mai 04, 2024, 19:17:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tomgang vil ikke ned, kadron 40mm gasser...  (Lest 3028 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: mars 10, 2010, 19:40:43 pm »

Har to 40mm solex kadron forgassere på en 1600 motor, men sliter veldig med tomgang og dysing.
Selv om tomgang skrua er helt ute og gasspjeldet er helt lukka så går den allikevel med en tomgang på ca 2000 rpm.
Har testet å spraye startgass rundt innsuget og får ingen endring i turtall...

Sliter også med mye tilbakesmell og skyting fra eksosen, har prøvd 45/50/55 mm tomgangsdyse...

Forgasserne er overhalt, det er montert bensintrykk regulator, tenning er justert, ventiler er justert.

Er det noen som har peiling på disse problem gasserne?
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: mars 10, 2010, 23:22:13 pm »

Om du tar av gasser stagene og gir den en kort "gass" på en og en gasser.. høres den "firsk" ut på begge?
Den siden som har problem vil respondere dårligere en den friske siden... Tror fortsatt litt på falsk luft... mellom innsug og topp?
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 10, 2010, 23:29:53 pm »

Det var et godt tips!, så kan eg i alle fall finne ut om det bare er en eller begge som er synderen til det hele.
Var oppe i sta og merket at gasserstaget også satt veldig stramt så det er justert til nå.

Men vet enda ikke hva som kan skape så mye skyting i eksosen og tilbakesmell opp forgasserne...
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 12, 2010, 22:25:44 pm »

Har fått fikset alt av tomgang problemene osv, men klarer aldri å få justert inn så den går reint (eller ok) under halv gass.
Bilen skyter og hoster veldig mye frem til eg gir bånn gass.

Merker også når jeg ruser en forgasser om gangen at den på venstre siden er veldig rask og rein, men høyresiden er mye tregere.
Er også nesten bare på høyre siden at det popper i forgasseren.
Har overhalt opp og imente og prøvd det meste av dyser Hæ
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: mars 12, 2010, 23:11:26 pm »

Om den skyt og smell so får den vel for lite bensin (Eller eksoslekasje..)
Har du prøvd å setta på større tomgangsdysa, evt hoveddysa? Sånn att du får meir bensin på lågare turtal(dvs opp til halvgass som du seier er bra)

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: mars 13, 2010, 00:23:44 am »

Jada, har 120 i hoved dysa nå og vis eg går høyere så smeller den mye mer.
Av tomgangsdysa har eg testa org 55, 50 og nå 45. Er ikke stort å merke av forskjell...
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mars 13, 2010, 00:43:29 am »

Det kan ikkje tenkast att da e noko drit i gassarane dine, noko i ei eller an dysa som gjer att den ikkje går skikkleg?
Virkar nesten som det er noko laust inni han, sånn at da vert falskluft etc. Foringane på spjeldet?
uansett, eg har egentlig ikkje peiling på detta
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mars 13, 2010, 19:48:13 pm »

Har du prøvd å justere den "lille" skruen helt på høyre siden av gasseren??(når du ser rett på gasserne)Bitteliten skruetrekker skrue.
Er vel blandings skrue.Har hatt 40mmm kadron på 1584,1603 og 1680motorer uten problemer.
Mvh Kim
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 13, 2010, 22:35:31 pm »

Blande skruen har jeg justert mye på ja og den står nå på et ok sted på begge, men også der er det forskjell.
På høyre gasser må blandeskrua mye lenger inn enn andre siden.

Er merkelig dette med disse forgasserene, men i morgen setter jeg venstre på høyre osv og ser om det er forgasseren som er feilen Blunker
Loggført

Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mars 13, 2010, 22:41:20 pm »

Regner med at du har slangen mellom innsugene på plass også.Og ikke bare blendet innsugene??!!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: mars 13, 2010, 22:50:45 pm »

jada den sitter der og er splitter ny.

Merkelig altså, på alt under 3/4 gass så smeller og hopper den kraftig under kjøring.
Ved full gass går den ok greit men er ikke mye krefter, alt dette var likt før overhaling av motor og gassere også.
Loggført

Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mars 13, 2010, 23:09:11 pm »

Gasserne er uten elektrisk chock?Og tenningsrekkefølgen på pluggkablene er riktig?Rene luftfiltere/nye?Korkepakninga er på plass mellom gasser og luftfilterskåla?
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #12 på: mars 13, 2010, 23:10:46 pm »

Har du skifta plugger,ledninger,rotor og fordelerlokk?
Loggført

Mob:92245040
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: mars 13, 2010, 23:14:07 pm »

Gasserstaget er justert riktig,så begge gasserne gir like mye?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: mars 13, 2010, 23:14:46 pm »

Forgasserene har chocke, tenning, stift, plugger osv er helt nytt og bra.
Filterene står ikke på nå da den er jo under grov justering.
Tror ikke kun filter kan skape så mye forandring i blandinga...
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: mars 13, 2010, 23:15:47 pm »

Det er justert helt likt på tomgang og renger med det er nokså ok oppover og.

