mai 05, 2024, 00:56:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Volks-Air kompressor?  (Lest 11510 ganger)
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #30 på: februar 16, 2010, 12:19:19 pm »

Hvorfor ikke prøve en stor kompressorblokk fra Biltema med drift via reimhjulet på en boblemotor da?
Dette plus en stor varmtvannstank (er trykktesta på 20kg) skulle gi luft nok i massevis.
Loggført

Seaside VW Klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #31 på: februar 16, 2010, 12:40:08 pm »

Ja her er det mange muligheiter ser det ut til!! Glad
Men den ideen med biltema kompressorblokk høyres jo faktisk so bra ut att det kan funka! Det må prøvast!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 16, 2010, 13:49:53 pm »

uansett så må man ha en slags regulering på motoren, ettersom det er vanskelig å ha jevnt med forbruk hele tida. En boble motor på 30-50hk er litt vel drøyt på en kompressorblokk fra biltema som egentlig er beregnet for 5-6hk ;-)

En sånn traktorkompressor går fint an å bruke med en boblemotor, men motoren må gires ned til rundt 1500rpm. Jeg har en slik løsning stående hjemme. Men reguleringen er utfordringen, derfor kjekt med en industrimotor som er beregnet på slik bruk.

Jeg mener nesten alle slike løsninger kun er for moro skyld, kontra å kjøpe noe nytt som faktisk fungerer.

Volksair løsningen er spennende men den krever jo hvertfall at man har en meget bra motor man er villig til å bruke til formålet. Eller er villig til å ta kostnaden det er med å overhale en.

Uansett er det snakk om innkjøp... Hvor mye luft trenger du Tistlo? Hva skal du bruke den til?

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: februar 16, 2010, 15:01:25 pm »

Sjå der ja! Mykkje god info!

Då er det altso fullt mulig å bruka traktorkompressor,, då er jo da noko å tenka på.. Industrimotor bør jo fint gå an å få tak i.

Men att dette er for morro skyld er eg ueinig i ! Eg kunne godt bladd opp 8000tusen og reist på biltema og kjøpt meg stor kompressor, men då dukkar det evige problemet opp med trefas! Sint Eg har ikkje straum her heima til å dra kompressor på meir enn 4hest... Men om nokon skaffar meg ein god pris på ca 800meter trefas kabel, samt lika mykje plastslange, så kan eg lett ofra sommarferien for å grava ned kabel.. everket skal ha 100k for jobben..

Motoren til volksairkompressoren treng jo ikkje nødvendigvis overhalast! Eg kjem til å rota saman ein 1600motor, og den får nye stempelringar, og pakningar etc. Ikkje noko linjeborring og heila pakko.. Det er berre snakk om å ha ein motor som går, og ikkje har enormt oljeforbruk.

Eg treng egentlig ikkje meir enn rundt 5-700liter/min. Den tingen eg har no leverar toppen 250liter/min.. Og eg skal bruka kompressoren til alt, dvs sandblåsing lakking etc..
Eg kjem ivertfall til å skrapa saman noko cash, og gå til innkjøp av ein volksair for dette er verdt forsøket med å laga ein billig og driftsikker kompressor som leverar nok luft til alt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 16, 2010, 15:56:33 pm »

Hvis du har nok deler og er klar for litt triks og miks, og det er du jo vanligvis Gliser så kan det gå å få til ganske billig volks air.

Hvordan løser Volksair avlastningsdelen? en sikkerhetsventil som står og blåser?

Og hvordan løser dem pådraget?

Hvis det er en god avlastfunksjon trenger du ikke tank til dette i det heletatt, men ett filter bør du ha for å ta unna olja.

Jeg har som du sikkert er kjent med, frontet flere mindre kompressorer sammenkoblet fremfor en stor kompressor. Og jeg står fast på at dette er og blir den billigste og mest lettvindte løsningen.

