mai 04, 2024, 13:57:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte fre like til vekselstrøms dynamo  (Lest 3229 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« på: februar 24, 2009, 17:08:52 pm »

Jeg har en 1302 72 modell med likestrømsdynamo på 30 amper. Jeg skal bytte fra denne til vekselstrøm dynamo da jeg skal få installert et større bilseteroanleg i bobla.
Lurer på hva jeg trenger.
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #1 på: februar 24, 2009, 21:06:03 pm »

Du trenger dynamo med tilhørende dynamofot og spenningsregulator. Litt ledning og noen kabelsko samt litt innsikt i hvordan dette skal gjøres. Vekselstrømsdynamo finnes både med ekstern og innebygget spenningsregulator.  Innebygget er enklest synes jeg for da blir det litt mindre ledninger.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2 på: februar 24, 2009, 21:29:18 pm »

Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Loggført
JTB
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: februar 24, 2009, 21:34:09 pm »

Nei. Blunker
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: februar 24, 2009, 23:01:04 pm »

Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...
Loggført

Mvh
Reiel
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #5 på: februar 24, 2009, 23:03:58 pm »

pumpeakslingen? Hva vil det si?



Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...

Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: februar 24, 2009, 23:18:58 pm »

På høyre side av gasser'n sitter det en "overføring".... sitter denne ovenfra og ned, har du riktig gasser til vekselstrøm....

Få tak i delene så ser du dette fort.... Dynamoen passer ikke med feil gasser....
Loggført

Mvh
Reiel
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #7 på: februar 24, 2009, 23:20:17 pm »

skal sjekke det med en gang.
Takk for tips og innspill
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 25, 2009, 10:31:54 am »

Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se?
Loggført
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #9 på: februar 25, 2009, 11:05:54 am »

Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se?

Bensin pump må skiftes..
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #10 på: februar 25, 2009, 11:18:24 am »

Her har dere bilde av motoren med dynamoen og forgasseren.


* 1302 motor 2.jpg (77.73 KB, 640x480 - vist 172 ganger.)

* 1302 motor.jpg (77.53 KB, 640x480 - vist 164 ganger.)
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #11 på: februar 25, 2009, 11:40:16 am »

Er det en slik én du mener? http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2737

Kanskje et dumt spm. Men trenger jeg å bytte bensinpumpen?
Det er vel en vinklet utgave av bensinpumpen som skal brukes med vekselstrømsdynamo. Kan du ikke heller ta et bilde av motoren så får vi se?

Bensin pump må skiftes..
« Siste redigering: februar 25, 2009, 11:43:13 am av Edzilla » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 25, 2009, 11:44:09 am »

Jepp! De har også denne 
VW Dynamo/Alternator stand, Alu.
Modellbetegnelse: AC101210
Tilgjengelige:   Lagervare 
« Siste redigering: februar 25, 2009, 11:45:46 am av RZR-Andy » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #13 på: februar 25, 2009, 11:48:37 am »

Da skal jeg bestille bensinpumpa og dynamofestet. Men ut i fra bildene jeg har lagt ut. Ser det ut som jeg har den riktige forgasseren. Eller må denne også byttes ut?

Jepp! De har også denne 
VW Dynamo/Alternator stand, Alu.
Modellbetegnelse: AC101210
Tilgjengelige:   Lagervare 
« Siste redigering: februar 25, 2009, 11:56:14 am av Edzilla » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 25, 2009, 11:56:05 am »

Her tror jeg Reiel eller andre må hjelpe, har ikke vært borti det problemet!
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #15 på: februar 25, 2009, 11:57:57 am »

Takk for inspill RZR-Andy. Da får jeg bare vente til på Reiel ;-)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: februar 26, 2009, 14:34:18 pm »

Er nok bare fot og bensinpumpe som er forskjellig. + oppkobling/laderele.
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #17 på: februar 27, 2009, 14:41:22 pm »

Går med den bensinpumpa di. Det er nyere type pumpe som må byttes.


* VW.jpg (181.38 KB, 1024x768 - vist 167 ganger.)
Loggført

tlf: 40843606
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #18 på: februar 27, 2009, 16:34:54 pm »

gjeder dette også for forgasseren. kan denne også brukes som den er.



Går med den bensinpumpa di. Det er nyere type pumpe som må byttes.
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #19 på: februar 27, 2009, 17:10:43 pm »

Vet ikke.  På min 1600 SP motor må jeg slipe litt i godset på dynamoen for å få plass til tomgangsdysa. Din forgasser har dysa på den andre siden.
Loggført

tlf: 40843606
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #20 på: februar 27, 2009, 17:17:56 pm »

Da ser det ut til at det skal fungere bra med forgasseren som står i.

Vet ikke.  På min 1600 SP motor må jeg slipe litt i godset på dynamoen for å få plass til tomgangsdysa. Din forgasser har dysa på den andre siden.
Loggført
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #21 på: februar 27, 2009, 20:47:41 pm »

Men det kan hende du må bytte forgasser fordi aks.pumpeakslingen din kommer i konflikt med veksestrømdynamoen...


Hvis forgasseren kommer borti kan man bare file av litt av godset på dynamoen. Ikke mye som skal til
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #22 på: februar 28, 2009, 18:39:05 pm »

Den gasser'n din vil ta borti, men du kan gjøre som de sier her, slipe litt eller......

Du kan også ta av forgasser'n, sette et langt rør nedi innsuget og benne det litt til venstre slik at gasser ikke
tar i dynamoen. Ta det pent og små skritt om gangen slik at du ikke ødelegger no... Er nok ikke noe de fleste
vil anbefale men Gliser. I nøden spiser FANDEN fluer og dette har jeg gjort flere ganger selv da mangel på riktig
gasser har vært et problem Gliser Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #23 på: februar 28, 2009, 19:28:41 pm »

Gjelder dette alle vekselstrøms dynamoer? Noen burde være mindre/større enn andre.
F.eks: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=846
og http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=358

Den gasser'n din vil ta borti, men du kan gjøre som de sier her, slipe litt eller......

Du kan også ta av forgasser'n, sette et langt rør nedi innsuget og benne det litt til venstre slik at gasser ikke
tar i dynamoen. Ta det pent og små skritt om gangen slik at du ikke ødelegger no... Er nok ikke noe de fleste
vil anbefale men Gliser. I nøden spiser FANDEN fluer og dette har jeg gjort flere ganger selv da mangel på riktig
gasser har vært et problem Gliser Gliser
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #24 på: februar 28, 2009, 21:47:48 pm »

Ser ut som disse typene er noe slankere enn VW sine org vekselstrøm'ere... Kanskje for å slippe å bytte så mye rart Blunker

Du trenger bare bytte dynamo og fot du, resten fikser du ved å lese innleggende over her Gliser Gliser

Lykke til...
Loggført

Mvh
Reiel
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #25 på: februar 28, 2009, 22:51:57 pm »

Takker for all hjelpen. Tror jeg skal komme langt med den informasjonen jeg har fått så langt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!