mai 06, 2024, 11:32:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 102
1  Forum / Problemløseren / Sv: 5 ribbs kasse på: august 22, 2023, 10:39:11 am
Hei, jeg har kjørt slik selv med en 091 kasse med 170 hk på en sika i flere år.
Er nok bare synkro ringen som er slitt, så enten overhale nå eller kjøre med det til du velger å overhale.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Retro Rallycross Div. 2 turbo 4wd på: mars 14, 2023, 08:59:58 am
Blir jo bare glad av å se en så herlig farge kombinasjon/grafikk.
Kjekt å se på bilder, og håper å få se denne i bevegelse i fremtiden.  Blunker
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 22, 2022, 11:29:05 am
Takk for at du holder gang i forumet med dette herlige prosjektet.
En fryd å følge med på folk som er så glad i å tilegne seg ny kunnskap og ha fokus på detaljer.  Glad
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: august 31, 2022, 10:29:27 am
Takk for enda ett fantastisk SCC!

[attachment=1]

Ser nå at det har gått ett år siden sist oppdatering, og det er kanskje ikke så rart når man i stor grad har vert opptatt med oppussing av hus og en pjott som snart bikker to år.
Litt har skjedd med sikaen, men imponerende lite? I forrige innlegg skriver jeg om problemet med subbing i hjulhuset. Etter bytte av framdekk til litt lavere profil og nye Bilstein dempere fra Type2Detective, har bilen endret seg kraftig i kjørekomfort. Subbingen er så godt som fraværende selv med to i bilen og bilen ligger mye stødigere på veien og fortsatt med høy komfort. Nesten ukentlig i flere måneder har planet vert fylt til randen med boss og det er aldri et problem over humpene. Det virker som bilens kjørehøyde, dekkhøyde og stivhet er godt balansert da hvis det først subber så er det like ofte dekk mot hjulkasse som stab stag eller dekselet under styresnekken.

Sett bort ifra ukentlig bruk gjennom hele året, har bilen vert med på Tistlo run, SCC scenic tour og nå SCC, alle gangen med combicamp. Jeg kan vel ikke annen enn å innrømme at "moderne" motor med solid varmeapparat har blitt en luksus jeg setter sterkt pris på.

Etter Scenic tour var det flere som kommenterte mengden blårøyk i nedoverbakker. Dette kom ikke overraskende på da motoren virket sliten når jeg fikk den og har blir hyggelig misbrukt i min tid. For enkelhetens skyld ble det derfor handlet inn en identisk vrakmotor som kun er gått 100 000 med god service historikk for 5000 kr. Satser på å bytte over delere og få den inn i vinter. Jeg antar at det er stempelringene som i stor grad har takket for seg og dette vises igjen i et høyt oljeforbruk.
Heldigvis er det både raskt og billig å bytte motor, så får nåværende motor ligge på hyllen frem til jeg en dag plukker den og lager noe moro ut av den..

Turen til SCC gikk strålende, og jeg fikk endelig testet hvor godt/dårlig dagens kjølesystem fungerer, på vei opp hardandervidda, med mye last og combicamp merket jeg at motoren reduserte fortenninga grunnet temperaturen, etter to minutter med kupeviften på var den tilbake med full effekt. Dagens radiatorvifte dekker bare 1/5 av radiator arealet og ny som dekker halvparten har ligget klar lenge.

Selv om jeg trodde jeg slapp unna banekjøring i år måtte jeg gi etter for gruppepresset og fikk låne hjelm og hansker og ende opp med ca 10 drag på stripa.
Første gikk rolig for seg i mål på 16 sek, andre drag var jeg blitt såpass gira at jeg glemte håndbrekket på og dro i sperra på tre gir.   Osteaktig
Forsiktig krøp tiden ned til akseptable 15.54 sek og 140 km/t. Jeg regner med at starten kan forbedres en del om grepet var bedre, men mtp. at det er 50 mil hjem igjen avsluttet jeg mens leken var god. Glad Ut i fra drag calculatorer på nettet tilsier dette at det skal være ca 170 hk i motoren, noe som kommer som en positiv overraskelse mtp. oljeforbruket og at disse motorene blir omtalt som 150 hk i Skandinavisk utgave.