Men klarer du å løse de tingene som jeg har nevnt over her for en billig penge kan du jo for få 1500+ liter i minuttet, og hvis du har bruk for disse er det vanskelig å få tak i kompressorer i tilsvarende størrelse for samme prisen. Såvidt meg bekjent er det bare sandblåsing med ganske stor dyse størrelse som du vil trenge i nærheten av så mye luft til.

Husk bare å ha grove nok slanger, tynne billige slanger ala europris klarer ikke mer enn ca 300-500liter/min.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: februar 16, 2010, 16:56:17 pm »

Dette skal verta ein billig kompressor som leverar godt med luft ja,

Avlastinga beskriver Helge(nen) lenger oppi tråden:

Sitat
de spesielle ventilfjærene og noen "spacere" (som sammen med ventilfjærene gjør at ventilene "flyter" / løfter seg når maksimalt trykk er oppnådd)

Og det er jo eit ganske enkelt prinsipp forøvrig. Men sjølvsagt so går det jo an å montera ein form for sikkerheitsventil, men det virkar ikkje osm det er nødvendig.

Samme prinsipp med ventilen gjelder ved pådraget. Volksair sjølv forteller dette:

Sitat
Perhaps one of the most unique factors about these units is their ability to self govern and
auto load.  Meaning when maximum pressure is attained the unit stops pumping and
slows down slightly.  When air is used and pressure drops the unit speeds up and starts
pumping again.


Seriekobling av fleire mindre kompressorar er nok den aller billigaste og enklaste løysinga ja, det er det ingen tvil om. Men eg for min del, har sett meg lei av sånne små billige kompressorar, og vil no gå for noko kvalitet som varar, og då får ein jo ikkje tak i bedre motorar enn vw til formålet. Men ein av dei største grunnane til att eg går over til bensin, er rett og slett straum-mangelen.. Eg slit jo allerede med å få igang 1 gebe 3,5 hestar.. Så det hjelper nok ikkje med fleire heller.. Men hadde eg hatt straum ville nok det beste vert 2+ kompressorar kobla saman ja.

Eg treng nok ikkje 1500liter min nei,, men når alternativet er 250, så takkar eg ikkje nei til 1500 Glad Gjer jo ikkje noko om den leverar MYKJE meir luft enn nødvendig heller! Det verste som kan skje er jo berre att den bruker mindre tid på å fylla opp ein tank:) Eg har planar om ein 300liter eller meir, tank i garasjen, ogso står kompressoren sjølv, uti eit skur utanfor.

Men takk for all tips og hjelp! Det later til att det store kompressor problemet endeleg løyser seg  Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #36 på: februar 16, 2010, 20:16:32 pm »

Volvoen ha samme system, med at ventilene flyter. Fungerer veldig bra ( når det funker)
Anbefaler sterkt å sette på sikkerhets ventil, får når "flyte" sytemet setter seg, får du et skumelt høyt trykk.. Har prøvd det:)

Ellers vil jeg tro du må ha en regulering på motoren,så den ikke ruseropp når ventilene beggyner å flyte.
Mulig Volks-Air har en løsning på, bare jeg ikke skjønner helt hvordan den funker...

Og jeg ville gått for mye mindre tank. på volvoen er det ca 60-80l vil jeg tro.
Dette forde denne vil fungere litt anderledes enn en vanlig kompressor.
En vanlig kompressor starter og stopper på trykk brytere. f.eks. 6 og 8 bar.

De med flyte system vil starte komprimering umidelbart under f.eks. 8bar. Og motoren går jo hele tiden
Og når den gir så mye luft, har du ikke brukt for tank.
Til små arbeider har du jo en liten kompressor, som fungerer mye bedre til det..
Loggført
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #37 på: februar 16, 2010, 20:51:50 pm »

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20971009
+
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16066571
 Blunker

dette er vel også Tistlo-mat: Gliser
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20550654
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: februar 16, 2010, 20:56:39 pm »

