mai 04, 2024, 07:53:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye kan jeg kutte....  (Lest 3416 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: juni 27, 2011, 23:08:56 pm »

....i demper tårnet bak ? (se bilde) jeg har har sett folk fjerne denne kula helt, men er det helt trygt...? Har problemer med at bakhjul på ene siden skraper/subber borti bakhjul etter senking, håper jeg kan ta av det jeg trenger og ikke måtte skifte dekk dim. Jeg trenger og kutte det du ser med gul stiplet linje...er dette problemfritt?

Takk

Alex

* wheel-fit-check.jpg (53.53 KB. 453x604 - vist 248 ganger.)


Loggført

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: juni 28, 2011, 06:05:58 am »

Da er det vel trolig VELDIG trangt flere steder....
Hva med å space ut hjulet?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 28, 2011, 07:05:58 am »

Da er det vel trolig VELDIG trangt flere steder....
Hva med å space ut hjulet?

Nei det er faktisk ikke det, det er bare her det subber...hvordan spacer jeg ut hjulet? (Er også redd jeg ikke får nok med spacere?)

Kan man virkelig ikke kutte i den "utstikker'n?, er jo vanvittig mye enklere om det går...

Alex
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 28, 2011, 07:09:03 am »

Hva er egentlig den "utstikker'n" til ser ikke noe annen hensikt med den enn og muligen gi noe mer bæring, men lite trolig dette også...(er det en stopper, som skal forhindre hjulet og slå inn i demper'n...?)
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2011, 07:14:25 am »

Man kutter ALDRI en bil for å få plass til et hjul/dekk! Hvor harry er ikke det? Spacers er til for å brukes og ofte helt nødvendig for at det skal se bra ut. Eller kjøp nye felger med mindre innpress.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: juni 28, 2011, 07:15:01 am »

Den utstikkeren skal ta i mot så bilen ikke fjærer for langt. Skal møte en gummistopper.
Loggført

Mvh

Marius
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 28, 2011, 07:28:16 am »

Jeg synes det er kjempebra at du spør før du gjør det! Bra svar i fra Beetlebug!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 28, 2011, 07:33:38 am »

Takk for svar...hvor mye kan jeg space ut?
Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #8 på: juni 28, 2011, 07:34:29 am »

Prøv med 5 mm spacer først?
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 28, 2011, 07:42:52 am »

Prøv med 5 mm spacer først?

Dette kan kjøpes på Unnerberg, Hotshop, etc....?
Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #10 på: juni 28, 2011, 07:49:57 am »

Prøv med 5 mm spacer først?

Dette kan kjøpes på Unnerberg, Hotshop, etc....?

Det ville jeg mene ja Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: juni 28, 2011, 07:59:39 am »

Søg på spacer på unneberg-bil så kommer det lidt nede af siden  Blunker
Lagervare er det også. Husk længere hjulbolte  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juni 28, 2011, 08:00:32 am »

Noen dekk "buler" mer en andre i nøyaktig samme dimensjon og det kan være grunnen for at det dekket subber i stopperen. Vær forsiktig med valg av spacers ved bruke av originale hjulbolter. 5mm er absolutt maksimum og trenger du å space mer en dette så vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte ut boltene med pinnebolter som du først skrur i trommelen/bremseskiven og som er vesentlig lengre en de originale boltene.

Selv benytter jeg TÜV godkjente spacers på 25mm for å unngå at mine racinghjul subber i fjørplaten og fjørstopperen. Mye av grunnen for dette er at mitt 6" MH slick buler ekstremt mye ut på sidene og det "bygger" mer en 7" slick fra MT. Med andre ord så kunne jeg sannsynligvis fått på plass et slick med mer gripeflate uten spacer.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 28, 2011, 08:48:33 am »

Den utstillere. Er der for å møte gummi stopoeten du allerede har fjernet pga senking så om du ikke er opptatt av å kunne føre den til bake til original senere så er det ingen problem  å fjerne den... Men om du kan ungå det så er det en fordel. Men det er din bil og du som bestemmer
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: juni 28, 2011, 09:14:20 am »

