Hmmmm ....... nå må jeg spørre de kloke tekniske hoder ettersom jeg er ny på den luftavkjølte fronten.
Etter å ha lest på forumet om oljekvaliteter og oljevalg, så er jeg i tvil om råd som f.eks. "kjøp 10w-40" er teknisk kloke råd.
Følgende har jeg funnet ut:
(1) Fra den originale instruksjonsboka til min 1969-modell leser jeg på side 47
at man skal kun bruke
singel-grade (=monograde) oljer. Det nevnes SAE 30, som er sommerolje, SAE 20W som er en vinterolje og SAE 10W og 5W som er hhv vinterlave temperaturer på hhv -15 og -25.
En 10W-40 er ingen singelgrade-olje, men en multigrade (et langt spenn i temperaturområder og tykkelsesgrad)
(2) Fra boka til Peter Noad "....VW Beetle" utgitt av det britiske forlaget Windrow & Greene ltd i 1995 leser jeg følgende på side 31, 1. spalte:
"The Beetle engine was designed to run on straight monograde oli; not multigrades and not synthetics. The oil cooler circuit is controlled by a pressure valve, not a thermostat, so it depends on the oil viscosity (and thus pressure) falling as temperature rises. If multigrade or synthetic oil is used, with a high viscosity index
*, the engine will 'think' the oil is less hot than it is. The cooler will therefore come into operation later, and the engine will actually run hotter."
* f.eks. 10W-40/5W-50
Hva med dere andre: Kjører dere singel-grade eller bøtter dere på med viskositetsspenn?
Gasolin selger singel-grade
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_75&products_id=830