mai 04, 2024, 09:02:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Glødeplugg i en bn2  (Lest 3414 ganger)
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« på: januar 11, 2013, 17:09:52 pm »

Har en bensinvarmer som ikke fyrer.
Er det enten eller med en glødeplugg? eller kan den rett og slett gløde for dårlig?
Når jeg prøver den på batteriet så gløder den som f..men ikke noe særlig når jeg bruker strøm og jord fra der den skal sitte.
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #1 på: januar 11, 2013, 19:04:04 pm »

Har en bensinvarmer som ikke fyrer.
Er det enten eller med en glødeplugg? eller kan den rett og slett gløde for dårlig?
Når jeg prøver den på batteriet så gløder den som f..men ikke noe særlig når jeg bruker strøm og jord fra der den skal sitte.

Går motoren når du tester? Vet at noen varmere trenger at bilen går for å få nok juice fra batteriet til å fyre..
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #2 på: januar 11, 2013, 19:18:03 pm »

Nope, den går ikke.
Men den skal få nok power trur jeg, har en stor lader på i tillegg..
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: januar 11, 2013, 21:07:51 pm »

Starter pumpen?
Loggført

Patina er for fattigfolk.
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #4 på: januar 11, 2013, 21:17:53 pm »

japp og det kommer bensin til kammeret, men skal det være mye bensin i kammeret før den tenner..blir reine bomba da..
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #5 på: januar 12, 2013, 00:38:55 am »

japp og det kommer bensin til kammeret, men skal det være mye bensin i kammeret før den tenner..blir reine bomba da..

Det skal visstnok ta ett minutt ca før den fyrer etter du har skrudd den på. Har du en bensinregulator på den? I så fall sjekk membranene inni denne. Disse kan være steinharde, og kan sørge for at bensinen renner gjennom og pof, bobla di brenner. Dette skjedde neesten hos meg Blunker
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 12, 2013, 11:38:35 am »

Du mangler nok sikkert spenning nok gå over alle kabelsko bytt dem som er slakke.Varmeren skal tenne eller begynne å brenne innen 120sek.tror jeg det var visst ikke så kobler sikkerhetskontakten inn den får du ikke til å resettte før den har blitt kalld.Du kan ta en løs ledning når du har starta varmeren mellom en av de strømførende kabelsko på temotidsbryteren og glødepluggen da gir du pluggen mere spenning så den gløder mere og varmeren starter. Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #7 på: januar 12, 2013, 12:03:01 pm »

Ok, takk for svar så langt.
Når man ser inn i glødeplugghullet og kjører pumpa, skal det da sprute eller bare renne såvidt?
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #8 på: januar 12, 2013, 12:16:42 pm »

Bensinregulator?? Har ei pumpe som er montert på brenneren med slangeklemme. Bensinen går videre til en eller anna ''klokke'' og så til dysa.
Jeg skal prøve med bensin fra ei flaske, mistanke om noe krøll med bensinslangen, plutselig tett, åpnes og igjen plutselig tett..
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #9 på: januar 12, 2013, 12:31:33 pm »

Bensinregulator?? Har ei pumpe som er montert på brenneren med slangeklemme. Bensinen går videre til en eller anna ''klokke'' og så til dysa.
Jeg skal prøve med bensin fra ei flaske, mistanke om noe krøll med bensinslangen, plutselig tett, åpnes og igjen plutselig tett..

Regulatoren er klokken. Du burde åpne denne og sjekke om membranene er ok. Denne har også en skrue på siden som skal regulere bensinmengden. Inn -> mindre, ut -> mer. Hvis det ikke er noe forandring når du skrur på denne, så er det altså membranene inni som har tatt kvelden og da kan det være farlig å ha den i bilen.
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #10 på: januar 12, 2013, 12:37:38 pm »

Ok, da skal den ut å sjekkes.
Dysa hadde iallfall skikkelig trøkk når jeg skrudde ut den og satte på pumpa, før slangen ble tett att.
Så jeg tror det er dårlig flow i slange som er synderen + bilen har stått i 15 år, bensinvarmer sikkert mer.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: januar 12, 2013, 14:38:14 pm »

For all det ikke åpne gammel regulator den risikerer du å ikke få tett.membranen har en lei tendens til å bli for stor[url]visst det kommer bensin inn i kammeret så er det i orden.Du bør heller ikke røre justerskruen på regulatoren.skru ut dyseholderen fra varmeren og sjekk for dritt,set dyseholderen i ett glass eller lignende.start pumpa da skal det i løpet av ett minutt komme noen milliliter bensin husker ikke nøyaktig mengden men den kan jeg finne senere.sjekk og filteret på systemet ditt kan og fære vann i filteret som gjør att bensinen ikke tenner.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #12 på: januar 12, 2013, 18:19:34 pm »