Hvis det er snakk om å space ut hjulet 5 mm, kan jeg ikke se noen betenkeligheter med å fjerne 5mm fra godset på utstikkeren slik som du hafr tegnet inn på bildet.
Jeg tror sikkert minst du kan ta 10 mm uten problem.
Hvis det fortsatt ikke er nok kan du jo ta en kombinasjon av spacere og kutting.
Det er jo verd å nevne at også spacere har sine betenkeligheter. Spesielt hvis man må bygge ut mye.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #15 på: juni 28, 2011, 09:17:56 am »

Man kutter ALDRI en bil for å få plass til et hjul/dekk! Hvor harry er ikke det? Spacers er til for å brukes og ofte helt nødvendig for at det skal se bra ut. Eller kjøp nye felger med mindre innpress.

BB

Her er vi ganske enige! Nei til korting av forstillinger!!!!!!!!!   Rekker tunge

Men over til problemer til atufte: Du kan klart masere bumpstoppen. men jeg ville som utgangspunkt hatt en felg/innpress/spacer løsning som går klar, slik at det du fjærner kun gir ekstra klaring for dekk og felg.
Dersom du fjærner så mye som du tenker vil du nok ha klarings problemer på fjørplaten også.

mvh
c
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 28, 2011, 10:10:00 am »

Godt ikke alle er enige. Stort sett alle bilene jeg liker er kappet i for å få det rette stuket  Gliser  Og jeg kapper videre selv.. hver dag omtrent. Gjør det meg Harry so be it.   

Som Alask sier, den biten du vil kappe bort er mottageren til gummi-fjæringsstopperen som du allerede har tatt bort. Så her er det bare å kappe. Så mye DU vil.

Men synes det er litt skremmende at du skal senke en bil så mye... Også vet du ikke hvordan bakstillingen på en boble fungerer!

Spacere derimot er for guttejenter som ikke tør å kappe i bilene sine  Osteaktig   Ulovlig er de også..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: juni 28, 2011, 10:15:14 am »

 Glad

Mine spacere er godkjent. Får du godkjent en Porsche med 120mm spacere så burde det vel være mulig å få godkjent en VW med spacere også.

Spacere er et must, dessverre er det ikke alle som forstår det. Med tiden til hjelp så glir det nok inn...

BB



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 28, 2011, 10:32:42 am »

He he.. Chop shop, Bangla bangers og BB. Ler meg skakk.

Du bruker vel ikke spacere på stripa Kalle? Isåfall kan det fort bli null kjøring. Da det på ingen måte er lovlig innen dragrace.. om ikke reglene er endret de siste åra med andre ord.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: juni 28, 2011, 11:31:27 am »

He he.. Chop shop, Bangla bangers og BB. Ler meg skakk.

Du bruker vel ikke spacere på stripa Kalle? Isåfall kan det fort bli null kjøring. Da det på ingen måte er lovlig innen dragrace.. om ikke reglene er endret de siste åra med andre ord.

Da må gamlefar tilbake på skolebenken igjen for litt repetisjon. Du finner ikke beskrevet i regelboken at spacers ikke er lov og dette gjelder både Bilsportboken og NHRA. De stiller kun krav til lengden på pinneboltene:

Jeg gjør det enkelt for deg og går rett til hovedkilden: http://www.bremertonraceway.com/2011%20NHRA%20Rulebook.pdf gå til side 295:

5:2 WHEELS

Hubcaps must be removed for inspectors, who will check for loose lugs, cracked wheels, worn or oversize lug holes, and condition of spindles, spacers, axle nuts, cotter pins, etc. Snap-on hubcaps are prohibited on any class car.
The use of “spinner” style wheels or any wheel design that incorporates movable pieces while vehicle is in motion or stationary are prohibited. Each car in competition must be equipped with automotive-type wheels with a minimum 12 inches of diameter unless class requirements stipulate otherwise. The thread engagement on all wheelstuds to the lugnut must be equivalent to or greater than the diameter of the stud. Length of stud does not determine permissibility; length of the engagement between the stud and hex portion of the lug determines permissibility. Maximum rim width on any car: 16 inches. No rear-wheel discs or covers permitted in any category.

