mai 16, 2024, 17:44:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3]
61  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Diverse brukte bobledeler på: november 05, 2008, 14:48:37 pm
Har du stolunderstell/stoler som passer i 63 mod?
Tilstand på polster/stoff er uvesentlig og trenger ikke med rygg
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første boble `63 (prosjekt) på: oktober 14, 2008, 13:53:36 pm
Da var prøvestart unnagjort.... med litt startgass og nyladet batteri startet den og gikk som ei klokke.
Så da er den klar for vinterlagring (les:vente på at skruplassen blir ledig)
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: oppskrift på stabil motor på ca 100 hk og bra dreiemoment på: oktober 14, 2008, 12:51:28 pm
Greit nok at dreiemoment og hk henger sammen feks ved 7023 o/min, men  det har heller liten betydning på en motor med orig gasser da den aldri vil gå over 7000 o/min..

Kan nevne her et eksempel på en "HK-motor" og på den andre siden en "moment-motor"  begge er rekkefirer på 1,8 liter.

Eksempel 1 er Honda Integra Type R : Denne er en rekkefirer på 1,8 liter og har 191 hk/7900 o/min og maks dreiemoment på 173 nm v/7300 o/min..

Eksempel 2 er en Corrado G60 en bil jeg selv har fått bremset ; En rekkefirer på 1,8 liter 208 hk v/6550 o/min og et dreiemoment på 332 nm v/4100 o/min  (kan nevne at den hadde 225 nm v/2000 o/min)

Maks dreiemoment er her altså nesten det dobbelte, mens det er bare 17 hk mer....  Blunker

Så at dreiemoment og hk har veldig stor sammenheng synes jeg er å ta hardt i !  Disse motorene har jo ca. samme effekt, men rimelig langt i fra samme moment.  Enda større forskjell er det hvis du drar frem feks en TDI -motor i sammenligning som har kanskje bare 115 hk, mens den har 320 nm... 

Fakta i praksis viser vel her at det går ann å se seg blind på teori...


Nå blir vel det litt feil å sammenligne da Integraen er en sugemotor mens G60 jo er overladet (og heller ei orginal dersom den bremser over 200hk)
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første boble `63 (prosjekt) på: oktober 08, 2008, 09:57:15 am
Vi får se.. Kanskje hvis man fokuserer på "på sikt".

Er ikke vi ganske gode til å fokusere "på sikt" oppe i værste da... ting tar som regel lang tid der oppe Blunker

Fikk forresten slengt batteriet på lading igår (viste litt under 5.9V) så med litt lading og en dose bensin rett i gasseren så satser jeg på prøvestart til helgen.
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første boble `63 (prosjekt) på: oktober 07, 2008, 11:28:52 am
Jeg har et lite motorprosjekt stående.. Ikke lange biten å frakte den heller;-) Bare ta frem pallejekken og trille den rundt hjørnet Blunker

SKal ikke den motoren i bilen din på sikt da?
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første boble `63 (prosjekt) på: oktober 01, 2008, 13:35:35 pm
Gratulerar med godt kjøp! (Og klokt valg av motorplassering)

Denne er jo såpass bra i utgangspunktet, att den ikkje skal vera altfor vanskeleg å få i drift igjen!

Stå På!!

MvH Tistlo Blunker

Trenger bare litt lading så er den i drift,EU ok til 2010 også Glad
67  Forum / Prosjektgarasjen / Min første boble `63 (prosjekt) på: september 30, 2008, 13:35:12 pm
Etter mange år med vannkjølte VW`er så bestemte jeg meg i sommer for at neste prosjektet skulle bli en boble (eller kanskje var det den evinnelige diskusjonen med kollegaene mine om hva som var "rett" plassering av motoren foran eller bak). Bestemte meg vel endelig etter Volksfest og fant da ut at en 58-64 var ett greit utgangspunkt. Etter litt surfing her og på diverse annonseplasser så snublet jeg over en 63 modell som Rune W skulle selge. Etter litt pm`er frem og tilbake ble vi enige om en sum og forrige søndag bar turen til Hamar for å hente bilen.

Med bistand fra en boblekyndig kollega ble bilen besiktiget og lastet på henger,men nok om det.
Bilen er da en 63 modell registrert sent i 62.Opprinnelig solgt i Oslo med regnr 170737 og gikk med dette nummeret frem til 1978 da eier flyttet til Fagernes og bilen fikk nye skilter JR 10229  Øyerulling
I ettertid er det byttet skiltnummer igjen til S-1202
Det er sålart litt rust (kanal og fangerfester) og skavanker men etter mange år med gammel golf så er man da vant til litt rustrep.

Jeg har lite peiling på luftkjølt så endel dumme spm vil nok komme.
Planene er fiksing av rust,senking og hjul i første omgang men ryker vel på ny motor etterhvert også

Men nok pisspreik,her er noen bilder av bilen.



Her står den da i påvente av at golfen blir ferdig men den står ikke alene,har godt selskap av en 1303S CUP boble



68  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 52 splitt på: september 11, 2008, 09:56:15 am
Var ligger høyeste budet på?
69  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TÜV papirer på Puma forstilling og forstillings spørsmål angående bytte? på: september 10, 2008, 13:31:39 pm
Det er import leddet til møller dere må ta kontakt med, ikke forhandlerene.... Teknisk avd, frysja. Tom Sagerud :-) (oslo)

Tom Sagerud sitter ikke på typegodkjenning lenger...
Sider: 1 2 [3]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!