mai 10, 2024, 11:20:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 178
181  Bruktbørsen / Deler selges / Mer veigrep - kjøre på bane? HER HAR DU EN BRA FELG OG DEKKPAKKE! på: august 29, 2017, 09:50:39 am
Heisann,

Har du lyst å kjøre litt raskere rundt slalomløypa på SCC neste år? Eller ønsker du en mer sportslig kjøreopplevelse? Da har jeg en bra pakke til deg:

4 stk sortlakkerte 5x130 Porsche Mahle "Cookie Cutters" med Toyo Proxes T1R dekk - 7000,-

2 x 6" felger med 205/55-15 dekk. Mye mønster. ET36
2 x 7" felger med 225/50-15 dekk. Mye mønster. ET23

Denne kombinasjoen sitter meget bra på våre biler!

The Proxes T1R is an ultra-high performance tire designed exclusively for high-end sport sedans and coupes.



Dette befinner seg på Fornebu klar til bruk! Jeg har også noen spacere hvis noen har korte aksler og vil ha dekkene HELT ut i skjermkanten bak.

Mvh
Kalle

182  Forum / Drag-race / Sv: Første 7 sekunderen i Norden - Leif Nyström! på: august 26, 2017, 15:48:59 pm
Ekstremt bra 60-fot!!
Pety Fuser kjørte vel 1.22 på sitt 7.4x drag.

Ja, 60ft til Leif er utrolig rask! Pety Fuser kompenserer vel også med lystgass utover såvidt jeg vet og derav hans raske slutthastighet.

-BB-
183  Forum / Drag-race / Sv: Første 7 sekunderen i Norden - Leif Nyström! på: august 25, 2017, 07:54:21 am
Til sammenligning med Jens Petters / Tor Ø sitt 8.02 drag på Kjula:

60ft: 1.2943
201m: 5.1988 og 224.6 kmt
401m: 8.0256 og 281.4 kmt

Da skjønner man hvor mye mos Skinnebobla har! Husk også at Jens Petter har H gir og der "taper" dem 0.3-0.5 sek.

-BB-
184  Forum / Drag-race / Første 7 sekunderen i Norden - Leif Nyström! på: august 24, 2017, 15:04:27 pm
I dag kom dagen mange har ventet på. Hvem skulle bli først til å kjøre 7 sekundere i Norden? Svaret er Leif Nyström som kjørte 7.975 på Tierp i dag og helgen har enda ikke startet.

Europas raskeste er Richie Webb med sin 7.973. Hvem vil være raskest etter helgen?

[attachment=1]

Stor gratulasjon til Leif!

Mvh
BB
185  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: august 14, 2017, 19:53:31 pm
Noe nytt fra Haaland? Spenningen er til å ta og føle på  Kult

-BB-
186  Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2017! på: august 08, 2017, 17:57:24 pm
Blir det slalom og effektmåling i år?

-BB-
187  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 04, 2017, 13:11:06 pm
nettopp.... jeg er som du kanskje skjønner litt rådvill, og ønsker å prøve det meste..

Når det gjelder reimhjulet har jeg mindre reimhjul fra 356 på dynamoen, så utvekslingen er tilnærmet lik originalt (må bla litt bakeover i tråden her for å finne dataene), men det kan absolutt være en mulighet ja. På den annen side har jeg temp-føler under plugg nr 3 og den viser på det meste opp mot 140 grader. Jeg hadde inntrykk av at det ikke var urovekkende høyt?

Hei,

Med mindre hjul på dynamoen så har du fikset turtallet på viften og dermed velger jeg å tro at det ikke er problemet. Hvor skapes varmen i våre motorer? Toppene og til en viss grad sylinderne. 140 grader direkte under plugg nr 3 mener jeg ikke er veldig høyt men det har du kanskje fått bekreftet av andre allerede(?) Nå er det jo litt seint siden du allerede har tatt motoren ut men hvis du har en IR temperaturmåler så kunne det vært interessant å måle så nær eksoskanalen som du klarer å måle med motoren i gang. Store forskjeller der forteller deg om en eller flere sylindre får for mye eller for lite fuel ved at feks en eller flere injectors ikke spiller helt på lag.

En annen ting, det tinnet du skriver at du mangler over her tyder på at du kjører med et "dog house" viftehus til tross for at du ikke har noen oljekjøler i hundehuset. Det kunne kanskje vært en ide å kjøpe et viftehus uten dette mens du er i gang? Din lokale delepusher har sikkert et slikt på lager.

Mvh
BB
188  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 04, 2017, 12:07:49 pm
Spennende! Du har allerede ødelagt ett sett med løftere og nå går du ned i fjørtrykk fordi noen mener det kan være årsaken til at motoren din går varm? Jeg har kjørt med langt høyere fjørtrykk en det du gjør uten at motoren har gått varm av den grunn.

Hvorfor kommenterer ingen på det lille reimhjulet dit? Størrelsen har en direkte virkning på turtallet til viften din og sammen med feks lav utveksling så vil dette føre til at viften ikke klarer å gjøre jobben den er tiltenkt til.

