mai 02, 2024, 20:25:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eberspacher BN2 luftvarmer  (Lest 5849 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: mars 20, 2014, 20:41:29 pm »

Agregaten var montert i bilen da jeg kjøpte min 1303 og jeg antar at den var montert av de som leverte bilen i 1973.
Luftvarmer fungerte ikke. Rett og slett ingen livstegn. Jeg har demontert og lagret alle deler. Nå har jeg tatt den frem siden varmluftpotter er borte.

Her er selve bilen forresten Glad : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39656.210.html

Jeg har vurdert en ny Webasto luftvarmer men har ikke 5000kr ekstra ogsatr å få liv i Eberspacher for en mindre sum.

Det jeg vet per nå er:

- viftmotor fungerer og vifte blåser ved direkte strømkobling.
- glødeplugg gløder bra.
- drivstoffpumpe "klikker" bare en gang da jeg kobler på 12V.

Første spm. skal ikk pumpe klikke konstant? Har mistanke at pumpe må gjennomgås.

Videre har jeg flere brytere på dahbor og litt usikker hvordan de hondteres. En "dra ut" bryter og en grønn temp. bryter. Den siste er naturlig nok koblet mot varmeapparat, men den "dra ut" bryter er et misterium.

Nå har jeg lest litt og lastet flere manualer. Den nærmeste som passer er for en Eberspacher BN2 monter i en 1302 med litt annerledes drivstofftilførsel men det meste skal gjelde. Tipper at jeg ha all krøll i "elektronikken". Må sjekke om rele, temp. føler og termostat er lik gode som andre ting jeg har fott sjekket.









Starter tråden for erfaringutveksling. Håper det er noen der ute som har litt mer peiling enn jeg. Kanskje det er flere som har en Eber liggendes og har lyst å få liv i den. Jeg synes det er vært å prøve...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1 på: mars 21, 2014, 06:48:06 am »

Fant noen gamle bilder fra tiden da jeg kjøpte bilen.

slik ser en Eber ferdig montert i en 1303:



Selve kobling mot bryter(e) som sitter pådashbord:



Og herer er selve brytere jeg nevnte før. En grønn temp. bryter. og en "dra ut" bryter som sitter rett under nødblinkbryter.



For 5 år siden har jeg prøvd å finne hva som er feil og observerte at temp. føler har løsnet seg. Loddet sammen men det ga ingen resultat. Tipper jeg må kjøpe en ny en siden jeg stoler ikke så godt på lodding. Noen som har tips hvordan man sjekker om temp.føler funker?

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: mars 21, 2014, 07:41:08 am »

Bensinpumpa skal ikke gå hele tiden. Det er en matepumpe som sørger for riktig trykk og mengde med bensin til brennkammer, den klikker mye i starten for å så å gå roligere etter at brenneren har startet. Har tilgang på diverse nye deler hvis du skulle trenge underveis.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #3 på: mars 21, 2014, 08:23:29 am »

Jeg har en hel liggende, den kan du få hvis du gidder å hente den. Glad
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: mars 21, 2014, 10:01:19 am »

Det sitter en motstand inni varmeren på strømtilførselen til pluggen den er plassert inni pga kjøling.visst du har stort spenningsfall i strømforsyningen til varmeren så får du ikke den til å tenne.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #5 på: april 08, 2014, 13:42:01 pm »

Bensinpumpa skal ikke gå hele tiden. Det er en matepumpe som sørger for riktig trykk og mengde med bensin til brennkammer, den klikker mye i starten for å så å gå roligere etter at brenneren har startet. Har tilgang på diverse nye deler hvis du skulle trenge underveis.

Jeg må sjekke litt nærmere selve pumpe. Har nå instalert elpumpe til selve motor så jeg hører hvodan den skal klikke. Pumpa fra Eber klarer bare en klikk og som sagt så skjer det ikke noe mer. Men har du en slik pumpe og den tempsensor jeg har prøvd å lodde så kunne jeg sikkert kjøpt det. Har tro på at du er ikke veldig dyr... Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #6 på: april 08, 2014, 13:43:05 pm »

Jeg har en hel liggende, den kan du få hvis du gidder å hente den. Glad

Gidder du å sende om jeg betaler frakt? Er din lik som jeg har?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #7 på: april 08, 2014, 13:44:08 pm »

Det sitter en motstand inni varmeren på strømtilførselen til pluggen den er plassert inni pga kjøling.visst du har stort spenningsfall i strømforsyningen til varmeren så får du ikke den til å tenne.

Det var interesant og det må jeg sjekke. Vet du ca hvilke målinger jeg burde ha og hvilke tyder på feil?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: april 08, 2014, 14:47:36 pm »

Den "dra ut" bryteren er vel for å la varmeren gå x antall minutter. (mens du selv sitter inne på kjøkkenet og nyter mårrakaffen  Gliser

Kan hende jeg tar feil her, har selv en varmer av samme modell som deg, så dette blir lærerikt og interessangt å følge med på  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: april 08, 2014, 19:07:24 pm »

Den temp.føleren er en sikkerhetstermostat mot overoppheting. Viss det blir for varmt, skal den kortslutte ledningen til jord, slik at en sikring ryker og bensinpumpe stopper.
Som "1303SS" sier er det en motstand inni varmeren før glødepluggen, så glødepluggen tåler ikke 12Volt i for lang tid. Ikke test for lenge  Glad
Angående bensinpumpen er den litt nyere enn de jeg har hatt, men mener å huske at den er litt følsom for at den monteres i riktig vinkel og sted og med riktig slangetykkelse? Dette for at den skal levere riktig trykk til brenneren. De eldre brennerne har en trykkregulator i tillegg, slik at trykk blir riktig, selv om pumpe leverer for mye.