Synes å huske at glødepluggen har en formotstand. Kan brenne opp direkte på 12 volt.
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #13 på: januar 12, 2013, 18:25:11 pm »

Ittno vann i filter..
Men skal det sprute på glødepluggen, eller bare sive inn?
Iflg trykk på dysa så er det mest logisk at den dusjer pluggen..men det skjer altså ikke når dysa er skrudd inn att..
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #14 på: januar 13, 2013, 01:51:16 am »

Får du ikke løst problemet og trenger en guru, send en mail til Scott fra Germansupply. Han vet det meste om Eberspachere: http://www.thesamba.com/vw/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=23022
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #15 på: januar 13, 2013, 21:01:50 pm »

Synes å huske at glødepluggen har en formotstand. Kan brenne opp direkte på 12 volt.

Riktig. Den skal ha 4V, ikke 12V.

Når du har kjørt en oppvarmingssekvens kan du ta av gummihetten og kjenne på toppen av pluggen om den er varm - da har den glødet som den skal.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: januar 13, 2013, 21:03:39 pm »

Ittno vann i filter..
Men skal det sprute på glødepluggen, eller bare sive inn?
Iflg trykk på dysa så er det mest logisk at den dusjer pluggen..men det skjer altså ikke når dysa er skrudd inn att..

Det skal bare så vidt dryppe bensin inn i brennkammeret.
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #17 på: januar 24, 2013, 19:17:07 pm »

Ok, takk for svar.
Men skal det være mye bensin der før den tenner?
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #18 på: januar 24, 2013, 22:20:55 pm »

1/4 teskei, og du vil høyre eit markant 'Plopp' i eksosrøyret!

Eg renoverte min BN 4 i fjor vinter, og tuna forbruket til 20-21ccm pr 2min. (BN2 er vel litt mindre, kanskje 15-17ccm??)
Koble frå slangen til dysa, ta ut dysa og blås gjennom.
Skru dysa fast i slangen igjen, og hold eit målebeger under.
Koble 12V direkte på skrua på pumpa. Då skal det komme ein tynn og jamn fin stråle.
Ta tida og mål.
PS: Pumpa kan vera ein bug. Der er ein 'stift' under det svarte plastdekselet som fort korroderer, og då går den ikkje skikkeleg.

Pass elles på at om du plukker heile brennstoffsystemet av og køyrer det 'i benk' så må høgdeforskjellen mellom pumpa og dysa vera tilsvarande den samme som når den er montert på brennaren.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #19 på: mars 21, 2013, 16:43:50 pm »

Da har je sjekket volt ut til plugg, den måler 10,4v uten at motor er i gang..er dette riktig? ser noen skriver at den skal ha 4v
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #20 på: mars 21, 2013, 16:52:51 pm »

10,4 høyres greit ut på ein 12V BN2. (antar at 4v er på 6v BN2??)
Meiner eg hadde ca 11 på min BN 4
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #21 på: mars 21, 2013, 17:19:58 pm »

Ok, da er det antageligvis glødepluggen som ikke vil være med. Den gløder når jeg tar den ut og kjører den på laderen, men ikke når den står i varmeren, selv om det kommer nok power. Kobler den til uten å skru den nedi, og tar en ledning fra jord, blir bare en liten lunk da. Er noe rart da..
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #22 på: mars 21, 2013, 18:18:07 pm »

Kan det rett og slett være at den gløder for dårlig? Kommer jo fuel..
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #23 på: mars 22, 2013, 10:02:43 am »

Et triks jeg fikk av en gammel VW mekaniker var å plugge av ledningen til bensinpumpen en liten stund. Grunnen var at den hadde fått for mye bensin. Når den da tente, plugget han på igjen pumpen og lot brenneren gå god og varm (5-10min)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #24 på: mars 22, 2013, 10:04:52 am »

Litt redd for at det kommer for mye og det blir en bombe i stedet,,, Sjokkert
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #25 på: mars 22, 2013, 13:15:29 pm »

Ja kan låva deg det smelle ;)Har prøvd mest farlig når du får for lite bensin da smeller det.Med for masse besin i forhold til luft smeller det ikke så voldsomt du brenner stort sett bort det som er av plastslanger Gliser
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #26 på: mars 22, 2013, 14:34:59 pm »

Han hadde bare av ledningen til akkurat det tente, og så på igjen. Er som dere sier størst smell viss det blir alt for lite/tynn blanding.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #27 på: mars 22, 2013, 16:13:13 pm »

Haff, det trur je itte je tørr..bestille ny plugg og se om det gjør susen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!