mai 06, 2024, 00:12:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Musikk anlegg  (Lest 4466 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juli 26, 2008, 21:32:06 pm »

Hei, i går ble jeg ferdig med musikk anlegget, rockford bass i lukket kasse bak med to infinity refrence 2veis i hattehylla med den store dynabel forsterkeren i midten.
Det spiller som bare pokker og hele bilen rister sykt, men jeg synes jeg trenger litt lyd framme.

Har sett noen som har montert høytalere i veggen rett under dashen ved knehøyde, men siden jeg har bensin varmer så kan jeg ikke ha noen kasse der men lurer på om noen vet om det er plass til å montere element i stål (side)veggene?

Hadde satt stor pris på hvilken dybde jeg kan ha osv Glad

mvh.
Håkon
ps: Vis noen synes det er interessangt så kan jeg ta noen bilder Blunker
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: juli 26, 2008, 22:20:47 pm »

Unneberg selger noen "kasser" til å sette oppunder dashbordet for å montere høyttalere i. Disse er spesiallaget for boble og passer fint oppe i hjørne mellom dashbord, cowl og torpedo. Om du skjønte hva jeg mente Glad

http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D3520


Du finner sikkert litt inspirasjon under prosjekter her http://bilstereoforumet.no/index.php
« Siste redigering: juli 26, 2008, 22:22:22 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juli 26, 2008, 22:39:33 pm »

Skrev at pga røret fra bensinvarmeren så er det ikke plass til kasser...
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: juli 27, 2008, 00:16:51 am »

Ikke har jeg svar på spørsmålet ditt, men jeg vil veldig gjerne se anlegget baki =)
Show me some pics  Osteaktig
Skal legge opp anlegg selv, men uten bass (foreløpig)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: juli 27, 2008, 11:41:39 am »

Skrev at pga røret fra bensinvarmeren så er det ikke plass til kasser...

Disse kassene er i tynn ABS plast, så jeg vil tro du er kar om å modifisere de litt for å komme utenom røret til bensinvarmeren.

Det er heller ikke spesielt vanskelig å måle dybden der du lurer på å plassere høyttalerne. Uansett om ikke det er fullt så dypt som høyttalerne krever, så kan du lage noen distanseringer rundt høyttaleren for å få den lengre ut og evt vinkle den litt bakover og oppover
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #5 på: juli 30, 2008, 11:16:09 am »

Montér stinger så slipper du å bekymre deg om anlegg og høyttalere og slikt... Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: juli 30, 2008, 11:46:35 am »

Hehe bare upraktisk Rekker tunge
Fant også fort ut at anelegget trekker en del strøm... Osteaktig
lovte bilder, men har ikke funnet kameraet enda så får vente å se Glad
Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juli 30, 2008, 18:00:22 pm »

Jeg har litt dårlige erfaringer med ekstern forsterker i bobla. Dynamoen leverer ikke nok strøm til dette, virker det som. Vet det går an å kjøpe kraftigere dynamoer, men det koster jo endel...
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: juli 30, 2008, 19:14:07 pm »

Hehe forstod det fort Rekker tunge
Vet dynamoen er en 30amp likestrøms så altså ikke mye å skryte av, men så trenger jeg ikke spille på fullt alltid heller da Blunker
Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juli 30, 2008, 20:18:35 pm »

Hehe forstod det fort Rekker tunge
Vet dynamoen er en 30amp likestrøms så altså ikke mye å skryte av, men så trenger jeg ikke spille på fullt alltid heller da Blunker
Du må jo spille for fullt hele tiden. Du er vel ikke feig? Men ikke no dunk-dunk, bare ac/dc. Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: juli 30, 2008, 22:40:17 pm »

Har ikke hatt bassen over 50% noen gang, like før rutene smeller ut Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: august 08, 2008, 18:02:55 pm »