Generelt så er brennerne følsomme for spenningsfall, så jeg pleier å lodde fast alle kabelskoene på rele og termostat for å sikre god kontakt mollom kabelsko og stikke. Et annet gammelt triks var vist å legge en tykk ledning rett fra batteri til brenneren for å hindre spenningsfall. Originalt så går ofte plussen via både lysbryter og sikringsboks, og dermed fler feilkilder til spenningsfall.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #10 på: april 08, 2014, 19:52:56 pm »



Gidder du å sende om jeg betaler frakt? Er din lik som jeg har?

Den er lik din ja.
Hele varmern og alle rørene ligger i en stor pappeske, som sagt kan du få den hvis du gidder å hente den.
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #11 på: november 09, 2016, 10:14:28 am »

Finner frem en gammel tråd og bygger vider på den isteden for å starte en ny en...

Så tiden gikk og prioriteringer forandra seg. Men det varte bare til jeg tok en frivillig stasjonering 69 grader nord og 30 grader øst - Kirkenes. Og som dere sikkert kjenner så kan vinter i Øst-Finnmark være litt kald Glad Tok ikke mange dager til jeg husket på en gammel prosjekt som jeg parkerte på hylla...

Så her står jeg nå med en sliten 1303 og en hvit drøm om å få brukt den om vinter.



Den hadde en "jalla-løsning" av en BN4 varmer som leverte mye røyk og ingen varme, så den er borte nå.



Jeg henter frem samme BN2 som tråden går på og satser på å få den installert. Jeg tror jeg har alle deler jeg trenger...

Siste par måneder gikk til "bli kjent med ledningsnett" og gjennomgang av alle elementer i varmeren. Resultatet ble denne fine lednings tegning. Jeg mener den er mer forståelig enn det som jeg klarte å finne på en BN2 fra 72 og nyere.



og her er det beskrivelse på hva er hva



Jeg er litt usikker på hvordan bryter skal kobles men jeg prøver sånt så lenge.

Strøm skal jeg hente rett fra batteri og ikke gjennom sikring 9 i sikringsboks.
Per nå så har jeg klart å koble alt sammen utenom drivstoffpumpe. Varmeren starter når bryter settes på. Nå skal jeg gå videre og prøvekoble drivstoff for å se at den tenner.
Alt skal sjekkes før den eventuelt skal inn i bilen.
« Siste redigering: november 09, 2016, 10:21:05 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #12 på: november 14, 2016, 15:37:46 pm »

Hadde problemer med at min bensinpumpe ikke fungeret.
Problemet hos meg var bare at det var mye skitt på stiften som står på akslingen inni vifta. La ett fint sandpapir mellom stiftene og dro over ett par ganger.

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #13 på: november 14, 2016, 16:31:33 pm »

Stemmer det, enten det er pumpe med trykkregulator eller en sånn uten så får dem "klikkingen" (blir aktivert ved en hver "klikk") ved å hente jording fra viftemotor som har kontakter som bryter/klemmer når motor går rundt... Dette var en møkka beskrivelse men jeg prøvde Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #14 på: november 14, 2016, 16:52:23 pm »

Jeg har i mellomtiden ryddet opp i ledningsnett og satt alt på benk for testkjøring



Etter hvert fyrte brenner opp og der kom varmluft ut av den! Stor milepæl  Kult

Så har jeg tenkt videre og begynte å sjekke alle sikkerhetselementer i brenneren for å være 100% at dem funker før jeg setter inn i bilen.

Sikkerhetsbryter fikk en gjennomgang først. Sikkerhetsbryter er den gjennomsiktige boksen på brenneren



Den skal bryte strømmen og slå av brenneren dersom bensinen ikke tennes opp ila 3-4 min. Det skjer enten ved at tennplugg klarer ikke å tenne opp mens pumpa leverer eller ved at tenplugg gløder men det kommer ingen drivstoff til den.

For å få teste den skal man koble av tennplugg



samt drivstoffpumpe



Så starter man varmeren i gang ved å slå på bryter. Det som skjer da er at strømmen går gjennom sikkerhetsbryter (du kan måle 12V ved den gule ledningen som man ser er loddet inn til bryter) og varmer opp en resistor som videre drar ut en bimetalplate ut av posisjon som etter hvert kutter strømmen dersom opptenning ikke skjer.

Her er innmaten i den gjennomsiktige boksen



Jeg tok en kort film på hvordan dette skjer:



Nå er dette kanskje kjent for de fleste men jeg tenker at om det er noen der ute som sliter ved å forstå hvordan ting fungerer så deler jeg min erfaring for dem og håper at  det blir flere som satser på disse varmere - det er vært å prøve! mener jeg da... Glad
« Siste redigering: november 15, 2016, 07:46:14 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #15 på: november 14, 2016, 18:39:56 pm »

Kjempe bra Saulius, bare pøse på med info
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #16 på: november 15, 2016, 19:32:41 pm »

Fett..  Glad Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #17 på: november 15, 2016, 20:13:34 pm »

Veldig bra! 😊
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!