mai 05, 2024, 07:23:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Volks-Air kompressor?  (Lest 11518 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: februar 02, 2010, 22:26:57 pm »

I Desse kompressor dagane so har funnet ut att eg har meir og meir lyst på ein volks-air kompressor, pga prisen og pga deletilgang og rep(boblemotor!)

Men eg lurte på om det er nokon andre her i landet som har ein sånn ?? Evt tips om dette er bra greier?!

Ifølge internettsio so skal ein sånn med 28hestars motor levera over 1600 liter i minuttet !! Sjokkert Det jo so mykje att eg nesten ikkje trur på det sjølv!

Sånn ser den ut komplett. Og som de ser på bildet er den brukt til sandblåsing! og lakk! Akkuratt det eg ikkje kan med GEBE jalla møka driten eg har no..

* dr3cav (Medium).jpg (188.37 KB. 800x733 - vist 304 ganger.)


Alt som trengst er ein dobbelport motor, og eit sånt sett:

* dr3deluxe (Medium).jpg (174.11 KB. 800x769 - vist 273 ganger.)


Sidan det er brukt 28hestars motor frå fabrikk, tenkte eg att ein 1600 dobbelport må vera bra greier! Ellers så skal eg sjølvsagt ha ein større tank enn den vetle på 37 liter som fylg med i settet..



Så om nokon har tips eller innvendigar omkring denne "folkekompressoren" so gaul ut!

Tistlo

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #1 på: februar 02, 2010, 22:32:49 pm »

Hvet om en som har bygd en sånn. Funker vist som bare det
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: februar 02, 2010, 22:35:53 pm »

Godt å høyra det då! Einaste minuset er jo att den bruker bensin,, og da kostar jo flesk! Men det er jo kun på større jobber eg treng bruka den isofall, dvs sandblåsing av store/mange ting, og lakking, sliping etc..

MEN eg skal so absolutt vurdera detta! Kanskje fleire er intriserte til fellesbestilling/så ikkje frakta tar knekken på handelen(har ikkje sjekka fraktpris endå)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Helgenen
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Singapore


Vis profil

« Svar #3 på: februar 03, 2010, 06:22:26 am »

Hei,

Bygde en slik Volksair-kompressor for kanskje 7 - 8 år siden.  Jeg har brukt den mye og den er billig i drift - den går fremdeles en god del timer pr. år.  En 20-liters kanne med bensin (med blyerstatning - viktig) varer mange timer.  Har ikke hatt noen problemer med kompressoren i det hele tatt, men måtte skifte ut det mini-eksosanlegget som fulgte med i settet med noe bedre.  Det originale eksosanlegget er som sagt minimalt og støyer altfor mye.  Kjøpte en eksospotte på Veng med to innganger og en utgang og sveiste sammen et enkelt anlegg av løse rørbøyer (også fra Veng).

Lagde også en litt annen luftfilterløsning en den som er i settet (som jeg synes er altfor dårlig).  Kjøpte et brukt komplett luftfilter tilsvarende det som satt på motoren originalt (altså VW) - har dermed to stk. slike luftfiltere på oppsettet i dag - ett til forgasseren og ett til sylindrene som pumper luft.  Kjøpte noen grove slanger og koblinger (hos den lokale båtutstyrs-sjappa) som forbinder innløpene på sylindrene som pumper luft med luftfilterboksen.

En oljefilteradapter / kjøler med utskiftbart oljefilter (spin-on typen) har jeg også montert.

Hilsen Helge(nen).
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: februar 03, 2010, 19:34:27 pm »

TUSEN TAKK for innspel, Helge(nen) ! Glad

Dette lover veldig godt! Og eg kjem nok sikkert til å kjøpa meg eit sånt sett! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fiskars
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Vindafjord, Rogaland


VMP


Vis profil
« Svar #5 på: februar 03, 2010, 20:09:56 pm »

Hva koster et slikt sett?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 03, 2010, 21:45:55 pm »

Det ligg på rundt 500dollars dvs rundt 3500kr. So kjem frakt og moms i tilleg.. Men det har eg ikkje sjekka opp endå..

Men kan jo setta opp eit raskt budskjett;

-Du kjøper eit sett, det kjem på skal me sei 4500kr ferdig levert i postkasso di(meget usikker på prisen då..)
-Du kjøper/finner/skaffer ein dobbelport 1600 til skal me sei 2000kr
-Du skaffar noko skrapjern og nokon hjul til 500kr og sveiser ei tralla
-Eit batteri finn du ein eller an plass gratis

Og so sitt du att med ei setlabok som er 7tusen fattigare og ein haug med deler, so mekker du saman motoren, sveisar trallo, monterar motor på trallo, og gydd løkk have fønn..