Takk for meir gode tips Glad

Sikkert ikkje dumt med ein sikkerheitsventil nei! Skal montera det. Korleis motoren er regulert veit eg ikkje, men dei seier jo att motoren går ned i turtal når trykket går opp, så det må jo vera utprøvd på eit vis?! Har ein 50liters tank eg kan bruka. Kjem til å bruka ein liten vanleg kompressor til småjobbar ja, som spikarpistol(som kompressoren var tiltenkt..) Men det skal verta morro å få ein kompressor som leverar nok luft til å få ein sånn hylar(mini fres) til å gå rundt!! Då kan eg porta toppar i garasjen og Glad

SAS: Dei to øverste linkane dine hadde fungert, men det vert dyrt!! For dyrt!
Men den nederste der hadde jo vert morro å hatt i garasjen! 230V 50A Det bør jo kunna utgje litt ampere i 3fas, sånn att eg kan gå til innkjøp av noko morro verktøy i 3fas?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #39 på: februar 16, 2010, 21:24:34 pm »

Men den nederste der hadde jo vert morro å hatt i garasjen! 230V 50A Det bør jo kunna utgje litt ampere i 3fas, sånn att eg kan gå til innkjøp av noko morro verktøy i 3fas?
Tenkter den vw-generatoren er 3fas(Y), burde vel duge den også med sine 27hk Øyerulling men bensin vs avg.fri. diesel...
Ikke glem at du også bruker generatoren på en sinna varmeovn på vinterstid og får varm garage uten at fattern tilter på strømregninga. Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #40 på: februar 16, 2010, 21:33:33 pm »

Om den er 3fas dukker det jo opp mange muligheiter!! Glad

Tenker det att det einaste det står på er pengane!! Men den generatoren hadde jo vert optimal for meg.. synd bensinen er so dyr!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #41 på: februar 16, 2010, 21:45:53 pm »

Skal du ikke fyre kompressoren med bensin?
Beklager min negativitet men det er en grunn til at denne løsningen KUN brukes på service biler....Du sier du vil gå for en langvarig løsning. Det er ingen av disse forslagene som er langvarige løsninger. Tenker på boblemotor og traktoragregat og andre reodorfelgen løsninger. Hva om, eller hva gjør du da en ventil henger seg opp. Du kommer til og sprenge hele systemet. Du undervurderer så mye krefter hele veien. Allt er lissom så enkelt. Dette er et eget fag Tistlo. Tenk litt fornuftig av og til:) Jeg har bygget egen kompressor på 1-fase som gir meg nok luft til mitt bruk. Kostet ca 3000,- Du må ikke glemme at den løsningen med brenselmotor bare går og går, helt uavhengi av trykk. En elektrisk er styrt på/av av en trykkbryter. Vær grei å legge vekk dette, vil ikke lese om skadde i voss. Vi trenger deg i miljøet, hel:)
Loggført

Mvh

Marius
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #42 på: februar 16, 2010, 21:58:46 pm »

Ikke helt enig, om dette gjøres "riktig", kan dette være en god\ grei løsning ved sandblåsing og lignende.
Men sikkerheten i høysete, mye krefter ute å går, flyr osv..

Men enig i at dette ikke vil erstatte en vanlig kompressor..
Jeg har stor sandblåser og traktor, men skal innrømme at dette ikke blir mye brukt.
Rett og slett litt for mye styr med det.
Men om man skal blåse noe stort, er det jo kjekt å ha og litt morro Øyerulling
Økonomisk?? neppe, sandblåseren koster noen tusen den å...
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #43 på: februar 16, 2010, 22:10:27 pm »

Riktig er vel et magisk ord. Fra en faglært som har det som daglig virke? Da vil det sikkert fungere. En ung gutt med holdning at allt går? Neppe bra.

Vi leier ut mye store kompressorer, har sett mange skader på grunn av slangebrudd osv. Her er det veldig mye krefter:)
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #44 på: februar 16, 2010, 22:16:59 pm »

Marius: Eg ser på dette som ein langvarig løysing ja, Om noko ryk so kan eg fiksa da, men eg har ikkje tenkt so veldig mykje på det du seier om trykket her Tvilende Men det må jo gå an å montera ein sikkerheitsventil som opnar seg og bles ut lufta, om trykket overskrider feks 8 bar?

