mai 13, 2024, 08:34:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Merkelig merknad i vognkort om bevaringsverdig motorvogn!  (Lest 10610 ganger)
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: november 25, 2008, 01:29:05 am »

I vognkortet på min 77 Westfalia Pick-Up står det følgende under merknader:

Bevaringsverdig motorvogn. Kan ikke endres teknisk eller konstruktivt. Kan kun benyttes til motorhistoriske samlinger og løp, og ellers når den ikke er til hinder for øvrig trafikk.

Er dette vanlig? Ingen av mine andre veteraner har en slik anmerkning i vognkortet, og jeg trodde at slike begrensninger ble styrt av hvilken type forsikring man velger. 
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #1 på: november 25, 2008, 02:14:51 am »

I vognkortet på min 77 Westfalia Pick-Up står det følgende under merknader:

Bevaringsverdig motorvogn. Kan ikke endres teknisk eller konstruktivt. Kan kun benyttes til motorhistoriske samlinger og løp, og ellers når den ikke er til hinder for øvrig trafikk.

Er dette vanlig? Ingen av mine andre veteraner har en slik anmerkning i vognkortet, og jeg trodde at slike begrensninger ble styrt av hvilken type forsikring man velger. 

Kansje en tidligere eier har fått dette inn i vognkortet for med dette å oppfylle kravet for en billigere forsikringsavtale på bilen hos sitt forsikringsselskap den gang, og at "begrensningen" følger vognkortet til tross av eierskifte?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: november 25, 2008, 07:10:25 am »

Hørs ut som en begrensning i forjold til forsikring ja.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: november 25, 2008, 07:27:52 am »

Jøran, jeg ble spurt om jeg ville registrere min 67 som en bevaringsverdig motorvogn men etter en diskusjon med kontrollør så ble vi enige om at bilen skulle registreres som personbil.

Fordelen med en bevaringsverdig motorvogn er at det kan være enklere å få veteranforsikring hos enkelte selskap.

Det er fullt mulig å vise bilen på en trafikkstasjon og få den omregistrert til en personbil.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: november 25, 2008, 08:15:16 am »

Det er ganske vanlig at dette står innført i vognkortet på biler som er "veteranimportert" på 30-årsregelen, har ikke sett det på opprinnelig norske biler. Flirte litt av det å ikke være til hinder for annen trafikk med '65 Mustangen min husker jeg..  Gliser
Som Kalle sier, det skal være mulig og få registrert om bilen til vanlig personbil, men tror det kommer litt an på hvem du møter hos tilsynet. De har som kjent sine egne oppfatninger av regelverket fra stasjon til stasjon  Øyerulling
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: november 25, 2008, 08:33:30 am »

Min bil var registrert som bevaringsverdig til i vinter da jeg ba om å få det fjernet. Ingen innvendinger fra BT sin side.
Grunnen til at det har kommet i vognkortet på din bil er nok som nevnt over regler ifb. forsikring.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: november 25, 2008, 08:36:59 am »

I vognkortet på min 77 Westfalia Pick-Up står det følgende under merknader:

Bevaringsverdig motorvogn. Kan ikke endres teknisk eller konstruktivt. Kan kun benyttes til motorhistoriske samlinger og løp, og ellers når den ikke er til hinder for øvrig trafikk.

Er dette vanlig? Ingen av mine andre veteraner har en slik anmerkning i vognkortet, og jeg trodde at slike begrensninger ble styrt av hvilken type forsikring man velger. 
Har ingen betydning at det står i vognkortet, Du skal tross alt bare ikke være til hinder for andre trafikanter. Vet om en bil til som har det og det er ei chevelle med presse fra Fredrikstad(Bilen som er med i lange flate baller). Det var faktisk eneste måten de ville regge den på
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: november 25, 2008, 09:33:20 am »

Det er som Rocket sier over her, denne anmerkningen er påført biler som er tatt inn på "30års regelen". Vet ikke om det praktiseres lenger nå, men har og har hatt biler med samme merknad i vognkortet.

En kjapp telefon til bilsak kanskje forklarer?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: november 25, 2008, 09:37:00 am »

Dette er kun i forhold til veteranforsikringen. Jeg løste dette på min bil, da jeg registrerte den, ved å tegne vanlig forsikring. Når bilen var registrert og vognkort utstedt, endret jeg forsikringen til veteran.

Tror det var storebrand som innførte denne teksten tidlig på nittitallet. Jeg tror ikke dette er vanlig lengre Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: november 25, 2008, 10:55:48 am »

Takk for alle tilbakemeldingene. Da har jeg blitt litt klokere i dag også  Blunker Bilen er forøvrig førstegangsregistrert i Norge 02/10-08.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: november 25, 2008, 11:03:11 am »

Jeg har vært borte i dette da jeg skulle importere Ghia ifjor, men det hadde ikke noe med forsikringen å gjøre. Det hadde derimot med hvilke krav BT stilte til bilen ved registrering og hvilket regelverk som skal følges.