Men det merkelige var at på tomgang, vis en gasser ruses om gangen, så er det god respons i venstre forgasser men dårlig i høyre...
Loggført

Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: mars 13, 2010, 23:21:09 pm »

Har vært borti at gasserne med chock har hatt forskjellig lengde på "stanga" som åpner spjellet.Så når chocken har stått på,så har det ene spjellet stått mye mer åpent enn det andre.Regner med at det ettermarked Kadroner(Empi/Solex).
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: mars 13, 2010, 23:26:33 pm »

Har vært borti at gasserne med chock har hatt forskjellig lengde på "stanga" som åpner spjellet.Så når chocken har stått på,så har det ene spjellet stått mye mer åpent enn det andre.Regner med at det ettermarked Kadroner(Empi/Solex).

Det du beskriver er kadron sin versjon av "fast idle" som er stager mellom gasserstag og et fjør system inni chocken.
Dette er justert sånn at det ikke har noen virkning.

Noen som vil bytte i ett sett med hpmx 40mm?
Loggført

Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: mars 13, 2010, 23:34:46 pm »

Jeg fjernet chocken ved å hekte av stanga,skru av chock spjellet og fjernet ledningene til coilen.Da virket gasserne som vanlige Kadroner uten chock.Har også vært borti skyting i potta/gassere ved at dynamoen lader for dårlig.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: mars 13, 2010, 23:40:18 pm »

Kan alltid teste å koble ifra og bare vri opp choken så spjeldet står åpent, men tror virkelig ikke det har noe å si.
Ang dynamo så høres det veldig merkelig ut, men har enda ikke målt spenning så kan alltid uansett måle for å sjekke dynamoen uansett Blunker

Bra dere kommer med ideer og innspill, til slutt finner vi nok utav det Gliser
Loggført

Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: mars 13, 2010, 23:49:43 pm »

Det med at dynamoen ladet for lite,resulterte i at batteriet ikke fikk strøm fra dynamoen.Og at motoren tok strøm fra batteriet.For liten gnist/spenning til pluggene.(har kjørt nesten 25mil kun på batteriet en gang,uten lys eller annen form for bruk av strøm i bilen).
Gikk fint det,men det var ikke mye futt i det batteriet når jeg kom hjem.Det var regulatoren som hadde tatt kvelden.På slutten var det ikke så mye skyv i bilen,og det smalt og hosta baki der.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: mars 14, 2010, 00:16:15 am »

Tror ikke eg trenger å tenke på det, da batteriet mitt er under en uke gammelt og har stått på proff lader og er helt topp ladet og supert. Blunker
Jeg får bare ta morgendagen fatt å justere det jeg kan, vis det enda ikke da blir bedre så blir det org forgasser midlertidig...
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 15, 2010, 23:20:52 pm »

Kjedelig når det ikke funker... Hvilke pakninger har du mellom innsug og toppene?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: mars 16, 2010, 08:36:40 am »

Di standar metall pakningene, men har lagt på litt paknings stoff.

Det som jeg er i tvil om nå er justering av aks pumpa.
Vis jeg følger lowbudgets metode som han sier skal fungere bra så går den dårlig.
Jeg må heller justere mindre sprut men får da slark mellom gassen og når aksenpumpa begynner å bevege seg...

Noen som husker ca dysingen dere hadde på deres kadron forgassere?
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 16, 2010, 09:18:04 am »

Grunnen til at jeg spurte var at de originale metallpakningene ofte kommer til kort når en bruker doble gassere. Det skal da uhyre lite til før det trekkes falskluft og det kan være vrient å merke. Derfor anbefales de tjukkere fiberpakningene til doble.
f.eks. sånne http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-3397
Ikke at dette er årsaken til dine problemer, men det kan bidra til problemene på sikt. Like greit å bytte dem ut snarest, om det er lov å komme med velmente tips;)
Syncrometer er en stor hjelp når doble skal justeres, kan sende deg en artikkel på mail
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20750.0.html

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: mars 16, 2010, 09:48:45 am »

Var absolutt ingen dum ide å bytte til fiber pakning, blir også litt bedre varme isolering. Blunker
Synkroniseringen er nokså bra når motoren er varm, men pga det er det orginale staget så blir det nesten 5mm feil i lengden når motor osv er kaldt.
Derfor er den selvfølgelig justert til å passe når motoren er varm Blunker

Tomgangs problemet er helt borte etter jeg fikk justert til staget.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!