Men for min del skal eg klara å få dette finito for mindre enn 7000kr! Alt avhenger om du får tak i ein 1600motor... og prisen på den..

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fiskars
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Vindafjord, Rogaland


VMP


Vis profil
« Svar #7 på: februar 03, 2010, 23:08:42 pm »

1600 motoren står i garasjen og bare venter på å få komprimere luft. Er kanskje ikke det billigste/enkleste alternativet mtp at du får en kompressor i deler men definitivt det tøffeste Kult Om du finner ut at det er penger å spare på en evt fellesbestilling kan jeg interessert i å være med.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: februar 04, 2010, 00:17:16 am »

Eg har no tatt kontakt med levrandøren, håpar på att dei fortsatt er aktive og svarar kjapt. Dei begynte jo å selga desse på 80talet..

VMP: Dette er mest sannsynleg den aller BILLIGASTE metoden å skaffa seg ein kompressor som leverar MYKJE luft! Me snakkar om over 1500liter i minuttet! På jobben te fattern har dei ein gigantisk skrukompressor frå atlas copco, den leverar 700, og kosta vel nermare 40-50k komplett..

Dersom prisen er rett på frakta, så kjem eg til å kjøpa meg eit sånt sett, og dersom det er snakk om fellesbestilling så vert jo frakta billigare på kvar mest sannsynleg. Kjem tilbake når eg har fått svar frå dei.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 04, 2010, 08:38:22 am »

Dette er jo absolutt et bra alternativ til kompressor Glad
Jeg tror nok settet inkl frakt og mva kommer på nærmere 5000,- siden det er deler som veier litt.

Og så bør man jo overhale motoren når den først er i deler hvis den skal holde en stund. Så der også går det på noen tusen.

Hvordan er starteropplegget tenkt på dette settet? Ser ikke noen deler som hører med til det? Hvis man må ofre en girkasse også, så kommer det en ekstra kostnad der og.

Tror ikke man trenger noe større tank hvis den leverer 1500 liter i minuttet. Da rekker du aldri å tømme tanken.

Hva styrer makstrykket i tanken? Er det en wastegate?

Tror man kan lage en enklere versjon også, med reedventiler utvendig i stedet for vanlige ventiler/spesial kam.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #10 på: februar 04, 2010, 11:58:24 am »

vanskelig for å tru at den kan levere 1500l pr min. Den tar vel luft bare fra 2 syl?
Loggført

Mvh

Marius
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 04, 2010, 12:12:54 pm »

Tja, er ikke så god på å regne ut slikt, men en halv 1600 gir vel et volum på 0,8 liter. Hvis den går på 3000omdr/m så blir det 2400ltr. Så er det vel noen andre faktorer inne i bildet sikkert...?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 04, 2010, 12:43:56 pm »

Ja det er godt mulig det settet kjem på nermare 5000, men utsalgsprisen er rundt 3300kr så det kjem an på frakta..+moms.

Motoren bør nødvendigvis ikkje overhalast, sålenge den går, og har bra komp(lurt med skikkelege stempelringar etc) så går det nok bra! Men dette er jo relativt, for det kjem anpå kva motor du har som utgangspunkt.

Startaropplegget er baggis, finn ei gammal girkassa og plokk den sund, så kapper du av gir delen og sitt igjen med clutch huset. So treng du eit batteri og noko ledningar samt ein startar. Men det skulle vel vert med ein laderegulator i systemet og, for ellers vert batteriet utlada. Alternativet er jo scintilla magnetfordelar, frå industrimotor.

Mulig det ikkje trengs større tank, men om ein koblar på ein stor 300liters tank, so slepp jo kompressoren å få for full rulle.

Ang makstrykk, så står det følgande på sida til volksair:

Sitat
Perhaps one of the most unique factors about these units is their ability to self govern and
auto load.  Meaning when maximum pressure is attained the unit stops pumping and
slows down slightly.  When air is used and pressure drops the unit speeds up and starts
pumping again.

Og ang luftmengden så rekna eg dette om til rundt 1600 liter i minuttet:

58 CFM @ 100PSI    28HP

120 PSI Max Pressure

Det er godt mulig att det er mindre, for 1600 er utruleg mykje, men likavel om det så er 1000 så held det leenge til mitt bruk Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: februar 04, 2010, 23:50:42 pm »

Fekk eit svar frå volksair!