Nå har jeg eeeendelig fått lastet opp bildene.
Jeg er utrolig fornøyd, og det er utrolig fin lyd med klar og presis bass, basskassen kunne ikke bli mer perfekt.
Det er en lukket kasse på 36liter når jeg trekker ifra volumet på elementet.
Kassen er 90cm brei, 20 høy og 32 dyp dette gjøra at den står dønn fast når baksete står i fast stilling, men må presse litt for å få baksete i lås da elementet er 32.5cm i diameter Rekker tunge

Forsterkeren er festet med gjennomgående skrur i hattehylla og alle ledningene forsvinner rett gjennom hattehylla og følger ryggen ned til batteriet, det står to infinity reference toveis høyralere i hattehylla og di spiller nydelig Gliser
Jeg måtte også slenge i to porter i hattehylla pga trykket, jeg skal også stive opp hattehylla men har ikke fått tid enda Glad

Planen videre er: forsterke hattehylla, montere kondensator, legge frem ledningene til ipoden som skal ligge i askebegeret og bassremoten må på et smart sted, jeg har også plan om et frontsett med midt-toner i dørene og diskanter oppe med vindu-sveiva.

Her er bilder: ps, beklarer skitten bil, den holder på å sparkles og pusses.





Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: august 08, 2008, 22:22:05 pm »

Hattehylla og basskassa du feste med kraftige bolter, hvis ikke kan du få den i hode ved en kolisjon. Jeg har sett mange bilder av biler med basskasser som har vært i kolisjon og det ser sjeldent pent ut når hele kassa ligger oppå dashbordet!

Og uansett om du har satt inn porter i hattehylla så vil høyttalerne spille dårlig og kanskje gå istykker pga trykket fra bassen. Lag heller små kasser og heng under hver høyttaler, slik at de ikke blir påvirket av trykket. Prøv å få opp mot 10 liter på hvert element.
« Siste redigering: august 08, 2008, 22:24:04 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: august 08, 2008, 22:37:14 pm »

Forsterkeren er festa med gode bolter og store skiver, skal som sagt forsterke den og fikse noe gode feste greier mellom den og basskassa, kassen står bom fast og vis den skal klare å bevege seg så må den rive løs boltene og festene for hele seteryggen.

Er også planen å bygge en lukka kasse til hver av infinity'ene, gjerne så dype at disse fungerer også som støtte for hattehylla.

ps: skader ikke å få litt positive komentarer også Øyerulling
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: august 08, 2008, 22:41:02 pm »

Jeg driver med dette hver eneste dag og blir svært kritisk når jeg ser slik montering og det ikke står noe om at ting er festet skikkelig og skrev da det jeg skrev for å hjelpe deg. Om du ser det som negativt, så får det heller være.

Prøvde bare å gi deg tips til å få bedre lyd ut av utstyret du har.

Ta deg en tur på bilstereoforumet.no, der finner du mye inspirasjon og veiledning Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: august 08, 2008, 22:51:09 pm »

hehe neida, bare supert å få tips og kritikk Blunker
Er tross alt det som gjør det bedre Glad

Klarer desverre ikke å få plass til kasser på mer enn 5 liter per infinity, så må i allefall mate opp med litt glava...
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #16 på: august 08, 2008, 23:07:07 pm »

Kan du ikke bygge en ny kasse kombinert med hattehylle der du lager tre separate kammer? Så kan du felle inn forsterkeren i fronten på kassa. Enkelt å komme til for å justere også ser ikke alle kjeltringene i gata at du har stereo
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: august 08, 2008, 23:12:06 pm »

Hehe, det var ord rett min første plan, men siden jeg ikke kunne klare å holde meg til en 10" og kjøpte heller en 12" bass så ble det absolutt ikke plass, og det hadde ikke fungert med tre kammer siden hadde blitt for lite volum i alle kassene.

Fungere faktisk veldig bra sånn det er nå, ble litt mye trykk når det ikke var porter i hattehylla, men nå slår ikke trykket fra bassen noe særlig på infinity'ene.
Vet at det ikke ser så trygt ut sånn det er nå, men alt sitter som pokker utenom at hattehylla vibrere litt opp og ned etter bassen.

