mai 13, 2024, 20:50:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dellorto vs Weber  (Lest 1678 ganger)
TURBO
Gjest
« på: februar 27, 2013, 21:10:27 pm »

Hva er forskjellen på 40 Dellorto og 44 Weber?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: februar 27, 2013, 21:32:12 pm »

Forskjellen er kort fortalt at borringen er 40 henholdvis 44 mm og at Weber er en mye bedre forgasser.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2013, 22:47:09 pm »

Forskjellen er kort fortalt at borringen er 40 henholdvis 44 mm og at Weber er en mye bedre forgasser.

Hva er begrunnelsen for at weber er bedre?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 27, 2013, 22:51:55 pm »

Forskjellen er kort fortalt at borringen er 40 henholdvis 44 mm og at Weber er en mye bedre forgasser.

Teori eller praksis?

En dellorto er vel bevist at har mer flow enn tilsvarende Weber?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #4 på: februar 27, 2013, 23:15:54 pm »

poppcorn!
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: februar 27, 2013, 23:19:58 pm »

Dellorto drla ER bedre enn weber idf, dellortoen har 5 progresjons porter, weber idf har 4, weber ida har 2...

40 betyr diameter på spjeldet..
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 28, 2013, 01:05:48 am »

Den viktigste forskjellen er at deletilgangen er mye bedre på Weber. Ellers er Dellorto en mer avansert forgasser. Hva effekt og flow angår vet jeg ikke. Men har vært mye hear-say om tema i alle år jeg har bedrevet VW
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 28, 2013, 04:08:38 am »

Fakta er ihvertfall at Dellorto kastet inn håndkleet tidligere enn Weber, om dette skyldes at Dellorto innså på et tidligere tidspunkt innså at slaget mot innsprut var tapt, vites ikke.
Det er også et faktum at Dellorto's hotteste siste krampetrekkning på den strående siden ( 48 Tri-jet) var en rip-off av weber's system. Dette er det ikke alle som vet.
Antall progresjons hull sier ikke noe om forgasseren er bra eller ikke. I dag er Dellorto's elste modeller med ned i 2 progresjonshull mest etterspurt blandt trimmere av eldre biler. Dette har med funksjon og ikke utseende å gjøre. Forgassere med fler progresjonshull ble laget for å innfri økende krave om lavt utslipp. Hvis 5 er bedre enn 2,så beror det antagelig på at forbildet er mer Fredrik Hauge enn Kjell Aaen.
Min personelige mening er at Dellorto er best, ihvertfall dersom mijøet rundt forgasseren har varierende temperatur, som gjerne er tilfellet i en luftkjølt Vw-
Ang. Deletilgangen, så er Weber bedre, fordi de fortsatt produseres, men det er også et faktum at til eldre Weber, så er tilgangen dårligere.
Jeg vil påstå at ivertfalll 95% av delene til stående Dellorto fremdeles kan skaffes nos, eller i bra repro kvalitet
« Siste redigering: februar 28, 2013, 04:13:32 am av cato® » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: mars 04, 2013, 21:07:12 pm »

Forskjellen er kort fortalt at borringen er 40 henholdvis 44 mm og at Weber er en mye bedre forgasser.

Teori eller praksis?

En dellorto er vel bevist at har mer flow enn tilsvarende Weber?
Mest egene meninger. og det er vel Weber som sitter org monter på det meste av gromme biler fra forgasserens glansdager
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 04, 2013, 22:08:58 pm »

Får snakke av erfaring jeg da... :

Weber er mer driftsikker og lettere å justere + mindre kresen på bensintrykk.

Dellorto fungerer fint etter nøye innjustering og gir nok noe mer enn Weber , men som Jee sa er deletilgang bedre på Weber.

Jeg holder en knapp på Weber.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!