Dei skulle sjekka fraktprisen og gje ein lyd i begynnelsen av neste veka. Og det var mulig att ved større bestilling so kunne prisen verta billigare Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: februar 05, 2010, 00:28:42 am »

Brannpumpemotor må være fint her. Magnetto tenning og startopplegg klart.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: februar 05, 2010, 00:31:41 am »

Heilt klart! Men då må den vera dobbelport, er vel mest singelport brannpumpemotorar
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #16 på: februar 05, 2010, 00:33:59 am »

Finnes det ikke 1300 og 1500 dobbelport motorer? Kanskje topper fra en sånn kan brukes. Dette er langt utenfor mitt felt av ekspertise Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: februar 05, 2010, 00:39:53 am »

Jau altso det er ikkje problem å smokka saman deler for å laga ein dobbelport motor, men er den 1600 so har du jo rundt 28hestar til rådigheit(2. sylindarar)  Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Helgenen
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Singapore


Vis profil

« Svar #18 på: februar 05, 2010, 03:18:57 am »

Hei igjen!

Det vil nok være mulig å redusere prisen litt fra USA ved å droppe de delene dere trolig ikke kommer til å benytte i noe tilfelle.  Man trenger egentlig ikke noe annet enn kamakselen, utløpsflensene på sylindrene som pumper luft (disse har rørgjenger og passer dermed lett sammen med alle mulige koblinger man får kjøpt på Biltema etc.), de spesielle ventilfjærene og noen "spacere" (som sammen med ventilfjærene gjør at ventilene "flyter" / løfter seg når maksimalt trykk er oppnådd) og de små aluminiumsbitene som skrus fast på stemplene for å øke kompresjonen.

Jeg antar at ingen kommer til å bruke det mininmale eksosanlegget som følger med - støyer altfor mye (man ender opp med å montere og ordne masse ting for bare å kaste dette igjen etterpå - dobbeltarbeide).  Luftfilterløsningen er også dårlig - lag noe bedre selv med originale VW-luftfiltere (og skikkelige luftfilterinnsatser) slik som beskrevet i min forrige respons.  Luftfilterne som leveres sammen med settet er laget i Taiwan eller noe og består av en tynn skumgummiting som ikke tetter ordentlig og er uhyre primitiv (jeg blir i dårlig humør av komponenter av denne typen).

Lufttanken blir jo kjempedyr med frakt etc. - jeg kjører min kompressor uten lufttank i det hele tatt.  Dette fungerer meget bra og litt enkel matematikk ga meg ro i sjela med hensyn på dette.  Med 1600 liter i minuttet og en tank på 30 liter så fylles denne på 2 til 3 sekunder selv fra halvt trykk til fullt trykk (det står også i bruksanvisningen at man kan kjøre uten trykktank, men trykktanken kan nok funger som en oljeutskiller også - jeg benyttet en VW motor som hadde sett sine beste dager og den hoster  nok opp litt olje i trykklufta).  Den eneste trykktanken jeg således har i mitt system er tanken til selve sandblåseren (Knut Andersen hos  VW Service i Fredrikstad selger noen slike som fungerer bra).

Kan dere ikke spørre om dere kan kjøpe settet fra USA uten trykktanken, luftfilterne og ekosanlegget (men inklusive flensene til de nevnte komponentene) ?

Hilsen Helge(nen).
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: februar 05, 2010, 08:15:21 am »

Tistlo, dersom du skal ha trykktank kan du kjøre trykket innom tanken fra kompressoren du allerede har.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: februar 05, 2010, 13:20:42 pm »

Tusen takk igjen, til Helge(nen) !! Glad

Masse gode tips! Godt å få høyra frå ein som har hands-on-erfaring!

Eg skal høyra med dei, om det går an å få bestilt samme settet utan, tank, potter eller filter, men med alle rør og flenser.

Dei sel jo standard settet, og det er utan tank og filter, men også utan alle flenser og røyrer.. men eksospottene er med..

Standardsettet koster til gjengjeld kun rundt 2000kr, altså det lønnar seg å IKKJE kjøpa med tanken eller filter/flensar, men som sagt, eg skal sjekka opp om det går an å spesialbestilla litt Glad

Kjetil: Ikkje dumt! Glad Kan jo fint bruka tanken frå GEBE driten, men den er jo berre på 50liter.

For min del, kjem eg til å ha motoren/kompressoren i eit lite skur utante garasjen, så med slange inn til ein tank. Hadde vel vorte bra greier med ein tank på 300liter i ein garasjekrok! Men Slangen frå kompressor og inn til tank må isolerast, for dette skal brukast om vinteren og, så vil ikkje ha noko frost i slangane og lufta..

