mai 11, 2024, 14:27:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulyd fra felgene / tromlene. Korte bolter foran, lange bak?  (Lest 3277 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: juni 06, 2009, 00:57:35 am »

Bytta nylig til Sprintstarfelgene inatt,
men gleden varte ikke lenge for etter
å ha kjørt noen meter for å stramme boltene osv.
så skulle jeg prøve den ute på veien litt.. og da kom det pokker
meg ulyder fra framsiden av bobla.
      Først så kommer det en gnisselyd mens jeg kjører,
også banker det litt.

Tok av kapslene i tilfelle disse tok tak i noe, men det hjalp ikke.

Bilen rister ikke, men lydene kommer...
Og når jeg hadde orginalfelgene på så gikk bobla som smurt, ikke en ulyd engang.

Kan dette være pga. sprintstar har forskjellig størrelse osv. slik at den tar borti rusten på tromlene
eller må det ordnes mer avstand fra felg og trommel?  Skal se mer på dette imorgen, men
håper noen her har gode tips for nå er tiden knapp før første treff.
« Siste redigering: juni 08, 2009, 09:02:46 am av Varj » Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2009, 00:59:13 am »

!
Felgene tar ikke borti karosseri / skjermer.. god god klaring der.

Og det er 145 / 65 foran og 185 / 65 bak.

Dette er ikke når jeg bremser, men når jeg kjører vanlig framover.
« Siste redigering: juni 06, 2009, 01:08:07 am av Varj » Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: juni 06, 2009, 01:46:33 am »

Er jo heller ikke for lav, eller for høy...
alt skal gå gæli til meg for tiden.


* IMG_0918.jpg (71.29 KB, 800x600 - vist 173 ganger.)
Loggført

Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #3 på: juni 06, 2009, 02:29:51 am »

Kan det ha noe med lengden på boltene å gjøre?
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 06, 2009, 08:25:36 am »

ja det var det første jeg tenkte på det er helt vanlig å måtte kappe boltene 5-10 mm for at de ikke skal ta borti bremsene inni tromlene
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 06, 2009, 10:25:26 am »

De tar nok borti kanten på bremsebåndene.
Mål hvor langt de stikker ut bak felgene, og mål dybden på gjengepartiet i trommlene.
Petter'n.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: juni 06, 2009, 11:25:25 am »

Der sier dere noe... hadde aldri tenkt på det.
Skal sjekke ut dette om en liten time,
så blir det vel å dra fram vinkelsliperen.

Boltene: lange 12mm med 60 graders kon.
« Siste redigering: juni 06, 2009, 11:27:50 am av Varj » Loggført

98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #7 på: juni 06, 2009, 18:10:12 pm »

Jeg måtte kappe alle mine 20  Øyerulling
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #8 på: juni 06, 2009, 20:19:50 pm »

Jeg hadde også samme problem.
Sett en orginalbolt i en orginalfelg og mål hvor langt ut på baksiden de stikker. Samme målet skal du ha på de nye felgene med de nye boltene. Da blir de verken for lange eller for korte Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: juni 06, 2009, 21:18:17 pm »

Ble foresten bra med felgene. Men det er ennå lenge til rammehodet på denne står i bakken Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: juni 07, 2009, 03:07:15 am »

Jeg hadde også samme problem.
Sett en orginalbolt i en orginalfelg og mål hvor langt ut på baksiden de stikker. Samme målet skal du ha på de nye felgene med de nye boltene. Da blir de verken for lange eller for korte Gliser
Skal følge opp det tipset der. Takk. Blunker

Blir opp tidlig imorgen for å bytte om dekka... igjen.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: juni 07, 2009, 03:10:39 am »

Kommer til å gi alle som svare i denne tråden en klem,
om alt går som smurt etter kuttingen imorgen.
     Stod egentlig bare å klødde meg i huet da ulydene kom
og lurte på om bobla slepte eksosen etter seg.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: juni 08, 2009, 09:02:09 am »

Fikk boltene som var brukt på boble før med sprintstar
og da oppdaget jeg at det var 10 stk bolter som
var kortet ned, mens resterende 10 var 'lange'.

Er det faktisk slik at man kan ha lengre bolter bak?
Er trommlene foran / bak foskjellige?

Foran vet jeg iallefall at det må være korte, da det var der
ulydene kom fra.
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #13 på: juni 08, 2009, 10:11:19 am »

Gjør alle like. Da sparer du deg for problemer siden. Jeg hadde dette problemet både foran og bak på min.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: juni 08, 2009, 11:35:54 am »

Gjør alle like. Da sparer du deg for problemer siden. Jeg hadde dette problemet både foran og bak på min.

Greit,
har 20 korta nå, så det blir ikke noe problem.
Skal til garasjen rett etter jobb for å file klar boltene Glad
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: juni 08, 2009, 18:25:12 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16253.0.html
Noe mer! pokkrt
Loggført

vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #16 på: juni 08, 2009, 18:54:43 pm »

kan være bakhjulsllageret ditt. mitt gnissa å lagde fryktelig bråk og det ble bare værre Sjokkert
så til slutt røyk det. 

bare en tanke som slo meg
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #17 på: juni 08, 2009, 19:27:20 pm »

bare jekk opp bilen og beveg hjulet fram å til bake, så kjenner du med en gang om lageret er gåent.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: juni 08, 2009, 19:29:08 pm »

Det går litt treigt. kommer en skrapelyd (rusten skivebremslyd).
Loggført

Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #19 på: juni 08, 2009, 19:48:20 pm »

hvis boltene var for lange, ville jeg vel tatt av trommelen og tatt en sjekk..
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 09, 2009, 16:11:23 pm »

Et lite knep når boltene skal kappes er å skru på en passende mutter inn til riktig lengde, og så kappe den. Da slipper du problemer med at gjengene ikke går i trommelen etterpå.
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #21 på: juni 09, 2009, 18:19:57 pm »

Et lite knep når boltene skal kappes er å skru på en passende mutter inn til riktig lengde, og så kappe den. Da slipper du problemer med at gjengene ikke går i trommelen etterpå.

...bare pass på at ikke mutteren snurrer i takt med vinkelkutter'n...da blir bolten fort for kort (rimte, jo)...
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juni 09, 2009, 18:43:17 pm »

Sett boltene inn fra baksiden av en kassert trommel/skive og så kutt vekk det som skal - enklest å sette dem kant i kant og så kutte helt inntil. Når du skrur dem ut igjen så blir gjengene deformert igjen så de blir "riktige)
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: juni 09, 2009, 21:46:53 pm »

Boltene ble kuttet på øyemål, men fikk tilsendt
kappede bolter som stod på ei anna boble med
de samme felgene og de korta boltene var av samme størrelse,
så er nok i mål der.... hadde det ikke vært for omøbleringen inni
trommelen. (Hører at noe er løst inni der)
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!