VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Nettum på november 02, 2011, 22:03:03 pm



Tittel: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: Nettumnovember 02, 2011, 22:03:03 pm
som topic sier så er jeg intr i å vite hva som må maskineres på en motor for å få på større sylidersatser på feks 1600 blokk.
prøvd å søkt litt and dette temaet . finner mange som har gjort det , men lite forklaringer og bilder på hva som må til ? noe som sitter på knakende gode tegninger event bilder ;) ?
drivi en del med motor , men lite boble og luftkjølt ,ny mann i gammelverden;)


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: rofferennovember 03, 2011, 21:20:36 pm
menr du att du vill bygge om til 1600 sylindere?? eller skal du ha større..viss du skal ha en 1600.kan du bruke en 1500 blokk.og sette på 1600 sylinder.det går fint eneste med 1500 blokka er att den har mindre oljekanaler til oljekøleren.


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: rofferennovember 03, 2011, 21:22:58 pm
viss du skal ha 1750 eller større må du maskinere blokka.frese ut sylinder hulla i blokka..beste er og bruke en t4 motor den er mye kraftigere og mindre vanskelig og få 1915 sylindere på har jeg hørt.har ikke noe kjennskap til en t4 motor


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: Erlend / bug66november 03, 2011, 21:27:18 pm
Største du kan bygge på 1600 blokk (uten enorme modifikasjoner) 94x86 = 2387cc

1915 = std veiv og 94mm sylindre er ikke noe problem


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: SveinTnovember 03, 2011, 21:29:24 pm
Og her er litt bilder av blokk og topper som er frest ut til større diameter på hullene. Diameter varierer etter hvor store sylindere du skal ha.
Anleggsflaten der sylindere treffer blokka trenger av og til å planes også.
Er som regel mer også som må maskineres, som lengden på de nye sylindrene må kansje dreies litt, og da må støtstenger også tilpasses på lengden.


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: Nettumnovember 03, 2011, 23:10:20 pm
tanken min var  ei 1600 blokk å sette på 1835 eller 1915 sylinder sats...
men som bug66 skriver da. at 94mm sylindre ikke er noe problem ,er det kun omkretsen på sylinderboltene som må forandres da ?
event tynnere bolter eller hva som er gjort på det ene bilde som er lagt inn her ?


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: Erlend / bug66november 03, 2011, 23:21:24 pm
94mm er bredeste før bolter må flyttes ja :-)


Tittel: Sv: tilpasse blokk -sylindre-topper 1600 motor
Skrevet av: rockfordkongennovember 03, 2011, 23:48:09 pm
På bildet er det nok satt inn case savers! Hviss du tar utgangspunkt i ri sa blokk! Som har 8 mm pinnebolter slipper du alt den bekymringa med boltene!