Og til vår kjære speaker: Nei den har verken turbo eller oljelekkasje. Gliser
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -64 Notchback på: november 30, 2021, 11:49:18 am
Mektig imponert!! Sjokkert Gliser Gliser
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: august 18, 2021, 18:48:09 pm
Takker.
Veldig deilig å endelig komme til det punktet at man nyter å kjøre tur med den ja.
Men enn så lenge så er det kun veldig lette passasjerer som kan sitte på da dekk subber for ofte i hjulhuset med to.

Så de som vil teste den får gjøre det på egenhånd. 👍
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: august 16, 2021, 21:30:47 pm
Etter endel kjøring, glede og frustrasjon, begynner endelig ting å falle på plass.

Som tidligere nevnt har kjøreegenskapene vært mildt sagt skumle. Etter flere tapre forsøk på hjulstilling hos rasmussen Dekksenter måtte jeg gi de opp. Jeg ringte derfor hjulmakeren i sentrum og fikk den pensjonerte guruen til å ta jobben. Med friskt i minnet hvor god jobb han gjorde med bobla, var forventingene høye.
I kjent stil var ikke bilen kommet mer enn inn døra før han pekte på bakhjula og sa, der er feilen!
Med en jekkestropp og muttertrekker fikk han fjernet 7 grader camber og spisset den perfekte på 15 minutter. Samme bakstilling hadde de forrige gitt opp etter 4 timer.
Etter å ha satt på måleutstyr og finjustere framme (bak var allerede perfekt på øyemål) var det bare til  å kjøre hjem med smil fra øre til øre. Endelig er den god å kjøre!

Ellers har jeg endelig fått motoren helt til, jeg sleit tidligere med at ekspansjonstanken flommet over når jeg dro ut gira, men etter å ha flytte en slange som sto rett etter pumpa til rett før så forsvant problemet.
I tillegg har jeg slitt med at motoren dauer på vei inn i lyskryss. Etter mange forskjellige forsøk med justering av sensorer osv. kom jeg til slutt fram til at subaru har en nøytral posisjon sensor ledning som måtte jordes. Når denne er jordet tror motoren at den er i gir og bruker hastighet sensoren til å velge forskjellige tomgangs turtall, 750 rpm stillestående, 1100 under fart.

Endelig virker ting helt som det skal!
I forberedelse til SCC ble det montert hengerfeste da jeg arvet en combicamp. Så til helga blir det tur til Tistlo tunet for "nød treff".

Prosjektet er kanskje ikke helt ferdig, men eneste som gjenstår nå er stivere dempere foran eller bump stopper, montere stab stag bak og lage nytt trekk over lasteplanet.

[attachment=1]

[attachment=2]
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: mars 18, 2021, 16:02:34 pm
Osteaktig

Husker ikke caster, skal sjekke papirene neste gang jeg er i garasjen. Hvordan triksing gjorde du for å forbedre casteren? Trodde ikke det var så mye man kunne gjøre.

Har ikke triksa enda, men er ikke værre enn å flytte eller ovalisere hulla for innfestningen av forstillinga.
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: mars 18, 2021, 12:16:41 pm
Grattis med godkjenning!

Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.

Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.

Takker,
Jeg har det smalna stabstaget fra french slammers, men jeg må fortsatt sitte å korrigere for hjulspor hele tiden. Den var faktisk mye bedre å kjøre før med to utslitte bærekuler, senkespindler og jalla justering av spissingen, så jeg sitter igjen med hypotesen om at puma senk reduserer caster vinkelen for mye. Tenker derfor å prøve med nye senkespindler for å se om jeg da får den nødvendige castervinkelen. I tillegg blir det godt med litt mykere fjæring. Øyerulling

Ja, caster er nok hovedproblemet. Det hjalp også litt med senkespindler for meg. Da kunne jeg også bruke Bilstein-demperne jeg hadde liggende som ble for stive for kun puma-senk.