MEN du må gjerne dela oppskrifta på korleis du bygger ein eletrisk kompressor på 1fas 16A, som leverar nok luft(500liter+) til rimlig penge! Ellers takk for omtanken:)

Low: Det kjem nok ikkje til å erstatta alt nei,, for eg må nok fortsatt slita med ein liten kompressor, til småbruk.. Og heller bruka ein eventuell volksair om eg skal bruka mykje luft(sliping av bil, sandblåsing av bil, lakking av bil etc.)
Sandblåsar er eg so heldig att eg kan låna for free. Betalar kun 45kr for 25kg sand etc

Marius igjen: "What could possibly go wrong?" so da haite på fint.. Om ein amerikanar klarar å montera detta + bruka da, so skal eg klara da og! Slangebrudd er ein ting ja,, kjem jo sjølvsagt til å bruka skikkelege slangar, i stor dim. Jalla slangar som morknar etter ein sesong har eg sett nok av
« Siste redigering: februar 16, 2010, 22:18:35 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: februar 16, 2010, 22:17:44 pm »

,
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #46 på: februar 16, 2010, 22:36:49 pm »

"Jalla slanger som ryker" Nok en gang undervurderer du kreftene:) Pluss økonomi, store slanger av god kvalitet koster mye penger. Og det er vel også litt av problemet.
Dette er bare tips får å få deg på andre tanker. Er vel andre som også jobber med dette som har anbefalt andre ting, men du vet ofte best selv;)

Oppstkrift på en kompressor er enkel:

Motor 2,2kw men 2200 omdreininger, mot 1400 som er vanlig Da kan du gire ned så du kan dra en større blokk
Tank av ønsket størrelse, jeg har 50l og 150l eks.
Største blokk fra biltema.
Dobbel kondensator
En trykkbryter av god kvalitet
Hydralikkrør fra Tess fra blokk til tank.

Ingen anelse på antall liter i minuttet, men den gir nok luft til mitt formål. Lynsliper, lakk, muttertrekker eksentersliper osv. De få gangene jeg skal sandblåse store ting kobler jeg til en byggkompressor. samme som Gebe med 2 blookker. Da tar jeg skjøtekabel fra huset.

Jeg kjører 10 bar på tanken og reduksjonsventil på 6 bar ut. Kompessoren starter på 8 bar og stopper på 10. Dermed har jeg alltid 6 bar ut. Dette har jeg brukt i 5 år og byttet motor en gang. Første motoren var fra ei sirkelsag:)

Jeg ville heller brukt dette Tistlo:)
Den største fordelen med slik løsning er støy:)
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #47 på: februar 16, 2010, 22:52:31 pm »

Økonomi er hovedproblemet her ja! Hadde den vert på plass hadde eg bladd opp 100k og fått 3fas og masse ampere's sikring i garasjen.. Men nett slanger og sånt skal eg klara å få tak i billigt, dvs billigast mulig, har innkjøpspris frå atlas(gjennom jobben te fattern Kult)

Men den oppskrifta di var ikkje so dum!!! Så no får eg leita litt etter ein motor på 2,2kw og 2200omdr:) Men kan du forklara korleis du girer ned motoren? korleis veit du kor stort reimhjul du skal bruka? evt kor skaffar du reimhjulet?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #48 på: februar 16, 2010, 23:04:05 pm »

Du girer ikke ned motoren. Blokken har jo en gitt omdreining den skal jobbe i, motoren har en hastighet. Da må du bare regne ut. Grunn til at jeg bruker en slik motor er at blokken egentlig krever en større motor en den jeg har. Men denne motoren går jo nesten dobbel hastighet, dermed kan jeg bruke mindre reimhjul på motoren, noe som gir mindre hastighet men mere krefter. Ble koplisert dette:)
Standard hastighet på de motorene jeg fant var 1400. (Kappsag) Den jeg bruker nå kommer fra en vedkløyver:) Mekk AS som de heter skaffer delemotorer til sitt utstyr, denne kostet ca 800,- blokken betalte jeg ca 2000,-