-BB-
189  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Porsche stoler med høy rygg ønskes kjøpt på: august 03, 2017, 12:56:15 pm
Det ligger flere på finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100170517

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99978935

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98759495

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94546889

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101014639

-BB-
190  Forum / Drag-race / Sv: Gasolin street week på: juli 11, 2017, 13:40:04 pm
Jeg og Jyrki forsøkte å dra igang en Real Street greie i forbindelse med SCC for en tid tilbake. En kombinasjon med gatecruise og egen dragrace klasse. "Helvete" brøt løs når enkelte hørte hvilke biler som ønsket å delta og at disse tenkte seg ut på gata. Trusler om politianmeldelse og det som verre var... så jeg ga til slutt faen!

Mvh
BB
191  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juli 09, 2017, 17:58:06 pm
avansert testing på gang...

Utrolig kult! Takk for at du krydrer forumet med slikt Grelland! TENK hvis flere gjorde som du.....

- Dem med tupperware Porsche kjøling og som ikke har finner på innsiden for å guide luften. Tror dem Porsche hadde finner i husene bare for pynt?
- Alle med spoiler montert på lokket bak... absolutt ingen funksjon overhodet.
- Alle med skinny tires foran og skivebremser.

Og listen kunne fortsatt.....

-BB-

Hehe. Så aldri din '67 uten front runnere..  Gliser Blunker

....fant ut at man ikke får godkjent mer en ca 50hk med tromler....
192  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juli 06, 2017, 12:03:39 pm
avansert testing på gang...

Utrolig kult! Takk for at du krydrer forumet med slikt Grelland! TENK hvis flere gjorde som du.....

- Dem med tupperware Porsche kjøling og som ikke har finner på innsiden for å guide luften. Tror dem Porsche hadde finner i husene bare for pynt?
- Alle med spoiler montert på lokket bak... absolutt ingen funksjon overhodet.
- Alle med skinny tires foran og skivebremser.

Og listen kunne fortsatt.....

-BB-
193  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 48 ida's med mekanisk bensinpumpe på: juli 05, 2017, 18:25:01 pm
En trykkregulator er alt du trenger.

Feks herfra: http://kollevold.no/bilteknikk/bensin-relatert/trykkregulator.html

-BB-
194  Forum / Krigsmodeller / Sv: La oss legge ut krigsfotos av VW Kübelwagens. på: juni 23, 2017, 08:02:29 am
Jeg overlater kommentarene til ekspertene;



-BB-
195  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: forsterkning av orginal blokk på: juni 21, 2017, 12:32:35 pm
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-

jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt.

Man kan lade opptil 3 bar på en original blokk. Over det så begynner toppene å flytte på seg. Det er overhodet ingen grunn til å forsterke en original blokk før man har ambisjoner om å nå 500+ hk.

Jeg hadde bygget en 1835ccm motor basert på en bra 69mm veiv, AA thick wall sylindre med 92/94mm, Mahle 92mm stempler og CB Mini Wedgeport topper. Jeg hadde brukt 10mm originale pinnebolter evnt RaceWare 8mm og noen kvalitetsråder. Deretter hadde jeg kjørt på med ladetrykk til jeg var fornøyd. 450hk på 2 bar burde være fullt mulig med en slik kombinasjon av deler.

Mvh
BB
196  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: forsterkning av orginal blokk på: juni 21, 2017, 06:02:38 am
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-
197  Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2017! på: juni 09, 2017, 07:03:06 am
... og at det ikke hjelper da han mangler 40hk og 100nm..  Gliser

At han har, i motsetning til deg, har laaaangt mer å gå på. Samt at han ikke sparer på utstyret til en helg i august.

198  Forum / Hva skjer? / Sv: Bug Camp #29 - 25-28 mai 2017 på: mai 31, 2017, 09:10:15 am
Det er flott å se at dere tar dere tid til å videreformidle den gode stemningen, den varme sommertemperaturen, de flotte bilene og den fantastiske festen her inne på forumet slik at alle som ikke var der ser hva dem gikk glipp av. Takk!

Mvh
BB
199  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 30, 2017, 08:04:05 am
Helt enig i at det nok er temperaturen som er hovedproblemet, og planen er å få kontroll på det først. skal se litt på om jeg har noen ledige kanaler på ecuen så jeg kan få logget og evt styrt vifta. Men jeg begynner nok enkelt med en bryter.

Å ha manuell bryter er ikke det jeg kaller enkelt. Unnerberg eller CB har en slik termostatbryter som setter igang viften på 80 grader:



Godt du fant ut av dette får du ødela motoren igjen.

Mvh
BB
200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 25, 2017, 09:00:13 am
Jeg klarer ikke å se at 90-95 grader olje skal være noe som helst problem.
Vet du hva faktisk oljeteykk er eller er det kun lampen du går etter?