Wheel spacer permitted. Spacer to be either hub-centric or lug-centric and must fit with minimal clearance to retain concentricity. The wheel spacer must not reduce the minimum permitted thread engagement below the limits established by fastener diameter. (See example as stated above.) No stacking of wheel spacers allowed.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 28, 2011, 12:01:04 pm »

Se der ja. Så feil kan man altså ta  Osteaktig
Så boka mi fra 1998 er ikke oppdatert. Pussig.  Kanskje skaffe seg en ny da.

Da må gamlefar tilbake på skolebenken igjen for litt repetisjon. Du finner ikke beskrevet i regelboken at spacers ikke er lov og dette gjelder både Bilsportboken og NHRA. De stiller kun krav til lengden på pinneboltene:

Jeg gjør det enkelt for deg og går rett til hovedkilden: http://www.bremertonraceway.com/2011%20NHRA%20Rulebook.pdf gå til side 295:

5:2 WHEELS

Hubcaps must be removed for inspectors, who will check for loose lugs, cracked wheels, worn or oversize lug holes, and condition of spindles, spacers, axle nuts, cotter pins, etc. Snap-on hubcaps are prohibited on any class car.
The use of “spinner” style wheels or any wheel design that incorporates movable pieces while vehicle is in motion or stationary are prohibited. Each car in competition must be equipped with automotive-type wheels with a minimum 12 inches of diameter unless class requirements stipulate otherwise. The thread engagement on all wheelstuds to the lugnut must be equivalent to or greater than the diameter of the stud. Length of stud does not determine permissibility; length of the engagement between the stud and hex portion of the lug determines permissibility. Maximum rim width on any car: 16 inches. No rear-wheel discs or covers permitted in any category.

Wheel spacer permitted. Spacer to be either hub-centric or lug-centric and must fit with minimal clearance to retain concentricity. The wheel spacer must not reduce the minimum permitted thread engagement below the limits established by fastener diameter. (See example as stated above.) No stacking of wheel spacers allowed.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: juni 28, 2011, 13:25:15 pm »

Samme dekktype samme felg og likevel subber det bare på en side, her er noe feil.
Hjulene beveger seg ennå mer inn og opp ved dyp nedfjæring så til slutt har du slipet bort bilen din  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #22 på: juni 28, 2011, 14:23:18 pm »

Samme dekktype samme felg og likevel subber det bare på en side, her er noe feil.
Hjulene beveger seg ennå mer inn og opp ved dyp nedfjæring så til slutt har du slipet bort bilen din  Blunker

Er han "heldig" går det hull i dekka før bilen Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #23 på: juni 28, 2011, 22:13:43 pm »

Samme dekktype samme felg og likevel subber det bare på en side, her er noe feil.
Hjulene beveger seg ennå mer inn og opp ved dyp nedfjæring så til slutt har du slipet bort bilen din  Blunker

Subba på begge sider så slapp helt av, hadde bare sjekka på ene hjulet, men som alle her vet, er det variasjoner på
alt som er håndlaget, også på godset i bil...men etter 2 raske minutter med vinkelsliper'n er dette problemet nå
historie, og siden gummistopperne ikke har vært i bruk på denne bilen/chassis på over 20 år så tror jeg ikke de vil
savne "treffestedet" sitt nevneverdig....men takk for hjelp Glad

Alex
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: juni 29, 2011, 08:14:38 am »

Har problemer med at bakhjul på ene siden skraper/subber borti bakhjul etter senking

Jeg leste nok dette anderledes enn du mente det, fint at det ordnet seg. Det enkle er ofte det beste Osteaktig
« Siste redigering: juni 29, 2011, 08:17:18 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #25 på: juni 29, 2011, 09:11:11 am »

Bare lurer litt.
Hva slags modell er bilen og hva slags felger (fabrikat/ modell, dimensjon og ET) skal på bilen?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!