SplitMan
VSN
Supermedlem
|
|
« Svar #90 på: august 06, 2013, 12:01:17 pm » |
|
Et spørsmål litt på siden....til dere fra Bergen / Stavanger / West Coast:
I flere tilfeller har jeg fått til svar at "den bilen er kjørt på knoksen"....eller no sånt.. Og det er tydelig at i Bergen og/eller i Stavanger og/eller andre steder så sier man "å sende til knoksen" istedet for "sende på skroten".... Jeg ar alltid tenkt at "knoks" var et bergensifisert ord for skrot... Men når jeg ser bilder av (politi?)bobla di Vegaro...da slår det meg; Er "Knoksen" et navn på et firma? Familienavn?
For oss uinvidde....hva betyr "knoksen" og hvor kommer det fra?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
|
|
« Svar #91 på: august 06, 2013, 12:51:42 pm » |
|
Løpet går etter sigende klokka 13.00 på Lørdag!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #92 på: august 06, 2013, 12:53:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #93 på: august 06, 2013, 12:57:35 pm » |
|
Her et vi tiltaksløse! Hvis man gjerne vil delta men ikke har fast fot da er vel løsningen et outlaw race i tussmørket? Ikke organisert = mere spenning:-)
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
Rolf T. Kastenwagen
|
|
« Svar #94 på: august 06, 2013, 13:10:56 pm » |
|
Det må bli løsningen for meg som har supermotor på hele 34 hk med veldig løs dynamofot i splitten
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
vegaro4
Seniormedlem
|
|
« Svar #95 på: august 06, 2013, 13:27:47 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: august 06, 2013, 13:32:00 pm av vegaro4 »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #96 på: august 06, 2013, 13:45:17 pm » |
|
Her et vi tiltaksløse! Hvis man gjerne vil delta men ikke har fast fot da er vel løsningen et outlaw race i tussmørket? Ikke organisert = mere spenning:-)
Håhå! Underground racing i mørket!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
|
|
« Svar #97 på: august 06, 2013, 15:58:14 pm » |
|
Det må bli løsningen for meg som har supermotor på hele 34 hk med veldig løs dynamofot i splitten Gleder meg Rolf! Vil 34 hester og orginalt hjuloppheng kjøre fletta av 30 hester og senk/ lavprofildekk? Øl kan du kose deg med etter at vi har kjørt.....
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #98 på: august 07, 2013, 08:06:34 am » |
|
It's about to happen....Praktisk info:Fredag kveld blir det egen stand for "Flugplatz Schmutz Rennen" i nærheten av Screwdrivers BBQ. Her blir det et lite opplegg med mulighet for å skaffe seg mer info om løpet, mens man tar en burger og øl. Fint om du som har lyst til å delta, kommer bortom og gir oss et hint om dette Det er ingen forhåndspåmelding, så alle som har lyst må bare innfinne seg før start på lørdag. Lørdag er det estimert start ca kl 13.00. Avhengig av antall biler, vil dette strekke seg over minst 1 time, slik at publikum får gode muligheter til å få med seg dette. Et kart over traseen henges opp i vår FSR stand. Start og mål blir inne på treffområdet. Søndag deles den gjeveste vandrepremien ut, "SKOGENS KONGE". Gjentar igjen at dette er åpent for alle med SCC billett, luftkjølt VW med fast-fot-motor uansett modell, original eller uoriginal.... Helt gratis!! Vi gleder oss til vintage fest og til tidenes beste SCC
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
|
|
« Svar #100 på: august 07, 2013, 11:49:41 am » |
|
Jeg som kan ikke tysk lurer på hva "schmutz" står for?
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #101 på: august 07, 2013, 12:13:24 pm » |
|
Jeg som kan ikke tysk lurer på hva "schmutz" står for? søle, møkk, (uappetittelig) skitt. har vel et mål om at det ikke er spit-shine på bilen når den kommer i mål...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
|
|
« Svar #102 på: august 07, 2013, 12:32:44 pm » |
|
Og skulle en være så uheldig at det er tørre veier, kan en jo ty til "Schlamm zum Aufsprühen"..? www.sprayonmud.de
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vegaro4
Seniormedlem
|
|
« Svar #103 på: august 07, 2013, 12:56:53 pm » |
|
finne blder i denne tråen .bare herligt. det er lenge siden eg har gledet meg sånn til og reisa på treff .tia går så seint .men snart avreise hilsener ein som ikke har vaska bilen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ring
Juniormedlem
|
|
« Svar #104 på: august 07, 2013, 13:07:33 pm » |
|
Du får møte på Herbie Memorial Run i 2014, der får alle lov å kjøre, på bane ;-)
Ser ut som det får bli løsningen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #105 på: august 07, 2013, 13:23:17 pm » |
|
Hyggelig tiltak for de eldste vognene!
