mai 03, 2024, 20:37:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ekstern olje kjøler  (Lest 1568 ganger)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« på: august 09, 2011, 22:22:58 pm »

Som overskrift sier. Ønsker å kjøpe ekstern olje kjøler. Gjerne med noe sjanger om du har noe liggende. Tenkte brukt først da det er mest for å se om det hjelper. Håper å få det på plass før scc.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 10, 2011, 07:53:37 am »

jeg har prøvd med og uten, og det hjelper. Monter en med vifte med en gang.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: august 10, 2011, 08:45:40 am »

Sliter du med høy oljetemp?

CSP har en bra kjøler men hvis det haster så burde du heller kontakte Kollevold eller noen andre. De har fra blant annet Setrab. CB har jo også en bra kjøler med vifte og du har delene hjemme på 3-4 dager med UPS express.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: august 10, 2011, 10:53:42 am »

Sliter du med høy oljetemp?

CSP har en bra kjøler men hvis det haster så burde du heller kontakte Kollevold eller noen andre. De har fra blant annet Setrab. CB har jo også en bra kjøler med vifte og du har delene hjemme på 3-4 dager med UPS express.

BB

Høy olje temp ja. Blandingsforhold ok. Går helt fint, ingen ulyder. men når parkert etter lang tur koker bensina i gasserene. = ikke bra. Blunker   Har også fått tips om å bruke en annen type/ tykkere pakninger mellom innsug/gasser. Men det i seg selv får ikke ned olje temp.  Bilextra kunne bestille en uten vifte til 820,- er kanskje ikke ille?
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #4 på: august 10, 2011, 11:13:34 am »

Hva med å ta en tur på et huggeri og hente en kjøler fra bil med automat? Da får du ivertfall testa.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: august 10, 2011, 11:30:47 am »

Forgasserne koker ikke fordi du har høy oljetemperatur og så klart varmen stiger når du slår av motoren/viften. Den har ingen andre veier å gå. Er toppene dine varme så blir oljen varm men hva er høy oljetemp?

Mvh
BB

Sliter du med høy oljetemp?

CSP har en bra kjøler men hvis det haster så burde du heller kontakte Kollevold eller noen andre. De har fra blant annet Setrab. CB har jo også en bra kjøler med vifte og du har delene hjemme på 3-4 dager med UPS express.

BB

Høy olje temp ja. Blandingsforhold ok. Går helt fint, ingen ulyder. men når parkert etter lang tur koker bensina i gasserene. = ikke bra. Blunker   Har også fått tips om å bruke en annen type/ tykkere pakninger mellom innsug/gasser. Men det i seg selv får ikke ned olje temp.  Bilextra kunne bestille en uten vifte til 820,- er kanskje ikke ille?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 10, 2011, 11:48:45 am »

Har du det tett og godt i motorrom? Hvor suges lufta til vifta inn? har du den siste blikkbiten på der bak og?
Hva pakning har du mellom topp og innsug?
Høres ut som du har høy topp temp også, ikke bare høy oljetemp.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #7 på: august 10, 2011, 12:34:42 pm »

Forgasserne koker ikke fordi du har høy oljetemperatur og så klart varmen stiger når du slår av motoren/viften. Den har ingen andre veier å gå. Er toppene dine varme så blir oljen varm men hva er høy oljetemp?

Mvh
BB

Sliter du med høy oljetemp?

CSP har en bra kjøler men hvis det haster så burde du heller kontakte Kollevold eller noen andre. De har fra blant annet Setrab. CB har jo også en bra kjøler med vifte og du har delene hjemme på 3-4 dager med UPS express.

BB

Høy olje temp ja. Blandingsforhold ok. Går helt fint, ingen ulyder. men når parkert etter lang tur koker bensina i gasserene. = ikke bra. Blunker   Har også fått tips om å bruke en annen type/ tykkere pakninger mellom innsug/gasser. Men det i seg selv får ikke ned olje temp.  Bilextra kunne bestille en uten vifte til 820,- er kanskje ikke ille?

Kjenner på viftehus og det er varmt, varmere enn det har vært på tidligere motorer. Jeg har 110 grader på oljefilter. kanskje ikke spes høyt ut av motor, men jeg tror mye ligger der. Olja er jo med på å kjøle toppene også. Har prøvd å kjøre med åpent lokk, gjør ingen forskjell. Ikke helt tett bak der, må se på det også. Eksos er pakket inn med bandasje.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 10, 2011, 13:05:11 pm »

ikke forskjell med "åpent" lokk? Min datt ned 15-20 grader på dette!

hva med tenning?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: august 10, 2011, 13:08:57 pm »

Jeg ser også 10-15 grader oljetemp forskjell ved åpnet lokk i nedre kant.
Har også bandasje, men ikke 100% tett i motorrom
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 10, 2011, 13:20:11 pm »

er det en nybygget motor?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #11 på: august 10, 2011, 13:46:59 pm »

er det en nybygget motor?

Ikke ny bygd, gått ca 100 mil når jeg fikk den. Tenning = msd. ferdig justert når jeg fikk den. (Motor har sittet i "the rat splitt" fra danmark.) Temp føler ligger altså på oljefilterholder. dvs ut av motor. legger seg stabilt opp på 110 grader. uansett kjøre stil. Frister jo å ta en test tur helt uten lokk å se.. 
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 10, 2011, 13:54:45 pm »

vet du hva tenningen er da?

mer luft pleier å bety mer kjøling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #13 på: august 10, 2011, 14:12:03 pm »

vet du hva tenningen er da?

mer luft pleier å bety mer kjøling

Ikke sjekka, var ferdig justert/bremsa når jeg fikk den. aldri hatt noe problem med verken tenningsbank eller tungstarting. Min teori som er støttet av andre jeg stoler på ang motor mener at mer olje vil gi bedre kjøling. så vi har større sump som ett alternativ, men jeg vil ikke ha noe som stikker mer ned bak. så da blir det ekstern kjøler.
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #14 på: august 10, 2011, 16:59:17 pm »

Hei.
Hvis du skal ha ekstern oljekjøler så er det lurt å kjøpe en med termostat styrt vifte, hadde det på min 2276, funka veldig bra. La den oppe ved girkassa passet perfekt.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: august 10, 2011, 17:14:07 pm »

Har hatt det tidligere jeg også. Men nå tenkte jeg en uten. Ser ut som jeg får bestille en ny.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!