Husker du hvor mye caster du ende opp med?
Nå står det kyb dempere på fremme og noen myke korte dempere bak, blir nok noe spax eller annet justerbart i fremtiden, er mye hjulhopp/risting når jeg spoler dekk i mekkelokalet...  Øyerulling Gliser
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: mars 18, 2021, 10:13:18 am
Grattis med godkjenning!

Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.

Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.

Takker,
Jeg har det smalna stabstaget fra french slammers, men jeg må fortsatt sitte å korrigere for hjulspor hele tiden. Den var faktisk mye bedre å kjøre før med to utslitte bærekuler, senkespindler og jalla justering av spissingen, så jeg sitter igjen med hypotesen om at puma senk reduserer caster vinkelen for mye. Tenker derfor å prøve med nye senkespindler for å se om jeg da får den nødvendige castervinkelen. I tillegg blir det godt med litt mykere fjæring. Øyerulling
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: mars 17, 2021, 07:38:29 am
Og endelig var godkjenninga i mål og skiltene på.  Gliser
Etter episoden med bærekule ble alle bærekuler byttet og hjulstilling tatt, men verken jeg eller kontrolløren var fornøyd med kjørefølelsen og vinklene. Jeg byttet så alle endeleledd og styredemper og tok ny hjulstilling og fikk dermed godkjent bilen.

Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med retningsstabiliteten så det blir overhaling av senter pinnen for pitarmen på forestillingen og litt triksing for å kunne justere mer caster vinkel. Det virker som at senking med puma metoden reduserer caster vinkelen og derfor klarte vi ikke å hente mer enn 1.4 grader positiv caster. Til sammenligning pleier Bay å ha 3.5 grader, T3 har ca 6 grader og bobla mi med to sett caster shims osv ca 7 grader.

Så en tredje hjulstilling, litt nye deler i forstillingen og en dørpakning så er bilen klar for sesongen.  Glad

[attachment=1]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 09, 2020, 21:57:48 pm
Mye bra arbeid som vanlig. Glad

Hvordan spenner dere opp oljepumpe for dreiing av o-ring sporet? Og har dere kalkulert dere frem til spor dimensjon?
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Vuggebuss :) på: desember 05, 2020, 13:59:06 pm
Artig prosjekt som jeg ikke viste har eksistert!
Gratulerer på ny med jente.  Blunker
14  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 3 deler på: november 23, 2020, 13:09:05 pm
Årsmodell du trenger til Eller de like

Usikker på om de er like, men vil tro alle for langnese er lik. Festet med 3 skruer i en trekant med en avlang lollipop som stikker opp. Glad
15  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 3 deler på: november 20, 2020, 22:07:10 pm
Hei, har du mothake til bakluke på variant?
Den er festet med 3 forsenka skruer.
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 20, 2020, 15:07:32 pm
Idag var dagen for sluttkontroll og at vi forhåpentligvis nærmet oss slutten av ombyggingen. Men dessverre og heldigvis oppdaget vi en sjokkerende feil på kontrollen. Etter test tur, vekt sjekk og en grundig inspeksjon skulle kontrolløren sjekke forestillingen og jekket da opp for å avlaste hjulene. Da oppdaget vi plutselig at bærekula hadde ramlet utav bærearmen! Etter videre inspeksjon så vi at bærearmen hadde sprekt rundt kula og hadde derfor mistet presset. Vi ble derfor fort enig om at det ble kjøreforbud.

