mai 04, 2024, 14:20:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ  (Lest 2944 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: januar 19, 2011, 20:00:13 pm »

Har anskaffet komplett tenningsanlegg fra CU, for å benyttes i min 1979 T4 2.0L CJ.

Har et par (trolig enkle for de som kan  Blunker ) spørsmål.



* IMG_0329.jpg (43.1 KB. 360x270 - vist 122 ganger.)

1. som bilde visee har vakumklokka fra wbx to vakumkoblinger. Blir det rett om jeg tar den ene vakumslangen jeg har på CJ vakumklokka, splitter den i 2 og gir begge vakumkoblingene på wbx fordeleren? Eller skal jeg benytte den ene og blokkere den andre?
 


* IMG_0329.jpg (43.1 KB. 360x270 - vist 110 ganger.)

Skal forsøke forklare dette etter beste evne...  Gliser
På den fordeleren jeg har, blir 13mm justeringsskruen sittende igjen på motoren når jeg skrur av fordeleren.
Braketten som holder fordeleren på plass kan derved karakteriseres som todelt:

 a. braketten som går ut, ligger flatt og benyttes til å skru fordeleren fast til motoren, som "holder den nede."
 b. den lange justeringsmutteren som løsnes når tenning justeres

På wbx fordeleren (bilde) sitter dette sammen i en enhet, altså både braketten som holder fordeleren nede og på plass, samt den lange mutteren.

Spørsmåler er (iallefall for den som kan) ganske enkelt:

a: skrur jeg den gamle festebraketten over på wbx fordeleren?
eller
b: benytter jeg den wbx braketten og løsner den gamle klemma på motoren?
 - i såfall: får jeg løsnet den justeringsklemma på motoren simpelthen ved å løsne den tilstrekkelig (som når man løsner den for å justere tenning) også bare røske den opp?  Glad

3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Ok, jeg spør mye her, og forklarer iallefall etter beste evne!  Gliser
Innspill noen?  Glad

« Siste redigering: januar 20, 2011, 17:04:46 pm av GeirW » Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #1 på: januar 19, 2011, 20:03:06 pm »


* IMG_0328.jpg (40.26 KB. 360x270 - vist 132 ganger.)



Slik  Gliser

Loggført

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: januar 19, 2011, 21:19:06 pm »

Sjekk skjema til wb. Den ene ledningen skal nok til "hjernen" for å gi hastighet. (Bensinpumpen skal stoppe når motoren stopper)
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #3 på: januar 19, 2011, 21:27:00 pm »

Sjekk skjema til wb. Den ene ledningen skal nok til "hjernen" for å gi hastighet. (Bensinpumpen skal stoppe når motoren stopper)

Det er en bred plugg som skal inn på hjernen/ tenningsboksen, og det er ingen fler innganger på den.
Men takker selvsagt for innspill!   Glad

Skjema til wb ville gitt svaret, men hvor i all verden kan jeg finne dette?  Glad
(har søkt uten å finne)
Loggført

BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #4 på: januar 19, 2011, 22:36:42 pm »

den er ikke fra wbx geir, men fra t4 motor cu. du har vel cj motor i din bil.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 19, 2011, 22:43:32 pm »

Sitat
3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Brun= jord
Grønn= minus coil
Svart= pluss coil
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #6 på: januar 19, 2011, 22:52:42 pm »

Sitat
3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Brun= jord
Grønn= minus coil
Svart= pluss coil

Tusen hjertelig takk! Dette er gull!  Gliser
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: januar 20, 2011, 07:10:54 am »

Ta det med til meg på lørdag eller søndag geir så skal vi få det til å virke. Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #8 på: januar 20, 2011, 15:02:44 pm »

Ta det med til meg på lørdag eller søndag geir så skal vi få det til å virke. Glad

Det er igjen veldig snilt av deg Per!  Glad

Men det er ikke så lett å ta med seg bilen når den ikke går.  Gliser
Men som sagt, det er rimelig bolt on dette, og jeg har nå montert det på bilen og er sikker på at alt er korrekt på plass. Stakk innom VV/ Audi sjappa på Lierskogen og kjøpte en ny coil for sikkerhets skyld. Rimelig lagervare, så ingenting å lure på. Fikk videre tak i et fordelerlokk beregnet til VW Vento 2.0l, etter å ha testet var både jeg og fyren på biltema sånn rimelig enige om at dette passet.