Det står forklart her: http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=310&MenuID=712&DocID=761&Order=63

Godkjenningsproblemer for 1971 og nyere veteran!
Fra 1. januar 1971 kom et helt nytt regelverk som overtok for Motorvognforskriftene av 1942. En bevaringsverdig motorvogn skal tilfredsstille forskriften fra 1942.
For enkelt å få godkjent en 1971-modell og nyere veteran/bevaringsverdig motorvogn må denne være i original stand eller tilnærmet original stand slik det står i § 1-9 i Kjøretøyforskriften. Hvis bilen er ombygd betraktes den ikke som bevaringsverdig motorvogn og må registreres som vanlig bruktimport. Bilen må da tilfredsstille norske tekniske krav som gjaldt i det året da den var ny. Dette innebærer krav til bilbelter, riktig farge på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 m.m. Slik dokumentasjon er umulig å skaffe til veie. For å slippe fremlegging av dokumentasjon når det gjelder bilbelter, lys, støy, bremser osv. er altså alternativet å registrere 1971-modell og nyere som bevaringsverdig motorvogn. Da kan det gis unntak fra kravet om at bilen skal godkjennes etter de norske tekniske krav som gjaldt for aktuelle årsmodell.
Men husk at det er krav til at bilen er original!
Ombygd bil kan heller ikke benytte de forenklede godkjenningsreglene etter § 1-15 i Kjøretøyforskriften da det også her kreves at bilen er original som fra fabrikk.
Loggført

1969 Militær-buss
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #11 på: november 25, 2008, 11:07:51 am »

Jeg har vært borte i dette da jeg skulle importere Ghia ifjor, men det hadde ikke noe med forsikringen å gjøre. Det hadde derimot med hvilke krav BT stilte til bilen ved registrering og hvilket regelverk som skal følges.

Det står forklart her: http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=310&MenuID=712&DocID=761&Order=63

Godkjenningsproblemer for 1971 og nyere veteran!
Fra 1. januar 1971 kom et helt nytt regelverk som overtok for Motorvognforskriftene av 1942. En bevaringsverdig motorvogn skal tilfredsstille forskriften fra 1942.
For enkelt å få godkjent en 1971-modell og nyere veteran/bevaringsverdig motorvogn må denne være i original stand eller tilnærmet original stand slik det står i § 1-9 i Kjøretøyforskriften. Hvis bilen er ombygd betraktes den ikke som bevaringsverdig motorvogn og må registreres som vanlig bruktimport. Bilen må da tilfredsstille norske tekniske krav som gjaldt i det året da den var ny. Dette innebærer krav til bilbelter, riktig farge på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 m.m. Slik dokumentasjon er umulig å skaffe til veie. For å slippe fremlegging av dokumentasjon når det gjelder bilbelter, lys, støy, bremser osv. er altså alternativet å registrere 1971-modell og nyere som bevaringsverdig motorvogn. Da kan det gis unntak fra kravet om at bilen skal godkjennes etter de norske tekniske krav som gjaldt for aktuelle årsmodell.
Men husk at det er krav til at bilen er original!
Ombygd bil kan heller ikke benytte de forenklede godkjenningsreglene etter § 1-15 i Kjøretøyforskriften da det også her kreves at bilen er original som fra fabrikk.


Dette fikk jeg også forklart da jeg nylig var på biltilsynet med en import bil... Men det er jo ikke noe problem, det står jo så lenge den ikke er til hinder....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: november 25, 2008, 11:15:35 am »

Enda klokere nå. Takk Espen  Glad
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: november 25, 2008, 15:54:53 pm »

Merkelige regler, men vi kan vel ikke vente annet her til lands? Alt skal jo være rart her!! Trist
Står i mitt vognkort til 181en, registrert desember 2006...
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: november 25, 2008, 18:01:54 pm »

Er slik dokumentasjon umulig å skaffe til veie? Finnes det virkelig ingen oversikt over hvilke biler som var typegodkjente i Norge i f.eks 1974?

Her er det mer snakk om at man ikke vil finne dokumentasjon og bruke huet fra BTs side. Igjen.
Loggført
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #15 på: november 25, 2008, 18:15:29 pm »

Jeg har hvert borti dette (Problemet) med motorsykkel å har fått beskjed fra B.T i Tønsberg at det er vanskelig å få fjernet dette å da er det også
vanskelig å få godkjent noe ombygging. Kjenner flere som har Kjøpt andre rammer så de kan bygge chopper. Mulig det er annerledes på bil.

Har en Harley som er importert fra Iran og dette står i vogkortet ( BRUKT IMPORTERT FRA IRAN DEN. DATO. MÅNED. ÅR ) Står jo ikke det hvis den er importert fra USA eller andre land, Har ikke sett det før iallefall. Jeg kunne ikke få fjernet dette fra mitt vognkort.
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #16 på: november 25, 2008, 20:04:14 pm »

Biltilsynet prøvde å definere min 1950 modell i fjor som bevaringsverdig (bruktimort fra Sverige). Jeg tror det ble gjort i beste mening, men som jeg tolker teksten, kan det gi relativt store begrensninger i bruk.

Jeg argumenterte derfor for at bilen ikke er bevaringsverdig, ved at den tilfredsstiller kravene i gjeldende forskrift i Norge (av 1942) da bilen var ny, og fikk nytt vognkort.

Håper det er greit at jeg legger ved en kopi av kjøretøyforskriften:

§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy

       Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.


§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:

- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, 
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, 
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, 
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret. 

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

       Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

       Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

       Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.

       Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:

 « Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. » 

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

 « Må bare benyttes 
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp 
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. » 

8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.

0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008). 

Mvh ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!