Etter å ha studert bildet kommer jeg frem til at årsaken må være feilmontert bærekule. Sporene i kulen står 90 grader feil på bærearmen og kulen har derfor ingen vandring og har da klart å knekke bærearmen. Det er en liten detalje man lett kan overse, men som kan gi katastrofale følger.  Sjokkert

[attachment=1]

I tillegg ble det avdekket litt svetting fra bensinpumpa og en kjøleslange. Så nå er det bestilt ny pumpe og 4 bærekuler så får jeg skaffe en bærearm lokalt.
Utenom disse udiskutable feilene var svv meget fornøyd og det går mot godkjenning så fort jeg får kommet meg inn på etterkontroll.  Gliser
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 63 Ghia, med litt historie på: november 16, 2020, 21:34:47 pm
Kjekt å se en ghia i gul, har vel nesten aldri sett annet enn rød og svart.  Øyerulling

Hvordan valgte du å gjøre med "kveltebøyla"? En ghia cab er jo like fast som brelett i sommersola, så den har ikke vondt av litt avstivning..
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter på: november 16, 2020, 21:27:01 pm
Flinkus, den platen er lite moro å bytte.
En detalje, det er et drens hull på rep platen som dessverre er elendig plassert i forhold til originalen så det funker ikke lengre.. Foreslår derfor å bore ett nytt hull. Blunker
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 13, 2020, 11:32:13 am
Flott arbeid som vanlig.
Husk på at den ene oljegalleri pluggen også funker som struping for lager nærmest reimhjul, her kan det fort bli grisete om man setter inn en vanlig plugg. Men du dreier vel en ny i alu? Glad
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 06, 2020, 15:58:05 pm
Det virke som dette har blitt så mye mer enn bare en vw hobby for dere og det er utrolig kjekt å se! Så kjekt når man får banka slike fornuftige interesser inn i barna sine!  Gliser er det plan om flere carbon fiber prosjekter?
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 05, 2020, 17:43:28 pm
Smarte løsninger, Håkon. Jeg lurer på en ting: Kan varmeregisteret ditt brukes for oss som ikke har noe kjølevann også? Dvs.: Kan jeg bruke olje som "varmemedium"..?

Og jeg liker at Jakob har fargeavstemt "kjøredress"... Glad

Det kan være at det funker fint, men om trykkfallet er akseptabelt kan jeg ikke garantere selv om jeg tror det bør gå fint. Men splittbussen har et stort volum som skal varmes så jeg hadde nok heller gått for en webasto, så har du varme uavhengig av om motoren sviver. Glad
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 05, 2020, 08:20:29 am
Flott arbeid! Hvor kjøpte du viftebryter? Kobles rett til vifta uten noe annet? Har et varmeregister i bobla og det går på full gass Øyerulling eller ikkeno, så trenger en grei regulering.  Blunker

Takk for det! Glad

Jeg tror Ikke du kan bruke tilsvarende bryter da denne er laget for tre trinns vifter hvor spennings justeringen skjer i viften. Hadde jeg vert i din situasjon så hadde jeg gått på ebay og søkt på PWM og kjøpt en slik 12v "dimmer" så kunne du feks brukt dashboard knotten for en "eber" varmer så hadde du beholdt et gammeldags utseende hvor den opprinnelige varmeknotten nå styrer varmeviften. Blunker Eller hvis du har veldig gammel boble kan du koble den til under varmespjeld hjulet på tunnellen.
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 02, 2020, 22:04:49 pm
Smart løsning! Tenker du kapsle inn bryteren, eller er det ikke så mye søl der den står?


Den står veldig tørt mtp. sprut og skit, men det kan sikkert bli fuktig. Jeg har en ekstra liggende så tenkte egentlig å kjøre som det er og ryker den så kan jeg prøve å finne på noe lurt..

Det er mye som kunne vert mer forseggjort, men det har jeg dessverre ikke tid til lengre.  Gliser

Nå har jeg fått time for sluttkontroll 20. November, så håper snøen holder seg unna og godkjenninga kommer i mål fort da jeg trenger en arbeidsbilen for ombygging av huset og ny garasje.  Øyerulling
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 01, 2020, 21:10:11 pm
Og takk for Jakob sitt første pipenøkkel sett, han ser frem til å rote bort 10 og 13mm pipen!  Gliser

Idag fikk jeg endelig gjort bilen klar for sluttkontrollen hos svv, det vil sikkert dukke opp små justeringer og forbedringer i tiden fremover, men i det store og hele er prosjektet i mål.  Glad