Fremdeles intet liv i bilen. Nå kan jeg jo ikke vite om dette skyldes feilen som gjorde at den ikke startet før jeg begynte å bytte om på tenningsanlegget...  Rekker tunge

Et annet moment er tennkablene. På den nye coilen er kontaktpunktet på den kabelen som går til fordelerlokket mye mindre enn på den originale. Det samme gjelder kontaktpunktene til pluggledningene på fordelerlokket. Må ergo bytte tennkabler, men er litt usikker på hva jeg skal bytte til...? Bestemte meg raskt og har bestilt tenningskabelsett til CU fra Unneberg, det burde duge.  Gliser
 
« Siste redigering: januar 20, 2011, 15:11:07 pm av GeirW » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 20, 2011, 15:30:51 pm »

Men vi får den til å gå nå straks Blunker Reiser fra skolen nuhh Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #10 på: januar 20, 2011, 16:28:43 pm »

Men vi får den til å gå nå straks Blunker Reiser fra skolen nuhh Blunker

Du skal ha cred for optimismen din!  Gliser
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 20, 2011, 17:05:43 pm »

Har jeg ikke klart det før da Geir?  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #12 på: januar 20, 2011, 21:32:51 pm »

På et vis kan man si Rikard har sitt ord i behold.
Bilen gikk. I opptil flere sekunder.  Gliser

Ok, hendelsesforløpet oppsummert:

I forrige uke gikk bilen normalt. Parkerte hjemme etter jobb, og dagen etter var det helt dødt. Motoren svivet rundt på starter, men ikke antydning til tenning. Jeg skrudde ut fordeler for å sjekke stift, og denne hadde riktignok klappet sammen. Justerte den og satte fordeleren på plass igjen (men oppfattet fordeleren min som såpass mekanisk skranglete at jeg bestemte meg for å gjøre alvor av planene om å skaffe ny stifteløs tenning), men har trolig ikke fått fordeleren ordentlig ned og på plass (ny lærdom mottatt om dette fra Rikard i dag  Gliser ). Ergo intet liv i motoren.

I går fikk jeg kjøpt et komplett tenningsett fra en CU motor foruten fordelerlokk. På Biltema fant vi ut at fordelerlokket fra VW Vento så sånn rimelig riktig ut, og jeg kjøpte i tillegg en ny coil på VW/ Audi Lierskogen.
Monterte dette i dag, og null liv i motoren.

Rikard kom, og jeg fikk kjeft  Øyerulling  fordi jeg trodde fordeleren satt ordentlig på plass om mutteren var strammet. Dette viste seg å ikke stemme, Rikard fikk den ned og på plass, og hey! Motoren startet ganske raskt!  Osteaktig

Men...så stoppet den igjen...og vil ikke mer...??
Vi feilsøkte uten å finne ut av det, så er fremdeles litt svar skyldig...

Det kan være at selve fordelerlokket, samt annen dimensjon på tennkabler har vært jokeren, og i såfall finner jeg ut det i morgen eller på lørdag når jeg får pakke fra Unneberg med de rette deler. Men det er litt underlig at når den først ville gå litt, og så - absolutt ikke gå...?  Tvilende
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 20, 2011, 22:01:45 pm »

Hehehe Gliser Vi prøvde! Det gikk litt Blunker Det virket akkurat som om noe sluttet å få kontakt ett sted! Vi lette rundt, men lyktes ikke i å finne ut av dette  Gråter
Alt sånt elektronisk frustrerer meg litt, da jeg liksom ikke kan åpne fordelerlokket og sjekke at stiften gnistrer Gliser Man kunne selvfølelgelig sjekket en plugg, men er litt mere jobb! Kaldt og gufsent å skru ute Rekker tunge

Jeg velger også og anta at den elektroniske tenningen, ikke er så skjør at den plutselig bare vil kortslutte? For det var ett slikt symptom dette kunne minne om Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: januar 21, 2011, 07:09:17 am »

du kunne brukt det gammle lokket for det passer.men sjekk att alle kontakter er ok og.Tenningsmodulen skal sitte på ei aluplate m ribber for kjøling vissikke blir den varm og den ryker.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: januar 21, 2011, 07:16:42 am »

Kansje jeg skal ta en tur til asker i løpet av helgen??? Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 21, 2011, 07:37:13 am »

Det syns jeg du skal Gjøre Per Gliser Akkurat dette er ikke helt min sterke side!
Men ang fordelerlokk! så passet ikke det gamle fordelerlokket ifølge Geir! Men uansett, når den fyrte og gikk sånn som den gikk litte grann, så velger jeg å tro at ikke fordelerlokket bare kan "gi seg" sånn plutselig! Så er noe elektrisk her, som ikke står oss bi (tror jeg)! Rekker tunge

Jeg venter på tilbakemeld på sakene! Når Geir har fått dette til å gå Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #17 på: januar 26, 2011, 13:48:48 pm »

