mai 06, 2024, 01:01:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Helt ny eier av 1973modell 1300S. Trenger en innføring i boblens trim muligheter  (Lest 2134 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juni 09, 2008, 14:44:58 pm »

Hei, jeg har nylig gått i anskaffelse av en fin oransje boble, den er slitt i lakken men skulle vist nok være nesten rust fri og har veldig fint hvitt interiør med svarte stoler.
Alt er orginalt foreløpig og jeg har planer om å restaurere den til helt orginalt utseene men skal gjemme et skikkelig musikk anlegg i den og har planer om trimming av motoren.

Jeg er "bare" 17 men har mye motor erfaring men mest når det gjelder totakt, så jeg trenger litt hjelp på hva det er for en motor jeg egentlig har kjøpt, og hva som kan gjøres med trimming med tanke på forgasser, eksos og kanskje større sylinder?

Lurer også på hva alt dette snakket om type 1, type 4 osv er?

Bobla kommer hjem på onsdag vis jeg er heldig og trenger derfor en liten "innføring" i hva som enkelt kan gjøres for å få en trivligere boble tid Glad
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: juni 09, 2008, 15:05:06 pm »

Kjøp deg "Bibelen" på boble-motorer først som sist:

http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=235

Der står det alt om boblens trim-muligheter.

For øvrig er Type 1-motorer veldig enkelt sagt "boblemotorer" som du har og Type 4-motorer en kraftigere type motorer (med annet design) som ble brukt blant annet på 70-talls Bay-busser (opprinnelig motor fra VW 411/412-modellene)
« Siste redigering: juni 09, 2008, 15:08:17 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 09, 2008, 17:56:17 pm »

Gratulerer med "ny" bil!
1300S er på mange måter den beste av de tradisjonelle folkevognene, siden den var den heftigste kombinasjonen av flat frontrute, torsjonsfjæring og skivebremser fremme - for ikke å snakke om den hårete 1600-en baki som skremte vannet av de som hadde kjørt eldre bobler, hehe! Alt det andre du spør om her er tidsfordriv via søkefunksjonen her i forumet, lurer du på noe finner du alltid et svar der. Dessuten er det maaange gode forum her i landet og utenlands.
Lykke til!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: juni 09, 2008, 18:30:59 pm »

wow Gliser
Viste ikke at det satt en 1600cc motor i den Gliser Gliser
Vet du hvor mye hk det er i denne saken?

Kan også sleppe dere inn på kansje en litt overaskelse Rekker tunge
Bilen er kun gått litt under 20 tusen og er heldivis med det gode gammle utseene innvendig!
Er vist også bensinvarmer (noe jeg har forstått er veldig greit om vinteren)?
Fikk også med ekstra helt ny bumper til bak og fult sett med vinter dekk på org felg Glad
Men best av alt så fikk jeg bilen for 5tusen Osteaktig
Men foreløpig står den og koser seg i lag med en T-ford Glad

Har dobbelt forgasser oppsett mye effekt økning, eller er det nesten bare bensin bruk økning? Øyerulling
« Siste redigering: juni 09, 2008, 18:36:25 pm av streetfight » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: juni 09, 2008, 19:11:06 pm »

Det kan vel diskuterast om det er lurt med doble gassarar til ein bruksbil i desse bensin-dagane, men JA - effekten øker merkbart Glad

PS: Virker som du har gjort eit godt kjøp  Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2008, 20:17:14 pm »

Anbefaler deg å lese denne artikkelen om du ønsker å få en kjapp gjennomgang av trimmemulighetene dine:

 - "Easy" Aircooled Engine Bolt On Modifications - Getting The Most Out Of Your Stock VW
 - Type 1 Performance Engine Considerations

Doble gassere vekker virkelig i live en 1600-motor, og om de blir satt opp rett bruker de mindre på langkjøring/rolig kjøring enn en enkelt gasser...

Det virker som om du har gjort et røverkjøp Gliser
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: juni 10, 2008, 18:36:00 pm »

hvordan er det vis jeg vil montere større sylinder sett, hvor store kan jeg ha før jeg må begynne å frese blokka?
Kan jeg bruke orginal topp ved bytting til større sylinder?

Og hvordan er rekkefølger nå sylinderene?
1: høyre fremme
2: høre bak
3: venstre framme
4: ventre bak
(sette bakfra)
Loggført

ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 10, 2008, 20:58:37 pm »

tror du kan bruke 1680 sats maks uten fresing.
mad samme topper,men kan lønne seg å bruke topper som er portet og kanskje større ventiler da
sylinder nummerering står på blekket rett ut fo tennpluggene


Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: juni 10, 2008, 21:21:33 pm »

OK takk, skal porte toppen selv.
Noen link til hvor det selges, og er det noe serlig effekt økning?
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juni 10, 2008, 21:32:40 pm »

OK takk, skal porte toppen selv.
Noen link til hvor det selges, og er det noe serlig effekt økning?
Selges hos f.eks Cip1.com og CBPerformance.com, men bare økning i sylindervolum gir nok ikke så stør effektøkning i seg selv. For å få mye ut av motoren bør du gå før doble forgassere, kanskje ett bytte av kam og porting av topper.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: juni 10, 2008, 21:42:57 pm »

ok, funker dobbel 40mm forgasser bra?
Leveres det kvas kam til orginalt oppsett ellers og har det noe serlig effekt økning, i lag med porting av topp og kanskje planing av toppen?

Noe å hente på rakrør eksos?
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #11 på: juni 10, 2008, 22:12:16 pm »

du får kvassere kam, og du får vipper med høyere utveksling enn originalt. Men for å nyttiggjøre dette må du følge opp med gassere - en enkel gasser på hver side er mer gunstig enn en dobbel på midten (kortere innsug). Til en 1680 vil jeg tro en enkel 40mm på hver side er passelig. Kan selvsagt fleske til med 2 doble 44 eller 48 og, men da må de tilpasses motorvolumet med mindre halsringer og dyser. Men da slipper du å kjøpe nye gassere neste gang du vil bygge heftigere. Kommer litt an på budsjett. Bare gassere på ellers original motor har lite for seg. Effekt-eksos er nødvendig for å gi en trimma motor mulighet for å "puste", men er motoren ellers original, så er originalt anlegg det mest effektive. Alt må avpasses. 2 enkle 40mm, 1:1.25 vipper og et litt mindre restriktivt eksosanlegg, så er du kommet langt for en forholdsvis rimelig penge.
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: juni 10, 2008, 22:58:27 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:17:35 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!