mai 04, 2024, 07:55:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bremseproblem, oval, tokrets  (Lest 3987 ganger)
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« på: mai 03, 2008, 21:30:17 pm »

Nok en nydelig dag og iveren etter å få ovalen på veien er stor. Bilen ble restaurert av tidligere eier for bare få år siden og da ble pumper og bremsebånd byttet ut. Bremsene har alltid vært dårlige helt fra dagen jeg hentet den. Bestemte meg derfor for å bytte ut hovedbremsepumpe og bremsepumper rundt om. Bilen er bygd om til tokrets.

Etter å ha montert alle delene og finjustert bremsebånd inn mot trommel, var det bare lufting av bremser som gjenstod. Pedalen har ikke antydning til motstand og er enda værre enn før.

Det er ikke tegn til lekkasje noe sted. Har også prøvd å justere skruen bak pedalen uten hell. Er det så enkelt at feilen må ligge i hovedbremsesylinderen(ny) siden pedalen ikke tar i det hele tatt? Ville jo hatt bremser selvom det lå en feil i ett av hjulene?

Begynner å bli frustrert og drit lei av skru tromler av og på.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2008, 21:39:09 pm »

Prøv med trykkluft på bremsevæskebeholderen. Sleit veldig med å få igang ny pumpe på ovalen min også, men løste seg med trykk.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 03, 2008, 21:41:35 pm »

jeg har ikke hatt problemer med dette selv ved hoved silynder bytte...
men har hørt om forhånds lufting av hoved silynder...
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #3 på: mai 03, 2008, 22:18:27 pm »

Prøv med trykkluft på bremsevæskebeholderen. Sleit veldig med å få igang ny pumpe på ovalen min også, men løste seg med trykk.

Ok. høres ut som om det kan være verdt et forsøk. Har du en enkel oppskrift på åssen du gikk fram?
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 04, 2008, 10:38:19 am »

du kan åpne alle luftenipler å la den stå natta over da siger det endel veske ut til pumpene så stenger du alle luftenippler å begynner å lufte h.bak v.bak h.foran så v.foran pass på å ikke trampepedalen helt i bunn eller hart i bunn da kan du ødelegge hovedpumpa.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #5 på: mai 04, 2008, 13:45:00 pm »

Kan jeg ødelegge hovedpumpa selvom denne er helt ny? Det pumper jo væske ut av niplene når jeg trår på pedalen. Jeg får bare ikke noe trykk.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 04, 2008, 13:57:57 pm »

Jeg antar at det som tenkes på over er at det dannes en kant/grad etterhvert over årene, og å presse pedalen helt i bunn da kan skade pakningene.

På en helt ny sylinder bør ikke dette være et problem i mine øyne, da den skal være glatt hele veien.

Angående ingen motstand: du har enten luft (kompressibelt i forhold til væske) i systemet, eller at du ikke klarer å bygge trykk pga defekte pakninger etc(lekkasje inn/utvendig).

Lufter du på riktig måte?




Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2008, 15:01:30 pm »

Akkurat det jeg tenkte på ja. Den er jo ny og glatt inn langs hele sylinderen. Lufter på riktig måte ja, har gjort dette noen ganger før med bra resultat. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal fortsette denne gangen.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: mai 04, 2008, 16:09:31 pm »

Må også legge til at jeg måtte justere etter bremsebånda mange ganger, før jegt fikk noe særlig bra pedal.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #9 på: mai 04, 2008, 21:13:51 pm »

Da har jeg igjen vært ute i garasjen og etterjustert bremsesko og gått på en ny runde med lufting av alle hjul. Det er ikke tegn til luft i systemet, men pedalen har null motstand. Mistenker hovedbremsesylinderen. Skal prøve å montere den gamle imorgen kveld. Der hadde jeg i det minste litt motstand. Ich bin verloren  Hæ
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 04, 2008, 22:44:02 pm »

hei marius
Rart de bremsedelene skulle være ødelagt.??
Det kunne vært noen rester av luft i systemet ditt før dy begynnte (etter jeg demonterte linelock'en fra bilen og ikke luftet etter metoden under).
Den beste måten (syns jeg) å lufte på er å  bruke trykkluft , å lufte med som nevnt over.
Jeg har montert en dekkventil i ett extra bremsebeholderlokk og bruker ett hjul som trykk kilde (trykk på ca 0.5-0,8 bar).Slangen i mellom kommer fra reservhjuls/spylevæske beholder boble.
Så er det bare å gå rundt å løsne lufteskruer i 1303SS rekkefølge. og du kan luft hele systeme alene på 10min.bare pass på å ikke gå tom  for væske... da må du begynne på nytt
Siste jeg luftet ny pumpe, måtte jag bruke trykkluft for å hele tatt få pedal.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #11 på: mai 06, 2008, 08:14:49 am »