Eneste trikset her er bryteren. Du må ha en bryter som gir friluft en stund. Da får motor og kompressor full hastihet før ventilen lukker og trykket bygges opp. På de billige trykkbryterene slipper den ikke ut nok friluft i oppstart fasen, dermed møter den for mye mottrykk og stopper.
Vi forhandlet jo Beha i Wurth, så bryteren kommer derfra.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: februar 16, 2010, 23:10:20 pm »

Aha! Skjønner! Glad

Kanskje eg bør skrinlegga volksair prosjektet og heller prøva på ein heimalaga eletrisk då!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 17, 2010, 07:49:05 am »

Delvis enig her ja.

Jeg syntes ikke du bør skrinlegge Volksair løsningen uten at den har vært skikkelig gjennomgått,
Om den står ute så er det ikke noe problem at den eventuelt skulle ryke, det hører du og får forhåpentligvis skrudd av..
Tanken er ett faremoment, men du trenger egentlig ingen tank på denne løsningen, som nevnt tidligere, men har du en kan du jo koble den inn, men la den stå ute, ingen grunn til å ha denne inne i garasjen, står den ute skiller den dessuten ut vannet mye bedre. du må tine den iløpet av vinteren for å få ut vannet, men det er det verdt.
Sikkerhetsventil du ha, 1tom stor skulle holde.
Og som Marius sier, pass på slangene dine og kan du unngå det, ikke bruk hurtigkoblinger. Skulle de løsne så har du slagvåpen i enden.

Uansett så ser jeg at det påstås at den justerer seg selv, her er det selvfølgelig en mekanisme som du er nødt til å få fra volksair, noe må jo dra i gassvaier'n...

Og så må du ha en god reduseringsventil som kan takle det største verktøyet du har, eller har tenkt til å skaffe deg. De små som sitter på småkompressorer er det så liten gjennomstrømning på at de ikke klarer noe mer enn 300l/min maks!!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #51 på: februar 17, 2010, 18:53:33 pm »

Du tislo har du ikkje ein gammale traktor ståande så kan du få fatt i en sånn kompressor som du henge bak som blir drive av kraftuttaket.Står sikkert nåken sånne rundt omkring på Voss.Eiksenteret kjenne sikkert til nåken som Har.Stort sett så var di gule nåken var blå.Kan sikker bygges om så du kan bruka ein brannpumpemotor til drift og.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #52 på: februar 17, 2010, 19:28:07 pm »

Jaudå har traktor, og kan sikkert få tak i ein traktorkompressor,, men det er vel sikkert livsfarleg det og, som alt anna som går på flytande drivstoff.... Glad

Men  det er ikkje godt å bestemma seg for kva eg skal gå for no Øyerulling

-Volksair
-Heimalaga eletrisk
-Traktorkompressor..

Volksairen er billig i innkjøp, men dyr i drift. Traktorkompressoren er dyr i innkjøp, men billigare i drift,, og heimalagaen er sånn billig i innkjøp og billig i drift...

Tjatja
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #53 på: februar 17, 2010, 19:52:44 pm »

Hva legger du i dyrt a?

noe slikt koster jo ikke allverden heller...
http://wee.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=457610&b_id=453324
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #54 på: februar 17, 2010, 19:59:22 pm »

sikker nåken så vil bli kvitt en kompressor mot at du fjerner den gratis ;)Så går du over reimer å ventiler så er du igang
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #55 på: februar 17, 2010, 20:26:44 pm »

Du girer ikke ned motoren. Blokken har jo en gitt omdreining den skal jobbe i, motoren har en hastighet. Da må du bare regne ut. Grunn til at jeg bruker en slik motor er at blokken egentlig krever en større motor en den jeg har.

