mai 04, 2024, 09:31:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygger ny girkasse og lurer....  (Lest 3636 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: januar 30, 2014, 17:46:57 pm »

På hva annet enn olje eg skal ha oppi.

Eller for å spør på en annen måte.
Eg lander på en motor som har mellom 100-140 hk

Girkassen har
et sterkere første gear, superdiff og aluminiums sidelokk.
Udvekslingen blir da som følger:
1: 3,78
2: 2,03
3: 1,26
4: 0,89
R/P: 3,88

Lurer på å sette 0,82 på fjerde giret, det vil utgjer ca 300 omdreininger lavere ved kjøring i 100 km/t
Er det lurt eller kan det bli langt mellom 3. Og 4. Giret?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: januar 30, 2014, 19:50:16 pm »

Den utvekslingen likner på S kassene? synes de funker fint på utveksling med standard rulleomkrets. Ville vurdert å sveise 3 og 4 gir, samt sette i sterkere skiftegaffel, da du sikkert vil bruke en stage1 trykkplate?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 30, 2014, 23:15:20 pm »

Enn hva med kjøling av motor. Skal jo være en turbil dette så med oxyboxer på 100 hk++ så er det kanskje greit å 3000 rpm istedet for 2700 i ca 100 km/t , selv på type 3 motor....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 30, 2014, 23:22:11 pm »

burde helst hatt kurve på moment/hk
så kan man plotte det inn i girkalkulator med størrelse på dekka du skal bruke så ser man hvor mye turtallet synker mellom gira.
om man havner på utsiden av arbeidsområdet til motoren
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 31, 2014, 22:02:12 pm »

Motor er ikkje lenger kommet enn at eg kommer til å havne på en 1904ccm ++ alt etter med tanke på at bremsesett fra csp er godkjent med tuv på 140 hk. Det skal være en stødig motor med godt dreiemoment som tåler noen bakker...
Har brukt denne litt
http://ranchotransaxles.com/calculator.html
Skjønner ikkje helt hva du mener med å havne på utsiden knasten... Men så er ikkje dette noge eg er veldig god på heller,  så da får vi finne ut av det og ;-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 01, 2014, 00:17:44 am »

blir å se på momentkurven
du vil helst innenfor det "flate" området på momentkurven , når du girer ,
dvs att turtallet ikke detter under dette ved girskift
noen motorer har lange fine flate momentkurver mens andre kan ha smalere kurver med mindre arbeidsområde
liksom
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 01, 2014, 21:17:11 pm »

Skjønner... Eller da dukker det jo opp litt flere spørsmål. Ved å ta en 2,1L vannbokser å konvertere denne, en eller annen kam, hydrauliske ventilløftere, noen gode sylindre/stempel og et par topper, innsug og det som trenges for å få til et datasprut som går under lokket , går det an å regne ut momentkurve ?
Og hvor mye bedre er en oxy kontra std? Og hvorfor?
Etter litt lesing så ser eg at det er ikkkje bare plankekjøring.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 01, 2014, 21:58:39 pm »

man kan sammeligne litt kamaksler motrorvolum etc med disse motoren , så er man godt på vei

http://www.cbperformance.com/SearchResults.asp?Cat=144
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 01, 2014, 22:57:14 pm »

Fikk ikkje noe ut av den linken ...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: februar 02, 2014, 08:43:35 am »

Jeg ser litt annerledes på det selvom Knasten såklart har rett i dette men momentkurven. En trimmet gatemotor med ikke for vill kam og kombinasjon av deler vil trekke råsterkt fra temmelige lave turtall, ihvertfall sammenliknet med en original motor. Derfor mener jeg at du nesten ikke kan få lav nok giring på det giret du bruker mest. Min 1303 har fått 1.25 3de og 0.82 4de gir og jeg har benyttet utvekslingskalkulatoren til CSP for å finne en profil på dekkene jeg mener jeg, og motoren, vil trives med.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 02, 2014, 10:33:58 am »

vekt på bil spiller jo en rolle.
skal det inn i en lett boble har det mye mindre å si en f.eks en fullastet camper.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 02, 2014, 10:47:49 am »

En Type 3 Ghia Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 02, 2014, 10:51:46 am »

får man inn 0.82 4 gir og 3.88 R/P så blir det ganske lavt turtall i 100 km/t med "normale dekk"

se på de 2 kurvene her

ved cruising i 100km/t vil man ca 2700 O/min

denne som er original 1600 DP , den lager ca 78  lbs/ft ved 2700 O/min





Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 02, 2014, 10:52:10 am »

så en 1915  som lager  ca 60 lbs/ft ved 3000 O/min


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 02, 2014, 10:55:37 am »

resulatet blir jo en mindre kraft  på hjula i cruising speed.

turtall
her ved 215/70-15 dekk



* 1300S_0.82_03.JPG (54.08 KB, 800x500 - vist 103 ganger.)
« Siste redigering: februar 02, 2014, 11:11:15 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 02, 2014, 11:51:09 am »


Eg har 185/65-15 og lander på ca 2700 ved 100 km/t.