I dag har jeg kjørt folkevognbuss - med elektronisk tenning!  Gliser

Per, Rikard og Erik var her i går, og vi fikk da bussen til å gå. Men det var mye bensin i motoren/ oljen etter maaaange startforsøk over maaange dager, såpass at oljen luktet sterkt bensin (burde jeg egentlig være sterkt bekymret over dette?) og slangen til eh...den filterboks-tingen (har enda ikke skjønt hva slags filter dette egentlig er   Osteaktig ) hoppet av grunnet overtrykk. Ergo har jeg latt den stå uten oljeskruen i natt, tappet den helt, byttet olje og oljefilter og den startet kontant.  Glad

I tappekaret til oljen lå det over 5 liter olje (ispedd bensin), hvilket er skremmende mye med tanke på at motoren tar 3,5 liter olje inkludert oljen i filteret. For ordens skyld - jeg har ikke overfylt olje, differansen skyldes ergo bensin. Må innrømme at jeg ikke er spesielt happy for all den bensinen i oljen, så nå lukter jeg mistenksomt på peilepinnen ca hver 4. km.  Kult

En litt merkelig ting ift justering av tenning. Teoretisk sett skal den stå på 7,5 grader fortenning. Imidlertid vil ikke motoren gå overhodet justert dit. Om jeg lar den stå på 15 grader tenner den jevnere enn den noensinne har gjort. Går jevnt og pent, trekker godt på hele registeret og ikke minst - bunndraget er tilbake!  Gliser

Akkurat det med bunndrag syntes jeg kjennetegnet T4`ern fra den dagen jeg fikk den. Trekker godt fra lave turtall, hvilket gjør at man slipper den frenetiske giringen. Etter at jeg byttet stifter og justerte tenning har den vært mer "turtallsmaskin." Nå med den elektroniske tenningen er det jevne trekket fra lave registre tilbake - og det er herlig!  Gliser

Som sagt, bekymret over at det fremdeles kommer bensin i oljen, og kommer til å monitorere dette nøye. Kanskje er det bare meg, men jeg finner det litt oppsiktsvekkende at 1,5 liter bensin kan blande seg i oljen ved hjelp av maaaange startforsøk som har ført til rå motor..?

Da den startet spyttet den ut en rekke svarte partikler fra eksosen. Det ga den seg med, og eksosen så svært ren og pen ut etter at den fikk gått seg litt til. Den starter også lettere enn noensinne. Jeg velger å ta dette som et godt tegn.  Blunker
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 26, 2011, 16:37:05 pm »

kobla du vekk den boksen som eg sa før du justerer? og uten vacum?
Du kan bruke samme plugger som til t2-3 1982 helst av god kvalitet bilextra har nippodensoplugger det kjører eg med å det fungerer bra.
Litt usikker på den pluggen på syl2 Trist Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #19 på: januar 26, 2011, 20:51:52 pm »

så bra da geir  Osteaktig, godt å høre at du har fått a til å gå .. får komme med hu til fredagen du da , til rikard Rekker tunge
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 26, 2011, 21:18:38 pm »

Morro  Gliser Herlig at du fikk den til å gå! Var en del bensin i den olja ja Gliser Den kunne vi se!
Få på singelgassern nå så blir det toppers Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #21 på: januar 27, 2011, 00:25:44 am »

Per, koblet ut den sorte boksen og tok av vakumslangen til fordeleren, ville simpelthen ikke gå på 7,5. :-)
Hehe, om jeg da ikke husket feil? Sylinder 1 er den fremste på høyresiden?
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 27, 2011, 07:19:33 am »

Nei, det er den ikke, hehe! Den er bakerst på høyre sia Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #23 på: januar 27, 2011, 07:50:53 am »

Per, koblet ut den sorte boksen og tok av vakumslangen til fordeleren, ville simpelthen ikke gå på 7,5. :-)
Hehe, om jeg da ikke husket feil? Sylinder 1 er den fremste på høyresiden?
syl.1 er fremme på h.side.Den pluggen jeg hadde ute.vil den ikke gå med 7,5 grader fortenning mistenker jeg attdu bruker feil merker eller noe.men inntil videre så får det jo gå.ta en ordentlig sjekk når den nye gasseren er på plass.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 27, 2011, 09:32:47 am »

for tidlig på morran for meg gitt Rekker tunge
Men da er det den forbaska tenningslampa da, som trekker ned fortenninga  Gliser Gliser Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #25 på: januar 27, 2011, 10:11:57 am »

for tidlig på morran for meg gitt Rekker tunge
Men da er det den forbaska tenningslampa da, som trekker ned fortenninga  Gliser Gliser Gliser
Må lera deg å bruka ei tenningslampe først Hæ
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 27, 2011, 10:35:10 am »

Jeg bare fleiper litt jeg Gliser Akkurat detta skal ikke jeg legge meg borti Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!