP.


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: bjornbobleseptember 30, 2012, 17:42:37 pm
Okrasa oppsett :)


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: ovaltseptember 30, 2012, 18:39:57 pm
Det finnes to 1200 motorer, De små (25/30 hp med korteste topplokk opp til ca 60/61. Så de opp til 1965/66 med lengre blokk og dermed lengre topper, så de siste 1200 motorene kan en bolte på opp til "nesten 1400cc sylindre og stempelsett" de små "korte motorblokkene" m fast dynamofot har ikke noen sylindersett som er større enn 1200cc så vidt meg bekjent.


Tittel: Sv: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor
Skrevet av: ovaltseptember 30, 2012, 18:44:55 pm
Okrasa oppsett :)
Ja, og da får en det på slaglengden på "småmotorene" hvis man skifter til okrasaveivaksel å på toppene (dualport)+++