Ser du jobber for installbay, kunne du skaffet med en kondensator og kanskje litt demperstoff til dørene osv?
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #18 på: august 08, 2008, 23:34:13 pm »

Kondensator ville jeg droppa og heller lagt pengene i bedre batteri, kabler og evt bedre dynamo. Men det er meg da Glad Og ikke glem å oppgrader jordingskabelen fra batteriet til karosseriet, karosseriet til girkassa og fra dynamo til batteriet. Da får du bedre lading og mer pulver til forsterkeren.

Både kondensator og dempematter har vi på lager, så det skal la seg ordne. Du kan bestille fra nettbutikken vår, hvis ikke du bor i nærheten av en av våre avdelinger.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: august 08, 2008, 23:44:49 pm »

Ok, har helt glemt ut å oppgradere kablingen fra dynamoen, bare jordingen jeg trenger å bry meg om?
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #20 på: august 09, 2008, 00:31:50 am »

Ok, har helt glemt ut å oppgradere kablingen fra dynamoen, bare jordingen jeg trenger å bry meg om?

Nei bytt kabelen mellom dynamo og batteri, gjerne til en tykkere og i bedre kvalitet enn den som sitter der. Så bytter du jordinga fra batteriet og ned til karosseriet og fra karosseriet og bort til girkassa. De to siste er like viktige som + kabel fra batteriet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: august 09, 2008, 10:48:21 am »

Ok, men kommer jeg til under eller må jeg ut med motoren? Rekker tunge
Vurdere også ekstra batteri men vet ikke om dynamoen noengang klarer å lade nok.
Er jo tross alt en 30amp likestrøms dynamo...

Men må nok prioritere det utvendige først nå, har en bulk som trengs retting og litt sparkling og mye pussing før lakking, også blir det eu kontroll...

Har et annet spørsmål også, jeg har en sånn gammel orginal radio liggende med en høytaler, noen så vet hvor den høytaleren var ment å plasere?
« Siste redigering: august 09, 2008, 11:01:28 am av streetfight » Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #22 på: august 09, 2008, 16:19:53 pm »

du kommer fint til. Bare jekk opp bilen bak og ta av høyre bakhjulet. Oppå armen som girkasse/motor sitter skrudd i, så finner du jurdingspunktet mellom gir og karosseri. Under baksetet er jo den andre jordinga. Så er det bare å trekke ny kabel til dynamoen. Den gamle kan bare ligge i strømpa si. Trenger ikke fjerne den om du ikke vil.


Aner ikke hvilken årsmodell bilen din er, så vet ikke hvor høyttaleren skal sitte.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: august 09, 2008, 20:03:25 pm »

ok, er en 1973 modell 1300S, har en bensinvarmer som stikker litt anderledes ut en di gammle så lure litt på å heller plasere høytalere i dørene, men er ikke fan av å kappe hull.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=83277 fungere det greit nok?
Loggført

Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #24 på: august 09, 2008, 20:53:41 pm »

ok, er en 1973 modell 1300S, har en bensinvarmer som stikker litt anderledes ut en di gammle så lure litt på å heller plasere høytalere i dørene, men er ikke fan av å kappe hull.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=83277 fungere det greit nok?


Disse mattene demper vel lyd og varme greit, men hvis di blir fuktige så holder de lenge på fuktigheten og rust får gode "levekår".Så jeg anbefaler ikke å bruke disse hvis det ef fare for at di kan bli fuktige.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: august 09, 2008, 22:22:22 pm »

Tror jeg skal gå for vibroplast da, blir bare i dørene/veggene og i gulvet foreløpig.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: august 09, 2008, 23:26:11 pm »

Må bare legge inn en youtube video Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: august 09, 2008, 23:31:23 pm »

Haha Genialt!!! Gliser Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #28 på: august 09, 2008, 23:33:26 pm »

Høres jaggu ut som en vw boxer også vettu  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!