Ta en prat med JPM på neste dyno dag. Han har forsket en del på temperaturer og virkninger av dette på våre motorer. Utfordringen til Roy er at han ikke har kontroll på hverken temp eller trykk som igjen skaper usikkerhet og ingenting demper kjøregleden mer en usikkerhet.

Dette fikser du enkelt! Først og fremst sørger du for at kjøleren har tilgang til luft og sett på en termostatstyrt vifte. Deretter tar du en god titt på en Porsche 911 og så bygger du videre  på ditt tørrsumpsystem.

Mvh
BB
201  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 24, 2017, 14:14:27 pm
Veldig bra. Jeg prøver også å forstå Glad

Ja du forklarer det riktig, med ett unntak; jeg har ikke noe vifte på nå

Med mindre kjøleren din da er montert en plass hvor den har tilgang til kald luft så kjører du med andre ord så og si uten noen form for oljekjøling.

-BB-
202  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 24, 2017, 10:23:05 am
Jeg prøver å forstå så jeg håper ikke at jeg provoserer:

Oljefilteradapteret ditt ser slik ut:



Og det har en termostatfunksjon som har en standard setting på 80 grader; "The standard temperature setting for this thermostat is 80°C"
Da åpner ventilen seg og sender varm olje til kjøleren som henger ved siden av girkassen. Jeg regner med at denne igjen har en termostatstyrt vifte og såvidt jeg husker åpner disse ved omtrent samme temperatur. Kjøleren din reduserer temperaturen og sender kaldere olje tilbake til motoren hvor den er montert rett inn i hovedkanalen som forsyner alle lagre osv. Hvis oljen blir kaldere en 80 grader stenger adapteret igjen og du kjører da uten kjøler. Hvor mye olje er da "stengt" inne i kjøleren? Og har du sjekket at disse termostatene faktisk gjør det dem skal?

Mvh
BB
203  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 24, 2017, 09:35:54 am
Jeg ble litt nysgjerrig på WBX og fant denne: http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=37&t=145985&sid=3ec7b54febaa2458027afd0a74185ccc

Hvor har du plassert oljekjøleren din?

Mvh
BB

204  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 24, 2017, 08:27:56 am
Oljetrykk er kritisk i alle motorer og noe man virkelig skal ha kontroll på. Jeg har alltid siktet meg inn på minimum 1 bar på varm olje (80C) og deretter 1 bar pr 1000 omdr opp til ca 4 bar. Jeg liker også å ha kontroll på oljetemperatur og forsøker å unngå noe særlig over 80 grader.

Jeg anbefaler dere som sliter med trykk og temp å lese denne tråden nøye: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Mvh
BB
205  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 23, 2017, 14:16:38 pm
Hvor varm er varm olje?

-BB-
206  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 23, 2017, 07:12:05 am
Du vil fylle motoren med olje når den står en stund, hvis du ikke har en kran når tanken ligger høyere en motoren.

Geir har helt rett og resultatet av å overfylle motoren kan i verste fall bli havari. Studer oljesystemet til en Porsche 911 og forsøk å kopiere det eller monter en kran som Geir nevner.

-BB-
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: mai 18, 2017, 14:26:20 pm
Trond har rett men stempelet vil også heve på seg hvis ikke solenoiden spiller på lag. Disse solenoidene er følsomme for vibrasjoner og varme samt kan være en utfordring å få til å spille på lag.

Tips: lag en lekkasjetester først som sist. Mekk til en propp du setter på plass istedenfor turbo. I denne proppen skrur du inn en fittings for kompressoren din. Still inn kompressoren på 1 bar og kjør på. Du vil med en gang merke om det lekker noen plass, noe som det som regel gjør uansett hvor flink man har vært (throtte plates, silikonslanger osv osv) Deretter kan du gradvis øke trykket til der du møtte ønske.

Mvh
BB
208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: mai 12, 2017, 10:59:25 am
Til opplysning hadde jeg full kontroll på boost med en 38mm WG på min 2332 men såklart vil dette variere fra oppsett til oppsett. Fjern WG helt og la det stå til..👍✌️
209  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: mai 12, 2017, 07:57:28 am
Heisann!

Vil dere fortsette å mappe i helgen? Isåfall, inn med ny fjør i WG og ikke la solenoiden gjøre så mye av jobben. Flere har dårlig erfaring med en slik løsning. Og hva var DC på injectorene ved toppeffekten? Og hvilke prinsipp brukte han? Kompensasjon med map eller throttle? Evnt, kunne du lagt ut en logg av sveipende med 355 whp?

Mvh
BB
210  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 10, 2017, 21:02:35 pm
Jeg har hatt teflon slange liggende permanent i en tank med E85 - 85% etanol i noen år uten noen problemer. Så ja. Er du ute etter en permanent løsning så er teflon løsningen. Ulempen er at dem er nokså stive. I Sverige har mange års erfaring med E85 og du kan gjøre er søk på det utmerkete Savar turbo forumet.

Mvh
BB
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 178
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!