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
|
|
« Svar #106 på: august 07, 2013, 13:32:37 pm » |
|
Stiller du med salgsobjektet?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #107 på: august 07, 2013, 13:37:53 pm » |
|
Stiller du med salgsobjektet? Det hadde vært gemuttlich, men vil nicht smutzen den til. Skal ha en stor delestand.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
|
|
« Svar #108 på: august 07, 2013, 13:55:08 pm » |
|
Dette må jo bare bli kamp......dragracefolket ber til værgudene for sol......die schmutzige ber til de samme gudene om ... regn.
Slåsskamp på fredag?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
|
|
« Svar #109 på: august 07, 2013, 13:59:17 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
|
|
« Svar #110 på: august 07, 2013, 14:03:06 pm » |
|
Hmmm... "Not cheap! Verrrrrrrry expensive! Make offer" LIKER!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OilDropMan
Medlem
|
|
« Svar #111 på: august 07, 2013, 14:22:43 pm » |
|
"Was running when removed from car." Betyr dette at den går så styggfort at den har forlatt bilen for egen maskin, eller den ikke var mulig å slå av selv når den ble tatt ut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
|
|
« Svar #112 på: august 07, 2013, 14:25:30 pm » |
|
"Was running when removed from car." Betyr dette at den går så styggfort at den har forlatt bilen for egen maskin, eller den ikke var mulig å slå av selv når den ble tatt ut? Det er den amerikanske måten å gjøre et gode gamle bilcross-trikset fra Rendalen..... du vet når en diger transportermotor fra skroten skal inn på en stakkars 6v gearkasse i ei utbulket boble.....for å "frese" ut til det store svinghjulet....så starter man motoren før man setter den inn....og vips. Klar til start.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
|
|
« Svar #114 på: august 07, 2013, 14:40:52 pm » |
|
"Was running when removed from car." Betyr dette at den går så styggfort at den har forlatt bilen for egen maskin, eller den ikke var mulig å slå av selv når den ble tatt ut? Det er den amerikanske måten å gjøre et gode gamle bilcross-trikset fra Rendalen..... du vet når en diger transportermotor fra skroten skal inn på en stakkars 6v gearkasse i ei utbulket boble.....for å "frese" ut til det store svinghjulet....så starter man motoren før man setter den inn....og vips. Klar til start. Å DET... FUNKER FAKTISK... Det er prøvd :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
|
|
« Svar #115 på: august 07, 2013, 19:44:46 pm » |
|
"Was running when removed from car." Betyr dette at den går så styggfort at den har forlatt bilen for egen maskin, eller den ikke var mulig å slå av selv når den ble tatt ut? Det er den amerikanske måten å gjøre et gode gamle bilcross-trikset fra Rendalen..... du vet når en diger transportermotor fra skroten skal inn på en stakkars 6v gearkasse i ei utbulket boble.....for å "frese" ut til det store svinghjulet....så starter man motoren før man setter den inn....og vips. Klar til start. Å DET... FUNKER FAKTISK... Det er prøvd :-) DET er bøst gjort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
:: DKL ::
|
|
« Svar #117 på: august 08, 2013, 15:57:05 pm » |
|
Et spørsmål litt på siden....til dere fra Bergen / Stavanger / West Coast:
I flere tilfeller har jeg fått til svar at "den bilen er kjørt på knoksen"....eller no sånt.. Og det er tydelig at i Bergen og/eller i Stavanger og/eller andre steder så sier man "å sende til knoksen" istedet for "sende på skroten".... Jeg ar alltid tenkt at "knoks" var et bergensifisert ord for skrot... Men når jeg ser bilder av (politi?)bobla di Vegaro...da slår det meg; Er "Knoksen" et navn på et firma? Familienavn?
For oss uinvidde....hva betyr "knoksen" og hvor kommer det fra?
Kan også legge til litt info utover det Vegaro skrev over. Knoksen (firma) har faktisk fått godkjent av norsk språkråd order "knokse, å knokse" osv... derfor vil du høre de fleste rogalendinger bruke dette utrykket.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|
vegaro4
Seniormedlem
|
|
« Svar #119 på: august 09, 2013, 09:50:36 am » |
|
nå er me på vei. frame ca 1700
|