Det du sier med 75 lbs/ft ved 2700 omd, standard 1600 dp, er det veldig lite? Og har noen momentkurve på en standard 2,1 l wasserbokser for å sammenligne?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: februar 02, 2014, 12:09:37 pm »

Den var bra plukket å den 1915 der, ikke lett å finne en motor som drar så kort på turtall med så lavt moment på 3000 rpm.
Med dreimoments kam i en 1915 som klaffer litt bedre så er ikke 90 lbs umulig ved 3000.
Dvs. den vil dra bedre over hele fjæla enn en originalmotor.
Med ditt økte sylindervolum og en w110 kam så vil du ikke bli noen sinke i trafikken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 02, 2014, 13:20:39 pm »

Poenget var att man BØR vite litt om motor før man bygger girkassa.
Og det finnes flere motorer med tilsvarende kurver.
Att den ikke er "best" er en annen diskusjon og jeg tør påstå det finnes flere motorer der ure med kortere kurver enn laaaaange
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 02, 2014, 13:30:56 pm »

Wbx 2.1 har 174nm ( 128lbs/ft) ved 2800
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 02, 2014, 21:00:02 pm »

ok, då har me jo et bra utgangspunkt. Det ble nevnt en engle w110 cam lengre oppe. Er det en brukbar kam ?
Eg har og snust litt på denne
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=2280
En kompis som bygde med denne og ble godt fornøyd. Engle har jo denne karakteristikken
http://vwparts.aircooled.net/Engle-W110-Type-1-Camshaft-1-1-or-1-25-Rockers-p/e6110.htm
og eg må ty til ekspertise da eg ikkje har nok kunnskap ennå til å lese alt dette. Hva som passer sammen og sånt....

Men hva det angår gearkassen så leser eg det sånt at 0,82 på fjerdegiret må funke det...

Men altså...
Eg har snart ei wbx 2,1L blokk
Har vel ikkje skrudd i det før nei... Dette blir bra...
Sånn som kam og ellers alt som skal i blokka, passer det som om det var ei type 1 blokk ?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 02, 2014, 21:32:24 pm »

du må enten bygge om til type 1 løftere eller bruke type4/wbx løftere med stor fot på en w110 pga mye løft på kammen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 02, 2014, 22:15:08 pm »

Og hva foretrekkes mtp at eg ønsker hydrauliske løftere? wbx?
Og bør eg gå for w110 kam?
« Siste redigering: februar 02, 2014, 22:19:44 pm av Endre S » Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 02, 2014, 22:33:07 pm »

da må du ha kam som er slipt for hydrraulsike løftere

CB har vel 4 stk å velge i

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: februar 03, 2014, 13:20:24 pm »

Endre er det ikke oxybokser du skal ha ? Da er vel alt fra shortblock og ut T1 ?
Loggført

1961 T1 - Custom
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #24 på: februar 04, 2014, 17:07:00 pm »

2251 Duration 266° / Dur. @ .050" 210° / Lift @ cam .276" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .303"
2252 Duration 270° / Dur. @ .050" 214° / Lift @ cam .298" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .327"
2254 Duration 308° / Dur. @ .050" 236° / Lift @ cam .319" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .350"

Jeg valgte 2280 kammen til min Oxy motor (Earlybay camper) ut fra erfaringen i denne tråden:
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=122471&hilit=cooler&start=15
Det er ikke en kam CB annonserer for hydrauliske løftere, men det fungerer fint.
2280 Duration 274° / Dur. @ .050" 222° / Lift @ cam .359" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .394"

"Tmbryn" valgte vel også 2280 kammen til sitt oxy prosjekt. Vet ikke om han har fått den motoren ferdig

Om du skal kjøre sentermontert kammer/spjell og MAP styring kan det være greit å velge en kam som er egnet.
Jeg hadde Engle 130 i TL'en med WBX plenum kammer/spjell, hjemmemekket innsug fra Tine Meierier og Megasquirt i 2004/2005. Var noe klatt å få en stabil tomgang
Du kan selvsagt benytte Alpha-n (TPS) i stede.. eventuelt hybrid Alpha-n.

For lenge siden jeg holdt på med dette merker jeg.... du får lese deg opp selv :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 04, 2014, 19:39:49 pm »

Ja eg leser å prøver å lære. Første steg er å få komplettert blokka med kam, løftere, sylindre og topper. Lurer litt på efi, ser litt ryddigere ut, og har litt korrespondanse til cb nå om å plukke de riktige delene.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 04, 2014, 22:39:47 pm »

Endre er det ikke oxybokser du skal ha ? Da er vel alt fra shortblock og ut T1 ?
Vett ikkje om eg fulgte deg heilt i den Kjetil, men eg trur me finne det ut etterhvert :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!