Men blir dreimomentet\styrken egentil større av at du girer ned en motor på 2800r\min (std. motorer har ca 700 , 1400 eller 2800 r\min), mot dreimomentet i en motor på 1400 r\min?? Jeg vil mene den ikke blir det...

Tror trikset er en avluft ventilen du nevner, for å senke startstrømmen..
Får også frekvensomformere\ mykstartere som konverterer fra 1fas til 3fas.
Da slipper du kondensator( som må beregnes riktig), får ned startstrømmen, kan regulere hastigheten( Men det gjør noe med "styrken") og man kan lese av\ ha kontroll på strømmen... Men koster penger da...


Ved å sette på kondensator eller omformer blir også motoren svakere enn oppgitt... Faktorem er roten av 3??? kanksje..
« Siste redigering: februar 17, 2010, 20:31:09 pm av Low67 » Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #56 på: februar 17, 2010, 20:38:55 pm »

Har prøvd noen forskjellige motorer, og best resulat fikk jeg med den løsningen jeg kjører nå. Er jo relativt lavt dreiemoment på alle slike motorer. Men som sakt, hemeligheten ligger i avlastningsventilen. Den må gi mye friluft i starten, så motoren for full hastighet. Merker det veldig godt i disse dager med kulde. Nå går den veldig lenge før den bygger opp trykk.

Er jo mange meninger rundt dette, men du kjører jo ikke frem en traktor, rigger opp tykke 1" slanger får en liten slipe jobb. Må jo kunne bruke hode litt folk. Og en annen ting, hva skal en med 1500 l/m i en liten garasje? Skal en sandblåse huset?
Loggført

Mvh

Marius
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #57 på: februar 17, 2010, 21:26:55 pm »

Litt forundret over hele diskusjonen.

For en VW-tulling må det jo være kult å ha en kompressor drevet av en VW-motor.
Kan ikke tro det den blir noe særlig dyr i drift heller. Vil vel ikke snurre på full pupp 24t i døgnet?
Har ikke studert Volks-Air-en din, men går vel ut i fra at produsenten allerede har tenkt på dette
med sikkertsventil osv.

Skulle gjerne hatt en selv jeg, selv med 3-fas 50A i garasjen...

Lykke til!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #58 på: februar 17, 2010, 22:09:46 pm »

Mange meiningar ja!

Billig det er frå 0 til 5000 og dyrt er over 5000. Den wee kompressoren er for dyr, men igrunn akkuratt det eg kunne tenkt meg!

Traktorkompressor vert nok ALT for mykje bal ja, er jo ikkje alltid att traktoren startar heller Øyerulling

MEN eg har lert noko nytt om den startbrytaren! Eg veddar 1 delebil på att om eg hadde skaffa ein startbrytar i kvalitet så hadde Gebe kompressoren starta i minusgrader og! Merkar veldig forskjell, om eg sett den rett i stikkontakten eller om eg har ein 25meter skjøyteledning, er det antydning til meir motstand i kretsen, så er den håplaus å få start, Spesielt når det er kaldt.

Uansett så ser eg att eg kjem til å slita med den gebe tingen framover.. for eg kjem ikkje til å finna ut kva eg skal gå for, ellers har eg jo heller ikkje nok pengar liggande til ein kompressor endå... Får ynskja meg ein til neste jola trur eg! Glad
Og det kan Umuleg! vera noko problem å få montert noko sikkerheitsventil på den volksairen..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #59 på: februar 17, 2010, 22:17:28 pm »

Skift trykkventilen på den du har. Er sikkert noen i Voss som selger Luna eller Beha. Faren din kan sikkert skaffe en på jobb også. Tror de fleste slike strømbrytere av bra kvalitet er like. Eneste forskjellen er vel gjengene mot tanken. De billige tror jeg har 1/4 gjenger mens de dyre har 3/8. Her kan du jo bruke en overgang.

Det gleder med å se at fornuften seirer Tistlo.
Loggført

Mvh

Marius
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!