mai 04, 2024, 21:29:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 1300 1969 mod og valg av oljekvalitet?!? (Gis det "gale" råd?)  (Lest 2224 ganger)
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« på: november 25, 2010, 21:08:06 pm »

Hmmmm ....... nå må jeg spørre de kloke tekniske hoder ettersom jeg er ny på den luftavkjølte fronten.

Etter å ha lest på forumet om oljekvaliteter og oljevalg, så er jeg i tvil om råd som f.eks. "kjøp 10w-40" er teknisk kloke råd.

Følgende har jeg funnet ut:

(1) Fra den originale instruksjonsboka til min 1969-modell leser jeg på side 47
at man skal kun bruke singel-grade (=monograde) oljer. Det nevnes SAE 30, som er sommerolje, SAE 20W som er en vinterolje og SAE 10W og 5W som er hhv vinterlave temperaturer på hhv -15 og -25.

En 10W-40 er ingen singelgrade-olje, men en multigrade (et langt spenn i temperaturområder og tykkelsesgrad)


(2) Fra boka til Peter Noad "....VW Beetle" utgitt av det britiske forlaget Windrow & Greene ltd i 1995 leser jeg følgende på side 31, 1. spalte:

"The Beetle engine was designed to run on straight monograde oli; not multigrades and not synthetics. The oil cooler circuit is controlled by a pressure valve, not a thermostat, so it depends on the oil viscosity (and thus pressure) falling as temperature rises. If multigrade or synthetic oil is used, with a high viscosity index*, the engine will 'think' the oil is less hot than it is. The cooler will therefore come into operation later, and the engine will actually run hotter."

* f.eks. 10W-40/5W-50

Hva med dere andre: Kjører dere singel-grade eller bøtter dere på med viskositetsspenn?


Gasolin selger singel-grade http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_75&products_id=830
« Siste redigering: november 25, 2010, 21:26:53 pm av Landmann » Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1 på: november 25, 2010, 21:37:45 pm »

Og Meca anbefaler (.... tross skriften i instruksjonsboka....) multigrade-oljer http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=1209&CarReference_ID=42&CategoryID=809&CategoryType_ID=1

(-at de anbefaler kjølevæske hører en annen diskusjon til  Gliser )
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: november 25, 2010, 21:42:35 pm »

Singelgrade-oljer er for ekstremt spesielt interesserte. Kjør multigrade med god samvittighet.

Se forøvrig denne siden fra Volkswagens egne instruksjonsbøker for Bobla da multigrade-oljer var blitt vanlige:

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/79bug/79BugPage73.jpg

Hva debatten angående syntetisk eller mineralsk olje gjelder - søk på forum og les deg blind Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: november 25, 2010, 21:44:09 pm »

Forøvrig - når det står i instruksjonsboka fra 1969 at du kun skal bruke singelgrade sånn og sånn, så er det mest fordi multigrade knapt var oppfunnet den gangen, langt mindre tatt i vanlig bruk på personbiler.
Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #4 på: november 25, 2010, 21:52:38 pm »

Greitt nok Pan .....

Men hva med "Peter Noads utsagn" om en mekanisk oljetrykksbryter og ikke en temperaturavhengig?


BTW .... siden Gasolin selger ... så er jo egentlig spørsmålet av akademisk interesse for de få  Glad jeg har bestillt litt mer enn de 2,5 litrene som går i båinnpaaaainna  Gliser

- så da setter jeg oljestrek  Blunker
« Siste redigering: november 25, 2010, 22:54:52 pm av Landmann » Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 25, 2010, 23:03:46 pm »

For å si det slik: Multigrade av passende viskositet ifølge Volkswagens egne anbefalinger, sommer og 30 varmegrader, 110 på nåla på E6 i 100-sona. Varm, men ikke overvarm motor på min 1300 1968. Ergo: Null problem.

VW ville ikke anbefalt multigrade-olje til bilen på 70-tallet hvis det var skadelig for motoren. Og for de som kjører om vinteren - hvem har vel lyst til å stå der om morran i 25 minusgrader med motorolje tykk som grøt?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: november 25, 2010, 23:40:02 pm »

De første multigradoljene var ikke veldig stabile, de kom vel på 50-tallet.
Så om du kjøpte en 10/40 olje den gangen, ville den etter lengre tids bruk, kun være 10 olje igjen.
Og det var litt tynt. Det er spesielt motorer med drev i (f.eks. kamdrev) som "malte" opp molekylstrukturen i olja.
Det tok noen år før olja blei stabil, og derfor noen motorhavarier.

Det er ihvertfall hva jeg har hørt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!