Kjem tilbake så snart eg får svar frå Volks-Air
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: februar 15, 2010, 14:36:00 pm »

Fått svar frå Volk-air igjen,

Fraktprisen kjem på 198 dollars, mao nesten 1200kr. Men detta er med tanken og heila pakko, så no har eg spurd dei om det går an å få kjøpa eit sett utan tank, filter eller eksos, men med alle flensar etc. So får me sjå kva som skjer Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: februar 15, 2010, 17:51:45 pm »

Nytt svar from over there Glad

Det eg skulle kjøpa var standard settet. Det har ikkje med tanken eller filtera. Flensane til tanken var ikkje med då, men det skal gå heilt fint, berre å mekka ihopa noko lurt. Må jo setta på ein form for luftfilter av bedre kvalitet og.
Men flensane til luftutakket var med, samt eksospotta,, men den får folk sjølv velga om dei vil bruka.

Prisane er som følger:

Standard Sett: $360(2160kr) pr stykk, $320(1920kr) ved meir enn 3stykk, $282,5(1700kr) ved meir enn 5stykk Glad
Frakt: $53,15(320kr!) pr sett.

Nokon intriserte her?
« Siste redigering: februar 15, 2010, 17:53:19 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fiskars
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Vindafjord, Rogaland


VMP


Vis profil
« Svar #23 på: februar 15, 2010, 20:35:23 pm »

med på den eg.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: februar 15, 2010, 20:45:49 pm »

Då er me to stykk
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #25 på: februar 15, 2010, 21:33:17 pm »

Kanskje jeg er litt dum nå!men vet att mange gårdbrukere hadde kompressor
dem kunne koble til kraftutaket på traktorn sin,og den kunne drive en sånn pigger som statens vegvesen brukte til og
pigge opp asfalt med,den skulle da gi bra med luft!?skulle vel ikke være så vanskelig og få kobla den opp til svinghjulet til en boble motor!
Loggført

Vw 1302
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: februar 15, 2010, 21:35:56 pm »

Traktorpressa ja,, har tenkt tanken, ettersom eg har traktor, MEN å kobla den på ein boblemotor er vel lettare sagt enn gjort!? Skal la seg gjera å få sveist på ein kobling til kraftutaket på eit svinghjul,men motoren har vel ikje på langt ner nok kraft til å dra rundt kompressoren??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #27 på: februar 15, 2010, 21:45:18 pm »

og svise en aksling på smidd stål er vel ganske enkelt og få gjort tror jeg!
er vel stål og ikke støpegods i kraft akslingen?
og da en regner ut effekt tapet fra den diesel motoren som den bonden jeg kjente!mf 135 til kraftutaket på traktorn
så skulle vel en dobbelporta vw motor klare deg også!men dette er bare en tanke fra meg,så kanskje det ikke kan gjøres!??
men du har jo traktor da så ser ikke det stor problemet med det da:)er en del drifts timer på en traktor for 2000 kr + frakt i diesel
men som sagt dette er bare en tanke fra meg om og gjøre ting enklere og billigere!
Loggført

Vw 1302
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #28 på: februar 15, 2010, 22:15:26 pm »

Har en Volvo 650 traktorgraver, den har frontmontert 3 syl Atlas.. Langslag Gliser
Den har manuell clutch mellom motor og kompressor.
Hører motoren tar i når den legges inn..
Har vel 65-70 Hk, men tror det er dreimoment som gjelder for å få det i gang…

Fordelen med denne, er at man har luft til ALT!!
Selv på 10-12bar, om man må jukse litt..
Men den er litt klumsete å dra med seg rundt, og kan være litt seig på denne årstia..
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: februar 16, 2010, 11:40:52 am »

Har tenkt mykje på å handla traktorpressa ja! Einaste minuset er jo att då må ein ha ein traktor som står å går heile tida når ein skal ha luft.. det vert fort dyrt! Men eg kjøpte meg jo nesten ein sånn stor atlas kompressor på 4 hjul, type stor, lastebilmotorisert, klomp frå 70talet.. Men droppa det pga drivstoffforbruk/kostnadar..
Men om det lar seg gjera å bruka ein boblemotor på ein so stor kompressor det veit eg ikkje,, men vil tru att det må eit ganske heftig dreimoment for å få rundt ei traktorpressa ja,. Uansett så er det jo berre å prøva! Glad Dersom nokon får det til å funka må dei rapportera inn med ein gong:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!