Siste på lista var jo kupé varme og nå har jeg fått lagt til en løsning hvor vaieren som gikk bak til varmeboksene nå styrer en tre stegs vifte bryter. Og det ende opp med å fungere særdeles bra med rikelig med varm luft og enkel justering uten noe som avsløre endringen i kupéen.  Kult

[attachment=1]

[attachment=2]
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: oktober 29, 2020, 12:51:51 pm
I går fikk Jakob prøvesitte bilen sin og det var bare god stemning  Gliser

Nå er han jo bare 7 uker så vi får se hva han finner på med den frem til han får kjøre selv.. Kanskje må vi sette inn en tesla motor?.. Mye kan skje før den tid, men nå ser faren i alle fall frem til å snart ha bilen godkjent og kjørende.  Blunker

[attachment=1]
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: oktober 21, 2020, 18:06:51 pm
Dessverre ble det ingen girkasse denne gang, men må få til noe snart da tredje giret skraper.

Men! Nå har svv svart og gir fortsatt tommel opp så nå er det å avslutte prosjektet og komme inn på sluttkontroll samt EU kontroll. Det har jo dessverre blitt vinter alt, men med mye tectyl, pålitelig motor og god defroster trenger vel ikke moroa å parkeres? Glad

Som nevnt var det tute og defroster som gjensto. Tuta var den fantastisk utilgjengelig kabelen som går til rattstamme røret og er festet rett over hardy skiven.  Øyerulling

Defroster er ferdig plassert, vannslanger og luftslanger er lagt så nå gjenstår å finne på en løsning så varme spaken justerer tre trinns vifta.

Defrosteren er kjøpt hos carbuilder.co.uk

[attachment=1]

Overgangen er 3D printa og slangen er rester av subaru innsuget.

[attachment=2]
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: september 15, 2020, 20:36:04 pm
Sjokkert Vil tro det stopper bra ja.
Høres ut som den kommer til å spinne med begge hjula ut av krysset.

Ja det spinner litt for lett nå så kommer godt med den sperra. Glad
Får gjort litt hver dag nå da jeg får ikke besøke kona på barsel. Men satser på å få pjotten hjem i morgen så da blir det pause frem til en evt. defrost bygging om vegvesenet gir meg videre tommel opp snart.  Blunker
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: september 01, 2020, 16:05:47 pm
Hvis "lukkeren er åpen i 20 sekunder" så må du ha kjørt ekstremt sakte på det bildet... Jeg tipper det er snakk om 1/20 sekund. Blunker

Hehe, det er faktisk 20 sekunder, det gjøres ved at det først ble tatt et vanlig bilde hvor jeg sitter inni, så tar vi ett på 20 sekunder hvor jeg dytter bilen ca en runde på dekka.

Det er lite spennede å ta slike bilder, men veldig kontrollert og trygt.  Blunker
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: september 01, 2020, 06:11:14 am
Endelig er bremsene ferdig montert. Fikk tatt en liten test og det er ikke annet å si enn at det bremsa rikelig kraftig! En liten justering av bremsebånd og en siste lufterunde så er de i boks.

[attachment=1]

Da gjennsto det egentlig bare to ting: fikse tute og lage defroster system. Men så dukket det plutselig opp en 091 girkasse med Torsen diff som jeg kjøpte i går, så da blir det på sikt kasse bytte.  Øyerulling

Men nå er det under en uke til termin, så ikke bli skuffet om ting stopper litt opp..  Osteaktig
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 30, 2020, 21:07:07 pm
Det blir langt mellom innlegga når bilen bare funker. Glad

Jeg fikk nylig en mulighet til å bli med på en liten test photoshoot med bom riggen til en lokal fotograf.
Når man tar slike bilder er lukkaren åpen i 20 sekunder, så når det var tidenes sommersol under photoshoot var det ikke lett å finne skygge. Men synes det ble meget bra uansett.  Gliser

Slenger ved et "in the making" bilde.


[attachment=1]

[attachment=2]
Sider: [1] 2 3 ... 102
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!