Takk for svar knasten. Skal gi det et forsøk. Hvilken Volvo stammer den bremsevæskebeholderen fra igjen? Får reise ut på skroten å se om jeg kan finne meg et reservelokk og montere ventil på.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 06, 2008, 08:25:23 am »

240.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 08, 2008, 13:41:59 pm »

Dette trikset prøvde jeg i dag, og kan anbefales..
På min beholder passa korken fra colaflaska jeg gikk å supa på.
Helt standard kork som finnes på alt fra saft til kjemikalieflasker.
Meget smart måte å gjøre det på..  Gliser
Loggført

marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #14 på: mai 19, 2008, 21:35:42 pm »

Da føler jeg virkelig jeg ha gjort mitt ytterste(flere ganger). Har prøvd trykkluft, har prøvd forlufting av hovedpumpe osv osv. Ingen pedal og ingen vårcruising. Noen i distriktet som kan se på dette sammen med meg? Mot betaling selvsagt. Distriktet er forresten rundt Halden ,eller for de som er glad i en langtur.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 19, 2008, 21:50:33 pm »

Sjekket du om du klarte å bygge trykk eller om det var å holde trykket som var et problem?





Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #16 på: mai 19, 2008, 21:51:46 pm »

Klarer ikke å bygge trykk.
Loggført
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #17 på: mai 19, 2008, 22:00:44 pm »

Stikker oppom deg en dag jeg Marius, ikke for at jeg er noen ekspert, men har da skrudd noen timer, og to hoder tenker bedre (Hæ) enn ett  Blunker
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: mai 19, 2008, 22:07:51 pm »

Ikke trykk på noen av hjulene?

At du skal ha feil på begge kretser er vel lite sannsynlig. Virker som mastercylindren er problemet.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #19 på: mai 19, 2008, 22:31:08 pm »

Stikker oppom deg en dag jeg Marius, ikke for at jeg er noen ekspert, men har da skrudd noen timer, og to hoder tenker bedre (Hæ) enn ett  Blunker

Ja det hadde vært glimrende Raymond.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #20 på: mai 19, 2008, 22:33:08 pm »

Ikke trykk på noen av hjulene?

At du skal ha feil på begge kretser er vel lite sannsynlig. Virker som mastercylindren er problemet.


Det var det jeg tenkte også. Har derfor åpnet den nye pumpa og sett at alle pakningene sitter riktig vei. Alt ser fint ut.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: mai 19, 2008, 22:39:41 pm »

Det er nok masterpumpa. Jeg slet også med luftingen når jeg hadde ny masterpumpe. jeg fik det til med rolig pumping, og en under bilen som åpnet\lukket. Dette tar litt tid men tplmodigheten svarer seg. Jeg fikk også tips om å legge master sylinderen i bad av bremseveske over natten for å fylle den, men dette prøvde jeg ikke.

lykke til, jevla kjipt å ikke få det til...
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 15, 2008, 18:46:23 pm »

Hei Marius!
Sliter med samme problemet i dette øyeblikk!
Fant du noensinne ut av problemet?
mvh
Frode
Loggført

 
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #23 på: juni 17, 2008, 07:14:04 am »

Hei major.

Det var nok hovedbremsesyl. som var synderen ja. Prøvde jo å sette trykk på beholderen, men fikk det nok ikke helt tett. Med litt hjelp og skikkelig utstyr ble de luftet med trykk og jeg fikk endelig pedal.
Måtte også finjustere litt mere på stempelet inn til pumpa(mutteren bak bremsepedalen).
Utrolig frustrerende når man ikke får det til.
Lykke til.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 17, 2008, 14:30:07 pm »

Fint det ordnet seg - leste et sted at en skal være veldig forsiktig med å tukle med justeringen fra pedalsett til masterpumpe
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: juni 18, 2008, 11:31:09 am »

Justeringen på den støtstangen er vel for å ha bittelitt frigang før den tar i selve stemplet. Men den må heller ikke være for stor for da får man ikke bygget opp så stort trykk som man skal.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #26 på: juni 18, 2008, 12:29:38 pm »

Man skal vel idielt sett ha en millimeter klaring før bolten treffer stempelet.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!